Toon posts:

[Acronis] Hoe multiboot maken *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is er iemand die mij kan vertellen hoe een besturingssysteem (W2000) te installeren op een systeem waarop reeds drie besturingssystemen (W 98, W XP Home en Prof) staan en waar Acronis Partition Expert en Acronis Os Selector op zijn aangebracht nadat de drie besturingssystemen reeds geïnstalleerd waren. In principe moet je er 100 besturingssystemen op moeten kunnen installeren maar hoe doe je dat? (Bij PM 8 is hiervoor een wizard hoewel dit ook niet allemaal probleemloos verloopt. Bij PM is het BM die de problemen geeft. Moet je de bootmanager eerst deïnstalleren maar hoe kom je dan op de juiste partitie terecht?). In Acronis en ook in de daarbijbehorende handleiding kan ik geen advies ontdekken hoe een (nieuw) besturingssysteem (met PE in werking) te installeren.

sgrav000

Verwijderd

stop gewoon je Windows CD-rom erin (die je wilt installeren), en dan gaat alles automatisch. Er komt dan bij het opstart scherm het besturingsysteem ij te staan

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je vraag gaat eigenlijk over Acronis en niet over hoe het OS te installeren, moveje naar Software Algemeen dus ;)

Windows Operated Systems >> Software Algemeen

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Plus een titeledit, enkel Acronis is wat kort door de bocht :)

Acronis ken ik niet maar je kan, als je maar 1x Win9x hebt en verder allemaal NTx (zoals XP), gewoon de standaard XP boot.ini gebruiken om je OSsen te kiezen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
Mag ik ten eerste, en een klein beetje offtopic, vragen waarom je in 's hemelsnaam een kwartetboot wil maken? Zeker omdat je al XP Pro hebt geinstalleerd lijkt 2k me nutteloos.

In ieder geval kan ik je vertellen dat als je 2K installeert, de bootmanager overschreven zal worden. 2K zal de andere installaties detecteren en een bootmanager installeren vanwaar je 98, XP Home, XP Pro, en 2K kan booten. Je kan de bootmanager van XP ook installeren door uit de recovery console fixboot (in principe repareert dit de bootzooi, maar als het er niet is lijkt het me dus niet meer dan logisch dat het geinstalleerd word) uit te voeren. Voor meer info en syntaxis kan je fixboot /? doen of de MSKB informatie over de recovery console (dit van 2k is ook toepasbaar op XP) te lezen. Succes! :)

Overigens kan je de boot.ini ook op een andere manier editten indien je notepad wat schuwt of het nog nooit gedaan hebt. Ga naar Eigenschappen van Deze Computer > Geavanceerd > Opstart en Herstel-Instellingen, daar kan je switches instellen e.d. Het editten wijst zich verder vanzelf met standaard hd-nummering (IDE-0, IDE-1, etc) en partitienummering (partitie 1, 2, etc). Bij boot XP met
code:
1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
wat dus inhoud dat ervan IDE-0 (disk(0), en je master) geboot word, en van de eerste partitie. rdisk en multi kan je afaik met rust laten.

[ Voor 29% gewijzigd door G33rt op 23-11-2003 22:24 ]