Toon posts:

SwishMax

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heeey beste tweakertjes... Ik heb de laatstetijd zo'n beetje de discussies gevolgd over Flash/Swish... Het kwam er eigenlijk op neer dat de meeste mensen (meestal diehard flashers) het programma swish meteen afkeurden vanwege alle standaard effectjes enzo... Van die effecten waarvan je meteen kon zeggen: dat is met siwsh gemaakt. Zo'n discussie hadden we vroeger ook wel eens over Dreamweaver en Frontpage weten jullie nog? :)

Nou heb ik altijd al moeite gehad om met flash om te leren gaan... lukte aardig achteraf maar vond het nogal een tijd rovende zaak. Bovendien was ik hele andere programma's van Adobe gewend dus ook de interface en de logica van indeling was maf naar mijn mening (A.u.b. geen reakties hierop, ik herhaal: mijn mening!).

Swish bleek wat simpel gezien je er niet zoveel mee kon doen met scripting. Echter nu is SwishMax uit... Een nieuwe versie waarin ze hun soort van eigen "Actionscript taal" hebben verwerkt. Beetje jammer dat het niet precies het zelfde is als Actionscript maar dat is omdat Macromedia de AS taal niet vrijgegeven heeft. (logisch, dat had ik ook niet gedaan)

Nou kon je met swish al een hele hoop tijd besparen op effecten gebeurtenissen en Buttons enzo, maar ook kon je als je een beetje creatief was iets heel gaafs maken wat toch echt niet te onderscheiden was van Flash.

Nu SwishMax uit is kun je dus alles(!) wat je ook met Flash kon...
Er zitten echt tientallen extra effecten bij, maar toch zeg ik op mijn beurt... als je echt creatief bent maak je er niet al te veel gebruik van.

Mijn mening over swish en flash is dus... Ik kies voor Swish aangezien het veel en veel goedkoper is... veel simpeler... makkelijkere en overzichtelijkere U.I.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 14:23:
. Beetje jammer dat het niet precies het zelfde is als Actionscript maar dat is omdat
Macromedia de AS taal niet vrijgegeven heeft. (logisch, dat had ik ook niet gedaan)
AS is gewoon javascript en iedereen kan het dus implementeren (hoef je niet zijn verschilldende opensource available). en AS v2.0 is gewoon 'Javascript v4.0'.

Verwijderd

Mijn mening!!!= jouw mening. Ik heb de zelfde ervaringen. De effecten die je kan maken met swishmax zijn inderdaad niet echt meer te onderscheiden van flash. Ook de werkbaarheidsfactor (scrabble) van swish vind ik beter.
Kort om Swishmax vs. Flash dan wint bij mijn pc's Swish.

Helaas berusten deze beelden niet op de werkelijkheid......

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

De vergelijking Swish/Flash heeft weinig te maken met Dreamweaver/Notepad naar mijn idee.. neem aan dat je dat bedoelde.

Feit is dat je Dreamweaver een hulpmiddel is broncode aan te maken. Maar zul je nog altijd zelf een idee voor een site moeten verzinnen.

Swish is echter iets wat kant-en-klare dingen bakt. Net zoals er voor standaard Powerpoint effecten geen creativiteit vereist is.

Wat mij betreft hoef je dan ook geen die-hard Flasher te zijn om Swish af te kraken maar is creatief zijn al voldoende. Als je nou persee iets wilt maken wat standaard met Swish kan dan zou je moeilijk doen wanneer je dat zelf nog een keer ging maken. Maar de meeste creatieve Flash gebruikers proberen zelf graag iets unieks te verzinnen. En zo ingewikkeld hoeft dat helemaal niet te zijn.

Denk ook dat het wel nuttig kan zijn om je eens wat verder te verdiepen in Flash. Blijft toch wel iets waar erg mooie dingen gemaakt mee kunnen worden, kreeg pas van Erik een link: http://max2003.rr.com/flash/index.cfm en als je dat dan bekijkt dan zie je ook dat Flash/Swish wezenlijk andere dingen zijn. Swish valt dan meer in de categorie proggies die in 2 tellen tekst omzetten in een 3D Animated gif :)

Het is immers nogal narrowminded om te denken dat er met Flash niet meer kan dan wat dingetjes laten bewegen. Flash is vrij volwassen geworden.

[ Voor 6% gewijzigd door OzBoz op 23-11-2003 15:51 ]

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 18:10

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Goeie vergelijking, Oz. :)
Wat ik er dan weer over te zeggen heb is dat ik, om de DW - notepad vergelijking er maar even bij te trekken, wél Editplus (notepad idee) voor html heb omdat het juist zo'n gemakkelijke no-nonsense interface heeft in tegenstelling tot een programma als DW.

Met Flash en Swish is dat voor mij juist omgekeerd; Swish heeft alles zo gemakkelijk, vind ik dan, pak het beet en je kunt eraan freubelen, klik op een voor de hand liggend knopje en je hebt direct het juiste te pakken. Kinderspel gewoon.
En dat terwijl ik hoor over Flash dat het best wel even pittig is (om over ActionScript nog maar te zwijgen) omdat niet alles zo voor de hand liggend en oersimpel is, maar je moet je er even in verdiepen.

Ik ben persoonlijk dus géén voorstander van klik-en-klaar foute effectjes, glowing knopjes en andere tierelantijntjes waarvoor geen creativiteit maar alleen de bestaande functies van het programma worden gebruikt. Ik ben van mening dat, zoals de TS al zegt, met Swish eenzelfde idee te bereiken is als met Flash, maar dat je al die voorgebakken rommel dan moet laten liggen en zelf creatief moet kunnen zijn.

Ik ben wel bang dat Swish - vergelijk het met Frontpage - meer troep in je swf zal gooien, en dat Flash daar een stuk zuiniger mee omspringt. Is dat waar?

Ook vraag ik me af of die Flash interface nou echt zo moeilijk is, ik bak swfs nu af en toe met Swish (2.0) maar ik zal toch op een dag over moeten naar Flash. Is de overstap groot, of valt dat wel mee? Want nu leer ik mezelf misschien een verkeerde werkwijze aan...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• OzBoz

OzBoz

Dark Blue schreef op 23 november 2003 @ 17:14:
Ook vraag ik me af of die Flash interface nou echt zo moeilijk is, ik bak swfs nu af en toe met Swish (2.0) maar ik zal toch op een dag over moeten naar Flash. Is de overstap groot, of valt dat wel mee? Want nu leer ik mezelf misschien een verkeerde werkwijze aan...
Het heeft niet zozeer met de interface te maken maar meer met het feit dat Flash zoveel meer is dan animaties of paar buttons. Flash maakt creatieve ideeen die je hebt mogelijk en zorgt ervoor dat je een goed concept ook daarwerkelijk uit kan voeren zonder tegen beperkingen aan te lopen.

