Instabiele P4 2.8 Ghz

Pagina: 1
Acties:

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 16:20
Ik heb een probleempje met onze nieuwste aanwinst...
Symptomen zijn: Internet explorer die de pc doet hangen, en regelmatig zo'n geweldig populair (jaja, het is en blijft microsoft ;) ) "blauw schermpje"...
Ook krijgen we soms geheugenfouten...

Specs:

PIV 2.8GHZ 533
512 RIMM samsung original
2x 80GB in RAID0
Asus P4T533 + sound
Creative Gforce4 mx 440
Low-budget kast+ voeding
...

WinXP home
+ alle laatste nieuwe drivers
+bios geinstalleerd...
Bios lijkt me juist ingesteld...

Nog ff de voltages op het moment van schrijven (praktisch onbelast):

VCOREA : 1.58V
VINRO: 1.58V
+3.3V : 3.33V
+5V : 5.05V
+12V : 11.31V
-12V : -12.21V
-5V : -4.48V

Wat kan hier het probleem zijn? De 12V lijn lijkt me nogal laag, is dit te weinig voor een 2.8ghz? Andere voeding nodig?

Ah, nog ter verduidelijking : CPU temperaturen liggen tussen 30°C en 45°C, dus dat zit denk ik wel snor :)

[ Voor 10% gewijzigd door tweak_master op 23-11-2003 13:34 . Reden: mss iets duidelijker ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Probeer eens een andere voeding, en test je geheugen met memtest86

Low budget voedingen waar 300watt op staat hebben een maximum vermogen van 300 watt. Dat houdt in dat hij onder de meest ideale omstandigheden ooit wel eens 300 watt zóu kunnen geven voor een paar sec ....

Continu watt van zo'n voeding is meestal 150 tot 180 watt. Veel te weinig voor een volwaardig P4 systeem/

[ Voor 71% gewijzigd door dreeke op 23-11-2003 12:40 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
dreeke schreef op 23 november 2003 @ 12:39:

Low budget voedingen waar 300watt op staat hebben een maximum vermogen van 300 watt. Dat houdt in dat hij onder de meest ideale omstandigheden ooit wel eens 300 watt zóu kunnen geven voor een paar sec ....

Continu watt van zo'n voeding is meestal 150 tot 180 watt. Veel te weinig voor een volwaardig P4 systeem/
en voel es aan je geheugen :X :P

• tweak_master

Jah, Ik weet niet eens of het wel een 300W-voeding is...
Ik heb al gelezen dat de 12V-lijn boven de 11.5V moet blijven bij een PIV...
Klopt dat, of zijn deze voltages toch acceptabel???
HunterPro schreef op 23 november 2003 @ 12:40:
[...]

en voel es aan je geheugen :X :P
Oké, dat ga ik dus niet proberen...er zitten heatspreaders op het geheugen en dat zal denk ik wel genoeg zijn als koeling ;)

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:55
tweak_master schreef op 23 november 2003 @ 13:21:
[...]

Jah, Ik weet niet eens of het wel een 300W-voeding is...
Ik heb al gelezen dat de 12V-lijn boven de 11.5V moet blijven bij een PIV...
Klopt dat, of zijn deze voltages toch acceptabel???
Ikzelf zit daarbij op 11.37V en al 1,5 jaar stabiel :).

• tweak_master
DutchCommando schreef op 23 november 2003 @ 13:28:
[...]

Ikzelf zit daarbij op 11.37V en al 1,5 jaar stabiel :).
Bij iets of wat belasting (zusje die op kitcity speelt bvb), dropt de 12V-lijn al naar 11.13V...en bij meer belasting waarschijnlijk nog lager...ook nog normaal???

Verwijderd

Ben ik niet met je eens, heb zelf 2,66ghz met radeon 9800se en 2 hdd's perfect gedraait op 150w qualiteits voeding.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Een hele tijd terug had ik ook zo een soort probleem,
als ik on logde kwam de taakbalk niet , veel BSOD.

Dit ligt waarschijnlijk aan je voeding , je kunt naar een paradigit gaan en daar effe een halen werkt het dan wel ben ej blij en als het dan niet werkt kun ej hem gewoon terug brengen.

Wat een goede voeding is :
q-tec 450 /550 watt ( dit is de top dus niet wat ie constant kan leveren)

zalman 300watt ( constant) goed maar wat duurder = kwaliteit

sfp 30060PN(PF)= aopen 300watt kunnen veel hdd's op mn neef heeft er 9 op hangen = goed en niet te duur

chieftec 420 watt ( constant)heel goed maar wat duurder

q-tec 450 heel lekker en cheap

Heb zelf de q-tec 450 die is wel lekker stabiel de rest ook hoor ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Timo op 24-11-2003 18:53 ]

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ook krijgen we soms geheugenfouten...
Hmm... wat je daar zegt lijkt me op een geheugen fout :)
Draai eens Memtest (http://www.memtest86.com/), draai dit eens een paar uur, ik denk dat je geheugen kapot is...
Dat denk ik maar het hoeft niet zo te zijn :)

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
er zitten dan wel heatspreaders op het geheugen, dat wil nog niet zeggen dat het niet te warm kan worden. Die heatspreaders zijn bij normaal gebruik al nodig, en bij eventuele fouten qua voltage enz kan het gerust té heet worden.

