HDD tikt niet meer na vervangen 235W door 350W voeding?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
oke het zit als volgt ik heb nu 3 maanden een maxtor 80 gig hardeschrijf 8mb cache eerst tikte mijn hardeschrijf 1 keer bij het opstarten maar sinds ik een nieuwe voeding heb doet ie het niet meer kan ik mijn hardeschrijf gewoon als gezond beschouwen :) of moet ik er toch mee terug gaan.

ik heb nu een qtec 350 wat voeding
eerst een target 235 wat heeft het altijd goed gedaan :)

alvast bedankt voor de reacties :)

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
235W voeding :/

Mag ik vragen wat de systeem specs zijn ?

• Dark Master
  • Nu online
mamaplank:epox 8rda+
processor:amd athlon 2400 xp
geheugen 512 mb ddr 333 (2700)
videoplank ati radeon 9100
geluidskaart: audigy 2

ik heb ook een nieuwe voeding gehaalt omdat deze het bniet meer trok maar de voltlijnen waren altijd wel stabiel maar ik snap dat van die hardeschrijf gewoon niet terwijl ik er maar 1 hardschrijf in heb zitten brandertje en een dvd speler dus zoveel stroom vrete het niet :O

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Moet hij tikken dan :?
Doet je harde schijf wat hij moet doen dan. Kan je hem zien in DOS / Kan je hem benaderen of doet hij iets niet???
Als je alles er mee kan doen is er IMHo geen probleem hoor!

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

heb je geen S.M.A.R.T. op je mobo zitten, kan je tenminste in de gaten houden als die echt aa het einde zit. Draai anders ook ff maxtor diag, ben je wat zekerder over je disk

• Gompy58
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-04-2025

Gompy58

het valt wel, maar niet mee...

tis ook noooooit goed he!!!

tikt de schijf dan is het niet goe,

stopt het tikken is het weer niet goed

:D make up your mind boy

ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime....

• Dark Master
  • Nu online
hij herkent hem perfect heb hem allang met powermax getest dus helemaal niks geen probleem (ook toen hij tikte) hij herkent hem perfect alleen hij maakt geen tik meer bij het opstarten. dus hij is helemaal perfect denk ik zo :)
ik wou even zekerheid want er zit belangrijke data op dus

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-03 21:37

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik heb ook een Maxtor DiamondMAX Plus 9 80GB 8MB cache alleen deze geeft een klik elke keer als ik het systeem uitschakel. Mij is verteld dat die schijven dat altijd doen. Maar normaal gesproken wil ik absoluut geen tikkende schijven hebben :X ...

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Titel verduidelijkt :)

Verwijderd

Dark Master schreef op 24 november 2003 @ 09:54:
hij herkent hem perfect heb hem allang met powermax getest dus helemaal niks geen probleem (ook toen hij tikte) hij herkent hem perfect alleen hij maakt geen tik meer bij het opstarten. dus hij is helemaal perfect denk ik zo :)
Mooi!

Slotje?

• Master_Egg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-03 07:33

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Dark Master schreef op 24 november 2003 @ 09:54:
blijkbaar is het vermogen van de voeding bij het opstarten ontoereikend. Je krijgt altijd even een korte spanningspiek bij het inschakelen, waarschijnlijk was dat het enige probleem.

• GormSuil
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-10-2021
Misschien maakt je nieuwe voeding zoveel herrie dat je de HD niet meer hoort? ;)

Pentium IV 2.8E/ ASUS P4P800 / 2x256MB PC3200 / Saphire RADEON 9800/ Maxtor 80 Gb 7200 rpm/LIAN-Li PC60 & ToPower 350W

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Master_Egg schreef op 24 november 2003 @ 10:05:
[...]

blijkbaar is het vermogen van de voeding bij het opstarten ontoereikend. Je krijgt altijd even een korte spanningspiek bij het inschakelen, waarschijnlijk was dat het enige probleem.
Hoe verklaar je de klik dan bij het uitschakelen van de Pc ? dat heb ik namelijk.
Verder ook totaal geen problemen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op 24 november 2003 @ 10:07:
[...]

Hoe verklaar je de klik dan bij het uitschakelen van de Pc ? dat heb ik namelijk.
Zetten die dingen zich tegenwoordig niet zelf in een "park" stand (correct me if i'm wrong

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

[...]

Kan aan vanalles liggen, van kabels tot IDE drivers :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Meest waarschijnlijk lijkt me dat de oude voeding niet voldoende vermogen kon leveren bij het opstarten, waardoor de HD weer uitschakelde en de koppen parkeerde. Dit is waarschijnlijk wat je als tik hoort (omdat je het ook altijd bij uitzetten een tik hoort).

