Toon posts:

ATi Radeon 9800 Pro/Zalman VGA ZM-80C heat Pipe

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik overweeg een nieuw systeem te kopen en de verkoper heeft me geadviseerd om (ik wil een stil systeem hebben) een Zalman VGA ZM-80C heat Pipe op de kaart te laten monteren.
Is dat echt nodig en maakt die 9800pro echt zo'n "herrie"?

Verwijderd

Ik vind het geluid van een Club3D meevallen, ik weet niet hoe dat met de rea
st zit maar ik denk dat google wel een antwoord voor je heeft :) IK heb deze op mn Ati FireGL X1 en het werkt perfect btw.

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Dit is wel een goede oplossing, maar vergis je niet in de hitte die dan de Zalman gaat afgeven aan je kast.
Zorg voor een goede flow in je kast anders straalt het uit naar je mobo en wordt de boel een stukje warmer.
Stiller systemen worden meestal warmer door het geringe flow van de stille onderdelen
Hierop is waterkoeling een uitzondering

zoek op zalman en 9800
Er zijn vele topics hierover geweest

Verwijderd

En een goede flow krijg je door???

Idd, fans...

Ik zou dan isolerend materiaal gebruiken.. ;)

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-01 09:36
Ik heb deze ook op mn 9800pro staan. Ik heb deze erop gezet omdat de fan van mn club3d kaartje er al na 2weken mee stopte.
Dit gaat perfect samen hoor, zalman+radeon maar vergeet niet het klepje van je pci slot onder je agp te openen. Het scheelde bij mij 5 graden :P

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Verwijderd

Topicstarter
8)7 Vergeten in mijn eerste posting te melden, het advies was ook naast de ZM 80c een Zalman ZM-OP1 Fan for VGA cooler te nemen. Is die fan echt nodig?

Laatste vraagje, (El snorro bedankt trouwens voor je tip ), die ZM-80c neemt waarschijnlijk een PCI slot in beslag, die extra fan (ZM-OPT1) ben ik dan nog een extra PCI slot kwijt aan de koeling van de 9800Pro?

Dit is trouwens mijn verlanglijstje, aardig nietwaar :9
ASUS P4 S478 P4P800 DELUXE ATX Moederbord
Intel Pentium-4 3000/512-800 FSB Box (HT Support)
Zalman S478/S462/S754 3.2 7000A-Cu
DDR TwinMos 1024MB PC400/PC3200 Dual Channel Kit
Maxtor 6Y120M0 : 120 Gb (7200/150-8Mb) S-ATA
Nec ND-1300A OEM DVD-Writer (RW+/-) Zwart
ATI Radeon 9800 Pro 128MB DDR DVI/TV
Zalman ZM-80C Heatpipe
Zalman ZM-OP1

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 13:25:
8)7 Vergeten in mijn eerste posting te melden, het advies was ook naast de ZM 80c een Zalman ZM-OP1 Fan for VGA cooler te nemen. Is die fan echt nodig?

Laatste vraagje, (El snorro bedankt trouwens voor je tip ), die ZM-80c neemt waarschijnlijk een PCI slot in beslag, die extra fan (ZM-OPT1) ben ik dan nog een extra PCI slot kwijt aan de koeling van de 9800Pro?

Dit is trouwens mijn verlanglijstje, aardig nietwaar :9
ASUS P4 S478 P4P800 DELUXE ATX Moederbord
Intel Pentium-4 3000/512-800 FSB Box (HT Support)
Zalman S478/S462/S754 3.2 7000A-Cu
DDR TwinMos 1024MB PC400/PC3200 Dual Channel Kit
Maxtor 6Y120M0 : 120 Gb (7200/150-8Mb) S-ATA
Nec ND-1300A OEM DVD-Writer (RW+/-) Zwart
ATI Radeon 9800 Pro 128MB DDR DVI/TV
Zalman ZM-80C Heatpipe
Zalman ZM-OP1
Als je een goeie airflow hebt en niet overclockt, dan heb je die fan volgens mij niet nodig. Als je wil overclocken moet ie er wel op ja })

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2025
Die fan raadt Zalman zeer sterk aan bij een Radeon 9800 of hoger. Dus ik zou het maar wel doen. Je kunt hem dan op 5v laten lopen.

Verwijderd

Mijn fannetje ook kapot. Heb de heatpipe + fan op 5v erop gezet en het werkt perfect. Ziet er ook wel cool uit :).

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Ik heb een Sapphire Radeon 9800 Pro aangeschaft i.c.m. Zalman ZM-80C Heatpipe VGA cooler en de Zalman ZM-OP1 fan. Nou las ik hier op het forum dat er op die kaarten ook een spacer standaard op zit, dien je die helemaal te verwijderen als je de Zalman monteert of beschadig je de core als hij er niet op zit ?

