Toon posts:

Ervaringen met de Olympus mju400

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om de Olympus mju400 (4MP) te kopen. Deze camera heb ik uitgezocht omdat.......

Merk - >
Momenteel heb ik een Olympus C21 en deze bevalt me zeer goed. Alleen zit hier geen optische zoom op en de resolutie is aan de lage kant.

Resolutie ->
De camera heeft een resolutie van 4 megapixels. Ik wil graag posters op A4 formaat gaan afdrukken en daarom ben ik een 4MP camera nodig.

Formaat ->
Ik wil graag de camera in m'n broekzak meenemen. Gezien het formaat van deze camera is dit mogelijk.

Point & Shoot ->
Ik wil graag diverse foto's maken, van sportwedstrijden tot vakantiekiekjes. Ik twijfel nog wel of deze camera goede foto's maakt van bewegingen.

Geheugen ->
Ik heb momenteel de Olympus C21 met 8Mb geheugen. Ik wil dit minstens verdubbelen. Er zit dan ook een 16Mb XD geheugenkaartje in de Olympus mju400. Als de prijzen van deze XD geheugenkaartjes wat dalen, dan koop ik t.z.t. wel een kaartje met een groter geheugen.

Prijs ->
Ik wil maximaal €500,- kwijt voor een dig. camera. De Olympus mju400 is te koop van ongeveer €370,-.

Ik vind het belangrijk om te weten wat de ervaringen met deze camera zijn. Misschien kunnen jullie mij helpen om het een en ander duidelijk te maken.

- Kan ik de camera makkelijk in mijn broekzak dragen?

- Zijn de knopjes aan de achterkant 'stevig'? Is het batterijklepje van goede kwaliteit?

- Maakt de camera scherpe foto's? Ook van dichtbij?

- Zit er een zelfontspanner op? Of misschien met behulp van een afstandbediening o.i.d. ?

- Geeft de camera aan hoe vol de accu zit?

- Werkt de camera ook met andere merken geheugenkaarten?

- Zit er een Nederlandse handleiding bij?

- Wat is het voordeel van een XD geheugenkaart?

- Wat vind je van de prijs/kwaliteit verhouding?

- Wat is het eindoordeel voor deze camera?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Verwijderd

ervaring heb ik er niet mee, nog nooit van gehoord eigenlijk. Maar qua geheugen krijg je met 16MB toch wel een groot probleem: Met jpeg compressie op hoge kwaliteit zullen de foto's vermoed ik zo'n 1.6 mb groot zijn. Dit betekent dat je elke 10 foto's die je maakt een computer op moet zoeken... Nu is een van de voordelen van digitale camera's juist dat je zoveel foto's kan maken als je wil, zonder dat je ze af hoeft te drukken. Op een middagje maak ik er zelf meestal zeker 100, vaak ook wel meer. Je snapt wel dat 16 mb veel te weinig is, ik heb zelf 256 (bij een 3 megapixel camera) en zelfs dat is al weinig!

Verder, over xD: Tot nu toe is het enige grote voordeel dat ik heb kunnen ontdekken de prijs: Helaas een voordeel voor de fabrikant en niet voor de consument :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik vond onderstaand stukje op www.digitailing.nl:

Het Olympus Four Thirds Digital System en de Olympus mju 400 Digital zijn onderscheiden met TIPA-jaarprijzen in de categorie 'Beste Innovatieve Technologie' en 'Beste Digitale Consumentencamera' voor 2003-2004.

Over de Olypus mju 400 Digital zei de jury: "Met de introductie van 's werelds eerste weerbestendige digitale compactcamera, met metalen behuizing en optische zoom, toont Olympus dat het voorop blijft lopen in technologie en styling".

Verwijderd

Het grote nadeel van dat ding is dat je nauwelijks mogelijkheden hebt om de foto's naar je hand te zetten, het is een volautomaat.......

Verwijderd

Lijkt mij ook een zeer leuke camera. Heeft iemand ervaringen of kan iemand wat foto's laten zien die zijn gemaakt met de MJU400?

