[Debian] Promise S150 TX4 & crashende machine

Pagina: 1
Acties:

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Goedemorgen. :)

Ik heb samen met mijn neefje een server, welke bij hem op zijn kamer staat (utwente :P). Nu had deze eerst een simpel 4,3gb schijfje en 60gb voor opslag. Helaas vonden we dit wel wat weinig worden en daarom hebben we geupgrade.

Er zit nu het volgende in:
Een promise S150 TX4 SATA controller
2x Maxtor 160GB (DiamondMax Plus 9, 7200rpm, 8MB, SATA)
Distributie: Debian
Kernel: 2.4.22

En dit zit allemaal in een volgend systeem een Zenith desktop, van mijn oude werk welke afgeschreven was. Met een PIII550. Intel 10/100mbit onboard, gewoon een degelijk desktopje dus.

Nadat we hem geupgrade hadden wilde we booten van de 60GB IBM (GXP ding :P), met een PATA --> SATA controller. Nou, dit heeft nog wel wat moeilijk heden met zich meegehad om hem direct daarvan te laten booten, aangezien in de kernel de SATA controller nog niet ondersteunt word, door promise alleen drivers voor Red hat en suse levert en de losse source. Er moest dus van de losse drivers gebruik gemaakt worden en dat heeft mijn neefje helemaal uitgevolgeld (aangezien ik weinig kan van afstand qua dit soort dingen). Hier is te zien hoe hij dit heeft gedaan stap voor stap: [rml]MGP in "[ Linux] Booten van hardware RAID"[/rml]

Goed, na dit was gelukt crashte het systeem constant. En of dit nu door de (achteraf gezien) kapotte IBM kwam of dat het al te maken heeft met het probleem wat ik hieronder ga beschrijven. Iniedergeval is de IBM schijf overleden en zit er dus nu alleen 2x de 160gb in.

Het probleem is dus dat de machine constant crashed. Dit gebeurt heel onregelmatig, maar langer dan 10uur is hij nog niet up geweest. Het enige wat op de machine staat is proftpd, apache, mysql, samba en vpn server met mppe encrytie (en de betreffende patch hiervoor in de kernel). Dit alles uit de stable release van debian.

Het probleem is dat als hij crashed in de syslog en dmesg en elke andere log helemaal niks vermeld wordt. Het was dus eerst maar gokken waarom hij steeds crashte. Toen hebben we een monitor erop aangesloten, en hierop verscheen een kernel panic mbt. de pci bus. (exacte melding kan ik vanavond hier even neerzetten). Gezocht op google en dit probleem was bekend en zou opgelost zijn met de 2.4.22 AC4 patch. Natuurlijk hebben we deze uitgevoerd in de hoop dat de problemen opgelost waren.

Hij heeft toen de meest lange uptime gehad die ik gezien heb (10uur dus :P) en helaas crashte de machine toen weer. Nu echter met weer een andere melding. (zet ik vanavond ook even neer).

Maargoed, de specifieke meldingen doen niet echt terzake denk ik. We kunnen natuurlijk wel blijven patchen, maar ik heb nogal de hoop opgegeven. Ik denk namelijk dat het probleem veroorzaakt wordt door de promise drivers.

De drivers zijn hier te vinden: http://www.promise.com/su...2_ft-par%20v1.00.0.15.tgz
Maar ik zoek net dit linkje op en ik zie dat er een nieuwe versie uit is van de drivers 1.00.0.8 --> 1.00.0.15. Sowieso even de nieuwe drivers uitproberen dan, maar ik betwijfel of dit probleem hiermee wordt opgelost. Er is namelijk ook geen change-log te vinden.

Toch wil ik graag weten of er iemand een stabiele machine heeft met deze drivers en zoja, onder welke distributie en met welke kernel.