Maar zijn veel boeken te koop.

Verwijderd

de interface van Flash is het probleem niet,.. alleen dat vrdmmde :P actionscript :9

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 15:52

waxle

Schavuit & Schobbejak

Speciaal voor Dark Blue uit de archieven van GoT; omdat ik dat als ouwe baas graag mag doen, en omdat ik eigenlijk vind dat deze passage gewoon in de webdesignbijbel mag opgenomen worden:
XangadiX schreef op 27 november 2001 @ 13:05:
[...]

Swish is naar, swish is voor mensen met haast of voor mensen die niet kunnen flashen. Swish is geen flash, swish is nep. Als je swish gebruikt ziet iedereen dat je swish gebruikt en swish is naar, dus jij bent ook naar als je swish gebruikt en dan ziet iedereen ook nog dat je naar bent, dus dan vind iedereen je ook naar als je swish gebruikt. De mensen die swish gemaakt hebben moeten chemisch gecastreerd worden, want ze zijn naar en werken waarschijnlijk op een macintosh. Swish mag niet. Swish kan niet. Gebruik nooit swish.

* XangadiX huilt...
* waxle heeft hier ab-so-luut niks meer aan toe te voegen :)

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• hobbit_be
waxle schreef op 23 november 2003 @ 20:17:
[...]
waxle : heeft hier er ab-so-luut niks meer aan toe te voegen
1st Rule in any form of activity: Never say Never.

Om te zeggen dat programma X niet mag ruikt naar elitairisme en hoogst on pragmatisch gedrag.

Trek effe door, "will ya". Zeikers die flash gebruiken zuigen, je kan zo zien dat het in C++ is gemaakt, maar vooral slecht gemaakt. Nee echte creatieve mensen (die blijkbaar ook geen Mac mogen gebruiken) doen alles in binaire opcodes! (dat iets vroeger door dhhtml werd gezegd: je ziet zo dat het in flash is gedaan ;) )

Voor alles is er een plaats en functie. Laat geen enkel van de bovenstaande idioten zeggen wat wel en niet kan. Het gaat er alleen om hoe JIJ creatief en vooral productief kunt zijn.

Dit gezegd zijnde: Flash is meer dan een animatie pakket*GEWORDEN. Wat niet wil zeggen dat het daar plots ineens niet meer gebruikt voor word.

ActionScript is niet evil, soms onmisbaar voor een bepaald effect en zeker voor zware "Applicaties".

Als Professioneel Actionscripter kan ik maar een ding zeggen dat we in ons bedrijf nooit een technologie zomaar van de baan vegen. Macromedia heeft in MX2004 trouwens gewoon veel "Swichiness" ingebracht met hun behaviours. (Zie ook Director).

Use the tool that fits your hand and does the job.

*Flash als animatie is trouwens ver overrated.

[ Voor 5% gewijzigd door hobbit_be op 23-11-2003 20:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou jongens na een halve dag besluit ik maar even te kijken naar de reacties...

Ten eerste sluit ik mijn mening over programma's aan bij "Hobbit". Wie zijn wij om te bepalen wie er tof, cool of dom is aan de hand van welke proggies hij of zij gebruikt.

Ten tweede was mijn vergelijking tussen: "Dreamweaver en Frontpage", wat door sommige mensen als: "Dreamweaver en Notepad" werd gezien.
Als je websites goed en mooi kunt maken in notepad dan ben ik je grootste fan want dan ben je een echte doe het zelver en heb je de kennis in huis, in mijn ogen heb je status dan! Maar websites maken in frontpage of DW gaat misschien wel 300% sneller... en tijd = geld.

Dit zelfde is ook het geval met Flash en Swish... en over ActionScript gesproken... SwishMax heeft dus WEL scripting implementatie... kortom wees creatief en gebruik zo min mogelijk effecten... Je kunt er ook je eigen effecten mee maken met die 300% tijds rendement. Met name met fades en slides, wanneer iets moet verschijnen en verdwijnen.

Ik ben me zeer gaan verdiepen in swish en begrijp door de simpelere lay-out en indeling ook beter hoe flash werkt met de drie grafische elementen: Buttons, Graphics en movieclips.

Dus voor die jongen die vroeg of hij er wel goed aan deed om eerst swish en dan flash te leren: Voor mij zou dat de beste volgorde geweest!

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 09:56

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Trek effe door, "will ya". Zeikers die flash gebruiken zuigen, je kan zo zien dat het in C++ is gemaakt, maar vooral slecht gemaakt. Nee echte creatieve mensen (die blijkbaar ook geen Mac mogen gebruiken) doen alles in binaire opcodes! (dat iets vroeger door dhhtml werd gezegd: je ziet zo dat het in flash is gedaan )
Ja inderdaad ja :p

Nee ff serieus, swish is nog steeds naar, het is is net zoiets als lego, vrougah had je alleen maar een heleboel blokjes waar je dan zelf je creativiteit op los moest laten al dan niet met een gebruiksaanwijzing in de hand. Als je tegenwoordig een doos lego koopt dan zitten daar een paar blokjes bij en voor de rest alleen maar onderdelen die je ALLEEN op 1 bepaald ding kan gebruiken. Dat is FUNEST voor je creativiteit. Dat is net zoiets als zeggen 'ik moet een website bouwen, dus ik zet fotowinkel aan'. FOUT!, dan pak je een stukje papier en een POTLOOD. Anders ben je gedoemt om zo'n 'photoshop-website' te maken. (met honderduizend geneste tabellen omdat anders je beveltje niet lekker meescrollt)

Echt mooie dingen van lego bouwen kinderen zelf, zonder gebruiksaanwijzing en zonder specifieke blokjes of stickertjes.

Hobbits punt dat flash (en zeker director) die kant op gaan met hun behaviour is natuurlijk valide; maar dat is naar mijn mening voornamelijk om mensen op weg te helpen. Ik heb jaren in de veronderstelling geleefd dat die dingen erbij zaten als voorbeeld, tot ik erachter kwam dat mensen die (vaak vreselijk slordige en overdadige scripts) daadwerkelijk gebruiken. Komt de creativiteit dus weer om de hoek kijken.

En dat ze bij hobbit op het werk nooit een stuk tech aan de kant schuiven is natuurlijk heel verstandig, maar er is ook tech die je na 2.5 seconden bestudeerd te hebben weg kan leggen. Swish hoort daarbij.
Wie zijn wij om te bepalen wie er tof, cool of dom is aan de hand van welke proggies hij of zij gebruikt.
Aangenaam, XangadiX, ik behoudt mezelf het recht voor om in mijn eigen beperkte wereldje uit te maken wie er koel, dope, mooi en vooral erg stom is. Daar mag je best bij denken dat het mijn humble opinion is als je je aangevallen voelt, maar ik heb erg vaak gelijk 8)

Om de oude discussie op te rakelen, ja hoor; ik en veel mensen op dit forum kunnen uitstekend een site in notepad bakken dus je mag fansvanxx@hotmail.com mailen om lid te worden van mijn fanclub en dan moet je naar Marieke vragen. Voorts gebruik ik natuurlijk dreamweaver en vooral homesite om sites te bouwen want dat bespaard inderdaad enorm veel tijd.

