Toon posts:

kan geen verbinding opzetten tussen xp/w98se

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb uitgebreid gezocht binnen tweakers, faq, etc m.b.t. mijn probleem. kom gelijke gevallen tegen en neem oplossingen over. maar toch slag ik er niet in om een netwerk op te zetten. ik weet het niet meer...

uitgangspunt
Ik wil twee computers “knopen” om documenten te delen en uiteindelijk om internet te delen. Nu nog via isdn tzt via adsl. Ik maak nu gebruik van een isdn router. Mijn xp machine dient als “host”
1 pc met xp pro
1 laptop met w98se
zelfde account aangemaakt op beide
zelfde werkgroep ms home
op xp gast account aangemaakt
op beide shared doc aangemaakt
beveiliging xp en zonealarm uitgezet
ip adrssen:
192.168.01 voor xp pro subnet 255.255.255.0
192.168.02 voor w98 SE subnet zie boven
crossed netwerkkabels
router conform handleiding aangesloten. Nog niet ingesteld om te internetten. Hoeft ook niet om hem als normale router te kunnen gebruiken. Daarnaast onderstaand probleem doet zich ook voor zodra ik de router er tussen uit haal.

Situatie
Op mijn XP machine verschijnt na een tijdjes onder mshome:
“Philippe” XP machine
“Laptop” w98se machine
Dubbelklik ik op laptop dan krijg ik een foutmelding met de vraag of ik wel de juiste rechten heb en uiteindelijk “kan netwerkpad niet vinden”.

Op mijn W98 machine zie ik onder mshome alleen laptop verschijnen. Verder niets.

Als ik ping met ping scanner pro en ik type ip adres in van laptop krijg ik geen reactie.

Wat doe ik fout???

• Richard_
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-06-2024
volgens mij moet je straight kabels gebruiken als je met een router werkt

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-08 16:06

renedepe

wheeeeelp!!!

Lijkt mij ook, al is je verhaal mij niet helemaal duidelijk. Kan je geen tekening maken van hoe de bedrading nu loopt?

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

• Sr Juan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-08 18:48

Sr Juan

7 uur later dan bij jou in NL

als je een router gebruikt moet je idd gewoon een normale straightcable gebruiken, die crossedcable gebruik je alleen als je de pc recht aan elkaar wil knuppen.

Maar zie ook FAQ Network Troubleshooting

hier staan genoeg dingen hierover beschreven ;)

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

Verwijderd

Topicstarter
ik was niet helemaal duidelijk sorry. de crosskabel heb ik direct aangesloten op de laptop. Met de router heb ik gebruik gemaakt van straight kabel. maw beide situaties heb ik uitgetest. in beide situaties kreeg ik dezelfde meldingen. mbt faq; zoals ik al schreef heb ik deze doorgenomen. maar dat heeft me niet verder geholpen.

Verwijderd

je hebt toch wel de werkgroepen dezelfde naam gegeven he 8)7 (deze computer --> eigenschappen --> computernaam) daardoor was ik een paar dagen aan het klooien om mn xp/w2k netwerkje op te zetten met een router

edit: sorrie niet goed gelezen |:( (maar check het evengoed maar ff)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 22:34 ]

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:06

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

/oeps.

Kijk naar me tijd ... het was nog vroeg :)

[ Voor 73% gewijzigd door Falcon op 25-11-2003 09:07 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-08 19:21

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

The Real Falcon schreef op 25 november 2003 @ 08:12:
Heb je zonealarm draaien? ... deze blokt ook toegang .. en moet je APART open zetten..
Lezen is ook een vak hé 8)7 :
Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 12:56:
.....................
zelfde werkgroep ms home
op xp gast account aangemaakt
op beide shared doc aangemaakt
beveiliging xp en zonealarm uitgezet

..........................
Wat doe ik fout???
Maar heb je van Windows XP de network wizard al eens geprobeerd. Zo heb ik mijn netwerk ook aan de praat gekregen.

Succes :w

[ Voor 32% gewijzigd door Notna op 25-11-2003 08:19 ]

Xbox Live ID:Notna8310

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik kan mij herinneren ook groots gelazer gehad te hebben met 98se en XP. Ik weet alleen niet meer wat ik toen gedaan heb om het te laten werken ;( IP is hopelijk 192.168.0.1 en 2 :?

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 17:46

Pietertje

The Rock

Volgens mij moet je in XP bij Tools - Folder Options - View Simple File Sharing uitzetten, en als dat nog niet werkt minstens één share aanmaken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 12:56:
zelfde account aangemaakt op beide
heb ook vreselijk zitten rommelen om PC met Win98SE in een LAN te krijgen met Win2000Pro/XP Pro, maar dat was inderdaad de truc, je moet op de 98 machine een 'network logon' doen met een userid die ook op de andere amchines bestaat ...

Verwijderd

Heb hetzelfde probleem meegemaakt. Echter als op de xp machine de andere machine wel te zien is, kan de fysieke verbinding niet in twijfel getrokken worden. Deze is goed.

Het feit dat je de melding krijgt dat je niet over de juiste rechten beschikt, kan ook komen doordat je misschien een firewall (zoals zonealarm) geinstalleerd hebt.
Schakel deze eens uit, of zet zijn beveiligingniveau op de laagste mogelijkheid (uit dus).

Werkt het nu wel, start dan de firewall weer op en definieer een 'trusted zone' voor het privé ip bereik waarmee je thuis werkt.

Verwijderd

Topicstarter
weer van alles geprobeer maar ben er nu achter dat het probleem bij de xp machine ligt. want als ik een router plaats en installeer in tcp/ip en ik ping via w98 laptop naar het ip adres van de router ik keurig response krijg. doe ik hetzelfde met de zelfde kabel via de xp machine dan krijg ik alleen maar time outs. Opnieuw alle instellingen gecontroleerd op de xp machine en nog steeds werkt het niet. heeft iemand een idee? (instellingen zijn nog gelijk als boven muv dat ik een gateway heb aangemaakt)

• Baksteen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-04-2022
Probeer eens:

- XP machine IP 192.168.0.1 / 255.255.255.0
- 98 machine IP 192.168.0.2 / 255.255.255.0
- cross cable in NIC 98 andere eind in NIC XP
- op XP machine ga naar C:\WINDOWS\system32\drivers\etc en open Hosts.sam
- onder localhost vul in 192.168.0.2 %naam98pc%

Kun je nu pingen naar 192.168.0.2?

Zo ja probeer dan eens:

- deel op de 98 pc is een willekeurige map met als sharenaam bv: "share"
- open op de XP machine een dosvenster en typ in: net use x: \\192.168.0.2\share

Zo niet, installeer je NIC in de XP machine eens opnieuw, misschien kan het IP protocol niet goed binden, of download eens drivers van de fabrikant voor je NIC i.p.v de standaard XP driver te gebruiken (ik zeg niet dat t zo is, maar de kans is groot)

Nou ja, dat.....

Baksteen
Pagina: 1