Minolta Z1 vs Panasonic FZ-10

Pagina: 1
Acties:
  • 287 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit nu zelf voor een dillema. In het nieuwe jaar wil ik een nieuwe digicam kopen en een van deze twee cams wordt het waarschijnlijk.
Ik wil namelijk een cam hebben met een grote zoom en met alles erop en eraan zodat ik het makkelijk mee kan nemen op vakantie.
Aangezien het vooral een meeneemcam moet zijn, is het formaat zeker niet insignificant. Het moet in ieder geval in een heuptas passen. (ga jij maar met een camera van een kilo aan je nek in een land waar het 35 graden in de schaduw is rondlopen...)
De prijs is ook heel belangrijk (ik heb niet genoeg voor een 300D)

Nou zijn deze twee camera's aan elkaar gewaagd en kan ik echt geen keus maken. 12x zoom, F2.8 over de hele range en nog eens met Image Stabilizer is natuurlijk :9~, maar dat kost dan ook weer 2x zo duur, is nauwelijks leverbaar in NL en ook nog eens 2x zo groot en zwaar.

Nou, geef me eens wat tips over welke ik zal kiezen.

Panasonic FZ10Minolta Z1
Afbeeldingslocatie: http://gallery.kmfstudio.com/fototjes_kmf/album03/head03.thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://gallery.kmfstudio.com/fototjes_kmf/MinoltaZ1/z1f.thumb.jpg
12x zoom10x zoom
Verwachtte prijs: 600 euroLaagste prijs: 380 euro
4 Megapixels3 megapixels
Sensorgrootte: 1/2.51/2.7
Wide zoom: 35mmWide zoom: 38mm
Snelle burstmode 4frames/s, hogere shutterlagMiddelmatige burstmode 1.5fr/s, lagere shutterlag
Image stabilizergeen
Leica lens: f2.8 over hele rangeF2.8-3.5
8 sec shutter15 sec shutter
Volume: 78.5cuVolume: 42.7
Gewicht: 518g305g
Slechte lowlight performanceMiddelmatige lowlight performance
Flash guide 4m6m
Lithium accuAA-batterijen
Persoonlijke mening: onaantrekkelijk designMooi futuristisch design
Jagginess, red-eye, CARedelijk veel CA
Zwakke flitser, maar kan alle externe flitsers gebruikenSterke flitsers, maar accepteert alleen minolta flitsers

Reviews die je kan lezen:

Minolta Z1:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/z1.html
http://www.dcresource.com/reviews/cameraDetail.php?cam=503

Panasonic:
http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fz10.html
http://www.dcresource.com...c_fz10-review/index.shtml

[ Voor 73% gewijzigd door kmf op 23-11-2003 17:41 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:57
Zelf heb ik niet bijster veel verstand van (de wat professionelere) digitale camera's, maar ik vind dat je toch wel een beetje je eigen vraag hebt beantwoord. Hij moet niet duur en zwaar zijn, waardoor de keuze dus eigenlijk al volledig op de Minolta ligt.

De enige 'grote' nadelen van deze camera die ik kan ontdekken zijn ietwat minder zoom en minder megapixels en een slomere burstmode. Volgens mij kan je met 10x zoom nog makkelijk uit de voeten, minder megapixels zegt niks over de kwaliteit en wanneer gebruik je nou echt de burstmode? :P

Ik zal natuurlijk wel een paar belangrijke puntjes over het hoofd zien op deze manier, maar €220 meer moeten betalen voor een camera die je er zelf minder uit vindt zien én ook nog eens twee keer zo zwaar is zou mij in ieder geval ervan weerhouden om de Panasonic te nemen :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik zie niet helemaal wat er een nadeel is aan die lithium accu. Mijn vorige cam had AA batterijen, de s602 Zoom van Fuji. Die batterijen waren na een week al te leeg om echt lekker mee te kunnen fotograferen. NiMH batterijen lopen nu eenmaal langzaam leeg, in tegenstelling tot Li-ion. Als de originele accu's te duur zijn, koop je replacement batterijen die via eBay in overvloed te krijgen zijn. Zo heb ik voor 50 euro 4 BP511 accu's gekocht bij een Duits bedrijf, inclusief verzendkosten. Voor die Panasonic is dat ook vast wel te krijgen.