Als je zo graag swish wil gebruiken omdat het sneller zou zijn heb je misschien gelijk (ik heb swish niet meer gevolgt want zoals je misschien begrijpt vind ik het een erg dom programma). Maar als je niet aan de effecten komt, en maar beperkte scriptingmogelijkheden hebt en je weet het... waarom ga je dan niet aan de flash.

Ik vind het argument van de leercurve erg raar, ik geef af en toe flash op de HKU en ik heb iedereen de basics van het proggel uitgelegd binnen 2 uur, en dat is inclusief mensen die echt maar weinig van computers weten.

Ow en nee, je mag niet op een mac werken. Macs zijn namelijk naar.
* XangadiX rent snel naar zijn bunkertje en wacht de aanval af :p

[ Voor 36% gewijzigd door XangadiX op 23-11-2003 21:38 ]

Stoer; Marduq

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

Allemaal heel interessant hoor, maar wat is je punt nou?

Om even door te gaan op KsangadikS; Swish blijft een programma dat die onvolprezen creativiteit van jou behoorlijk inperkt. Hapklare brokken, en het ziet er toch gelijk 'gaaf' uit; dus je neemt de moeite niet meer om verder te zoeken.

Zoals met veel programma's: onderzoekt en behoudt het goede. Swish hoort dan na dat onderzoek voor mij bij de afdeling 'af', en dan doe ik ook wel mee om te bepalen wie er in mijn opinie gaaf is of niet.
Als ik iets wil in Flash en ik kan het zelf niet bouwen; dan huur ik iemand in. Zo werkt dat in de echte wereld. Dat doe ik trouwens ook met php, databases, fotografie, vertalingen en tekstschrijvers. Op die manier kan ik me blijven concentreren op het ontwerp, de look&feel en het totaalidee zonder dat ik verzand in brakke code. Ik weet wat er nodig is om professionals te briefen, en dat is precies waar het om draait imho.
Oh en als ik iemand nodig heb voor een Broadcast-quality-videoproductie, dan weet ik waar ik moet wezen.

Als je een amateur bent die gewoon fijn een flashje in elkaar wil draaien, zonder je door 3 boeken Actionscript te hoeven worstelen en een belachelijk duur programma te moeten kopen, dan zou ik zeggen: gewoon doen, dat Swish. Moet je je alleen niet gaan staan afvragen waarom je resultaat zo lijkt op dat van die andere 100.000 swishgebruikers.

Macs zijn sinds de G5 best gaaf trouwens.

ouwe meuk

• hobbit_be
kijk dacht ik even lekker wat discussie te krijgen is iedereen blijkbaar erover akkoord ;). Zelfs Xangadix voor het grootste gedeelte.

Oh ik ga overigens akkoord met het Lego verhaal, vroeger was dat beter. Maar tja vroeger vond ik ook de muziek bezig and oh my god do i miss Mode-X graphics programming: OpenGl: Yuck dat werkt allemaal al :). Geen van die mannen die nog weet hie je een triangle echt line-scanned! (of wel? :) )

Van flash was ik dus ook helemaal geen fan. Die macromedia monopolisten met hun afschuwelijke code en bug-ridden (maar nooit fatal ;) ) software. Ironie is dat ik nu zit te vloeken op workarounds ipv echte assembler optimimalisaties.

Tja creativiteit - i'm all 101% for it. En niets is gruwelijker dan een rotte deadline en een snelle hack. But it pays the bill. Overigens zit ik in flash dezer dagen niets anders te doen dan componentjes schrijven (waarom zijn die van MM nou zo slecht, tis een schande) maar eigenlijk zijn dat ook 'shortcuts'. Het feit dat ik niet aan pixels kan in Flash (Go Director!) is voor mij ook creatief heel 'funest'. Waar zou je dan de scripting IDE van MX2004 gaan plaatsen? Nog het een nog het ander.

Werken met potlood: idd als er tijd voor is en als je klant zich er uberhaupt mee wil bezighouden. Paper prototype ROCKS (heb het op het werk geintroduceerd ;) ).

offtopic:
En de mac story tja. Das zo'n warzone om op een opvatting over te hebben. :). Ik laat Xanadix maar in zijn bunkertje want heb geen behoefte om enig welk platform te bekogelen en ik gebruik gewoon dat wat het beste is voor de job (within budget). Dus ik zit op werk op een Dell met TFT-je. Er staat ook wel een Macje maar das voor als de grafische 'nerd' er komt - die hebben het geduld voor het wachten op Aqua's magistrale (en ridiculously cluttered) desktop "refresh rate". Die geduld heeft als Quark "Express" (ly slow) weer eens crasht als ie op F9 drukt), die elke dag 1 uur snuffelt, nee sorry 'werkt' op macrumours en die xxxx@mac.com als email adress heeft. Dezelfde nerd die met zijn bros en 'smart pants' in zijn nieuwe mini-cooper naar zijn 'fancy flat' in de 'trendy' buurt woont. Maar een Ipodje mag je me altijd kwijt, of zo'n eyesight, of een Cinema scherm, of zo lekker G4 doos. Muis mag je laten - ik heb laatste keer dat ik telde 5 vingers.

Waxle: Tja dat je iets minder creatief bent een bepaalde tool is toch altijd zo?

Dat was mijn punt ;)

Flash vind ik een heel limiterende tool (kijk maar eens naar recente Java 'applet's daar straalt het individualisme zo van uit). En swish was zeker nog gelimiteerder. (ie: Bryce vs SoftImage). Maar enig creatief mens kan met elke tool zoiets maken dat het weer uniek overkomt. "If live gives you lemons, make lemonade"

[ Voor 12% gewijzigd door hobbit_be op 23-11-2003 22:39 ]

• OzBoz

OzBoz

hobbit_be schreef op 23 november 2003 @ 22:30:
Werken met potlood: idd als er tijd voor is en als je klant zich er uberhaupt mee wil bezighouden. Paper prototype ROCKS (heb het op het werk geintroduceerd ;) ).
Absoluut offtopic.. maar als ik wat voor een klant moet maken en ze het eerst met een potloodschetsje moeten doen, dan wordt het resultaat een heel stuk duurder. Ipv wat aanpassingen op het concept moet een klant maar net blij zijn met hoe jij je potlood uitwerkt naar def. De klanten waar ik voor werk hebben al moeite met het in gedachten visualiseren van een banner met wat tekstjes, dus om een complete site eerst als schets te presenteren werkt in mijn geval niet. Komt bij dat ik graag zie of dingen een beetje passen en met een schets is het altijd wel passend te maken :)

offtopic:
mac zuigt inderdaad, Xpress zuigt nog meer (hun helpdesk helemaal) en een iPod is helemaal fijn.. doen ze toch nog wat goed, die mensen bij Apple

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

hobbit_be schreef op 23 november 2003 @ 22:30:
Flash vind ik een heel limiterende tool (kijk maar eens naar recente Java 'applet's daar straalt het individualisme zo van uit). En swish was zeker nog gelimiteerder. (ie: Bryce vs SoftImage). Maar enig creatief mens kan met elke tool zoiets maken dat het weer uniek overkomt. "If live gives you lemons, make lemonade"
Parrrrdon?! In welke versie van Flash leef jij? 3?

