Zelf speakers bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 3.122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-08 12:54
-edit-

[ Voor 98% gewijzigd door BHQ op 24-01-2008 16:54 ]

Verwijderd

als ik jou was zou ik eerst es bij de fabrikant kijken naar:
hoeveel inhoud de kast moet hebben.
wat de beste vorm is.

en anders mail je de fabrikant hoe hij/zij erover denkt

• BHQ
De fabrikant is JS. Maar deze speakertjes komen van orgine uit hele goeie computerspeakers.. Maar die zijn kapot gegaan, dus voordat ze weg gegooit waren heb ik deze er nog ff snel uitgeschroeft....

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Hoi, welkom op het forum.

Zoek eens rustig rond op het forum, helemaal bovenin zit ook een search, daar kun je in ieder geval even zoeken naar zelfbouwtopics :) . Zit bordevol informatie, waar je je speakers zo nodig beter mee kunt maken dan met je oorspronkelijke plan.

Over de speakers:
Ik neem aan dat je ook van plan was een tweeter erbij te plaatsen? Die zijn bedoeld voor hoge tonen, want deze luidsprekers op zichzelf zullen nooit echte goede hoge tonen weergeven. Ook zullen ze niet veel bas geven, want daar zijn ze weer te klein voor :) . Met twee verschillende weergeefunits heb je ook een filter of crossover nodig, zodat ze niet allebei alles hoeven doen. Kost ook weer wat extra natuurlijk.

Wat betreft formaat; ik zou gewoon nog een extra plaat halen, zodat je ze net een klein maatje groter kunt maken. 16cm us wel erg klein. Ik zou voor de 25 a 30 gaan. Is net wat beter voor je lage tonen. Ga je overgiens de binnenkant nog verstevigen met schotten? Wil je de kast dichtmaken, of doe je er een basreflex poort in? Lees de topics eens goed door, want ik denk dat je het nog een klein beetje onderschat. Zodra je klaar bent zul je al veel betere luidsprekers kunnen gaan maken. Want een goed begin... ;)

Succes!

Music Addicted

• BHQ
Bedankt voor je uitgebreide post!
(Ik was hier 3 jaar geleden ook al hoor, don't ask)

Stel ik maak ze 25 á 30 cm hoog, waar moeten de speakers dan ongeveer komen? Bass reflex was volgens iemand niet echt handig. Ik wil gewoon zelf voor de eerste keer simpele speakertjes bouwen met wat ik heb. Als dat dan goed gegaan is, bouw ik later wat grotere betere speakers :)

Verstevigen ga ik niet echt doen.. Het is toch maar een begin projectje met simpele spijkertjes om het aan elkaar vast te maken ;)

[ Voor 17% gewijzigd door BHQ op 23-11-2003 21:58 . Reden: extra info ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Hehehe, het is natuurlijk weinig efficient om een 5cm full range drivertje in een gigantische MDF kast te stoppen.
Wat je met een drivertje als dit moet doen, is een heel klein kastje maken van 12mm multiplex ofzo. Een liter zal ie waarschijnlijk genoeg aan hebben, maar om het zeker te weten zou je ff achter de TS parameters aan gaan. Als je die hebt, kan ik of iemand anders wel even een simulatie voor je maken en die online zetten.

Als je per se een grote vloerstaander wilt bouwen, kan je daar beter een wat serieuzer project van maken. En eerst een beetje ervaring op doen met wat simpels kan zeker geen kwaad (en zo'n klein full range drivertje kan nog best ok klinken als ie goed gemaakt is).

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Spekaers zou ik dan gewoon in het midden doen, dat is wel zo logisch, zeker als ze verder gesloten zijn. Dan heb je namelijk geen problemen met lucht die naar je baspoort moet via sleuven ed. Maar lees de topcis toch eens goed door, dan zul je zien dat er vrij weinig fout kan gaan, en dat het zeker loont om er net wat extra geld in te steken (wel bracen, tweeters, filter). In het begin zal het nog exponentieel voordeel opleveren met een klein beetje extra investering. Dat zal precies omdraaien naarmate je er meer insteekt.

