Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Lampje doorgebrand?

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn HP P1100 (21") is kapot gegaan. Ik heb hem open gemaakt en kon alleen een soort doorgebrand lampje vinden dat volgens mij bij het voedingsgedeelte van de monitor hoort. De pic's zijn beetje vaag, heeft iemand een idee wat dit is en of dit de oorzaak kan zijn?

Wat doet de monitor nog:
-eerst alleen lage resolutie 1024@60hz ipv 1600@85hz
-daarna het beeld op lage resolutie helemaal wazig en onleesbaar

Grote scherpe foto:
http://www.fucking-intern...publicfolder/HPIM0616.JPG
Wazige foto's
http://www.fucking-intern.../publicfolder/P1100-1.JPG
http://www.fucking-intern.../publicfolder/P1100-2.JPG
http://www.fucking-intern.../publicfolder/P1100-3.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 10:18 ]

Verwijderd

Enige plaatje wat helder genoeg is is te ver weg om te zien wat het is?

Handig ;)

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Dat lampje is misschien een neonlampje dat soms wordt gebruikt in beveiligingscircuits, maar ik vraag me af of dat de oorzaak van je probleem kan zijn. Lijkt mij eigenlijk meer een probleem dat gerelateerd is aan de warmteontwikkeling in je monitor.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-09 21:55

Brothar

meester

óf dat "doorgebrande lampje is" een doorgeslagen (glas)zekering.
En dan kán vervangen van die zekering (bij elke electronicazaak voor een euro of daaromtrent) voldoende zijn voor reparatie.

Ik zie nu dat het om een monitor gaat; daarin verwacht ik (inderdaad) geen zekering.

[ Voor 22% gewijzigd door Brothar op 24-11-2003 14:55 ]

eagle

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Kijk wel uit enzo he.. die draden zijn niet voor niets zo dik en de condensatoren in een monitor blijven nog heel lang opgeladen. Als je daar een opdonder van krijgt kan je er serieuze schade aan overhouden!

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Cyberwizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-03-2024
Like 50.000 volt jah... Ik zou dat ding in ieder geval een aantal dagen laten ontladen of het door iemand laten doen...

Ik denk trouwes niet dat het om een zekering gaat. Ten eerste betwijfel ik of zulke zekeringen in een monitor zitten en ten tweede zou het ding helemaal nix meer doen als de zekering naar het walhalla is...

Probeer anders nog is wat nieuwe foto's te maken en dan wel scherp :p

Verwijderd

Topicstarter
http://www.fucking-intern...publicfolder/HPIM0616.JPG

Wat groter plaatje, kan je inzoomen en zien dat er SG901 staat. En ik wil geen 25kv door me heen dus doe wel voorzichtig. Heb de monitor aan stroom gezet en aangezet maar lampje ging niet aan.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 16:08
Cyberwizzard schreef op 24 november 2003 @ 14:49:
Like 50.000 volt jah... Ik zou dat ding in ieder geval een aantal dagen laten ontladen of het door iemand laten doen...
Niet overdrijven.. 't is 'maar' 27.000 volt :)

Maar inderdaad, voordat je aan een monitor gaat werken moet je het ding wel ontladen.

En ik denk inderdaad ook niet dat dat neonlampje de oorzaak is van je probleem.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:08
Je moet ook niet van die anti-statische armbandjes om doen. Dit is namelijk ook erg pijnlijk.

Vraag me af of dit het probleem kan zijn. Daarentegen met pc's is het altijd wel moeilijk te zeggen.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Een neonlampje kan best wel zwart zijn en nog goed werken, zolang het glas heel is zal die het nog wel doen...

Gaat er nog wel een LED branden als je 'm aan zet, of zit er geen LED in?

EDIT: Ik denk dat er een paar C's niet helemaal goed meer zijn of er is een soldeercontact losgetrild / gesmolten. Heb je al aan de soldeerzijde gekeken (niet met je handen!)?

[ Voor 35% gewijzigd door Benadski op 24-11-2003 15:16 ]

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
ehm, heb je geen garantie meer op dat ding? Ikzelf vind schroeven en knutselen in een monitor niet echt leuk. Veel te link, en de kans op succes is erg minimaal :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Verwijderd

Topicstarter
Achterkant kan ik niet goed bij, die klemmetjes willen er niet goed af en ik wil niks forceren, zal ff goed door de gaatjes kijken aan de achterkant op dat plekje. Ledje van powerknop ging volgens mij wel aan.