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-02 11:41
offtopic:
wat is het IP van die server?
/me UT access heeft :+

• Attilla
Tomaat schreef op 24 november 2003 @ 12:20:
offtopic:
wat is het IP van die server?
/me UT access heeft :+
Gaat je niks aan .. en wow, dan hack je hem... dan heb je een crashende server gehackt. :+

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 22:52
Ik draai Debian 3.0 (en ondertussen testing) met kernel 2.4.22 en die driver v1.00.0.10

is echter een ingebouwde s-ata module, en gebruik de p-ata poort, welke op een aopen AK77-8XN Max zit. (is de versie met 2x s-ata en 1x p-ata

PROMISE SATA150 Series Linux Driver v1.00.0.10
PCI: Found IRQ 10 for device 00:04.0
PCI: Sharing IRQ 10 with 00:10.2
PCI: Sharing IRQ 10 with 00:11.5
pdc-ultra:[info] Drive 5: IBM-DTLA-307045 90069839s 46116MB UDMA5
scsi2 : pdc-ultra
Vendor: Model: IBM-DTLA-307045 Rev:
Type: Direct-Access ANSI SCSI revision: 02
Attached scsi disk sdb at scsi2, channel 0, id 4, lun 0
SCSI device sdb: 90069840 512-byte hdwr sectors (46116 MB)
sdb: sdb1 sdb2

uptime laats van 7.5 dagen, dus driver is het probleem niet bij mij.
scsi emulatie tuurlijk aan hebben staan, voor de rest als je het met 1 HD doet of is er een irq conflict ?

• Attilla
Dat stukje over de driver in mijn startpost klopt niet. Het gaat namelijk niet om de fasttrack driver, maar om de sata driver. Ik had even bij het opzoeken verkeerd geselecteerd.
http://www.promise.com/su..._SATALINUXSRC1.00.0.8.zip
easydisk schreef op 24 november 2003 @ 12:37:
Ik draai Debian 3.0 (en ondertussen testing) met kernel 2.4.22 en die driver v1.00.0.10
Mag ik vragen waar jij die v1.00.0.10 driver vandaan haalt. ?

[ Voor 35% gewijzigd door Attilla op 24-11-2003 13:41 ]

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-02 22:52
[Airwolf] schreef op 24 november 2003 @ 13:38:
Dat stukje over de driver in mijn startpost klopt niet. Het gaat namelijk niet om de fasttrack driver, maar om de sata driver. Ik had even bij het opzoeken verkeerd geselecteerd.
http://www.promise.com/su..._SATALINUXSRC1.00.0.8.zip

[...]

Mag ik vragen waar jij die v1.00.0.10 driver vandaan haalt. ?
ja dat mag, alleen ik heb geen idee meer ..
het verhaal was dat de fabrikant de driver op verzoek vrijgehehven heeft onder GPL aan iemand, die heeft hem op internet gezet en daar heb ik hem van gedownload.

Zoek op pdc-ultra-1.00.0.10.tgz of mail even

munnikes AT xs4all PUNT nl

• Attilla
Dankjewel, maar inmiddels had ik hem al gevonden. ;)

Even kijken of dit verschil gaat uitmaken, anders maar alle sata hardware overzetten in een andere machine. Als het hierop niet vastloopt, dan kan het alleen maar een hardwarematig probleem zijn buiten de controller om.

• Attilla
code:
1
2
airwolf@serve-me:~$ uptime
 14:55:51 up 13:45,  1 user,  load average: 0.00, 0.00, 0.00

Het probleem lijkt opgelost te zijn. Hiervoor was hij ook al 7 uur up, maar hij moest even uit ivm. verplaatsen van de server. Natuurlijk is het even aankijken, maar zolang is hij iniedergeval nog niet up geweest.

Er zitten dus rare bugs in 1.00.0.08, welke opgelost zijn in 1.00.0.10. Ik ben zelf geen programmeur, dus heb ook geen idee hoe/waar te zoeken naar deze fouten. Maar ik heb verder niet veel problemen gevonden online, dus misschien hebben ze alleen betrekking op de bx chipset die in de server zit.
Pagina: 1