Daar waar die 'vieze monopolisten' van MM (die trouwens in een deal met Adobe het SWF-formaat hebben opengegooid, waardoor je nu zelfs met php een swf kan genereren) met MX2004 een tool op de markt hebben gebracht waarmee je databases kan ontsluiten, stand-alone-applicaties kan maken, streaming audio video kan gebruiken, je eigen componenten kan bouwen, in een programmeertaal gelijk aan JS.... daar durf jij het woord 'limiterend' te noemen?

* waxle kijkt heel bezorgd naar hobbit_be

ouwe meuk

• hobbit_be
offtopic:
[quote]OzBoz schreef op 23 november 2003 @ 22:41:
[...]
De klanten waar ik voor werk hebben al moeite met het in gedachten visualiseren van een banner met wat tekstjes, dus om een complete site eerst als schets te presenteren werkt in mijn geval niet. Komt bij dat ik graag zie of dingen een beetje passen en met een schets is het altijd wel passend te maken :)
[/quote]

Zelfde hier hoor - we gaan dus met de klant daar niet erg ver mee (als ie al iets wil - je kent dat ;), eerste niets willen en dan zagen ;) )maar intern doen we dat nu wel gewoon op al eens te zien 'wat werkt' daarna tekenen we en zetten alle info ie: alle tekst + graphics en dan herzien. Nu duurt het na het zien v/e klant totdat de grafische mensen 'kunnen beginnen' meestal 1 dag, vroeger deden ze al direct iets en dan zat je middelweg al in de zware problemen.

En als je klant wel veel wil en mee wil werken moet je ook kunnen zeggen wat of niet mogelijk is met het geld dat ze willen geven. (Dus vooral oppassen dat je zelf niet opgaat in creatieve furie ;) ).

Door het design eerst goed vast te leggen kan ik (programmeur) quasi volledig onafhankelijk werken van de grafische mensen wat ook weer tot simultaan werk levert. Overigens doen we niet ALLES in AS maar een goede middelgrond van de twee. je zal dus bij ons zelfs hier en daar nog een stop(); vinden die NIET in een *.as file zit ;).

• XangadiX

XangadiX

hmm, dat is wel aardig om het de andere kant op te trekken en zeggen dat flash zelf een beperkende tool is, en zoals ik al aangaf is eigenlijk iedere tool beperkend. Alleen sommige zijn wat beter dan anderen.

Waar het me om gaat is dat je eerst moet nadenken wat je wilt, en daarna pas gaat nadenken over hoe je dat gaat doen.
Als swish dan de meest tijdbesparende oplossing is, be my guest, maar als je zoiets lelijks hebt bedacht (uit jezelf) als wat swish uitpoept... uhm... auw? 8)7

het moet overigens niet gekker worden, maar ben ik het nou gewoon met hobbit eens.

offtopic:
De XangadiX werkt dus in een milieu waar looks belangrijker zijn dan wat een computer nu eigenlijk doet. Dus je laat je gebruikt je oude iMac 'met vrienden als je fotosjopt, en je 'lelijke; P2.6gig gebruik je om te werken boven (werken=emailen).

Daar is iedereen zo hip dat hun lyfe&cooking-2-hoog-trendy-achter in amsterdam zuid niet zonder zo'n leuk bureaulampje kan dat mijnheer jobs een imac noemt. En ze gebruiken geen windows want dat zijn monopolisten en geen linux want dat verkopen ze alleen bij de albert heyn, en ze winkelen nu bij de Dirk...

jongens... ik zou echt willen dat ik bovenstaande verzon...

[ Voor 8% gewijzigd door XangadiX op 23-11-2003 22:54 ]

Stoer; Marduq

• OzBoz

OzBoz

XangadiX schreef op 23 november 2003 @ 22:52:
jongens... ik zou echt willen dat ik bovenstaande verzon...
[/offtopic]
Tijd dat je dat kansloze meehobbelende Amsterdam eens ontvlucht wellicht. Die PC Hooftstraat kennen we wel.. de Melkweg en het Rembrandtsplein ook.. elke slet van de samenleving woont in Amsterdam.. maar... er is meer. :)

[/xana-style]

• XangadiX

XangadiX

en dan?
dan moet ik zeker in deventer komen wonen :p

Stoer; Marduq

• OzBoz

OzBoz

XangadiX schreef op 23 november 2003 @ 23:03:
en dan?
dan moet ik zeker in deventer komen wonen :p
LOL nou dat hoeft ook weer niet.. maar feit dat ik weet dat er een PC Hooftstraat is betekent dat mijn horizon in elk geval 108 km breed is ;) grijns.. Zou het wel gezellig vinden hoor.. bier is ook lekkah hier :)

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

* waxle stelt een /13-meubelen-meeting voor :p

Ontopic:

Vrij naar Waterschapsheuvel Dierenboerderij (met dank aan DarkX :p:

Alle tools zijn beperkend, maar sommigen zijn wat beperkender dan andere.

[ Voor 72% gewijzigd door waxle op 24-11-2003 00:50 ]

ouwe meuk

• killswitch
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-05 15:01

killswitch

killswitch+switch= death switc

ff over een andere boeg: ik (en dan zeg ik ook heel duidelijk IK ;) ) gebruik liever director (ken alleen director en flash, swish heb ik geen ervaring mee)
waarom: omdat ik lingo een stuk fijner proggen vind dan as en voor de rest geen idee eigenlijk

• OzBoz

OzBoz

waxle schreef op 23 november 2003 @ 23:09:
Goed idee.. zal es tijd worden ook.. doen we wel even een leeftijdsgrens?

offtopic:
ah shit.. weer een interessant topic om zeep :)

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

killswitch schreef op 23 november 2003 @ 23:12:
ff over een andere boeg: ik (en dan zeg ik ook heel duidelijk IK ;) ) gebruik liever director (ken alleen director en flash, swish heb ik geen ervaring mee)
waarom: omdat ik lingo een stuk fijner proggen vind dan as en voor de rest geen idee eigenlijk
* waxle vindt het een teken aan de wand dat er al een tijd geen update van Director is geweest en dat je met Flash langzamerhand bijna alles kan wat je met Director ook kan. En een syntax met lidwoorden is imo niet serieus te nemen.

