speakerdraden verkeerd, kortsluiting oid?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 13:42
Ik heb vandaag mijn stereotoren weggebracht naar degene die hem heeft overgekocht. Werkte natuurlijk perfect tot aan het moment dat ik hem vanmiddag losgehaald heb.

Nu belt die kerel mij al de hele avond dat ie m niet goed aan de praat krijgt. Eerst had ie het over gebrom, en of de speakerskabels verticaal of horizontaal in de aansluitingen moeten of hoe hij dat omschreef |:( . Nou ja, dat zijn van die grote rode en zwarte schroefknoppen waar je de kabel aan de zijkant insteekt en dan aansluit, lijkt me #@($*S logisch...

Hij had iig een flinke brom, en dat was de reden dat ie me gebeld heeft. Dus ik zeg: zo en zo speakerkabels aansluiten

Nu heeft ie al weer een paar keer aan de telefoon gehangen :( dat ie nu geen goed geluid aankrijgt: in CD-direct heeft ie normaal geluid van de CD over de speakers, maar in normale CD-stand van de versterker (dus niet direct) alsmede bij de andere componenten (tape, tuner) klinkt het nu heel erg zacht.

Ik begin het vermoeden te krijgen dat hij iets in de versterker heeft opgeblazen door de manier waarop hij de speakerskabels in eerste instantie heeft aangesloten (de brom die hij zelf omschreef).
Dat kan verklaren dat de CD-direct nog wel normaal geluid geeft, want dat is een alternatief circuit.

Hoe kun je kortsluiting veroorzaken bij het aansluiten van speakers? Plus en min omdraaien niet dacht ik, maar als je nou plus-L en plus-R op plus-L/min-L aansluit en min-L en min-R op plus-R/min-R

Ik heb niet de indruk dat hij in de gaten had dat links en rechts en rood en zwart bij elkaar horen |:(

[ Voor 9% gewijzigd door Stefke op 24-11-2003 00:04 ]

• salutem
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
lol

hoe ? nogal simpel door + op - aan te sluiten oftewel andersom...

met een beetje pech zijn die boxen dus nu opgeblazen.....

[ Voor 6% gewijzigd door salutem op 24-11-2003 00:03 ]

"Social progress can be measured by the social position of the female sex - Karl Marx"

• ooge
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
volgens mij helemaal niet maar ik ben geen exper :)

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Door een te laag ohmige speaker aan te sluiten, door een 2e orde filter aan te sluiten zonder speaker eraan, of door gewoon beide kanalen aan elkaar te sluiten terwijl de versterker niet gebridged kan worden.

[ Voor 78% gewijzigd door Arjan op 24-11-2003 00:04 . Reden: onnodig quoten ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Brom --> Trek alle electronische apparaten eruit. Brom 9/10 keer weg.
Zachter --> Yamaha versterker? Er zit onderin naast Treble en Bass een knopje om het ingangsniveau te regelen wat overbrugd wordt in CD-Direct.

• jadjong
  • Niet online
salutem schreef op 24 november 2003 @ 00:03:
lol

Ze staan alleen uit Fase :)

• ooge
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
salutem schreef op 24 november 2003 @ 00:03:
lol

dat maakt volgens mij niet uit als je maar bij bijde boxen hetzelfde doet (dus bijv rood op +) anders krijg je interferentie ofzo toch?

• Stefke
Hij heeft ook de speakers overgenomen die dus ook goed functioneerden.

Zowieso werken de speakers nog goed getuige het normale geluid uit CD-direct.

En als je alleen plus en min van 1 speakers omdraait is het enige effect dat ze niet in de juiste fase lopen en zo elkaar een beetje opheffen toch? oid? Iig niet dat ze opgeblazen worden.

Het is een kenwood losse componenten set.

Het zou ook kunnen dat hij het verkeerd aangesloten heeft en daardoor het opnameniveau over het circuit stuurt waardoor alles zacht klinkt, maar ik weet zo effe niet meer hoe dat zat.
Hij ZEGT dat als hij alleen de CD-speler aansluit dat hij ook alleen bij CD-direct normaal geluid geeft: dan is er geen enkel component dat een verkeerd uitstuurniveau kan geven.

