Toon posts:

Foto's beheren met EXIF

Pagina: 1
Acties:
  • 87 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heej

Ik weet, op dit forum staat al veel informatie over EXIF, maar ik kom er nog niet aan uit.

Situatie: Ik heb een Canon Powershot A300. Deze maakt bij iedere foto tevens EXIF informatie aan.

Nou was mijn bedoeling om door middel van Exifer de description in te vullen. Maar nu kijk ik in de verkenner van XP en het vak description is leeg... Waar haalt XP die gegevens vandaan?

Ook zoek ik een beheerprogramma. Ik had gehoopt dat mijn ACDsee classic 3.1 ook de description kon weergeven, maar dat blijkt een gegeven te zijn van de interne database van ACDsee.. :(
Ik heb al gehoord van Imatch en Zome Explorer, maar ik wil kunnen zoeken en dan vervolgens de foto zo snel kunnen laden als dat met ACDsee kan.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 05-01 14:41
Same problem here. Met zo'n digitale camera maak je al snel een enorme hoop foto's. Ben zelf vooral opzoek naar een (linux) server based oplossing zodat anderen m'n foto's ook kunnen gebruiken en ik ook vanaf andere locaties foto's toe kan voegen. Overigens lijkt me een fatsoenlijke ondersteuning voor IPTC ook een enorm voordeel.

Verwijderd

Topicstarter
edit:
kicken binnen 3 uur is meestal niet echt noodzakelijk ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 11:44 ]

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Ik heb al een dozijn aan zulke programma's geprobeert. Eerlijk gezegd ben ik nog niks (naar mijn mening dan) tegengekomen.

Ik heb wel als eis (en dan vallen er al een heleboel af) dat het programma RAW-format aan moet kunnen. Ook moet het thumbnails cachen.

Ik sluit me aan bij mijn voorgangers en sta open voor ideeen 8)

[ Voor 13% gewijzigd door CrushOne op 25-11-2003 19:51 ]

• bartvb
iMatch schijnt nogal populair te zijn en is nogal (dirt) cheap.

FotoStation Pro wordt ook regelmatig genoemd maar heeft wat meer problemen (hoewel de nieuwe versies wat beter zouden moeten zijn?)

Verder ook dingen als Canto Cumulus en Extensis Portfolio. Heb geen van allen geprobeert. Ben eigenlijk op zoek naar iets compleet web-based of iig een open oplossing met b.v. een normale SQL database zodat ik zelf ook dingen aan die database kan plakken. Maar gok dat dat voorlopig niet gaat komen. Moet eigenlijk maar eens kijken naar dat iMatch verhaal..

Oh ja, ook leuk:
http://www.wfu.edu/~bennettk/archiving.html

• bartvb
Hmm, net even met iMatch zitten spelen. Op zich grappig en je kan er volgensmij best wel erg veel meer maar het lijkt er op dat hij nogal problemen heeft met network drives. Heb de database op een netwerkschijf staan (Samba) en krijg regelmatig wazige meldingen van windows 2000 dat hij niets weg kon schrijven :\ Misschien dus toch de database maar lokaal neerzetten. Foto's staan op m'n fileserver en daar blijven ze ook :)

Maar 't is best grappig dat je nu eindelijk vrij snel aan kan geven wie de foto gemaakt heeft, waar hij gemaakt heeft en wat er op de foto staat. Erg fun. Je kan zelfs zoeken op foto's die er ongeveer hetzelfde uitzien. Grappig :+

Verwijderd

Irfanview kan met een simpele plugin prima EXIF-data lezen, en IPTC oid ook. Editen helaas niet.

[semi-ot] Is er een manier om in Photoshop je EXIF-data te killen / gewoon niet mee op te slaan?[/ot]

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Lukt me met XP ook niet, maar Irfanview gebruik ik al dus ga 's ff die plug-in halen. Thanx!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

@HlpDsk: Irfanview heeft die rotate-plugin. Daarin kan je ook 0 graden draaien (of de Exif-opgegeven hoeveelheid) en aangeven dat Exif en IPICT niet mee wordt opgeslagen. Datum kan ook aangepast worden aan de EXIF-datum enz. Zit meer in dan je zou verwachten (maar niet genoeg :P)
edit:
sorry mods, ff niet op de datum gelet!

[ Voor 9% gewijzigd door MBV op 04-10-2005 16:03 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 17:55

Garyu

WW

Tegenwoordig kan praktisch elk programma EXIF informatie lezen. Ook Windows XP kan dat volgens mij tegenwoordig gewoon. Het bijwerken ervan is natuurlijk niet de bedoeling, kan me ook eignelijk niet voorstellen dat je er behalve de datum/tijd iets aan zou willen veranderen. Verder kun je met IPTC mooi tags en dergelijke toevoegen.

Maar waarom een kick van een topic van 2 jaar oud voor een bedankje :?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• dutch79
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-03-2023
Was me gewoon aan het verdiepen in EXIF en hoe dit uit te lezen.

Heb het nog niet op m'n eigen PC (XP Pro) geprobeerd, maar mocht het niet lukken dan is er ook een explorer-plugin te krijgen (las ik net hier ergens):

http://home.pacbell.net/michal_k/exif_v.html

Zou voor win2000 zijn, maar XP schijnt ook te werken.

Anyway, een bedankje mag toch altijd? :/

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 01-02 17:55

Garyu

WW

Tuurlijk mag een bedankje :). Alleen tsja, het is een beetje nutteloos om een 2 jaar oud topic omhoog te halen voor een achterhaald onderwerp ;). Ondertussen kan elk fotoprogramma goed met EXIF/IPTC informatie omgaan...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:00

Zoefff

❤ 

^^ Met Garyu.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.