Verschil Hibernate & Standby (XP)

Pagina: 1
Acties:

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zie de titel... Wat is nou precies het verschil tussen de Hibernate functie en de standby functie van XP? Met Hibernate gaat het hele systeem hier uit, dus geen stroomverbruik. Het starten duurt wel korter dan normaal omdat hij het RAM op de HD opslaat. Maar dan nu standby. Dan gaat ook alles uit (ik hoor niks & geen enkel fannetje draait nog). Maar het starten is binnen 3sec gedaan! Wordt er uberhaupt wel stroom verbruikt als ie in standby staat? (Meer dan in uit-modus). Ik heb gezocht maar kon eigenlijk niks vinden dat MIJN vraag beantwoord!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:25

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Het te maken met hoe de informatie van je geheugen opgeslagen wordt. Bij hibernate wordt de inhoud daarvan weggeschreven naar je harde schijf en wordt de complete stroomkring uitgeschakeld. Nu zou je de PC kunnen afkoppelen als je dat wilt en toch later weer kunnen opstarten alsof er niks aan de hand was.

Bij standby (suspend) wordt de PC uitgeschakeld maar wordt er nog steeds stroom geleverd aan het RAM wat daardoor z'n gegevens blijft onthouden. Een eigenschap van RAM is dat het gegevens verliest zodra er geen stroom meer op staat. Omdat de inhoud van het geheugen niet meer weggeschreven hoeft te worden omdat het toch in het geheugen blijft staan sluit deze modus sneller af en start sneller op. Afkoppelen bij deze modus is dus geen slimme optie.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:04
ja in standby wordt er meer stroom verbruikt als in hibrenate, met standby moet het ram geheugen namelijk nog stroom krijgen omdat het anders alle data verliest, zet maar eens je voeding uit als je je pc op standby zet, vervolgens moet hij weer opnieuw opstarten.

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-05 10:51
Hibernate = ACPI-S4, oftewel Suspend to Disk. Het geheugen wordt gedumpt op de harde schijf en de computer wordt volledig uitgeschakeld. Bij het opnieuw aanzetten wordt dit proces omgekeerd.

Standby = ACPI-S3, oftewel Suspend to RAM. Alle stroom wordt uitgeschakeld op een klein beetje na dat nodig is om het RAM gevuld te laten blijven. Bij het opnieuw aanzetten wordt alle stroom weer ingeschakeld.

Je hebt ook nog ACPI-S1, wat eigenlijk de ouderwetse Power-save modus is waarbij slechts de monitor en harde schijf worden uitgeschakeld.

Het grote verschil tussen Hibernate en Standby kun je testen door de stekker eruit te trekken. Bij Hibernate maakt dit niets uit, bij Standby betekent dit dat je volledig opnieuw zult moeten opstarten en dat alles dat nog niet bewaard was verloren is.

• dog4life
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bedankt, hier heb ik wat aan :) Dat stekker-eruit met stand-by probeer ik maar niet ivm data-verlies enzo :)

Vraag ik me alleen nog af hoeveel er wordt verbruikt in stand-by, maar dat zal wel bijna niks zijn. Ik hou het toch maar bij hibernate denk k :)