[PHP] Internet monitor Nederland

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik heb met hulp van enkele programmeermonsters ;) alhier onder andere een webstatistieken database gemaakt. Nu ik dit lekker vind werken is het tijd voor een nieuw project. :)

Ik wil de mogelijkheid onderzoeken om een Nederlandse internetmonitor te maken in PHP. Ik ben echt nog in de verkennende fase, want ik weet niet eens zeker of het wel KAN.

De netwerkmonitor moet een online PHP pagina worden die de belangrijkste 'knooppunten' van het Nederlandse internet pingt en evt. belangrijke servers zoals DNS servers van providers (voor provider-specifieke info).

Het is nog een matig uitgewerkt idee, maar zoals ik al zei ben ik alleen nog maar aan het verkennen. Uiteindelijk is het de bedoeling dat bezoekers een overzicht krijgen van het Nederlandse internet of van hun eigen ISP met de ping tijden van belangrijke verbindingen.

Is dit mogelijk? Ik vermoed zelf dat het in principe mogelijk is, maar dat het verkrijgen van de ping gegevens van zoveel verbindingen een probleem gaat worden, omdat die niet altijd beschikbaar zijn.

Goed. Willen jullie laten weten wat je van dit plan denkt? Ik twijfel zelf eerlijk gezegd aan de haalbaarheid, maar het lijk me gewoon zo koel om zoiets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02 23:12

SchizoDuckie

Kwaak

Mwah. ik denk eerder dat het valt en staat met hoe goed de verbinding is waar jóuw server op draait. Da's je referentie namelijk. Wat ga je doen als die zelf plat gaat?

Stop uploading passwords to Github!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Papa Eend schreef op 23 november 2003 @ 18:36:
Mwah. ik denk eerder dat het valt en staat met hoe goed de verbinding is waar jóuw server op draait. Da's je referentie namelijk. Wat ga je doen als die zelf plat gaat?
hm, goed punt. Ik zou een aantal mirrors kunnen opzetten. Welke punten zou ik moeten pingen denk je? Nog andere ideeën naast de Amsterdam Exchange en dns servers van providers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-03-2022
De universiteiten zijn ook erg belangrijk. Onder andere de UT en de UU zijn erg groot (resp. snelste en op-1-na-snelste consumenteninternet van NL). Je kan opzich ook zorgen dat veel mensen jouw script draaien op hun eigen server en aan de hand van route-tracing kunnen kijken langs welke knooppunten je connect, en zo kan je ook een soort 'kaart' opstellen lijkt me. Loop trouwens eens naar de winkel, en zorg dat je de afgelopen editie van de KIJK te pakken krijgt, daar staat een heel leuk artikel in over de grote knooppunten van het Internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Zoiets als http://www.internettrafficreport.com/main.htm , maar dan alleen voor Nederland? Da's wel leuk.

[ Voor 29% gewijzigd door Zpottr op 23-11-2003 19:23 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
/dev/null schreef op 23 november 2003 @ 19:18:
De universiteiten zijn ook erg belangrijk. Onder andere de UT en de UU zijn erg groot (resp. snelste en op-1-na-snelste consumenteninternet van NL). Je kan opzich ook zorgen dat veel mensen jouw script draaien op hun eigen server en aan de hand van route-tracing kunnen kijken langs welke knooppunten je connect, en zo kan je ook een soort 'kaart' opstellen lijkt me. Loop trouwens eens naar de winkel, en zorg dat je de afgelopen editie van de KIJK te pakken krijgt, daar staat een heel leuk artikel in over de grote knooppunten van het Internet.
Dat route tracing idee is erg gaaf inderdaad! Helemaal als je de boel grafisch kan weergeven met de GD library. Ik zal eens kijken naar die Kijk. Ligt-ie nog in de winkel denk je?
Zoiets als http://www.internettrafficreport.com/main.htm , maar dan alleen voor Nederland? Da's wel leuk.
Ja, zoiets ja. Wordt het alleen nog bepalen welke servers ik nou ga pingen, maar daar moet met wat zoekwerk ook wel achter te komen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 20:43
Waarom niet gewoon alle nederlandse providers? Misschien leuk om een kleine waarschuwing te geven als er een router/server oid plat ligt. Misschien ook wel een leuke functie is dat een bezoeker zelf een ip (zijn eigen of zoiets) in kan vullen en dan informatie kan krijgen zols: Bij welke provider hij zit, wat zijn pings zijn, en wat zn packet loss is. Misschien heb je er wat aan :P Zo zou je ook statistieken van gebruikers bij kunnen houden en daaruit opmaken wie nou een goede provider is, of welke provider het minste packet loss of beste ping tijden heeft :)

[ Voor 1% gewijzigd door LoBbY_1 op 25-11-2003 10:55 . Reden: ping ipv bing :P ]

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij welke provider hij zit, wat zijn pings zijn, en wat zn packet loss is. Misschien heb je er wat aan Zo zou je ook statistieken van gebruikers bij kunnen houden en daaruit opmaken wie nou een goede provider is, of welke provider het minste packet loss of beste bing tijden heeft
dat klinkt precies wat speedsuite/speedtest doen :)
wel een leuk initiatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 20:43
Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 16:51:
[...]

dat klinkt precies wat speedsuite/speedtest doen :)
wel een leuk initiatief
Dat klopt wel :) Maar je kan het misschien nog uitgebreider maken als je het zelf doet. Zou zou je misschien als gebruiker ook een optie kunnen hebben waarmee je je eigen server kan monitoren. Dus als je thuis een server hebt dat er dan misschien elke 5 min (of meer) een Ping word gestuurt, en als je server down is (volgens het programma dan :P) een mailtje kunnen laten versturen. Zou zou je dan stats van uptimes bij kunnen houden en daar een top 10 van maken :P

Een echte golver is nooit uitgeput

Pagina: 1