Toon posts:

[XP] Start traag op; ca. 50 logo-balkjes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een maandje geleden heb ik bij een kennis XP Pro NL geinstalleerd. Alles werkte daar prima (supersnel zelfs), totdat hij me vorige week belde. Zijn systeem startte erg langzaam op. Inderdaad, ik heb met eigen ogen mogen aanschouwen dat de XP logo-balkjes (voordat je het welkom-scherm ziet) minimaal 50 keer vollopen. Sinds de installatie is er geen nieuwe hard- of software geinstalleerd en daarom kon ik het probleem ook niet plaatsen.

Gelukkig had ik destijds een Ghost-image gemaakt, welke ik er dus overheen geknald heb. Maar het systeem blijft even traag; nog steeds minimaal 50 logo-balkjes.

Ook het unpluggen van Chello voordat de pc aangaat helpt niet. Waar kan dit aan liggen en wat doet XP eigenlijk tijdens het showen van de logo-balkjes?

N.B. Het systeem is volledig gedefragmenteerd en laat ook geen schijf-activiteit zien tijdens het showen van de logo-balkjes.

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:39

momania

iPhone 30! Bam!

Lijkt mij een hardware probleem...

Controleer even of alles nog in orde is, HD, mem etc..

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:49
Nog even voor de duidelijkheid, er zijn geen andere netwerkkaarten geinstalleerd. Meestal duurt een broadcast nogal lang namelijk.
Aan de andere kant is dit weer raar omdat je die image opnieuw erop gezet hebt.........

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

controleer dan ook nog even de BIOS instellingen, met name of de fsb, misschien staat die wel lager, zodat de computer langzamer werkt

en verder zie momania :)

kijk evt in windows of er devices zijn die onderlinge IRQ's delen en daar evt niet goed mee om gaan.
en bijv onboard devices samen met pci adapters, zodat je bijv geen onboard sound samen met een audigy aan hebt staan ofzo (geen dubbele dingen dus, tenzij je ze nodig hebt)

[ Voor 47% gewijzigd door DoingK op 24-11-2003 17:13 ]

• Robbemans
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-07-2025
Soortgelijk probleem gehad: bleek de HD te zijn.

Dit kun je eventueel controleren met bootlogging.

• swopdark
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

swopdark

ja doe maar...

eem handig progje om je opstart te optimaliseren is BootVis van microsoft hier is de link:

http://www.microsoft.com/...nce/fastboot/bootvis.mspx

als het je hd is dan helpt dit progje natuurlijk niet...

Playstation 3 - PSN ID: Sw0pDiller | XBOX360 Premium - Gamertag: ZakkeWasser | DELL New Studio 17 laptop

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 23:45

tweakerbee

dus..?

Nog even voor de duidelijkheid. [google=memtest86] en [google=powermax].

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Naar aanleiding van de Bootvis-suggestie even een quote van de Microsoft site:
Please note that Bootvis.exe is not a tool that will improve boot/resume performance for end users.
:)

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

BootVis laat ook zien welke processen er draaien en welke drivers worden geladen tijdens het opstarten, dus het heeft wel degelijk nut om het te gebruiken.
Waarschijnlijk kan je dan meteen zien waar het probleem ligt

Verwijderd

Topicstarter
De pc is DocMemory 2.0 goed doorlopen. De harde schijf (WD) zal ik z.s.m. testen. Verder had ik BootVis al eens gedraaid, maar dit heeft niet mogen baten. De resultaten die ik kreeg, zagen er geweldig mooi uit, maar ik heb geen benul wat ik er mee moet! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het enige dat me bij de gegevens van Bootvis opvalt, is dat ATAPI.SYS circa 20 seconden nodig heeft. Is dit normaal? Atapi heeft toch te maken met de aansturing van de cd-roms? Er zitten in ieder geval geen cd-tjes in de dvd-speler en cd-brander tijdens het opstarten.

Zodadelijk ga ik de harde schijf testen. Ik laat jullie de conclusies weten en hoop dat jullie meedenken.

• DigiK-oz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-05 21:39
Check in control panel=>system->hardware->device manager of alles op "DMA if available" staat. Zet eventueel niet-bestaande devices het device-type op "none"

Hoe die opties in een nederlandse XP heten weet ik niet... ;)

Whatever

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al dacht is de harde schijf dik in orde. Ik zal eens kijken naar die DMA-settings als ik er begin volgende week langsga.
Pagina: 1