It takes one to know one...

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:46

henri8096

BIM is not a software!

Dubbeldrank schreef op 03 januari 2004 @ 23:39:
Ik heb een Sapphire Radeon 9800 Pro aangeschaft i.c.m. Zalman ZM-80C Heatpipe VGA cooler en de Zalman ZM-OP1 fan. Nou las ik hier op het forum dat er op die kaarten ook een spacer standaard op zit, dien je die helemaal te verwijderen als je de Zalman monteert of beschadig je de core als hij er niet op zit ?
Heb em zelf ook op de 9800 pro (gehad) het blokje dat op de VPU gaat
valt binnen de spacer. Je hoeft je hier dus geen zorgen over te maken

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

henri8096 schreef op 03 januari 2004 @ 23:53:
[...]

Heb em zelf ook op de 9800 pro (gehad) het blokje dat op de VPU gaat
valt binnen de spacer. Je hoeft je hier dus geen zorgen over te maken
OK thanks, dan blijft hij er mooi op zitten.

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:46

henri8096

BIM is not a software!

bla

[ Voor 99% gewijzigd door henri8096 op 09-10-2006 22:37 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

• Dauthi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11-2025
Een zm-80c + fan silent mode + een dubbel fan enermax voeding silent + 2 papst case fans op 1500 rpm of sneller des gewenst. En het gat van de pci slot onder de agp open houden :) volgens heb je dan wel een goede airflow :) en een redelijk stil systeem 20db ofzo.

[ Voor 10% gewijzigd door Dauthi op 04-01-2004 17:06 ]

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

henri8096 schreef op 04 januari 2004 @ 15:27:
[...]

Ik weet niet of je hem voor de stilte gebruikt, maar ik heb betere
prestaties met de standaard koeler, dan met de Zalman.

Voor overclocken is dit geen geschikte koeling!!
Voor stilte is het wel wat.

ff indicatie:

stock cooler stressed: 55C
Zalman cooler stressed: 61C

stock cooler idle: 47C
Zalman cooler idle: 52C

Ben zelf nu bezig met een oude cpu koelblok er op te zetten.
Maar moet nog ff M3 boutjes halen.
Dat werkt veel beter
Tja alleen wat het nare is met die stock coolers is dat ze niet te vertrouwen zijn, en het zou toch erg zonde zijn als ik na afzienbare tijd mijn kaart alweer moet retourneren met alle garantie ellende erbij.

• Westerterp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03-2025
Passen er behalve de optionele fan ook andere fans op deze zalman? Kan me door het uiterlijk van de fan voorstellen dat hij minder presteert dan een 'gewone' fan van dezelfde grootte.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 10:54

Exigence

dnkroz

EchteDude schreef op 05 januari 2004 @ 14:13:
Passen er behalve de optionele fan ook andere fans op deze zalman? Kan me door het uiterlijk van de fan voorstellen dat hij minder presteert dan een 'gewone' fan van dezelfde grootte.
Je kunt er waarschijnlijk gewoon elke 80mm fan aanhangen die je wilt. Vergeet niet dat de bijgeleverde standaard zalman fan maar 15mm dik is, dus dat je misschien een ander bevestigingsmeganisme moet uitvogelen als je er aan ander aan wilt hangen.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-02 10:56

immetjes

HIER is BERN-E

henri8096 schreef op 04 januari 2004 @ 15:27:
[...]

Ik weet niet of je hem voor de stilte gebruikt, maar ik heb betere
prestaties met de standaard koeler, dan met de Zalman.

Voor overclocken is dit geen geschikte koeling!!
Voor stilte is het wel wat.

ff indicatie:

stock cooler stressed: 55C
Zalman cooler stressed: 61C

stock cooler idle: 47C
Zalman cooler idle: 52C

Ben zelf nu bezig met een oude cpu koelblok er op te zetten.
Maar moet nog ff M3 boutjes halen.
Dat werkt veel beter
Hoe heb je die temperaturen gemeten? Een 9800 heeft geen sensor.
Ik wil dat zelf ook wel eens meten eigenlijk.

Je schrijft niet wat voor een kaart en koeler je hebt, maar talloze tests wijzen uit dat de Zalman optie beter koelt dan de standaard koeler. Wel ff een fan monteren natuurlijk.

zie:
http://www.pcabusers.com/reviews/zalman/zm80a-hp/p3.html
http://www.myworldhardwar...3/review.asp?ID=73&Page=5

• HyperDevil
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-12-2025
Maar als je dus die zalman erop zet heb je geen gebruik meer voor die fan die er standaard opzat.
Boot die kaart wel zonder dat fannetje???