Een andere reden kan zijn : toeval. Oftewel er was iets fout en door het vervangen van de voeding, en het bij behorende gerommel in je kast, is er "iets" veranderd waardoor het getik weg is.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wie ben jij om hierover te bepalen? Moeten alle opgeloste topics op slot? Mocht je stellig overtuigd van zijn dat dit het geval is, start dan maar een distussiepunt in Lieve Adjes, maar ga zeker niet om slotjes zeuren.

Verwijderd

eeehhhh, ff alles op een rijtje, hij tikte toen hij een 235 watt voeding had, en toen na vervanging door 350 watt tikte ie niet meer?

gelijk terugbrengen dat ding, hij MOET tikken of piepen als een gek .....

hehehe....
Gompy58 schreef op 24 november 2003 @ 09:54:
tis ook noooooit goed he!!!

tikt de schijf dan is het niet goe,

stopt het tikken is het weer niet goed

:D make up your mind boy
:Y)
offtopic:
BalusC, ik ben wel verbaasd dat dit niet direkt op slot ging want bij GoT wordt toch verwacht dat ze hun gezond verstand gebruiken? alles wat wordt gezegd kon de TS wel zelf bedenken oa voeding nu ineens wel toereikend. maar ik heb nix gezegd..... :X

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 11:57 ]

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-03 15:30

Robtimus

me Robtimus no like you

_Dune_ schreef op 24 november 2003 @ 09:57:
Ik heb ook een Maxtor DiamondMAX Plus 9 80GB 8MB cache alleen deze geeft een klik elke keer als ik het systeem uitschakel. Mij is verteld dat die schijven dat altijd doen. Maar normaal gesproken wil ik absoluut geen tikkende schijven hebben :X ...
Mwah. Ik heb 2 Maxtors, en als ik mijn systeem uitzet eindigt dat altijd met een TIK-TIK. Beide schijven dus, vlak achter elkaar.

Ik denk dat FireFly84 gelijk heeft, dat de koppen gewoon geparkeerd worden. Het lijkt me nml vreemd dat ze het bij mij allebei zouden doen als het niet goed is.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Dark Master
  • Nu online
IceManX schreef op 24 november 2003 @ 11:51:
[...]
Mwah. Ik heb 2 Maxtors, en als ik mijn systeem uitzet eindigt dat altijd met een TIK-TIK. Beide schijven dus, vlak achter elkaar.

Ik denk dat FireFly84 gelijk heeft, dat de koppen gewoon geparkeerd worden. Het lijkt me nml vreemd dat ze het bij mij allebei zouden doen als het niet goed is.
oke dat kan dan wel wezen maare das normaal als je een pc uitzet dan hoor je meestal altijd een tik dat de kop geparkeerd word maar een tik bij het opstarten een een luidruchtiger dan normaal das wel iets anders :)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 11:51:
offtopic:
BalusC, ik ben wel verbaasd dat dit niet direkt op slot ging want bij GoT wordt toch verwacht dat ze hun gezond verstand gebruiken? alles wat wordt gezegd kon de TS wel zelf bedenken oa voeding nu ineens wel toereikend. maar ik heb nix gezegd..... :X
Ik vind dat geen verklaring/oplossing. Wáárom tikt de HDD niet meer wanneer je een dikkere voeding gebruikt? Kwam het tikken door een tekort aan amperage? Tekort aan voltage? Of door een sterk fluctuerend voltagelijn? Ik weet het niet, het staat ook niet in de FAQ.

edit:
Overigens is het antwoord van Femme Master_Egg het meest aannemelijke. Maar om het topic nou direct na één mogelijk correct antwoord te sluiten ..

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 24-11-2003 16:25 ]

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

[...]

Uitschakelverschijnsel ;) maar kan natuurlijk ook gewoon die parkingstand zijn al vind ik dat wel gek want ik heb zelf ook een maxtor 80 GB en die maakt geen gekke geluiden bij in- of uitschakelen. Misschien toch een brakke hardeschijf?

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 10:08:
[...]

Zetten die dingen zich tegenwoordig niet zelf in een "park" stand (correct me if i'm wrong
Zal ik jullie dan maar uit jullie leiden verlossen?
Sinds jaar en dag zetten die dingen zich inderdaad in de parkeerstand wat dus die klik veroorzaakt en is dus doodnormaal, eenmaal in de parkeer stand zijn ze veilig voor vervoer.

Als een voeding het niet trekt dan gaan hd's inderdaad tikken, dan starten ze opnieuw op en dat maakt geluid, dit merk ik met m'n FTP die aan een Powerman 350watt niet genoeg heeft met 6 HD's.