ouwe meuk

• hobbit_be
waxle schreef op 23 november 2003 @ 22:48:
[...]
Parrrrdon?! In welke versie van Flash leef jij? 3?
MX. in 2004 zit niets dat ons werk aanzienlijk zou bevorderen. (nou behalve werkende streaming video dan). Oh en via een custom tool veranderen we wel de flash "versie" in de swf van 6 naar 7. (zo hebben we ook de nieuwe plaer ;) ) Oh en voor alpha blended dynamic loaded images gebruiken we nog steeds mijn PNG2SWF tooltje. (want nee dat doet de nieuwe natuurlijk niet ;)
Daar waar die 'vieze monopolisten' van MM (die trouwens in een deal met Adobe het SWF-formaat hebben opengegooid, waardoor je nu zelfs met php een swf kan genereren) met MX2004 een tool op de markt hebben gebracht waarmee je databases kan ontsluiten, stand-alone-applicaties kan maken, streaming audio video kan gebruiken, je eigen componenten kan bouwen, in een programmeertaal gelijk aan JS.... daar durf jij het woord 'limiterend' te noemen?
*Flash kan op zich NIETS met databases - flash kOn en kAn nog altijd gewoon wat filetje ophalen en daarin erg traag wat rotte componenten gebruiken. NIETS maar dan ook NIETS in de nieuwe componenten zijn ook maar enigzins beter dan wat wijzelf al een hele tijd zelf konden en beter. Om het effe cru te zeggen als je de "firefly" componenten (want dat zijn ze) gebruikt ben je net iemand die Swish gebruikt in flash zelf :).

*Componenten kon je al en als je ze de MM gebruikt ben je na 1 knop al 50KB kwijt (meer dan een VOLLEDIG database driven siteje van ons). Onze componenten zijn BUG free, consitent en 10x kleiner + echt deftig skinnable. Alleen de geen nood voor live-preview is een extra winst.

*ECHTE Streamng Video / Audio moet je wel ALLEEN via de dure en rotte FlashCOm server gebruiken want dat protocol is NIET open (en das pas de ECHT interresante deel van flash). (allen de bovengemelde mogelijkheid om FLV te streamen, maar wel niet de groote van de hebben - of heb je MediaComponents nog niets gebruikt, die overigens nog voor de helft niet werken op een Mac?).

*AS == actionscript. Nou ja op een paar inconstenties na die het leven extra zuur maken. Don't get me wrong: ik vind het allemaal best leuk :). En durf het geen programmeer taal noemen he :). de nieuew OO is best leuk als Java programmeur zijn maar eerlijk gezegd gewoon overkill - en nog vaak minder adaptief ook (ie : all the nasty sides of a programming languages without the benefits of a scripting one). En daar is ene Branden Hall volledig met me eens (nou ja vice versa ;) ). AS v2.0 maakt flash nog minder toeganklijk voor de semi-professioneel.

*"Zelfs met PHP". Php kan ook heelder ActiveX componenten genereren hoor :). Zelf genereer ik al swf files (met Java omdat ik dat nou toevallig al kende en daar het eenvoudig is xml-socket servers te schrijven) al een heel tijdje. Dat MM zijn swf heeft vrijgeven is idd heel mooi, maar aan de SDK kom je niet meer gemakkleijk aan (ik heb de 4 hier nog liggen). en met Monopolie wil ik zeggen: er geen competitie voor flash en dat is nooit goed.

Nou goed wat doet het niet (ie mijn creativiteit limiting):

> Tis vol met bugs (MM noemt het 'unexpected' behaviour) - vooral werken met text is ongelooflijk slecht. Mijn xxText.as klasse heeft nu al meer dan 500 lines of workaround. (en ja ik kan nu tekst dynamisch met met negatieve leadin zetten)

> Mediaspul is ook vol met bugs. MP3 blijven streaming zelfs nadat je flash weg is (leuk voor je server). Pixel shift pas weg na 6! versies.

> Outlines zijn zo 'awfull' alleen voor animaties gebruiken

> AS mag dan een snelheids boost hebben gekrgen tis nog steeds POKKE traag.

> HTML 'support' - als je het professineel begint te gebruiken weet je meteen hoe laat het is

> Unicode (nu is dat in MX2004 wel een pak beter heb ik vernomen).

> Non consitent players/ platform. Wij testen met flashplugin switcher en op mac steeds op 12!!! verschillende versies.

> Event handling is gewoon fout. (doen we allemaal zelf)

> Mask is niet alpha based (Echt schandalig).

> FPS word niet gerespecteerd

en ik kan nog wel een heel tijdje doorgaan. En ik weet niet van jouw maar ik gebruik flash elke dag meer dan 8 uur professioneel dus ik weet wel hoever je der mee kan gaan (op mijn 3.0Ghz bak heel ver maar zelfs dan doet een scroller van embedded tekst nog pijn).

Flash zou zoveel beter zijn mocht het niet vol met van dat spul*(MM incompetentie) zitten.
* waxle kijkt heel bezorgd naar hobbit_be
No need - ik word er niet armer van ;)

• hobbit_be
waxle schreef op 23 november 2003 @ 23:16:
[...]
* waxle vindt het een teken aan de wand dat er al een tijd geen update van Director is geweest en dat je met Flash langzamerhand bijna alles kan wat je met Director ook kan. En een syntax met lidwoorden is imo niet serieus te nemen.
Tja - daar zeg je zoiets - ik zal al stiekem te hopen dat MX2004 de director "killer" zou zijn ;) Maar daarvoor moet je in Flash zoveel gaan stoppen (zal uiteindelijk wel) dat de plugin ook 2MB wordt. En in lingo heb je ook gewoon . syntax hoor. Director is trouwens ook lekker als je flash (MX totdat DMX2004 uitkomt) echt als projector wil gebruiken. Die van flash zelf is nogal brak.

offtopic:
Ik woon in belgie in in mijn stad is het "Zuid" ook zo de plek waar het "leuke" volkje zit. Zou dit een phenomeen zijn van het "coolness" ? :)

[ Voor 4% gewijzigd door hobbit_be op 23-11-2003 23:30 ]

Verwijderd

offtopic:
[quote]OzBoz schreef op 23 november 2003 @ 22:58:
[...]

