Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] LCD contrast steeds slechter

Pagina: 1
Acties:

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Topicstarter
Hi, ik heb hier een Magellan Meridian XL GPS met een slecht LCD display. Het contrast van dit display wordt steeds slechter, hij staat nu op het maximum maar is nog net leesbaar.

Er moet dus iets langzamerhand slechter worden, maar ik heb geen idee wat. Ik wil het proberen te repareren, maar ik weet niet precies hoe het contrast van een LCD schermpje werkt. Kan iemand mij in grote lijnen uitleggen hoe zoiets werkt? Is het een kwestie van dat er ergens een spanning staat die in dit geval steeds lager wordt?

Het contrast wordt softwarematig geregeld (geen potmetertje dus). Het zou kunnen dat er ergens een 'digitaal potmeter' chipje zit. Hebben dit soort chips een vrij lage levensduur?

Het copyright van de GPS is uit 1995, dus het apparaat is hooguit zo'n 8 jaar oud.

Macbook Pro

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Mischien een stomme vraag, komt het niet gewoon omdat het buiten nu kouder is?
LCD's zijn temperatuur gevoelig, dan verandert het contrast.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

http://electronics.howstuffworks.com/lcd.htm

Het zou kunnen dat de spanning verminderd is doordat de accu niet meer volgeladen wordt - of dat de kristallen niet meer zo vloeibaar zijn.