Er zit nog zo'n "lampje" in. Heb ook niet gekeken of die wel aanging, als het een neon lampje is zou ie dan moeten oplichten als je hem aanzet?

Gaan garantie meer nee hij is van maart 98, ben niet gek :P.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 15:57 ]

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

even doormeten.... dan merk je of ie doorgebrand is, onderdeel is gewoon te bestellen en te vervangen (geen kans op "schok", voltage zit niet direct daar op de printplaat)

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

• Benadski
Alleen valt een neon lampje met een multimeter niet te meten! Daar moet minstens een spanning van 70V of meer over staan wil deze gaan gloeien. Het hoeft trouwens ook niet zo te zijn dat deze gaat branden tijdens normaal gebruik, meestal wel denk ik, maar het hoeft niet.

Volgens mij is het enige wat dat lampje doet is de elco van de voeding ontladen na het uitzetten. Bij ongeveer 50V dooft het lampje en dat is in de meeste gevallen veilig genoeg. Of het is onderdeel van een stroombron of spanningsstabilisatie circuit.

Wat ook nog weleens gebeurt is dat grote weerstanden verlopen van hun waarde, dit komt omdat ze erg heet worden. Die kun je trouwens goed doormeten als je een pootje loshaalt.

• Sine
  • Laatst online: 21:15
Een neon lampje kun je niet doormeten ... z'n lampje is onder 60V namelijk hoogohmig

Het kan een neon lampje zijn, dan kun je hem testen door hem via een 100K weerstandje op 220V aan te sluiten, het lampje moet dan oranje oplichten. OF het is een overspannings beveiliging, die zijn meestal argon gevult en die kunnen makkelijk een ontsteek spanning van 1kV of hoger hebben.

Maar zoals al gezegd, ik denk niet dat daar je probleem zit het is namelijk zoals AcouSE al zei waarschijnlijk een lampje dat als overspannings beveiliging dient of het is een aardige fabriekant die een neon lampje aan een wikkeling van de flyback heeft geknoopt zodat je kunt zien dat die oscilleerd.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Zover ik kan zien is niks doorgebrand op de achterkant van de printplaat, maar ik kan ook niet alle stukken zien dan moet ie helemaal uit elkaar en dat vertrouw ik niet.

Zelf heb ik niet de apparatuur om het door te meten. Mijn vraag was of dit "lampje" de oorzaak kan zijn van het slechte beeld op mijn monitor. Voor de duidelijkheid een foto van het scherm in werking:

http://www.fucking-intern...publicfolder/HPIM0618.JPG

Ben nog niet zo'n goede fotograaf, hij is wazig maar komt wel overeen met hoe het beeld eruit ziet. Wat je niet ziet is dat letters in mirc zwarte streepjes aan zich hebben net als er een _ uitsteekt.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 25-11-2003 10:22 ]

• Baardaap
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-12-2024
Heb je misschien hier wat aan?

http://www.repairfaq.org/REPAIR/F_monfaq.html

Ik kan uit je posts niet direkt halen wat het probleem precies is, misschien herken je een vraag in dit document.

I'm a LAMER and i'm proud 2 be

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-06 19:47

Fox2

Spanning!

Wat is dat witte spul op de bovenkant van de condensator (?) naast dat witte NEC-relais (grote foto)? Is dat gewone smeltlijm? Of is die condensator geploft?

Neonlampjes krijgen bij normaal gebruik al gauw een donkere aanslag aan de binnenkant van het glas. Ze gaan echter niet zo gauw stuk, het lijkt mij dus eigenlijk niet zo voor de hand liggen dat het neonlampje de oorzaak is.

Verwijderd

Topicstarter
Overal in de monitor zit witte kit. Ik dacht ook dat ie onploft was even maar heb stukje kit weggehaald en hij is nog heel. De monitor doet het nog wel maar niet goed meer. Heb die monitor repair faq gelezen en vermoed dat het wel iets in de power supply moet zijn.