Zijn moeder |:( vond dat ik nóg maar effe een keer 5 uur in de auto moest gaan zitten, dat was wel het misnte service dat ik kon geven :?
Hoe is het nou, ik ben geen winkel. Heb al genoeg service gegeven dat ik dat ding kostenloos naar de andere kant van nederland heb gebracht

[ Voor 22% gewijzigd door Stefke op 24-11-2003 00:09 ]

• jadjong
  • Niet online
ooge schreef op 24 november 2003 @ 00:05:
[...]

dat maakt volgens mij niet uit als je maar bij bijde boxen hetzelfde doet (dus bijv rood op +) anders krijg je interferentie ofzo toch?
Interferentie is met magnetische velden en dergelijke. Dus als jij een kabel langs een magnetron of industrieele electromotor hebt hangen zonder dat de kabel afgeschermd is. Dan kan je het desbetreffende apparaat over je speakers horen.

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

ooge schreef op 24 november 2003 @ 00:05:
[...]
dat maakt volgens mij niet uit als je maar bij beide boxen hetzelfde doet (dus bijv rood op +) anders krijg je interferentie ofzo toch?
dat krijg je altijd, of voor jouw kamer in of uit fase het beste is kan eigenlijk alleen je gehoor bepalen, aangezien metingen per cm² op je kamer verschillend zijn :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:25

EgoPro

Time is an illusion.

Neen op alle standaard setjes maakt het niet uit of je plus en min verkeer om aansluit op je speakers, alleen is het geluid dan uit fase dit is doorgaans niet hoorbaar wel meetbaar. Het zal dus niet zomaar je setje kapot maken, wanneer je een blinde kortsluiting (ene kant van het draadje op de + en het ander uiteinde op de -) is het wel mogelijk de uitgang op te blazen alhoewel het me sterk lijkt dat de speler het nog wel op CD direct doet.

Bij mijn eigen versterker houd Direct in dat de bass/treble/loudness instelling wordt gepasseerd, dus ook een eventueel mute of demp knopje wordt dan gebypassed als dit aanwezig is zou ik deze maar is controleren.

Anders is volgens mij dit circuit kapot dus het "equalizer" gedeelte

Verwijderd

stefijn schreef op 24 november 2003 @ 00:07:

Zijn moeder |:( vond dat ik nóg maar effe een keer 5 uur in de auto moest gaan zitten, dat was wel het misnte service dat ik kon geven :?
Hoe is het nou, ik ben geen winkel. Heb al genoeg service gegeven dat ik dat ding kostenloos naar de andere kant van nederland heb gebracht
Laat hem ff lekker naar jou toe komen, met het hele setje

• Stefke
Ja, dat lijkt me een beter plan.

Toen hij mij belde dat ie een brom had had ie een paar hele vage vragen over hoe de draden aangesloten zouden kunnen worden (ivm die schroeven achterop), en hij zal toen er geen geluid kwam het volume wel omhooggedraaid hebben, dus ik vrees het ergste (voor hem...)

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 24-11-2003 00:19 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-03 17:10

Jag

Sommige mensen halen nogal wat dingen door elkaar, maar goed.

Misschien dat je hem kan voorstellen een topic erover te openen op GoT met een duidelijke omschrijving van het probleem.

Het zal trouwens waarschijnlijk niet stuk zijn. Die brom zal wel gewoon een ground loop zijn, tv en pc eropaangesloten en bingo.

[ Voor 27% gewijzigd door Jag op 24-11-2003 00:23 ]

• Stefke
Jag schreef op 24 november 2003 @ 00:20:
Sommige mensen halen nogal wat dingen door elkaar, maar goed.

Misschien dat je hem kan voorstellen een topic erover te openen op GoT met een duidelijke omschrijving van het probleem.

Het zal trouwens waarschijnlijk niet stuk zijn. Die brom zal wel gewoon een ground loop zijn, tv en pc eropaangesloten en bingo.
Die brom - zoals hij het op mij deed voorkomen een FLINKE brom, niet van dat gezoem door de muziek heen maar echt zo'n kortsluitingsbrom - had ie in het begin toen ie met de speakers aan het kloten was. VOlgens mij heeft ie nu die brom niet meer, maar alleen maar heel zacht geluid - behalve bij CD direct.

