Ik heb hier een HP 820Cxi inktjet staan waar HP51645A (zwart) cartridges ingaan.
Die catridges hebben dus geen spons, maar een soort folie-zakje waar de inkt in wordt opgeslagen. Gedurende 't gebruik wordt deze steeds leger gezogen en wordt samengedrukt (min of meer vacuum gezogen dus).
Omdat er geen spons gebruikt wordt, kan hij in theorie dus bijna helemaal leeggezogen worden.
In theorie dus...
Puur uit nieuwsgierigheid heb ik eens een cartridge opengemaakt op 't moment dat de drivers én de indicator op de cartridge aangaven dat deze leeg zou zijn.
Zag en voelde direct dat 't niet zo was.
Heb toen met een injectiespuit en naald (nee geen junk, laboratorium

) de resterende hoeveelheid inkt zo goed en kwaad als 't ging er uit gehaald, en de hoeveelheid met een disposable plastic meetpipet gemeten.
Er bleek nog ongeveer 9,5ml in te zitten... De cartridge zou volgens opgave van HP 42ml moeten bevatten. Met andere woorden: Rond de 23% geeft de software/indicator al aan dat de cartidge (bijna) leeg zou zijn.
Eerlijk is eerlijk, je kan dan nog wel doorprinten.
Dus ik heb een tweede cartridge zover mogelijk leeggeprint, tot de kwaliteit achteruit ging.
Aangenomen dat HP de techniek de cartridgefabricatie dermate onder de knieën heeft dat de cartridges onderling qua vulling en inktverbruik goed overeenkomen, zou een vergelijking tussen twee verschillende cartridges wel iets van bruikbare info op moeten leveren, zonder 't experiment in triplo te moeten doen
Zelfs na volledig leegprinten, bleek er nog zo'n 4ml inkt in de cartridge te zitten
Ik heb ook een Epson Stylus 895 Photo, waarbij volgens Epson er inktreserve moet zijn omwille van de vaste printkop, en dat kan ik nog wel begrijpen. Daarbij geven ze ook de hoeveelheid pagina's die geprint kunnen worden per cartridge, ipv de inhoud in ml inkt als indicatie.
Maar HP heeft bij de meeste inktjetprinters dus de koppen op de cartridge zitten, en deze zijn dan ook voor éénmalig gebruik.
HP heeft dan voor zover ik kan bedenken geen reden om rest-inkt te laten zitten.
Aangezien ik geen dure nieuwe cartridge open heb gemaakt om te controleren of er niet meer dan 42ml inzit, kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen dat HP je een oor aannaait.
Even praktisch gezien vindt ik 't wel een beetje dubieus dat HP bij 't type cartridge dat ik gebruik al zo vroeg een "LEEG"-waarschuwing geeft.
Ik zal niet de enige zijn, als ik vermoed dat HP (zeker met z'n gebruiksvriendelijkheidspropaganda) gokt dat de gemiddelde gebruiker (n00b/halfn00b) 't zekere voor 't onzekere neemt, en de cartridge dus vroegtijdig vervangt...
Maar goed... ze verdienen niet voor niets op de cartridges, en geven de printer zo'n beetje weg.