• Raegin
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:16
Ik zou dat ding in ieder geval een aantal dagen laten ontladen
hem een paar dagen laten ontladen gaat niet echt werken, die spanning blijft erop als je hem gewoon laat staan :)

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03 09:03
toffe domeinnaam 8-)

Check je mail

[ Voor 51% gewijzigd door AcouSE op 26-11-2003 12:48 ]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-11 22:43
b00m schreef op 25 november 2003 @ 13:12:
[...]

hem een paar dagen laten ontladen gaat niet echt werken, die spanning blijft erop als je hem gewoon laat staan :)
Haal je de stekker eruit. 8)7
Dat je onderdelen(monitoren) zolang moet laten staan is, omdat de spanning via de lucht weg moet en dat duurt heel lang. Het gaat vaak sneller als je de stekker eruit trekt en dan de monitor aan doen. Daardoor wil de monitor aan en trekt bijna alle spanning weg.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:07

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik heb geen oplossing voor je, maar wel een soort gelijkenis waarmee je misschien een stapje verder bent:

Ik heb 2 Philips Brilliance 21 " waarvan 1 bij opstarten (aanzetten) heel wazig is; pas na een uur (zonder overdrijven) is deze enigzins scherp, maar lang niet zo scherp als mijn 2e.

Misschien is dit hetzelfde probleem: ik weet alleen niet wat de max reso en Hz is. Misschien is het ook een totaal ander probleem: voor mijn probleem heb ik dan ook nog geen oplossing (heb maar TFT gekocht : Neovo X-174; heerlijk, maar dat terzijde uiteraard).

iig succes en ik hou dit topic in de gaten om te kijken of er iets met mijn monitor kan gaan gebeuren.
edit:
typo

[ Voor 3% gewijzigd door Seesar op 26-11-2003 00:24 ]

T60P Widescreen

Verwijderd

h.edink schreef op 25 november 2003 @ 17:56:
[...]

Haal je de stekker eruit. 8)7
Dat je onderdelen(monitoren) zolang moet laten staan is, omdat de spanning via de lucht weg moet en dat duurt heel lang. Het gaat vaak sneller als je de stekker eruit trekt en dan de monitor aan doen. Daardoor wil de monitor aan en trekt bijna alle spanning weg.
O ja?
Dan mag jij daarna je vinger onder die grote rubberen dop steken en op die dikke hoogspanningskabel duwen....
Dan uit je dit soort kreten nooit meer.

• Sine
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 01:03:
[...]

O ja?
Dan mag jij daarna je vinger onder die grote rubberen dop steken en op die dikke hoogspanningskabel duwen....
Dan uit je dit soort kreten nooit meer.
Sterker nog ... dan hangt hij tegen de muur geplakt en ligt de monitor 3 meter verderop :P

De enige goede manier om een monitor te ontladen is met een vermogens weerstand van 1K de voedings elco kort te sluiten, daarna kun je veilig aan de print werken. Zolang je van de hoogspannings leiding afblijft kan er niet veel gebeuren ( te herkennen aan de zuignap op de beeldbuis waar ie naartoe gaat).

Moet je die zuignap om welke reden dan ook losmaken dien je eerst de daar eventueel nog op staande spanning te ontladen naar het metalen dradenwerk dat om de achterkant van de beeldbuis gespannen is (niet naar een ander massa deel van de monitor !!) Dit kun je doen door een krokodillen klem aan het draad werk vast te maken en de andere kant aan het metalen deel van een goed geisoleerde schroevendraaier, dan met 1 hand in je broekzak de punt van de schroevendraaier (voorzichtig ! want hier kun je de buis vrij gemakkelijk beschadigen) onder de zuignap steken totdat je een duidelijke tik hoort.

De beedlbuis is nu ontladen (want de beeldbuis is de gene die de lading vanst houdt, de geleidende lagen op de binnen en de buitenwand van de beeldbuis werken als een condensator.

En ook lang laten staan hoeft niet altijd te betekenen dat die lading ook helemaal weg is. tegenwoordig valt dat wel mee aangezien de lekstroom door de hoogspannings diode de buis heel langzaam zal ontladen, Als je een oude TV tegenkomt met als gelijkrichter een electronenbuis moet je nog voorzichtiger zijn, omdat je daar praktisch geen lekstroom hebt kunnen die krengen de lading maanden vast houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 26-11-2003 01:25 ]

Repareren doe je zo.