Verwijderd

wat voor blauwe schermen krijg je dan..
driver of kernel of memory ????

Verwijderd

mijn 12 v lijn is 11.916 IDLE
en heb een xp 2600+ lijkt mij eigenlijk toch wel dat die 2,8 ghz meer moet hebben
kan ook liggen aan wat je erin hebt zitten HD's cdrom fan's enz....

• tweak_master
OK, k zal die memtest eens draaien, en de gegevens op het blauwe scherm (moest het zich weer voordoen) noteren...

• tweak_master
Jah, nu doet er zich dit voor bij het draaien van memtest:

gebeurde onder TEST 3 & 4:

Unexpected Interrupt - Halting

type=Gen_Prot of Inv_Op
...
Na zulke onderbrekingen zit hij op +-60 errors...

'k Weet eigenlijk niets van die memtest...wat wil dit allemaal zeggen???

[ Voor 20% gewijzigd door tweak_master op 25-11-2003 20:33 ]

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 20:32

JeroenT

hoi!

Dat je geheugen stuk is? , leen eens een nieuw reepje en test het opnieuw.

Voeding problemen ? jezus , straks moeten we zeker allemaal minimaal 600 watt voedingen in onze pc's hebben als het aan de tweakers ligt.

Ik draai hier nog net zo makkelijk een dikke P4 setup @ een oude 250 watt voeding die ooit met mijn P3 700 kwam.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

tweak_master schreef op 25 november 2003 @ 20:03:
Jah, nu doet er zich dit voor bij het draaien van memtest:

gebeurde onder TEST 3 & 4:

Unexpected Interrupt - Halting

type=Gen_Prot of Inv_Op
...
Na zulke onderbrekingen zit hij op +-60 errors...

'k Weet eigenlijk niets van die memtest...wat wil dit allemaal zeggen???
Al vindt Memtest86 maar één fout op uren testen, dan nog is je geheugen kaput. 60 errors is niets minder dan "Foute Boel™"

Stap 1: als je overklokt, terug naar default
Stap 2: Timings van je geheugen op 'By SPD' zetten (of 'auto') zodat de instellingen van het mini-BIOS chipje op je DRAM modules gebruikt worden.
Stap 3: dan nog eens testen.

Als Memtest86 nog steeds fouten geeft: RAM kaput.

Maar het kan geen kwaad om éérst een zware voeding te regelen om te testen.

... Alhoewel, een voeding die niet krachtig genoeg is levert je eerder volledige systeem freezes op, of spontane reboots. Blauwe schermen en/of crashende software en/of Exception Errors duidt vaak op data corruptie ergens. Dat 'ergens' is dus zeer waarschijnlijk je geheugen.

[ Voor 17% gewijzigd door JumpStart op 25-11-2003 21:03 . Reden: toevoeging ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

ikke heb een maxpower 300 watt (ja ja wordt verguisd door GoT) maar hij doet het nog prima (voor hoelang nog? 2 maanden oud)...... kep p4 2,8~800 met gf2GTS 1cdspeler , 1 brander en 1 hdd. ik wil toch later een krachtiger voeding kopen omdat ik een vette videokaart wil. :)

• tweak_master
Memtest86 nog maar eens geprobeerd=> nu geen unexpected interrupt, maar de errors lopen gewoon als een waterval op : heb memtest afgezet toen hij bij de !!! 200.000 !!! errors kwam...
Raar maar waar: na een reboot werkt alles weer normaal en ben ik nu dus dit berichtje aan het typen...
Zou het niet kunnen dat het geheugen bij die errors gewoon ineens te weinig voltage ofzo krijgt, en dat daardoor alles in het honderd loopt???

[update]

'k Heb net de geheugenbandbreedte- en cache/geheugen benchmarks van SiSoft Sandra 2004 gedraaid, en dat verliep allemaal vlot, en de prestaties kwamen bijna perfect overeen met de theoretische...(2.8Ghz,pc1066, i850E,...).
Iemand daar een verklaring voor???

(minimum v/d +12V-lijn geregistreerd door speedfan: 11.07V, maximum: 11.31V...)

[ Voor 32% gewijzigd door tweak_master op 25-11-2003 21:50 ]

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-07 07:51

t!mP

is inflatie gevoelig

Klubbheads schreef op 25 november 2003 @ 20:50:
Dat je geheugen stuk is? , leen eens een nieuw reepje en test het opnieuw.