Verwijderd

HyperDevil schreef op 27 maart 2004 @ 22:09:
Maar als je dus die zalman erop zet heb je geen gebruik meer voor die fan die er standaard opzat.
Boot die kaart wel zonder dat fannetje???
Kaarten booten niet, dat doet het moederbord wel voor ze. Jammer om hiervoor een oud topic te kicken, terwijl via de search hier makkelijk een antwoord op te vinden is. Omdat ik toch zit te typen: er bestaan kaarten die standaard de zalman cooler hebben zonder een fan. Heb er toevallig zelf 1 en het is de Sapphire Atlantis 9800Pro Ultimate edition. Ja, het kan dus.

Verwijderd

Wat vinden jullie van die Thermaltake?

Kost bijna niets... mijn handjes kriebelen.

http://www.thermaltake.com/coolers/chipset/a1919.htm

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/chipset/giant3/a1919.jpg

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 15:17
ja dat is een cool ding maar die turbo fan is een herrie schopper

Verwijderd

Waar kan je die ding van Thermaltake kopen? Bij zo een ding maakt herrie niet zo veel uit.

Verwijderd

Ik heb mijn club3d 9800pro @ xt geflasht, kloksnelheden iets minder, nl. 400 en 360 mhz. Koperen heatsinkjes op het geheugen, 2x papst 120mm (in- en outtake) en een dual fan voeding. Zou een zm-80c dan genoeg koelen zonder de optiefan?

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb ook een club3D 9800PRO met zalman op maar dan zonder die extra koeler ik heb gewoon mijn case fan 80*80 er aan gemonteerd (plakband rond schroefjes en in de fangeschroeft, in de zalman geschoven) werkt perfect
oc: 425/387 >:) @XT

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
EchteDude schreef op 05 januari 2004 @ 14:13:
Ik heb vandaag ff lopen prutsen met een boutje uit het reservee onderdelen zakje, een los moertje (mobo spacer) en dan dat er aan vastgezet.. gaat ook :D, alleen de 'pruts' factor is 'iets' groter.

Kaart (Ti-4200) wordt nu trouwens handwarm, en ik heb 15 mhz gewonnen ten op zichte van zonder fan.. (toen kon je hem nog nét vasthouden)

[ Voor 7% gewijzigd door ANdrode op 30-03-2004 20:14 ]

• raps
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 31-12-2025
Ik heb laatst een nieuwe PC gekocht. Echter is het allemaal wat te luidruchtig. Ik denk dat dit grootendeels wordt veroorzaakt door mijn Club3D Radeon 9800pro.

Nu ben ik van plan zo'n Zalman heat pipe te kopen. Echter dezelfde vraag: Zou ik die extra fan er ook bij nemen? IK heb een Antec Sonata kast met de standaard case-fan achterin. Geen "case-mods". Is de air-flow dan goed genoeg?

Ik ben niet van plan te gaan OC'en. Het is puur voor geluidsproductie. Misschien iemand nog andere suggesties...?

Alvast bedankt.

• diabyte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:14
Als je ff de site van Zalman zou bekijken, en deze topic uberhaupt doorlezen, dan kwam je er achter dat dat sterk aangeraden word. En maar 1 fan ? Echte airflow heb je dan niet volgens mij :P

• TheTransporter
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:11
Als je die Zalman koeling er op zet met of zonder die optionele fan kan je daarnaast ook nog kleine heatsinks op je geheugen stoppen/zetten/plakken ??? En ik heb mijn 9800 SE overgeklokt en dan krijg ik met farcry witte puntjes en hoe langer ik speel (hoe warmer me videokaart wordt denk ik) nog meer witte puntjes. Worden dit er minder als ik die Zalman koeling met fan er op zet. Dit is misschien beetje offtopic maar misschien beter als zelf nog een topic er over beginnen

Verwijderd

heb hier een net aangeschafte "be quiet" vga cooler voor me liggen, gekocht op hcc dagen bij ct-systemen. Ik twijfelde tussen die zalman passieve cooler of deze be-quiet cooler, aangezien ze deze nogal goed vonden bij ct systemen, waarschijnlijk omdat ze hem zelf verkochten (haha), heb ik deze be-quiet gekocht, tis eigenlijk dezelfde als zalman dual heatpipe versie. maar ik vrees dat hier geen extra fan op kan. Heeft iemand al ervaring met deze be-quiet cooler en zou ik hem nog naar xt kunnen flashen zoals ik met mijn oude enorm lawaai makende standaard saphhire fan cooler kon doen??
Pagina: 1