Maar wat betreft basreflex:
Een slechte basrefelx gaat boomen. Daarom moet je je spekaers vantevoren een beetje doorrekenen, spelen met volume, lengte van je poort en dergelijke. Het is dus belangrijk dat die op dat moment goed is, anders klinken ze niet. Een gelsoten behuizing is strakker qua laag, maar gaat minder diep door. Het is dus maar wat je wil. Als je net begint zal een gesloten behuizing zeker makkelijker zijn.

Music Addicted

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

zelf de T/S parameters doormeten is best simpel. Ik heb daar ooit nog eens een topic over gestart. Grootste probleem was nog wel m'n eigen metingen geloven :D

als je die parameters hebt voer je ze in bij WinIsd en vervolgens rolt er een theoretische benadering uit van wat je speakers zouden moeten kunnen halen. Vervolgens bouw je een kast die aan de voorgeschreven inhoud voldoet (die geeft winisd je) en voila :)

Btw, bracing bij een 7cm speaker? klinkt als een panda met een V12 ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Arjan op 23-11-2003 22:10 ]

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Boekster

Boekster

Naimoholic

Kastresonanties verminderen ;) . Naar mate je speakers groter worden wel handig. Maar ik geef je, zoals de TS het nu omschrijft, eigenlijk wel gelijk. Is meer wat ik zelf zou doen met een klein budget eerlijk gezegd :) .

Music Addicted

• BHQ
Hmm ok, en wat houdt dat boomen precies in? Dat het een sort-of lijkt dat het te hard staat? dat je dan overdruk krijgt ofzo? Dat je dan een 'bwoef bwoef' geluid krijgt?

En met dat berekenen, hoe zit dat? Ze zijn 7x7x5 (lxbxd) cm.

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Dat is grappig, ik heb toevallig gister zelf ook zo'n speakertje uit een computerbox gesloopt maar ik had er maar eentje, was een keer op een lan blijven liggen maar niemand miste 'em. Op mijn speakertje staat geen tekst of zo maar als je die van jou wilt wegen dan zal ik het ook doen (dan hebben we een 2e zekerheid dat ze dezelfde zijn). Ik wil wel een keertje de T/S parameters voor je opmeten (nog niet deze week want dan zit ik wat krap in de tijd vrees ik).

Als je niet zoveel geduld hebt kun je het eens proberen met een kastje van 1 liter en dan een 25mm poortje (pvc buis binnnendiameter) van een centimeter of 10. In de box waar het ding van mij zat, zat een buisje van 2cmx7cm (gegokt).

[ Voor 22% gewijzigd door MM op 24-11-2003 08:00 ]

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:41
Lijkt me dat je die speakers best in een relatief groot gesloten kastje steekt van minstens een drietal liter. De Qts van dergelijke kleine speakers is meestal toch zo hoog dat je je kastje beter te groot als te klein neemt.

Wat de plaatsing van de luidspreker betreft: het lijkt mij het beste die bovenaan in de behuizing te plaatsen, zoals bij klassieke hifi-zuiltjes. Is iets beter voor de afstraling van de middentonen, en iets mooier :)

Overigens ben ik van mening dat de educatieve waarde van dit projectje niet erg hoog is, aangezien je helemaal geen parameters van het chassis kent (tenzij m.m gaat meten)... Het enige waar je iets van kan leren is hoe je een degelijk luidsprekerkastje in elkaar steek en afwerkt, that's it. Neemt niet weg dat het best leuk kan zijn natuurlijk ;)

• MM
  • Niet online

MM

Dit kleine drivertje heeft een hele flinke aandrijving dus het zou met de Qts nog wel mee kunnen vallen... maar zoals altijd meten is weten.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• BHQ
m.m schreef op 24 november 2003 @ 07:59:
Dat is grappig, ik heb toevallig gister zelf ook zo'n speakertje uit een computerbox gesloopt maar ik had er maar eentje, was een keer op een lan blijven liggen maar niemand miste 'em. Op mijn speakertje staat geen tekst of zo maar als je die van jou wilt wegen dan zal ik het ook doen (dan hebben we een 2e zekerheid dat ze dezelfde zijn). Ik wil wel een keertje de T/S parameters voor je opmeten (nog niet deze week want dan zit ik wat krap in de tijd vrees ik).