Tijd dat je dat kansloze meehobbelende Amsterdam eens ontvlucht wellicht. Die PC Hooftstraat kennen we wel.. de Melkweg en het Rembrandtsplein ook.. elke slet van de samenleving woont in Amsterdam.. maar... er is meer. :)

[/xana-style][/quote]

LOL :P , de meehobbelende bureau`s in adam-centrum-supperclub-vakzuid-sushi-bep-diep-semi-hip ja daargelaten okee, er is ook meer in adam hoor :9
werp een blik over het ij naar noord, daar gebeurd ook wel wat anders.
(en er zijn ook koeien!)

weer ontopic,.. MM heeft voor die buggigheid een leuke mail gestuurd om effe je MX2004 te updaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2003 23:37 ]

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

[erectificatie]
* waxle geeft hobbit_be een vieze natte zoen op zijn snuit.
[/erectificatie]

Als ik net zolang de tijd zou nemen als jij voor een antwoord, plus mijn flashvrinden wat om info vragen, zou ik best wel weer een boel van jouw argumenten kunnen weerleggen; maar eerlijk gezegd is dat verspilde tijd (voor mij iig wel)
Basically is het momenteel gewoon zo, dat Flash gewoon een standaard is in webcontent en veel meer mogelijkheden biedt en gaat bieden op het gebied van Dynamische content.
Kun je niet omheen, mede omdat in vergelijking tot alle Java-editors en alle OpenGL en ActiveX-editors, Flash nu eenmaal pakweg 100 keer laagdrempeliger is. Oh, en die databaseconnectie is er in MX2004 dus gewoon wel. Niks XML's ophalen. gewoon een Query. En natuurlijk zit je aan die componenten vast; zo werkt dat voor mensen die het wiel niet opnieuw willen uitvinden. Goddank is dat hele componenten-systeem gewoon open.
Tis maar net hoe je het bekijkt. Ik bekijk het als nieuwe mogelijkheden; glas is bij mij half vol. Oz, schenk 'm nog es vol.

(nou ga ik verdimme toch weer argumenteren :P)

Hobbit, er zijn ook heel beel third-party-apps voor Flash die de tekortkomingen van MM's eigen oplossingen ook goed ondervangen; Screenweaver is er 1 van. Heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar hoor van meerdere mensen dat het erg goed werkt.

[ Voor 16% gewijzigd door waxle op 24-11-2003 16:02 ]

ouwe meuk

• RèLF
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07-2025
* RèLF komt net van een feestje en ziet dat ie niet de enige is die gedronken heeft..

Swish is leuk, Flash is stukken beter!

offtopic:
Boeiende discussie overigens. Het gaat echt alle kanten op... het begint bij Swish en eindigt in Deventer, met alle skylines en koeien ertussenin...

Obviously you're not a golfer

Verwijderd

waxle schreef op 23 november 2003 @ 23:09:

Ontopic:

Vrij naar Waterschapsheuvel:

Alle tools zijn beperkend, maar sommigen zijn wat beperkender dan andere.
Moet het toch even kwijt: Waterschapsheuvel heeft misschien ook wel beesjes, maar jij citeert daar Animal Farm van George Orwell :)

Verder: ik snap niet waarom Apple fans altijd zo slecht tegen kritiek kunnen, het lijkt wel alsof Apple bezitter zijn een soort religieuze functie is oid. Steve Jobs our lord almighty has spoken an thus it shall be. Ofzo. Apple doet best ooit dingen goed, maar ook heel veel fout imo.

• OzBoz

OzBoz

[quote]Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 23:35:
[ot]
OzBoz schreef op 23 november 2003 @ 22:58:
[...]
LOL :P , de meehobbelende bureau`s in adam-centrum-supperclub-vakzuid-sushi-bep-diep-semi-hip ja daargelaten okee, er is ook meer in adam hoor :9
werp een blik over het ij naar noord, daar gebeurd ook wel wat anders.
(en er zijn ook koeien!)
Ik weet.. en kermissen enzo.. eigenlijk ligt amsterdam ook midden tussen allemaal dorpen waar de beschaving ver te zoeken is :) Het moet het gemiddelde van heel noordholland like Schagen, Hoorn, Barsingerhorn, Zwaag etc etc weer een beetje oprikken.. compensatiedrang :)
Doet nog een portje in voor Wax.. dat wordt na Rosé de nieuwe trend ;)
Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 00:20:
[...]
Verder: ik snap niet waarom Apple fans altijd zo slecht tegen kritiek kunnen, het lijkt wel alsof Apple bezitter zijn een soort religieuze functie is oid.
Dat klopt ook.. door de omvang van de Apple aanhangers krijg automatisch het idee van een sekte. En ze hebben alle kenmerken. Vroeger noemden ze Mac OS9 subliem etc etc.. tegenwoordig roepen ze dat OS-X het eerste stabiele OS is. Nu nog een arrogante Jobs overtuigen van twee muisknoppen en ze komen steeds verder :) Overigens.. ik vind dat ik dit mag zeggen omdat ik zo'n 7 jaar full-time achter een Mac heb doorgebracht. In het land der blinden is Jobs koning zeg maar. ;) Maar mijn iPod bevalt nog steeds :)

Verwijderd

iPods zijn idd stoer, maar beetje te duur naar mijn smaak :)

En idd, die gvd tweede muisknop hadden ze 10 jaar geleden al moeten invoeren :(

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 01:03:
iPods zijn idd stoer, maar beetje te duur naar mijn smaak :)

En idd, die gvd tweede muisknop hadden ze 10 jaar geleden al moeten invoeren :(
iPods zijn in elk geval het geld wel een beetje waard. Maar ok. goedkoop zijn ze niet inderdaad. En sja.. Steve dacht eerst dat de RSI-gevoelige wereld op een ronde muis zat te wachten ;)

Verwijderd

OMG, die imac muis :X Echt, de designer daarvan moeten ze opsluiten in een heel klein hokje met de ontwerper van comic sans ergens heel ver weg :)

Verwijderd

Nu bij TelSel, SwishMax.

Maar wacht! Als u NU koopt, krijgt u de tweede gratis! Bel nu met...

Ok, sorry :) Ik zal et es downloaden, maar toen ik je opening
las moest ik gelijk aan dé reclames denken :D Just my 2 cents!

• hobbit_be
waxle schreef op 23 november 2003 @ 23:39:
* waxle stopt de piemel van Hobbit_be en weer in zijn broek en geeft hem een vieze natte zoen op zijn snuit.
wat doet me piemel in dit verhaal?

effe checken...

nee dit is toch wel degelijk 'tweakers' en niet 'wet ladies in their teens' forum...

'je zou best wel ... als, als, als' m.a.w je weet het dus niet.

[bla]Dynamische content. ...
idd, zei ik ook het tegengestelde ergens?

[bla]un je niet omheen, mede omdat in vergelijking tot alle Java-editors en alle OpenGL en ActiveX-editors, Flash nu eenmaal pakweg 100 keer laagdrempeliger is.

aangezien As v2.0 bijna 90% syntax heeft van Java (in feite een ietwat moeilijkere met die rotte fixed type syntax) vind ik dat een cru statement: granted out of the box is het even simpel als bijvoorbeeld VB, maar niet veel. Dat het online is das de enige echte koek.