Verwijderd

Hier zijn 3 reviews met voorbeeldfoto's van de camera. Het nadeel is toch wel dat er niet zoveel handmatig in te stellen is. Misschien is een Canon A70/A80, S45/S50 of S400 een betere keus ? Hier een paar links naar reviews van de Olympus. Op deze sites vind je ook reviews van andere camera's.

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/stylus400.html
http://www.dcresource.com...us_400-review/index.shtml
http://www.imaging-resource.com/PRODS/OS400/ST40A.HTM

Verwijderd

Quote:
Het Olympus Four Thirds Digital System en de Olympus mju 400 Digital zijn onderscheiden met TIPA-jaarprijzen in de categorie 'Beste Innovatieve Technologie' en 'Beste Digitale Consumentencamera' voor 2003-2004.

Over de Olypus mju 400 Digital zei de jury: "Met de introductie van 's werelds eerste weerbestendige digitale compactcamera, met metalen behuizing en optische zoom, toont Olympus dat het voorop blijft lopen in technologie en styling".

Nietszeggende reclamepraat.......

Verwijderd

Ik bezit zelf een mju-400 van olympus en hij bevalt me zeer goed.

- Kan ik de camera makkelijk in mijn broekzak dragen?

Zeker! Hij is perfect van formaat, de schuifklep over de lens is superhandig, en zorgt voor de nodige bescherming.

- Zijn de knopjes aan de achterkant 'stevig'? Is het batterijklepje van goede kwaliteit?

knopjes zijn stevig te noemen, als je er eenmaal aangewend bent werkt het lekker. Het batterijklepje (accu he) heeft de illusie om te makkelijk van zelf open te schieten, maar dit is bij mij nog nooit gebeurd! dus dat zit ook wel goed.

- Maakt de camera scherpe foto's? Ook van dichtbij?

camera maakt mooie foto's van dichtbij, das zeker een pluspunt, ik heb foto's gemaakt van NY panaroma van 2 km afstand, en deze waren wat minder, dus veraf wat minder van dichtbij kan niet beter.

- Zit er een zelfontspanner op? Of misschien met behulp van een afstandbediening o.i.d. ?

Ja er zit een zelfontspanner op, die goed werkt, en je krijgt er zelfs een afstandbediening bij!

- Geeft de camera aan hoe vol de accu zit?

Dat die inderdaad, al heb ik me twijfels of die dat wel evenredig aangeeft, het laatste stukje accu vanaf de helft gaat sneller als het begin.

- Werkt de camera ook met andere merken geheugenkaarten?

Nee, alleen XD. Hou er rekening mee dat je wel een XD kaart van Olympus koopt ivm panaroma foto's, www.pchut.nl heeft ze ruim voor de beste prijs in NL.

- Zit er een Nederlandse handleiding bij?

Ja.

- Wat is het voordeel van een XD geheugenkaart?

Het is supercompact, het schijnt zeer vriendelijk voor het accuverbruik te zijn, en het schrijf snel weg op de kaart.

- Wat vind je van de prijs/kwaliteit verhouding?

Je hebt er zeker geen miskoop aan.

- Wat is het eindoordeel voor deze camera?

Goed, alleen fotos van veraf heb ik beetje me twijfels (dit is dan heel veraf he).
In doos krijg je echt superveel items erbij, accuoplader, accu, afstandbedieing, software, alle kabels (pc+tv) etc etc meerdere handleidingen

Verwijderd

Het is een prima huis tuin en keuken camera, alleen...
- De flits is bagger, maarja dat geldt voor de meeste compacts.
- Je kan hem alleen aanzetten met de lens uitgeschoven, als je dus je gemaakte foto's wil bekijken MOET de lens uitgeschoven zijn.
- De lens blijft open als de batterij te leeg is.
- Het menu is naar mijn mening erg hinderlijk, niet snel doorheen te navigeren.
- Het ontbreken van opties zoals sluitertijden en diafragma's
- De camera is niet echt scherp, foto's zijn vaak korrelig omdat de camera een hogere iso waarde boven een langere sluiter kiest.
Ten slotte wat fotootjes met een mju300 (afaik dezelfde lens en optiek, alleen andere sensor, dus veel zal het niet schelen) gemaakt, niet door mij overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 14:11 ]

Verwijderd

Ik had de MJU400 van een collega geleend en mij viel ook op dat heel veel foto's "korrelig" waren. Jammer, het is een mooie camera...