Als je het geld ervoor hebt is het duidelijk: de Panasonic. Lichtsterkere lens + image stabilizer (erg welkom bij zoveel telegeweld), daar kan die Minolta nooit tegenop. Hij is wat groter en zwaarder natuurlijk, maar hij past bij mijn weten nog altijd in je heuptas en dat was de eis toch? Hij is anderhalf keer zo duur, maar die image stabilizer is een hoop waard :)

Die slechte lowlight performance, wat bedoel je daarmee? AF in het donker? Dat is wel jammer van de Panasonic, maar je moet zelf bedenken of dat belangrijk voor je is.

Edit: Wat vind je zelf van de fotokwaliteit van beiden? In woorden is dat nml amper uit te drukken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Grrrrrene op 23-11-2003 17:14 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94239

De Z1 heeft natuurlijk wel de UHS burst mode, niet op de hoogste kwaliteit maar wel snel, lijkt wel een machinegeweer als je de shutterknop ingedrukt houdt.
When speed is of the essence, switch to UHS continuous shooting and take advantage of its 10 frames per second capture rate. Image resolution is 1.3 megapixels in this mode.
Greetz,
M-Jay

edit: en natuurlijk de krachtige flitser niet te vergeten.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 94239 op 23-11-2003 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
De grootste nadeel van de Z1 is natuurlijk dat ie geen image stabilizer heeft, en ook een slechtere lens (tja... Leica lens van de panasonic met F2.8 over de hele range. Die staat op een eenzame hoogte).

De goede burstmode komt door de VENUS-engine van de Panasonic. De geschoten plaatjes worden zeer snel bewerkt, dus dit voordeel gaat niet alleen op voor de burstmode (ik gebruik de burstmode trouwens wel vaak, als ik op vakantie ben)

Daar tegenover staat weer de compactheid, gewicht en prijs (hoewel ik 600 euro ook wel kan betalen). Maar hoe belangrijk is compactheid en gewicht nou? Als je ze allebei in een heuptasje doet (als ze daarin passen), dan maakt het weer helemaal niks uit. Ik heb geen idee welke weer minder uitstulpingen heeft en dus makkelijker aan de heup gehangen kan worden... In je broekzak meesmokkelen kan met allebei niet.

Het nadeel van die lithium accu is drievoudig:
je kon voor de panasonic FZ1 al heel moeilijk een (3rd party)-accu kan vinden. De FZ10 gebruikt hetzelfde model.
Die lithium accu is veel duurder dan een setje AA-2100ma-accu's.
En je kan niet even snel een vervangend setje halen bij de groenteboer om de hoek als je op vakantie zit. (zelfs met alkaline batterijen kan de Z1 heel lang werken)

Die image stabilizer en lens is zeker die 200 euro extra waard. Dus de prijs maakt mij niets meer uit.

Lowlight performance gaat idd vooral om de AF in het donker. Dat is bij de panasonic ronduit slecht. De vraag is dan: wat is lowlight? is herfstweer om 4 uur smiddags in NL ook niet lowlight..

Qua fotokwaliteit zijn zij beiden op hetzelfde niveau. De Z1 heeft fellere kleuren, terwijl de FZ10 scherpere foto's kan genereren door de IS.

Qua snelheid: shutter lag bij de Z1 is 5/10 seconde zonder prefocus en de FZ10 9/10

De Z1 heeft een krachtiger interne flitser, maar kan alleen minolta flitsers aan.
De FZ10 heeft een zwakkere interne flitser, maar alle externe flashes kan erop geschoven worden.

Zij zijn voor mij echt aan elkaar gewaagd en weet ik niet welke ik moet kiezen.

Snelheid vs stabilisatie.
Extra zoom vs compactheid.
Meer juice vs accugebruikgemak
Snelle focus vs snelle imageprocessing(burstmode)

[ Voor 5% gewijzigd door kmf op 23-11-2003 17:39 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wacht tot de FZ-10 ook bij Mediamarkt ligt koop ze allebei en probeer ze 2 weken uit. Niet goed gewoon geld terug bij Mediamarkt.... wel goed maar te duur bij MM dan gewoon beide camera's terug brengen en de beste online goedkoop bestellen.