Als je niet zoveel geduld hebt kun je het eens proberen met een kastje van 1 liter en dan een 25mm poortje (pvc buis binnnendiameter) van een centimeter of 10. In de box waar het ding van mij zat, zat een buisje van 2cmx7cm (gegokt).
Ze zijn van JS, 5 watt bij 4 ohm. Dat is het enigste wat erbij staat... Ze wegen best zwaar, zal het straks ff wegen (zit nu op school, te wachten op rapportvergaderingen :P)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:09

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ze zijn zwaar omdat ze afgeschermd zijn; er zit dus een extra magneet in de metalen behuizing.

Timmer een kistje van 1 liter en stop daar een speakertje in... klaar.

Wise enough to play the fool

• BHQ
Hoe afgeschermt?
Magnetisch?
Niet dus :(

• teacher

teacher

Dysgaf!

Yapser schreef op 24 november 2003 @ 16:48:
Hoe afgeschermt?
Magnetisch?
Niet dus :(
Echt wel...

Maar goed... Dan niet hoor.... jij je zin. 8)7

• BHQ
Waarom verkleurt mn scherm dan als ik et speakertje erbij houd?
;)

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Yapser schreef op 24 november 2003 @ 17:53:
Waarom verkleurt mn scherm dan als ik et speakertje erbij houd?
;)
Dan zal het afschermen wel niet goed gelukt zijn :). Maar aan dat kapje is te zien dat de makers toch iets in die richting geprobeerd hebben.

De toepassing waarvoor ze zijn zijn ze heel vaak afsgeschermd. Dicht bij monitors enzo.

[ Voor 13% gewijzigd door roedie op 24-11-2003 18:17 ]

• BHQ
:)

Maar hoe zit dat nou met het berekenen wat de beste kasten ervoor zijn? Wat vinden jullie?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Zolang er geen TS-parameters zijn kunnen wij niks "vinden"... (buiten wat er al gezegt is)

[ Voor 21% gewijzigd door voodooless op 24-11-2003 20:04 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• BHQ
Waar vind ik die? Het enigste wat er op staat is..
code:
1
2
3
JS
4 Ohm, 5 W
0022

• teacher

teacher

Dysgaf!

JS?
Jazz speakers?
http://www.jazzspeakers.com/

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Yapser schreef op 24 november 2003 @ 21:24:
code:
1
2
3
JS
4 Ohm, 5 W
0022
als je veel gelukt hebt kun je ze vinden door heel erg goed te zoeken op het internet. Maar dat moet je gewoon *zelf* doen. Maar ik geef je weinig hoop...

Als je achter de fabrikant kunt komen, kun je die mailen.

Of zoals de onderstaande post eerder zei: je kunt ze (laten) meten.

[ Voor 22% gewijzigd door j-w op 25-11-2003 00:11 ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Yapser schreef op 24 november 2003 @ 21:24:
code:
1
2
3
JS
4 Ohm, 5 W
0022
Die moet je (laten) meten zoals al meerdere keren gezegd is.

• BHQ

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Kijk, nu kun je de fabrikant mailen voor de TS-parameters. Met een beetje geluk krijg je zo ook idd :)

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• BHQ
Heb ik gedaan...

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

m.m schreef op 24 november 2003 @ 07:59:
een kastje van 1 liter en dan een 25mm poortje (pvc buis binnnendiameter) van een centimeter of 10
Lijkt me sterk, een vierkante kast (dat wil je niet, maar theoretisch) is dan 10x10x10cm, dan een buis van 10cm erin 8)7 . Rechthoekig kastje wordt alleen maar ondieper...

• MM
  • Niet online

MM

TheLemon schreef op 25 november 2003 @ 18:37:
[...]

Lijkt me sterk, een vierkante kast (dat wil je niet, maar theoretisch) is dan 10x10x10cm, dan een buis van 10cm erin 8)7 . Rechthoekig kastje wordt alleen maar ondieper...
Buigen, vouwen?

Over dat afschermen, je unit (en mijn unit) is wel afgeschermd maar niet perfect want ik moet de magneet ongeveer tegen het scherm houden voordat het begint te vervormen. Als ik dat met een tonsil 'high end' unit doe die ik ook toevallig los heb liggen dan gaat hij al vreemd doen op 30cm afstand. (daar zit een hele flinke magneet op)

• BHQ
Die self crapped bastards reageren niet :(
Pagina: 1