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 12:18 ]

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 15:13

TiMMieJ

PSN: Orixez

Ik zit zelf te twijfelen tussen deze camera en de Canon powershot A80.
Als ik dit allemaal lees zo lijkt de A80 een betere keuze ?
Kan je ook nog wat meer experimenteren met foto's maken met eigen instellingen.
Alhoewel ik bij de A80 simpele dingen als een klepje voor je lens weer mis.
Maar de A80 heeft weer een draaibaar LCD schermpje erop zitten.
En qua technische specificaties komt de A80 er gewoon als sterkste uit voor dezelfde prijs bijna. Dus wat is wijsheid ik denk zelf gewoon de A80 maar ik ben een beginner op dit gebied dus zekerheid kan ik niet bieden. Ik ga een dezer dagen een van de twee camera's halen.

Verwijderd

Ik zou zeker voor de A80 gaan. Kun je veel meer handmatig instellen mocht je dat willen. Het is voor iedereen een persoonlijke keus, je moet even goed kijken naar de specs en naar de voorbeeldfoto's op de sites die ik eerder vermeld heb, en dan een keuze maken op basis van de eisen die je hebt.

Verwijderd

Alhoewel ik bij de A80 simpele dingen als een klepje voor je lens weer mis.
De A80 heeft toch gewoon een schuifje dat voor de lens gaat zodra ie helemaal naar binnen gedraaid is?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 17:14:
[...]

De A80 heeft toch gewoon een schuifje dat voor de lens gaat zodra ie helemaal naar binnen gedraaid is?
De A80 heeft zoals alle Canon A's een volautomatsche lenscover......

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 21:05:
[...]

De A80 heeft zoals alle Canon A's een volautomatsche lenscover......
Dat bedoel ik, 2 van die luikjes die dichtgaan :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 14:09:
...
- Je kan hem alleen aanzetten met de lens uitgeschoven, als je dus je gemaakte foto's wil bekijken MOET de lens uitgeschoven zijn.
...
Is dit zo? Ik had namelijk de Olympus C-300Z (teruggebracht omdat hij erge onscherpe foto's maakte..) en daarmee kon je wel foto's bekijken als de cam uitstond. Je moest een keer drukken op de "quick view" knop, degene met het |o| symbool. Als de cam aanstond moest je 2x op die knop drukken om de foto's terug te zien.

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 15:13

TiMMieJ

PSN: Orixez

Dat is mooi om te horen fabio-c en flits flits !!!
Ik ga zondag kijken bij een winkel hier in alphen voor die A80 dan !
Jah zondag zijn de winkel's weer open :p
En ik heb me pa omgeluld om die camera te kopen :)

Verwijderd

Als je dieper in de specs gaat kijken zie je dat er wel exposure compensatie is en een spotmetering. Met deze kan je al heel behoorlijk je manier van opnames maken "sturen". Natuurlijk is deze camera niet geheel geschikt om er creatief mee te fotograferen, maar dat pretendeert het ook niet te zijn. Dus gewoon goed belichte foto's met verzadigde kleuren is dit prima. Kijk anders ook op www.steves-digicams.com En evn zoeken dus, maar hij staat er wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 december 2003 @ 23:24:
[...]

Is dit zo? Ik had namelijk de Olympus C-300Z (teruggebracht omdat hij erge onscherpe foto's maakte..) en daarmee kon je wel foto's bekijken als de cam uitstond. Je moest een keer drukken op de "quick view" knop, degene met het |o| symbool. Als de cam aanstond moest je 2x op die knop drukken om de foto's terug te zien.
Ik heb nog nooit een aan/uit knop op de mju ontdekt.

Verwijderd

Er is ook geen aan/uit knop inderdaad, dat is namelijk de schuifklep. Ik bedoel de quick view knop op de achterkant van de camera met het |o| symbool erbij. Bij mijn Olympus moest ik die 1 keer indrukken als de cam uitstond en dan toonde hij de foto's die je gemaakt had. Ik denk dat het met deze camera ook wel zo zal werken.
Pagina: 1