Muisproblemen onder X

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb gisteren vanaf scratch een debian systeempje geinstalleerd. Dat ging vrij soepel, op een ding na: de MUIS.

Onder X krijg ik de muis met geen mogelijk goed aan de praat.
Het betreft een optische logitech usb wheelmuis, zo'n 13-in-een-dozijn ding.
De juiste configuratie daarvan hoort te zijn: Procol imps/2 op /dev/input/mice of /dev/usb/mouse0

Ik heb de muis nu "werkend" met protocol ps/2 op /dev/psaux. Uiteraard werkt het scrollwieltje niet, want dat wordt niet ondersteund door he ps/2 protocol. Daarnaast werken de muisknoppen onregelmatig, en beweegt de cursor af en toe alle kanten op. Kortom: het protocol klopt niet. Ik heb ook nog het auto-protocol geprobeerd, maar die herkent mijn muis al helemaal niet.

Het verbaast me dat de enige plaats waar mijn muis te vinden is, mijn /dev/psaux is. Het is een USBmuis, en die hoort ergens onder /dev/usb/mouse*. Als ik die devices echter aan probeer te spreken krijg ik de foutmelding: no such device. (ik heb usb_mouse geinsmod).

Heeft iemand een idee hoe ik deze muis aan de praat krijg?

Specs:
Linux 2.4.18-1-686. (debian unstable)
XFree86 4.2.1.1. (nv videodriver)
Gnome 2.4

Localhost, sweet localhost

Verwijderd

modprobe usb_mouse is niet goed. Je moet de volgende modules inladen:
code:
1
2
3
# modprobe hid
# modprobe usb-uhci
# modprobe mousedev

Als het goed is worden de modules usbcore en input daarmee ook automatisch geladen. Zoals je zelf al zei moet je voor het protocol van de muis inderdaad IMPS/2 gebruiken op /dev/input/mice.
Het scrollwieltje doe je met
Option "ZAxisMapping" "4 5"
Succes verzekerd :)

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

kvdveer schreef op 23 november 2003 @ 20:27:[..]
Ik heb de muis nu "werkend" met protocol ps/2 op /dev/psaux. Uiteraard werkt het scrollwieltje niet, want dat wordt niet ondersteund door he ps/2 protocol.
[..]
Is dat specifiek voor dat model dan? Want ik gebruik al enkele jaren een ps/2-muis en heb toch echt wel zo'n mooi wieltje d'r op zitten. Ook een logitech-muis trouwens.

Verwijderd

Het werkt ook op PS2 inderdaad, maar omdat de topic starter niet de juist modules heeft/had ingeladen, werkt het wieltje niet en gaat de cursor van hot naar her :)

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Inderdaad, het werkt. * kvdveer hugs jointm1k

[vul hier een flame in richting de gebrekkige documentatie op dit gebied]

Valium: Ik bedoel datgene wat X11 het ps/2 protocol noemt, niet zo zeer de ps/2 poort. Voor mijn USBmuis gebruik ik nu het imps/2 protocol, betekenend: intellimouse op PS/2. Ik gebruik geen intellimouse en geen PS/2, maar dat protocol heet nou eenmaal zo.

Localhost, sweet localhost

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:05

deadinspace

The what goes where now?

kvdveer schreef op 23 november 2003 @ 20:27:
Het verbaast me dat de enige plaats waar mijn muis te vinden is, mijn /dev/psaux is. Het is een USBmuis, en die hoort ergens onder /dev/usb/mouse*.
Ik vermoedt dat je BIOS je USB muis gebruikt om een PS/2 muis te emuleren. "USB Legacy Mouse" oid heet zo'n optie meestal.
Pagina: 1