Hij zal me morgen wel weer een paar keer bellen, dan zal ik nog eens vragen hoe het geluid precies klinkt.

Dit waren de specs:
Versterker A-1001
2x 45W bij 8 Ohm, Toroidale Ringkerntrafo
THV 0,09% bij 8 Ohm
Frequentie Lijn 10Hz - 80Khz
SR Lijn 100dB CDdirect 103dB
270 x 136 x 346mm, 7,6Kg
In: CD-Tuner-MD-DAT-Tape-Aux, Uit: MD-DAT-TAPE-Adapter-subwoofer, Remotecontrol met doorlink, Heavy duty speakeruitgangen, servo kanaalkeuze

Parametrische Equalizer GE-1001
Regelbereik ±10Db
33 frequenties
THV 0,03%
Frequentie 10Hz - 70Khz
SR 85dB
270 x 80 x 328mm, 3,4Kg
3-band parametrisch, opnamebijreleging, monitor, Q-factor (paraboolregeling) 0,25-3Oct 7 posities, remote

Tuner T-1001L

CD-speler DP-1001

Cassettedeck X-1001

[ Voor 35% gewijzigd door Stefke op 24-11-2003 00:39 ]

Verwijderd

[achteraf gelul mode] Zou het niet verstandig geweest zijn nadat je toch al 5 uur in de auto heb gezeten het setje daar werkend achter te laten ? [/achteraf gelul mode]

Dit had een hoop ellende bespaard vermoed ik zo

• Stefke
Ben ik daar verantwoordelijk voor hoe dat dat spul aangesloten wordt? Alle originele dozen (incl piepschuim houders en plastic zakken), alle manuals, alle aansluitschema's, draden en weet ik veel wat zaten er bij.
Was ik daar nog een uur mee kwijt geweest, en dan had ik die spullen ter plekke aangesloten, op een kassie, en dan had het volgende week verplaatst moeten worden.

Maar goed, als ie het dan verkloot had was het helemaal niet mer mijn probleem. Sja pech

Het zou kunnen overigens dat hij - ondanks wat in de manual staat - vergeten is de equalizer te overbruggen. Daar moet je nl. als die NIET aangesloten is bruggetjes opzetten en ik vermoed dat als die er niet inzitten dat het luscircuit dat door de equalizer (losse component) gaat anders niet gesloten is en dat er daarom geen geluid doorheen komt behalve in CD-direct mode.

De equalizer zal niet aangelsoten zijn aangezien ik hem zei dat ie eerst dan maar 1 losse component (bijv CD-speler) moest uitproberen voordat ie alles aansluit.

Dat zal ik m dalijk even mailen, dat van die bruggetjes

[ Voor 54% gewijzigd door Stefke op 24-11-2003 00:48 ]

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Wat ik zelf een keer gehad heb: Ik was speakers aan het aansluiten met de versterker aan(stom stom stom) en toen raakte de plus de min(kort(1 sec)). Daarna had ik ook dat het geluid heel zacht was(wel op alle kanalen, dus cd,tuner enz) en een mooie brom er bij. I

Na wat meten en kijken was de eindtrap naar de klote(de FET's opgeblazen). Dit is later door de audio-zaak monteur bevestigt.

Misschien heeft die gast dat ook? Ik weet niet hoe en wat er allemaal gebeurt is bij het aansluiten...maar als dit het geval is, is dat niet leuk. Die transistoren zijn nooit echt goedkoop...

[ Voor 20% gewijzigd door Viva Vince op 24-11-2003 00:51 ]

• Stefke
Het was inderdaad wat ik hierboven beschreef :)

Normaliter zit de equalizer (losse component) doorgelusd, dus versterker>equalizer>versterker. Als je die niet aansluit (die equalizer) dan moet je op de in- en uitgang daarvoor op de versterker een bruggetje zetten zodat het circuit rond is.

Dat had ie verkeerd gedaan

[ Voor 7% gewijzigd door Stefke op 24-11-2003 10:08 ]

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dus het probleem is nu opgelost ?

Mooi, anders kreeg je weer zo'n discussie van, ja het werkt niet en jij van ja wel toen ik het hier loshaalde.

• Stefke
ja probleem is opgelost tnx :)

[ Voor 12% gewijzigd door Stefke op 24-11-2003 10:07 ]

Pagina: 1