Verwijderd

het kan zijn dat je hoogspannings trafo kapot is (dat grote ding naast je'"lampje" )
als dat het geval is dan ben je echt de klos. Zo'n trafo kost al gauw zo'n 50 tot 100 euro voor bedrijven dus particulier is het duurder.

Als je het precieze type nummer hebt van de monitor dan kan ik wel eens kijken voor een electrisch schema dan kan ik je den ik beter helpen.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 11:44:
het kan zijn dat je hoogspannings trafo kapot is (dat grote ding naast je'"lampje" )
als dat het geval is dan ben je echt de klos. Zo'n trafo kost al gauw zo'n 50 tot 100 euro voor bedrijven dus particulier is het duurder.

Als je het precieze type nummer hebt van de monitor dan kan ik wel eens kijken voor een electrisch schema dan kan ik je den ik beter helpen.
Zo'n ding heet een flyback, als je het type van de flyback weet, kan je opzoeken welk voltage dat ding produceert en bij welke maximale stroom. Als je dat weet kun je gewoon bij oude tv's gaan grabbelen, daar ligt altijd wel wat tussen.

(Flybacks zijn niet zo duur, het is in principe een hele simpele trafo met een extra winding (3e uitgang), deze kan je in principe in elke electronica winkel goedkoop halen (bijvoorbeeld de display)).

Verwijderd

Topicstarter
Om een of andere reden (heb alleen afgestofd) wil de monitor nu wel weer op hoge resolutie 1600*1200@85hz en voor de rest op alle andere resoluties. Echter het beeld is nog steeds wazig. De kleuren zijn horizontaal niet goed. Kleuren trekken over hele breedte van het scherm. Ik zal hem nu ff een tijdje aan laten staan maybe wordt het beter als ie warm is.

Edit: het is een HP P1100 trinitron, model nummer D2846. Op de HP site staat alleen de P1110 maar wordt wel een 21" trinitron genoemd maar deze lijkt weer op de ergo 1600 die niet hetzelfde is als deze.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 12:37 ]

Verwijderd

je kan een keertje degaus proberen.

anders moet je eens kijken met je v.sync of h.sync. is namelijk de synchronisatie van het beeldscherm kan wel schelen

Verwijderd

Topicstarter
Degaus maakt niet uit, wat bedoel precies met H en V.sync

Verwijderd

Maar weer ff ontopic... als je dat ding met die witte prut naas het witte DEC geval eens wat beter bekijkt, zie je dat dat een condensator is geweest... Het is nl. behoorlijk abnormaal dat een component opengebarsten moet functioneren waardoor ik denk dat dat het euvel is en niet een of ander lampje...
(Als je dat ding bedoelt: MAKEN en veel plezier maar weer met je monitor.)
Gewoon de kapotte eraf slopen, naar de dichtsbijzijnde elektroboer of Farnell gaan en nieuwe kopen....

Verwijderd

Topicstarter
Als jullie dit bedoelen (sorry ik heb niet veel verstand van electronicatermen) dan is dat volgens mij kit zoals op veel plaatsen in de monitor zit. Hij lijkt vastgezet tegen dat witte blokje.
Afbeeldingslocatie: http://www.fucking-internet.com/public/32nd/files/publicfolder/teqno/Kit-monitor.JPG

De monitor staat naast me er werk weer iets beter, hij wil gewoon weer alle resoluties draaien maar is nog steeds donker en vaag. Ik ben er achter gekomen dat groen de zwarte vlekken/strepen in het beeld veroorzaakt. Echter blijft om een of andere vage reden ook het linkse deel (halve startknop) zwart. De monitor geeft daar wel beeld (als ik desktop naar links schuif) maar is er blijkbaar geen input voor dat deel van het beeld.

