je leest wel eens dat verkoudheid niets met kou te maken heeft,
ik las het laatst weer in een boekje (encyclopedie van de misvattingen) waarin zelf een onderzoek werd genoemd waarin dit was bekeken.
ik dacht, leuk feitje voor op mijn site.
maar als ik het na probeer te zoeken kom ik op medische sites beide opvattingen tegen ..
en
mij lijkt het wel aannemelijk dat de weerstand verkleint wordt door koude, maar onderzoeken zouden dit dus tegenspreken..
ideeën?
ik las het laatst weer in een boekje (encyclopedie van de misvattingen) waarin zelf een onderzoek werd genoemd waarin dit was bekeken.
ik dacht, leuk feitje voor op mijn site.
maar als ik het na probeer te zoeken kom ik op medische sites beide opvattingen tegen ..
BronHoewel blootstelling aan koude, tocht en vocht niet direct verkoudheid veroorzaakt, kan hierdoor wel uw weerstand verminderen, zodat het verkoudheidsvirus een kans krijgt.
en
BronEen verkoudheid, ook wel rhinitis of acute coryza genoemd, wordt veroorzaakt door een virus. Koude, afkoeling of tocht veroorzaken dus geen verkoudheid, er is altijd een virus nodig. Het feit dat ‘verkoudheden’ vooral in de winter voorkomen, heeft waarschijnlijk zelfs niet met de temperatuur te maken, maar wel met het feit dat mensen meer binnen zitten en daardoor een groter risico lopen om besmet te raken.
mij lijkt het wel aannemelijk dat de weerstand verkleint wordt door koude, maar onderzoeken zouden dit dus tegenspreken..
ideeën?