[ Voor 47% gewijzigd door Gman op 24-11-2003 15:40 ]

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Master_Egg schreef op 24 november 2003 @ 14:58:
[...]

Uitschakelverschijnsel ;) maar kan natuurlijk ook gewoon die parkingstand zijn al vind ik dat wel gek want ik heb zelf ook een maxtor 80 GB en die maakt geen gekke geluiden bij in- of uitschakelen. Misschien toch een brakke hardeschijf?
Dat hoop ik niet want dan zijn er meer schijven brak, ik heb 4 x 40GB maxtor schijven 1 x 80GB en 1 x 30GB ... alleen dus Maxtor en die 30GB maakte dit klikkende geluid ook en gaat idd een deze dagen terug naar Ierland.

De eene schijf klikt wle harder dan de ander, maar ik hoor hardeschijven wel veel vaker dit geluid maken bij het uitschakelen van de Pc's. Niet alleen bij mij zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door _Dune_ op 24-11-2003 15:23 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

For what it's worth...

Vier tikkende WD's tijdens inschakelen én uitschakelen. In- en uit de parkeerstand. Is voor mij een normaal verschijnsel. Pas als ze dat niet meer doen maak ik me zorgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 24-11-2003 15:28 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

BalusC schreef op 24 november 2003 @ 14:02:
edit:
Overigens is het antwoord van Femme het meest aannemelijke. Maar om het topic nou direct na één mogelijk correct antwoord te sluiten ..
ok.... ennuh wie is femme want nergens zie ik een post van um :?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 13:05 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
limoentje schreef op 24 november 2003 @ 10:09:
[...]

Kan aan vanalles liggen, van kabels tot IDE drivers :)
Bij het uitzetten van de pc word de hd in een parkeer stand gezet. Dit houd in dat de koppen geparkeert zitten en mocht de computer vallen en/of de hd is er een kleine kans dat de hd kapot is. Als ze niet in die parkeer stand zitten weet je bijna zeker dat je hd kapot is.

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 16:05:
[...]

ok.... ennuh wie is femme :?
OMG :X 8)7 link

[ Voor 15% gewijzigd door Master_Egg op 24-11-2003 16:17 ]

Verwijderd

kan ik ook even meelachen? :?

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 16:16:
[...]

kan ik ook even meelachen? :?
Dat is een vergissing van BalusC, hij bedoelt waarschijnlijk Master_Egg omdat die een gejat/hetzelfde icoontje heeft als Femme :)

• Master_Egg

Master_Egg

Schapie schapie schapie!

HielkeJ schreef op 24 november 2003 @ 16:21:
[...]

Dat is een vergissing van BalusC, hij bedoelt waarschijnlijk Master_Egg omdat die een gejat/hetzelfde icoontje heeft als Femme :)
huh :? hetzelfde :? gejat :| ff checken ...

edit:

huh-huh verd*md zeg, :D ^%^&% kan ik weer op zoek naar een ander mooi icon :'(

[ Voor 15% gewijzigd door Master_Egg op 24-11-2003 16:27 ]

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

:o :X

Verwijderd

BalusC die zich vergist.....

dat ik dat ooit mocht meemaken. :+

maar ok we dwalen af van de werkenlijke topic..... :Y)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:00

DataGhost

iPL dev

om dan nog maar bij het technische aspect te komen :) maak ns een ouwe hd open en je zal het zien.. er zit een vrij sterke (elektro)magneet in de hd, die trekt zodra de spanning eraf gaat de kop snel naar zich toe, en laat hem los als er weer spanning op komt.
ik weet verder niet precies hoe het werkt, maar een beetje logisch kijken laat mij het bovenstaande concluderen...
over de tik bij het inschakelen: maak een hd open :P dan zie je het beter (een ouwe hd dus, kheb zelf een 640 mb geval open gemaakt) die elektromagneet stoot de kop dus af, met zo'n spannings piek bij het inschakelen kan het zijn dat de kop 'gelanceerd' wordt, dus dat ie aan de andere kant weer ergens tegenaan knalt.
ff een pic (ph34r meh 1337 p41n7 skillz)

Afbeeldingslocatie: http://www.dataghost.com/diversels/hd.bmp

mij lijkt dat ie met die spanningspiek helemaal tegen dat 'blokje' aan komt.. net als ie tegen de rechtse aankomt als ie uit wordt gezet. en mijn idee is ook dat ie met de elektromagneet beweegt (duh :P)

Verwijderd

ok, maar dan nu de vraag: waarom wordt met een 235 watt voeding van target de kop "gelanceerd" ( hoort de TS als tikken ) en met een 350 watt van Qtec niet? zou er een soort piek beveiliging in de qtec zitten? zodat de kop geen flinke dot stroom krijgt in 1 keer?

hmmmmm...... ?