Ook als ik dingen in dat zwarte stuk plaats komt er een donkere gloed over de hele breedte van het scherm, beetje zoals als je bij een ouwe monitor je desktop te ver opzij doet en hij buiten het beeld komt waarna dat stuk naast de monitor over het beeld wordt uitgestrekt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 14:24:
Als jullie dit bedoelen (sorry ik heb niet veel verstand van electronicatermen) dan is dat volgens mij kit zoals op veel plaatsen in de monitor zit. Hij lijkt vastgezet tegen dat witte blokje.
[afbeelding]

...
Zou kunnen, maar weet je dat zeker?? Dat ding _ziet_ er opengebarsten uit.
Het is erg onwaarschijnlijk dat componenten welke niet gekoeld worden worden vastgekit...

• Benadski
Er zitten twee draaiknopjes op je flyback, een focus en een intensity als ik het goed heb, speel daar voorzichtig eens mee. Het kan zijn dat die verlopen zijn. Eerder kan het zijn dat je voedingsspanning van de gloeidraad te laag is. Dan kan je ook dit soort dingen krijgen... Kijk eens of je de gloeidraad kan zien gloeien, deze moet duidelijk oranje zijn (bij de voet van de glazen beeldbuis).

• Sine
OverSoft schreef op 26 november 2003 @ 12:24:
[...]

Zo'n ding heet een flyback, als je het type van de flyback weet, kan je opzoeken welk voltage dat ding produceert en bij welke maximale stroom. Als je dat weet kun je gewoon bij oude tv's gaan grabbelen, daar ligt altijd wel wat tussen.

(Flybacks zijn niet zo duur, het is in principe een hele simpele trafo met een extra winding (3e uitgang), deze kan je in principe in elke electronica winkel goedkoop halen (bijvoorbeeld de display)).
HO !

Een lijntrafo (of flyback) is heel specifiek voor een monitor gemaakt, en die kun je zeker NIET gewoon eventjes uitwisselen met een willekeurige andere lijntrafo, en al helemaal niet met een lijntrafo uit een TV !

En de gemiddelde lijntrafo heeft ook iets meer dan 2 windingen, hij produceert meestal alle hoge spanningen (+100V) die in de tv / monitor worden gebruikt.

Dus zomaar uitwisselen met een TV trafo is not done !!

Repareren doe je zo.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Jou storing lijkt een beetje op iets wat wij thuis hadden met een nieuwe breedbeeld tv. Bij ons zat het probleem bij de aansluiting achterop de beeldbuis. Het printje maakte geen goed contact meer met de buis.
Haal die eens los en maak hem schoon met alcohol of een glasvezel stift. Pas wel op met dat printje, er staat hoogspanning op!!! (namelijk de stuurstromen van het electronen kanonen en de stuurplaten).

En dat ene componentje ziet er in mijn ogen ook zeker niet goed uit. Het lijkt alsof die prut uit het componentje gekomen is, en er niet opgespoten is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

die witte prut is een soort van hars is dus niet ernstig.
maar speel eens voorzichtig met die twee knopjes op de trafo jah

Verwijderd

Topicstarter
Knopjes op travo helpen helaas niet. Dat witte prut is er niet uitgekomen. Ik zit nu ook weer in de richting van de aanluiting te denken. Xiphius bracht me op dat idee dat er mischien een pinntje omgebogen was, dat heb ik wel eerder gehad met soortgelijke resultaten maar de kabel is goed dus zou een connector in de monitor niet goed kunnen werken.

Verwijderd

kan maar is zou het neckbordje ff nakijken (bordje achter op de beelsbuis).

Zou het schoonmaken met alcohol. Wel uitkijken als je het loshaalt voor schokken want kan spanning op staan.

Verwijderd

Topicstarter
Het is wel beter geworden maar niet niet helemaal goed. Hij lijkt helderder. Zal hem nog een keertje schoonmaken.

Kan het niet aan de connector liggen waar je de kabel in stopt?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 16:39 ]

Verwijderd

jah kan ook maar waarschijnlijk heeft het een andere oorzaak.
als ik jouw was zou ik de vraag ook ff stellen op een electronica forum namelijk http://www.circuitsonline.net/forum/ . daar weten ze er veel maar van als ikke.
ik heb wel stage gelopen bij een bedrijf dat monitoren repareerd maar ik kan niet zomaar een monitor maken zonder dat ik hem bij me heb :P.
zo goed ben ik ook weer niet
Pagina: 1