Toon posts:

[Debian] Freezes

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje geleden bij een vriend van me een Debian Linux servertje in elkaar gestoken (om als router en file server te dienen). Dat ging allemaal perfect maar nu kwam ie onlangs met iets raar af :?

probleem:
Als ie intern grote files van zijn server leest (naar zijn eigen pc) dan heeft zijn server de neiging om volledig te freezen. Dit is zo bij proftpd, maar ook bij samba, waardoor ik veronderstelde dat het niet echt een software probleem was. Trouwens grote files downloaden van het internet werkt zonder problemen.

zijn server:
Hij draait debian 3.0r1, met de standaard 2.4.18 debian kernel, waarin alles volgens mij inzit wat ook nodig is.

wat ik gezocht heb:
* In de logs (messages, kern.log, ...) staat er echt niets in, alleen dat ie gereboot wordt op een bepaald tijdstip, dus dat hielp niet veel.
* Ik heb het eens getest terwijl ik top in het oog hield, en op het moment dat de server geen reactie meer gaf, had proftpd een CPU usage van 72% bereikt. Dit zal natuurlijk niet volledig kloppen, maar ik wil maar aantonen dat het proces niet minutenlang processor usage aan het vreten is.
* De harde schijf is een quantum fireball EX6.4A, en ik heb op google gezocht naar betere hdparm instellingen dan de huidige:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
hdparm /dev/hda 

/dev/hda: 
multcount    =  0 (off) 
I/O support  =  0 (default 16-bit) 
unmaskirq    =  0 (off) 
using_dma    =  1 (on) 
keepsettings =  0 (off) 
nowerr       =  0 (off) 
readonly     =  0 (off) 
readahead    =  8 (on) 
geometry     = 784/255/63, sectors = 12594960, start = 0 
busstate     =  1 (on)

Maar ik vind niet veel (niets eigenlijk) waardoor ik vermoed dat er geen speciale hdparm parameters nodig zijn voor deze harde schijf.
* Ik heb de HD ook onderworpen aan een hdparm testje met als resulaat:
code:
1
2
3
4
5
hdparm -Tt /dev/hda 

/dev/hda: 
Timing buffer-cache reads:   128 MB in  1.14 seconds =112.28 MB/sec 
Timing buffered disk reads:  64 MB in  5.09 seconds = 12.57 MB/sec

* Schrijven naar de server (grote files welteverstaan) doet ie trouwens perfect, voor zover ik getest heb.
* Als de pc crasht zijn de ledjes van hd & nic nog steeds volop aant geven
* Het werd nog rarer toen ik nog eens testte en de server weeral bleef hangen, maar deze keer na 2 minuten weer gewoon verderdeed 8)7

conclusie:
Ik ben de kluts kwijt. Ik vermoedde een hardware probleem (de harde schijf dan) maar kan dit ? Het lijkt me het meest logische aangezien de server gewoon soms verder werkt. Maar waarom dan alleen het lezen ? Ik dacht eigenlijk dat schrijven een grotere stress factor was voor een hd. Volgens mij kan ik dit trouwens niet verhelpen, tenzij door de hd te vervangen. Ben ik correct ??

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

Hoe zit het met RAM? mijn server (een pentium 100) wil nog wel eens de indruk geven dat ie is vastgelopen (doet niet veel meer, maar reageert nog wel op pings), maar eigenlijk is ie gewoon zo druk bezig, met meer geheugen dan beschikbaar, en dan gaat ie swappen, wat weer extra load veroorzaakt.

Oplossing ligt niet zo heel erg voor de hand in dit geval, maar je weet iig wat het probleem is dan.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Er staan 2 pc's achter de Debian die als router dienen.
Op beide staat win XP zonder service packs, en kunnen perfect naar elkaar sturen.

Nu heb ik al verschillende dingen geprobeerd en het lijkt mij meer 'random' dan een gewoonte.

Gisteren :
* Kleine files overzetten schijnt precies te lukken
* Grote file van PC2 naar router zetten gaf gisteren geen crash
* Grote file van router naar PC2 gaf crash

Vandaag :
* Grote file overzetten van PC1 naar router gaf crash

Vandaag heb ik er op gelet of hij misschien gewoon veel tijd nodig had om swap te doen (RAM zat idd wel zo goed als vol gisteren, ik heb vandaag wat overtollige processen gekillt, 50% ram gebruik nu ongeveer).

Ik zet de file via FTP over geraak tot 8% (hoewel dit random is).

Ik hoop dat er nog volk kan helpen, ik ga zeker nog wat testen, want die moest eigenlijk dienen als backup machientje ;(

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:30

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Zit je toevallig aan de maximale filesize van je filesystem?
bij Ext2 is dat 2 GB, welke filesystems gebruiken de machines?
Daar gingen mn apache logfiles nog wel eens op zn smoel, totdat ik logrotate goed configte...

[ Voor 12% gewijzigd door smoking2000 op 23-11-2003 17:58 ]

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

Verwijderd

Partitie heeft reiserfs, ze is slechts 700mb groot, en ik dacht dat reiser ook 2gig aankon, niet?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:23

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Als je eens
code:
1
hdparm -u1 /dev/hda
doet! unmaskirq is dat, dit is om je andere processen af en toe ook de kans te geven om wat op het systeem te doen en dus niet alles aan je ide-schijfje te geven!

Verder geef je niet aan wat voor chipset er in zit (ide controller, mobo) misschien een slechte ondersteuning van het een of ander

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

Verwijderd

Okay die -u1 helpt precies wel ;)

De PC heeft reeds ettelijke jaren dienst gedaan als een gewone home PC met windows erop, dus het lijkt mij raar dat er daar een probleem zou zijn.

* Kleine files schrijven van PC2 naar Router : lukt
* Kleine files schrijven van Router naar PC2 : lukt
* Grote file schrijven van PC2 naar Router : lukt
* Grote file schrijven van Router naar PC2 : lukt

* Kleine files schrijven van PC1 naar Router : lukt
* Kleine files schrijven van Router naar PC1 : lukt
* Grote file schrijven van PC1 naar Router : Mislukt -> Router bleef hangen (geen reboot, geen pings, geen response)

-> Zelf gereboot

* Grote file schrijven van PC1 naar Router : lukt
* Grote file schrijven van Router naar PC1 : lukt

Alles schijnt zo goed als te lukken, merci!
Pagina: 1