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:00

DataGhost

iPL dev

ik had het over de klik van andere mensen :) de jouwe is waarschijnlijk door te weinig spanning dat ie terugschiet lol

• Dark Master
  • Nu online
lekkere target voeding was dat :D 1 keer en nooit weer :)
ik koop wel direct een goede voeding invervolg liever geld voor een nieuwe voeding dan geld voor een nieuwe hardeschrijf })

• Apie!
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

Hmmm wel grappig dat ik dit topic nu lees. Ik heb 2 Maxtor D740X van 40 gieg en ze tikten constant. Het was gewoonweg annoying! Als ik niks deed, wel wat deed in windows, zelfs als ik in de bios(!) zat bleef dat geratel en getik doorgaan. Niet gezond dacht ik zo.... Anyway, ik had m'n pc verplaatst van de grond naar op het buro en daarvoor had ik ff alle usb devices afgekoppeld op kb en muis na, en wat denk je? Blijkbaar trekt alles bij elkaar zoveel stroom dat m'n HD er van gaat tikken. Het getik is nu dus voor bij Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/9573/full.gif

Binnenkort maar ff een zwaardere voeding kopen. Ik heb er nu een Chieftec 340W in zitten...

specs:
P4 2.4@2.7 (150FSB, 1.575v core)
512MB RDRAM PC800 @900
Abit TH7-II RAID
ATI All-In-Wonder 8500DV
3Com NIC
Plextor 24x brander
Pioneer 106s DVD speler
MS force feedback stuurtje
Logitech Cordless desktop (kb & muis)
MS Sidewinder
extra 4poorts USB hub (eigen voeding)
Ati Remote ontvanger
2x Maxtor D740X 40GB
1x Western Digital 800JB 80GB

1x 120mm fan outtake
1x 80mm fan intake
1x 40mm fan northbridge

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het wattage van een voeding zegt niet veek maar wél het ampèrage dat een voeding op bijv. 12V afgeeft.

Kennelijk heeft mijn voeding een beter prestatievermogen wat dat betreft want bij een vrijwel gelijkwaardige configuratie en een Chieftecvoeding van 340 Watt heb ik geen problemen. Mogelijk een ander type?

Meer vermogen zegt dus weinig. Kijk bijv. eens naar de waarden van een Zalman of Nexus voeding van 300-400 watt. Deze kunnen in sommige gevallen al veel meer hardware probleemloos aansturen dan voedingen met veel meer vermogen. Daarnaast zijn de genoemde voedingen belachelijk stil.

[ Voor 5% gewijzigd door Guardian Angel op 26-11-2003 14:41 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Apie! schreef op 26 november 2003 @ 08:09:
Anyway, ik had m'n pc verplaatst van de grond naar op het buro en daarvoor had ik ff alle usb devices afgekoppeld op kb en muis na, en wat denk je? Blijkbaar trekt alles bij elkaar zoveel stroom dat m'n HD er van gaat tikken. Het getik is nu dus voorbij
kwam dat door het verplaatsen van de grond naar de buro of had je wat spullen losgekoppelt gelaten? ervan uitgaand dat je wat spullen los gelaten hebt, snap ik niet goed wat dat te maken heeft met de voeding van je puter? een usb printer heeft eigen voeding, scanner ook, een usb webcam/keybord/muis kan niet zoveel stroom trekken?

hmmmmmmmm.....?

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03 19:06

4POX

Everybody is wired

235 watt ???

Mijn duron600 kocht ik met en a7v moederbord en er zaten tich waarschuwingen bij dat het minimaal een 300 watt voeding op moest.

Nu had jij een XP2400 op een 235 wattertje. Wooh

AKA Rinkel weblog

• Apie!
  • Laatst online: 09-03 19:55

Apie!

Newer, better & confusinger

Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 19:01:
[...]

kwam dat door het verplaatsen van de grond naar de buro of had je wat spullen losgekoppelt gelaten? ervan uitgaand dat je wat spullen los gelaten hebt, snap ik niet goed wat dat te maken heeft met de voeding van je puter? een usb printer heeft eigen voeding, scanner ook, een usb webcam/keybord/muis kan niet zoveel stroom trekken?

hmmmmmmmm.....?
Eerlijk gezegd snap ik het ook niet, maar het werkt :) Om m'n kast te verplaatsen heb ik wat spullen losgekoppeld en later ook losgelaten. Ik laat ze ook lekker los, want ik gebruik ze toch bijna nooit en het tikken is opgehouden. ohja webcam zat er ook nog aan vast. Die is nu ook ontkoppeld.

[ Voor 10% gewijzigd door Apie! op 27-11-2003 09:04 ]

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Pagina: 1