M-Jay

edit: Z1 kan je nu al proberen bij MM, je kan eventueel ook de FZ-2 proberen, die ligt ook bij sommige MMen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 94239 op 23-11-2003 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89521

Quote (athlon kmf):
De grootste nadeel van de Z1 is natuurlijk dat ie geen image stabilizer heeft, en ook een slechtere lens (tja... Leica lens van de panasonic met F2.8 over de hele range. Die staat op een eenzame hoogte).

Op een Duits forum (http://forum.digitalkamera.de/) was een discussie over deze lens, waarbij de conclusie was dat het een Canon product is.............

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Quote (athlonkmf):
Daar tegenover staat weer de compactheid, gewicht en prijs (hoewel ik 600 euro ook wel kan betalen). Maar hoe belangrijk is compactheid en gewicht nou? Als je ze allebei in een heuptasje doet (als ze daarin passen), dan maakt het weer helemaal niks uit. Ik heb geen idee welke weer minder uitstulpingen heeft en dus makkelijker aan de heup gehangen kan worden... In je broekzak meesmokkelen kan met allebei niet.

Vergis je niet ,die Panasonic is een behoorlijk lomp geval om aan je broekriem te hangen, gaat denk ik alleen in een schoudertas.......
Ik kwam ergens wat foto's tegen waar o.a. ook de FZ2 optstond, die FZ 10 is bijna 2 xzo groot.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Een mooie foto met de EOS-300D, FZ-10 en FZ1/2

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mjay/images/fz10_eos300d.jpg

Greetz,
M-Jay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102368

HEY!

Die burst-mode is op progressive capture 1.5f/sec
maar op Ultra High Speed Progressive capture 10f/sec !!!!!!!!!!!

Heb het net uitgetest, echt VET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-06 20:20
ik zou voor de z1 gaan, is veel compacter dan de de panasonic
is veeeeeeeel goedkoper, ok misschien geen IS maar kom, aan elke cam scheelt er wel iets
hij ligt nog eens beter in de hand ook
en ik weet niet tegen welke datum je cam nodig hebt maar hij is pas leverbaar vanaf maart april dacht ik
snelheid vind ik persoonlijk ook belangrijker dan IS, gebruik dan gewoon een pod en dan heb je hetzelfde resultaat
dat de panasonic 2x meer zoom heeft, zou ik ook niet voor kijken, je kan toch croppen aan je foto? (wat je meestal toch doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Anoniem: 94239 schreef op 23 november 2003 @ 17:52:
Wacht tot de FZ-10 ook bij Mediamarkt ligt koop ze allebei en probeer ze 2 weken uit. Niet goed gewoon geld terug bij Mediamarkt.... wel goed maar te duur bij MM dan gewoon beide camera's terug brengen en de beste online goedkoop bestellen.

M-Jay

edit: Z1 kan je nu al proberen bij MM, je kan eventueel ook de FZ-2 proberen, die ligt ook bij sommige MMen.
Mag ik je zeggen dat ik je een lamlul vind? Als je een camera wilt gebruiken leen je er maar eentje bij een vriend van je. Ongeacht om welk bedrijf het gaat. Je krijgt toch service bij de MM vanwege die omruilgarantie van twee weken? Ga het dan niet voor andere consumenten lopen verzieken, die straks benadeeld zijn omdat er sukkels als jij bij zijn die van een gunst misbruiken maken. Ik walg van dit soort praktijken.
Ik zeg het niet vaak en graag, maar ik hoop dat je een hele dure camera koopt bij een webstore en dat ie stuk gaat! Dat ze er vervolgens bij die webstore een hele tijd over doen en vervolgens bij de fabrikant een hele dure rekening aan je presenteren. Dan leer je misschien dat een electonicazaak (ongeacht welke) ook voordelen heeft boven een iets hogere prijs.

Misschien ben ik nu ongenuanceerd en ben ik kwetsend voor je oid, bij deze mijn excuses, maar ik vind dit ongeveer even laag als diefstal. Just my 2 cents!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102368

Wat is dan het nut van binnen 2 weken terug brengen??
Ik vind dat als ze dat aanbieden dan moet je er ook gebruik van kunnen maken.

En ik had dit eigenlijk ook bij de MM moeten doen, want nu ik langzamerhand steeds meer van camera's afweet, denk ik dat ik veel liever de Minolta A1 had willen kopen :(
Maar ik heb al de Z1. Niet dat de Z1 een slechte camera is hoor...

