HD DMA mode 2 / DVD writer Pio

Pagina: 1
Acties:

• Heras
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-03 14:08
Afgelopen weekend probeerde ik een dvd-tje te bakken met mijn Plextor px-708 en tot mijn verbazing deed hij daar ruim een uur over i.p.v. 8 minuten. In de log zag ik dat er wel op 8x werd gebrand (geprobeerd).

In apparaatbeheer zie ik nu staan dat mijn Maxtor harddisk op dma mode 2 werkt en de plextor dvd-brander in Pio? Beiden staan op "dma if possible".

Het heeft tot nu toe altijd goed gewerkt en er is niks aan de hardware veranderd.

De Maxtor harddisk (40gb ata133) is master op ide-bus 2 en de dvd-brander zit daar als slave achter.

Op ide-bus 1 zit eenzelfde harddisk en een dvd-rom speler die allebei nog wel goed werken.

Ik draai overigens WinXP pro.

Heeft iemand een idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Probeer eens de brander op het secundaire IDE kanaal te zetten.
Wel als slave laten bungelen. Brander op primaire IDE kanaal levert nog wel eens problemen op, aangezien over het algemeen de master HDD op IDE1 de systeemschijf is.

DMA-mode 2 houdt volgens mij ook "slechts" DMA66 in.
Geef eens wat meer specs over je mainboard, welke processor etc. je hebt.

• Heras
De brander hangt al als slave aan het secundaire ide-kanaal.

Mijn pc:

mobo: MSI K7T266 Pro2-U
proc: amd xp 1800+
mem: 2*256mb ddr (266)
ide0: 1* 40 gb maxtor ata133 (master), 1* dvd-rom 16x pioneer (slave)
ide1: 1* 40 gb maxtor ata133 (master), 1 * dvd-writer plextor px-708 (slave)
video: geforce 2 ti 64mb

In de huidige opstelling heeft het zaakje altijd goed gewerkt, er zijn al zeker 30 dvd's succesvol gebrand op deze manier. Sinds afgelopen weekend heb ik dit probleem. Er is niks aan de hardware gewijzigd.

Aan de drivers/firmware ook niet overigens. Mijn dvd-writer heeft firmware 1.03

Ik heb dit weekend Reason 2.5 geïnstalleerd en 2 images gemaakt van cd's met Nero. Een paar uur daarvoor heb ik nog met succes op 8 speed een dvd gebrand.

• Heras
Ik heb de ide-kabels vervangen en de master harddisk werkt nu weer op dma mode 5. De dvd-writer krijg ik echter met geen mogelijkheid van pio mode af.

Iemand nog een idee?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Even drivers weggooien en opnieuw installeren? Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn CD/DVD lezer/brander werkt niet goed onder Windows" :)