Voeding problemen ? jezus , straks moeten we zeker allemaal minimaal 600 watt voedingen in onze pc's hebben als het aan de tweakers ligt.

Ik draai hier nog net zo makkelijk een dikke P4 setup @ een oude 250 watt voeding die ooit met mijn P3 700 kwam.
Helaas heeft niet iedereen die mazzel. Een goede voeding is echt wel belangrijk, en niet elke voeding is het zelfde.

Het ligt ook erg aan je mobo, niet elk mobo is even precies met het uitlezen van voltages. Als je met een multimeter meet vind ik het pas echt betrouwbaar.

Om simpel uit te sluiten dat je voeding het niet is test je gewoon ff een andere voeding.

[ Voor 58% gewijzigd door t!mP op 26-11-2003 12:44 ]

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

tweak_master schreef op 25 november 2003 @ 21:29:
[...]

[update]

'k Heb net de geheugenbandbreedte- en cache/geheugen benchmarks van SiSoft Sandra 2004 gedraaid, en dat verliep allemaal vlot, en de prestaties kwamen bijna perfect overeen met de theoretische...(2.8Ghz,pc1066, i850E,...).
Iemand daar een verklaring voor???

[...]
Wat SiSoft Sandra meet is hoeveel data er per seconde gelezen en/of geschreven kan worden. Niet of die data wel klopt.

Ik weet uit ervaring dat Memtest86 een of meer errors gewoon ècht Foute Boel™ is.

Als je 2x 256 MB 32bit PC1066 RIMM geinstalleerd heb zou ik eerst eens even testen met maar 1x 256 MB en de 'doorlus' Continuity Module. Als dat geen fouten oplevert, dan de RIMMs wisselen en nog eens testen. Geeft er één module fouten ? Dan is die kaput.

Ook als de fouten binnen een specifiek bereik plaatsvinden (bijvoorbeeld alleen boven de, zeg, 350 MB, dan weet je ook dat het zeer waarschijnlijk een kapotte RIMM is.

Er is ook nog zoiets als een RDRAM TURBO MODE in de BIOS. Check of die uit staat.

* JumpStart kan niet echt kiezen hier...

Het kan ook nog steeds veroorzaakt worden door te weinig 'prik' uit je voeding...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Verwijderd schreef op 25 november 2003 @ 21:02:
ikke heb een maxpower 300 watt (ja ja wordt verguisd door GoT) maar hij doet het nog prima (voor hoelang nog? 2 maanden oud)...... kep p4 2,8~800 met gf2GTS 1cdspeler , 1 brander en 1 hdd. ik wil toch later een krachtiger voeding kopen omdat ik een vette videokaart wil. :)
Achja hoelang heb je hem?, bij mij gaf hij na een jaar en 2 maand de geest en nam al mijn apparatuur (mobo, cpu, videokaart, geheugen) mee.
Without risks there`s no fun :+
Ik was toen ook nog n00b en kocht zulke rommel, nu nog maar afw88 wat mijn Qtec 550Watt gaat doen aangezien ik 60 euro voor een voeding meer dan genoeg vind.(Qtec is ook niet de top iig.)

Verwijderd

Mac11 :X zie mijn quote -->"maar hij doet het nog prima (voor hoelang nog? 2 maanden oud)...... "

verder heb ik al in me achterhoofd om een nieuwe voeding te kopen wat ook al in dat stukje staat---> "ik wil toch later een krachtiger voeding kopen omdat ik een vette videokaart wil."

ik wacht heus geen 1 jaar, ik koop deze maand een nieuwe hdd en misschien een 2ehands Ti4x00, dan pas koop ik een nieuwe voeding. ben nog steeds aan het polsen en meelezen en kijken welk voeding ik zou moeten nemen. :)

tot slot, ik heb al eens gelezen dat maxpower de complete boel liet sneuvelen bij een GoTter, misschien was jy dat wel. maar ik vernam ook dat dat niet met elke of tenminste met de helft verkochte maxpower was. je ben 1 van de miljoen mensen die net ff pech hebt? om iemand te citeren: als maxpower met regelmaat een mobo opblies zou maxpower binnen 1 jaar fallier zijn....

http://gathering.tweakers...ge/19117709#19117709/last

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 14:39 ]

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 26 november 2003 @ 14:33:om iemand te citeren: als maxpower met regelmaat een mobo opblies zou maxpower binnen 1 jaar fallier zijn....
Je zou idd. wel verwachten dat 'slechte merken' vanzelf verdwijnen, maar hoe is dan te verklaren dat merken als bijv. Citroen en PackardBell nog steeds bestaan?

Ik gok dat mensen verblind worden door de prijs/prestatieverhouding op papier: "jee, wat krijg je een hoop voor die prijs", en omdat men denkt: "nou, dat merk was vroeger niet zo best, maar ze bestaan nog, dus zal nu wel beter zijn..."
Pagina: 1