Ik merk dat die D.O.F niet echt geweldig is van de Z1 vanwege de kleine sensor, wist ik vorige week veel wat dit was. Maar goed, die Panasonic heeft zelfs een nog kleinere sensor.

Dusse athlonkmf, als die D.O.F. voor jou wel belangrijk is, dan kan ik je adviseren om misschien nog een andere camera te overwegen als deze 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Papa Roach
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Als je het geld hebt zou ik zeker voor de Panasonic gaan, bij een camera wordt imho 50% van de kwaliteit door de lens bepaald, sinds de digitale camera in opkomst is heb ik het idee dat daar niet meer bij wordt stilgestaan. Tegenwoordig zijn alle digicams redelijk snel en compact, en zijn de verschillen daarin niet enorm groot meer. De panasonic is bijna op alle vlakken beter, want die accu is volgens mij meer een voor- dan een nadeel. En de leica lens is gewoon de doorslag, leica staat al decenia op eenzame hoogte aan de top, dit komt vooral door de briljante lenzen.

Als je het geld hebt moet je dus zeker voor de panasonic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04 21:37
Ik ben eigenlijk een beetje bang voor de ruis van de FZ-10. De sensor daarvan is bijna even groot als van de Z1, maar propt daar wel 800 megapixels meer in. Hoe zit het eigenlijk met de NR van de FZ-10?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dumb Ass Durruk schreef op 14 januari 2004 @ 23:31:
Ik ben eigenlijk een beetje bang voor de ruis van de FZ-10. De sensor daarvan is bijna even groot als van de Z1, maar propt daar wel 800 megapixels meer in. Hoe zit het eigenlijk met de NR van de FZ-10?
Volgens berichten op buitenlandse fora is die ruis stevig inderdaad.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59443

Ik heb het normaal gesproken niet zo op merken als Panasonic, maar toen ik een tijdje geleden wat aan het rondkijken was op steves-digicams.com viel het me juist op dat de panasonic een bijna verbazingwekkend goede beeldkwaliteit leverde (op bijna alle 'gebieden' zoals ruis, kleur, scherpte en (het niet vertonen van) abberaties). Met zowel de beeldverwerking als de lens zit het blijkbaar wel goed.

Kijk zelf maar

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/fz10.html

(of zouden de foto's misschien wel gewoon toevallig goed gelukt zijn door bijv goede weersomstandigheden...?)(of mankeer ik iets aan mijn ogen waardoor ik de ruis niet zie? :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59443

Dumb Ass Durruk schreef op 14 januari 2004 @ 23:31:
Daar zul je dan waarschijnlijk niets anders meer zien dan ruis... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durkagain
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-04 21:37
Anoniem: 59443 schreef op 16 januari 2004 @ 00:19:
[...]

Daar zul je dan waarschijnlijk niets anders meer zien dan ruis... :)
Hahaha ai... 0,8 megapixels bedoelde ik natuurlijk! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
De vraag is dan wat erger is: ruis of bewogen foto's?

Aan de ene kant kan je ruis wegwerken, en bewogen foto's zijn gewoon mislukt.
Aan de ander kant heb je altijd last van ruis en niet zo vaak bewogen foto's.....

Dat had ik dus ook overwogen en kwam er ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q-bone
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:42

Q-bone

Dusss...

heb je al een keuze gemaakt? en zo niet, is het misschien slim om te wachten op de z2 van minolta, en dan gaan vergelijken. komen rond de zelfde data uit ongeveer.

bla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online
Mensen, ik heb vandaag net mijn FZ-10 binnen gekregen. Keuze was nog steeds heel moeilijk te maken, maar ik had toen al m'n digifoto's maar even doorgekeken en ben tot de conclusie gekomen dat ik meestal maar statische foto's maakt. Actiefoto's maak ik nauwelijks. Bewogen foto's komen echter vaak voor.

Een IS was dus voor mij het meest belangrijk. Dat wilt zeggen. De FZ10. Deze heeft ook een snellere processor dan de Z1, en schijnt daarom ook een hogere FPS te halen. 4 FPS(wat dus inderdaad het geval was). Alleen de autofocus is niet echt snel. Nou heb ik de Z1 niet geprobeerd, maar die is ongetwijfeld sneller daarmee.

Ik moet er nog even mee spelen om het goed te kunnen gebruiken, maar jullie horen nog wel meer van me :)

Pagina: 1