[bla]Oh, en die databaseconnectie is er in MX2004 dus gewoon wel. Niks XML's ophalen. gewoon een Query.

Tja en hoe denk jij dat dat "underneath" gebeurt? "Gewoon een query". Je zou wel een eerst IETS moeten weten waarover je klapt. Twas idd een waste of time van mij om aan je uit te leggen dat Flash NIETS aan een database doet alleen maar via via (PHp/ASPX/FLasChom/...) kan zeggen wat ie moet doen. En querys gaan doorsturen is ECHT wel het laatste wat je moet gaan doen. Google hierop maar eerst eens even... En zelf is het beter om je eigen NIET xml based te scrhijven want dit is kleiner + sneller + beter.

[bla]En natuurlijk zit je aan die componenten vast; zo werkt dat voor mensen die het wiel niet opnieuw willen uitvinden.

In flash moet je 85% heruitvinden en omzeilen omdat het gewoon standaard zo zuigt. (tzal wel lukken voor baby projectes).

[bla]Goddank is dat hele componenten-systeem gewoon open.

Nou geef jij dan mij maar eerst de source code van de databinding objects. Oh wacht die zijn niet open? [Sarcasm mode moet je me effe vergeven]

[bla]
Hobbit, er zijn ook heel beel third-party-apps voor Flash die de tekortkomingen van MM's eigen oplossingen ook goed ondervangen; Screenweaver is er 1 van. Heb er zelf nog niet mee gewerkt, maar hoor van meerdere mensen dat het erg goed werkt.
Screenweaver is leuk maar waarom zou een packet van 600 dollar niet eens zijn eigen speler proper kunnen embedden? Als je bedoelt te kort komen ivm vergelijing Director: Of course tis toch niet voor hetzelfde gemaakt? (yet).

Hmm en aangezien je niet eerst aan je vrienden wil gaan vragen waarover het in feite gaat en hoer het werkt... nou... hete lucht zeg ik dan.

offtopic:
hebben jullei ook op de nieuwe muizen dat het koordje steeds onder de muis kruipt zodat je het niet meer kan inklikken? ;). Soms snap ik niets van de mac "User Friendliness". (om maar te zwijgen als OSX een netwerk drive moet uitlezen met meer dan 100 files - is is die halve dag bezig ;)

• OzBoz

OzBoz

hobbit_be schreef op 24 november 2003 @ 01:32:
[...]
offtopic:
hebben jullei ook op de nieuwe muizen dat het koordje steeds onder de muis kruipt zodat je het niet meer kan inklikken? ;). Soms snap ik niets van de mac "User Friendliness". (om maar te zwijgen als OSX een netwerk drive moet uitlezen met meer dan 100 files - is is die halve dag bezig ;)
Ja heb ik ook... als ik achter een Mac zit. Maar ik zou gewoon een Logitech muis kopen ofzo.. heb je meteen een extra knop. En als je wilt helemaal geen koordje meer. Ik vind ze ook niet lekker klikken..

• XangadiX

XangadiX

Verder: ik snap niet waarom Apple fans altijd zo slecht tegen kritiek kunnen, het lijkt wel alsof Apple bezitter zijn een soort religieuze functie is oid. Steve Jobs our lord almighty has spoken an thus it shall be. Ofzo. Apple doet best ooit dingen goed, maar ook heel veel fout imo.
(uit mijn weblog 24-10-2000)

Then there's this quoteation from Douglas Rushkoffs Coercion which i'd like to share here on how Macintosh uses cult (or sekt-like) marketing strategies:

[...] Cult brands are generally associated with an aspirational goal which is often strated directly in the product's advertising. For Apple computers, for example, the "Think Different"campaign speaks to an Apple user's desire to defy conformity (conformity being embodied by the ubiquitous Windows operating system) and to blaze his own path in the manner of the company's uniquely defiant billboard heroes - Ghandi, Muhammed Ali, and John Lennon. The personlality at the center of Apple computers is it's charismatic founder, Steve Jobs. [...]

(every cult or sect like structure is lead by an charismatic leader and should try to achieve an impossible 'higher' goal)

[...] The easy entry to apple is its simple operating system. Most users can remember when they peered over someone's shoulder and got their first glimpse of its specific attributes.
The members of such brand cults value the ectra measures they must take to maintain the products to which they have dediated themselves. Much of the software for Apple computers is not readily available, forcing users to find what thay need in catalogues from mail-order houses. Others join user groups in their communities, from which they download necessary software, with extra effort an determined pride. To become known as a committed member of a consumer cult, the costumers must make personal sacrifices for the sake of the brand. For Apple computers, it might mean joining online discussion groups and sharing one's knowledge of the system to users who are having trouble-in effect, serving as unpaid costumers-service representatives. Extremely devoted Apple users. who call themselves MacEvengalist, volunteer to demonstrate Apple products at retail stores. They work as salespeople for free. [...]

(Personal secrifice adds to one's devotion of a cult by giving it value, why would you otherwise do it. And the the ultimate cult-proof, in a cult the leader is always right, like the pope ;)

[...] Many Mac users and developers told me they were deeply distressed by Steve Job's decisions to make deals with Microsoft and to prevent other companies from licensing to the Mac operating system to use on theit own computers. But some of these same loyal users told their costumers, clients, and fellow online community members that "Steve Jobs knows best,"and chose to support his decisions when confronted by friends or journalists. In this way they were honoring the last cult rule (of twenty - XX) - The cult leader is perfection - and thus should never be publicly questioned [...]

allemaal offtopic trouwens ;)

[ Voor 6% gewijzigd door XangadiX op 24-11-2003 12:07 ]

Stoer; Marduq

• waxle

waxle

Schavuit & Schobbejak

hobbit_be rantte fijn door op 24 november 2003 @ 01:32:
[...]
wat doet me piemel in dit verhaal?

effe checken...

nee dit is toch wel degelijk 'tweakers' en niet 'wet ladies in their teens' forum...
[...]
[erectificatie]
ontwerpers-slang, laat maar ;)
[/erectificatie]
'je zou best wel ... als, als, als' m.a.w je weet het dus niet.
Klopt, ben geen programmeur, ik ben een ontwerper, voorzover je dat nog niet doorhad. Ik beargumenteer alleen maar op persoonlijke ervaring en op visies van anderen; en ik zie ook niet het nut om deze discussie voort te zetten; omdat dat hetzelfde zou zijn als dat ik jou zou gaan uitleggen waarom de Helvetica Neue zo'n fantastische fontfamilie is.
[bla]Dynamische content. ...
idd, zei ik ook het tegengestelde ergens?

[bla]un je niet omheen, mede omdat in vergelijking tot alle Java-editors en alle OpenGL en ActiveX-editors, Flash nu eenmaal pakweg 100 keer laagdrempeliger is.

aangezien As v2.0 bijna 90% syntax heeft van Java (in feite een ietwat moeilijkere met die rotte fixed type syntax) vind ik dat een cru statement: granted out of the box is het even simpel als bijvoorbeeld VB, maar niet veel. Dat het online is das de enige echte koek.
En daar draait het toch om? Niet voor elke klus is een custom-build script nodig.
[bla]Oh, en die databaseconnectie is er in MX2004 dus gewoon wel. Niks XML's ophalen. gewoon een Query.

Tja en hoe denk jij dat dat "underneath" gebeurt? "Gewoon een query". Je zou wel een eerst IETS moeten weten waarover je klapt. Twas idd een waste of time van mij om aan je uit te leggen dat Flash NIETS aan een database doet alleen maar via via (PHp/ASPX/FLasChom/...) kan zeggen wat ie moet doen. En querys gaan doorsturen is ECHT wel het laatste wat je moet gaan doen. Google hierop maar eerst eens even... En zelf is het beter om je eigen NIET xml based te scrhijven want dit is kleiner + sneller + beter.
[rectificatie]
Basically kom het er op neer dat dit nooit een inhoudelijke discussie kan zijn, omdat de insteek zo totaal anders is. Het is net waar je uitgangspunt ligt in het gebruik van een programma of een applicatie en wat je doel is. Mijn ervaring is, dat team van ontwerpers en programmeurs tot een zo goed mogelijk resultaat kan komen, waarbij ieder zijn talenten zo goed mogelijk op dat van de anderen laat aansluiten en openstaat voor ideeen van de anderen zonder elkaar om de oren te slaan met pure knowhow.
[/rectificatie]

[ Voor 24% gewijzigd door waxle op 24-11-2003 16:04 ]

ouwe meuk

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:46
Ehh, meneer waxle en meneer hobbit; wilt u zich nu gaan gedragen! Speel het niet op de persoon maar hou het een leuke discussie!

[ Voor 18% gewijzigd door McVirusS op 24-11-2003 15:48 ]

• hobbit_be
group hug en een biertje?

offtopic:
Waxle: Nu moet je me wel uitleggen met die broek enzo he ?. En opinies over fonts mag je ook kwijt hoor (ander topic wellict) - op het werk is er een 'row' onstaan van het gebruik van de DIN fonts ;) Zo kan ik ook meeklappen in het vervolg.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmzz... Toen ik deze topic begon had ik niet verwacht dat het zulke diepgaande discussies op zou roepen. En al helemaal snap ik niet wat amsterdam met zijn pc hoofTstraat en die koeien ermee te maken hebben. *dusk fronst en krabt aan zijn hoofT* Alles wat ik bedoelde was dat je met swish best iets leuks zou kunnen maken wat er niet swishy uit zou zien.

Wie weet brengt het ooit nog de prijs omlaag van Flash :D

Al dan niet in combinatie met Fotoplop & Freehand. Scripting weet ik eerlijk toegegeven niet echt veel van... al helemaal niet hoe je een samenwerking kunt creeeren tussen swf & php enz.

Wel ben ik benieuwd waarom dat proggie "screenweaver" nou zo gaaf was want dat begreep ik niet... welke tekortkoming kun je daarmee tegen gaan?
Overigens werk ik deels met swish en deels met Flash. Flash is nou eenmaal veel beter om mee te tekenen. Maar ja daar heb je ook freehand voor. Ik exporteer dan ook constant vector objecten uit naar swish.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 20:34:
Wel ben ik benieuwd waarom dat proggie "screenweaver" nou zo gaaf was want dat begreep ik niet... welke tekortkoming kun je daarmee tegen gaan?
check: http://www.screenweaver.com/samples.cfm?nav=1&sub=2
of http://www.flashcomponents.net/

en die koeien, dat was om het dorpse (gevoel) van A`dam even uit te dragen :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 21:39 ]

• OzBoz

OzBoz

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 20:34:
Wie weet brengt het ooit nog de prijs omlaag van Flash :D
Appels en peren zijn ook verschillend geprijst. Cool3D is ook anders geprijst dan Photoshop.

Volgens mij moet je es die deur opendoen, een boekhandel binnenwandelen en een boek over Flash halen. Dan zie je dat het gewoon -niet- te vergelijken is.

Verwijderd

Neemt niet weg dat Swish in een gat springt dat Macromedia een beetje opengelaten heeft, namelijk de gebruikers die alleen op de functionaliteit van Flash 3 en 4 te wachten zaten (gecombineerd met veel voorgedefinieerde effecten).

Dat Flash daarna zo complex geworden is heeft volgens mij te maken met de gekozen doelgroep: aan de developers kant is veel meer te verdienen dan aan de 'thuis-prutsers' kant.

Ik heb even de SwishMAX beschrijving vluchtig doorgelezen, en het lijkt erop dat ze tegen de zelfde beperkingen van een voornamelijk op makkelijk swfs maken gebaseerd programma oplopen als Macromedia ooit tegenaan gelopen is: er moet meer code in, al is het alleen voor een knopje.

Over hun eigen code ipv Actionscript: het ziet er uit als Actionscript zoals het in Flash 4 was: de originele eerste versie dus. Als ze SWFs bouwen kan het volgens mij niet anders zijn dan een van de Actionscript versies; anders kunnen ze de Flashplayer niet meer gebruiken (theoretisch gezien wel ;)).

Wat de toekomst betreft: als SwishMax een bedreiging blijkt te zijn zul je zien dat Macromedia of het bedrijf koopt, of eeen UltraLite versie van Flash uit gaat brengen. Beetje zoals Photoshop ook een LE versie had en daarna Elements heeft uitgebracht.

Ik zou ook zeggen: leer Flash, Swish zal nooit kunnen wat Flash kan, en Swish staat behoorlijk ruk op je CV :)

• XangadiX

XangadiX

is dat zo'n gat? ik zie genoeg kinkels met flash MX of flash 2004 dingen doen die ook met 3 of 4 hadden gekunt (vrij simpele animatie, korte intro's, dat soort dingen). Ik blijf er dan ook bij dat het argument van de leercurve, of dat flash zo moeilijk zou zijn onzin is. Flash, ook de MX en 2004 variant zijn uitstekend te begrijpen binnen een dag voor iemand met een IQ groter dan zijn schoenmaat. Ik vind dat geen 'gat' eerlijk gezegd.

De 'hogere' functies van flash (components, die hard actionscripting etc.) zijn misschien wel iets ingewikkelder, maar nogmaals, ik heb binnen 2 uur iedereen met een beetje affiniteit met computers uitgelegd hoe je een nette loop maakt en met variabelen werkt. (zeg maar een simpel menu in flash).

offtopic:
the man is BACK!, flink koud he hierboven :)

Stoer; Marduq

Pagina: 1