[Compaq laptop] LG DVD drive speelt nauwelijks schokvrij af

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 00:31
Hoi,

Ik heb een vraag waarvan ik eerlijk gezegd niet echt weet of ie in dit forum thuishoort. Ik weet dat ik volgens de forumpolicy niet bij voorbaat al mag verzoeken om het topic te verplaatsen, maar ik moet het toch doen. Het betreft een probleem met de playback van DVD's op onze laptop, vandaar dat ik het topic in dit forum drop (al zou het net zo goed bij overige hardware o.i.d. geplaatst kunnen worden).

Maar goed...waar gaat het over? Ik heb al heel wat zoektermen gebruikt en kom zowel op Google als op het GoT forum niet dé oplossing tegen al vermoed ik dat er wel meer mensen een dergelijk probleem hebben (gehad). We hebben sinds een jaar of 2 een Compaq Presario Notebook 1714EA mét DVD-ROM LG DVD-ROM DRN8080B. Een van de redenen waarom mijn pa dat ding zo graag wilde hebben en er dus wat vrije dagen voor wilde inleveren is het feit dat er een DVD speler in zit en een TV-out waardoor we makkelijk op TV beneden DVD's kunnen kijken. Het feit dat dit 9 van de 10 keer niet vlekkeloos verloopt heeft inmiddels voor zo'n frustraties gezorgd dat ie het apparaat gisteren het liefst de straat op had gemieterd :)

Omdat dit natuurlijk zonde is, ben ik nog maar eens naar een oplossing gaan zoeken maar tot nu toe nog zonder afdoende succes. 9 van 10 DVD's worden echt mega bagger afgespeeld: het geluid én beeld haperen als de ziekte waardoor vooral het kijken naar een opera geen pretje is.

Voordat ik verder ga hier ff de specs van het apparaat:
http://h20015.www2.hp.com...l?lc=en&docName=c00030284

Zoals gezegd is dus die LG DVD drive het grote probleem. Ik weet niet of het aan LG ligt, maar dit is nu de tweede drive van LG die ik heb gehad die niet fatsoenlijk werkt...de eerste betrof een aantal jaren geleden een 4x CD-rom drive die het nooit goed heeft gedaan en die we dus van ellende maar weg gedaan hebben destijds.

Ik heb dus al wat rond gezocht en een eerste foutje is inmiddels hersteld. Omdat er géén vaste diskette en cd/dvd drives in het apparaat zitten, zit je continu te swappen waardoor Windows XP Prof. (de standaard bijgeleverde Home heb ik meteen af gekickt) volgens mij overstuur raakt en de DVD drive alleen nog in PIO modus herkende. Ik heb de sec. controller eruit gegooid en opnieuw opgestart en nu draait ie in UDMA 2 modus waardoor de CPU belasting tijdens het afspelen niet boven de 36% uitkomt.
Ondanks deze aanpassing schokt e.e.a. nog als de ziekte! Ik heb inmiddels WMP 9, WinDVD 5 en PowerDVD 4 XP geprobeerd en bij allemaal schokt ie dus het lijkt me geen dvd software player probleem.

Ik kan niet ontdekken wat voor firmware er in de DVD speler zit, dus ik durf hem niet te upgraden.

Het probleem doet zich overigens zo goed als altijd voor bij gehuurde DVD's, waardoor je dus zou concluderen dat het hier aan ligt. Dit lijkt echter niet helemaal het geval. Die gehuurde DVD's spelen nl. wel probleemloos af in een andere DVD speler die we in huis hebben (in een oude Gateway pc). Bovendien speelt de LG drive ook niet of nauwelijks beschadigde huur dvd's af (La Traviata wordt nl. niet zo gek vaak gehuurd dus die schijf is onbeschadigd en toch schokt ie!). Gloednieuwe DVD's (zowel geperste als gebrande) speelt ie meestal wel schokvrij af.

Ik heb inmiddels ook al Windows Update en NAV autoprotect uitgeschakeld en met msconfig alle overbodige troep uitgezet bij het booten. Hij kan zich nu dus volledig concenteren op het afspelen van DVD's maar dat wil niet echt helpen. Uitschakelen van SpeedStep lukt niet (kan er geen programma voor vinden, terwijl dat wel voor Dell laptops zou moeten bestaan), maar ook terug geclocked naar 729mhz zou ie snel zat moeten zijn.
Het probleem doet zich overigens zowel op het laptop scherm als op de TV voor, dus het ligt niet aan de TV-out van de Radeon mobile kaart die erin zit.

Ik begin onderhand het idee te krijgen dat die LG drive gewoon té gevoelig is of te weinig buffer heeft o.i.d.

Heeft er iemand na het lezen van dit verhaal en alle zaken die ikzelf al heb geprobeerd om het op te lossen nog een suggestie? Ik weet echt niet meer waar ik nog naar kan kijken....mijn vader zweert inmiddels, na eerdere teleurstellingen, nooit meer een cent in pc's te stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Zo te zien valt de meesten van jullie nog niet veel meer in dan mijzelf (en wat ik dus al heb geprobeerd) :) Ik denk dat ik van de week maar eens met Dunnet ga bellen, daar komt het ding immers vandaan via een PC privé project, ook al is de garantie officieel verlopen na deze 1,5 jaar :(
Ik vrees alleen dat die willen dat ik ga restoren met de compaq restore cd en dat was ik nu juist niet van plan. Het lijkt me in elk geval een hardware probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36275

Schokt hij ook bij het opspinnen? Het zou kunnen dat de als de opgeslagen data afgespeeld wordt en hij weer nieuwe data ophaalt (wellicht met CRC errors oid) hij geen tijd genoeg heeft om dit tijdig op te halen zonder fouten. Dan krijg je dus schokkerig beeld. Heb ik ook gehad met mijn MP3/DIVX speler.

De DIVX wou niet fatsoenlijk van CD afspelen, omdat telkens het opspinnen te lang duurde. Met ene nieuwe CD-Romspeler (had ik nog liggen) was het over. Mischien dat je met Nero CD speed (of hoe heet dat ook alweer) je DVD speler continu op dezelfde snelheid zou kunnen laten lopen. Dus minder last van het opspinnen. Ook nog eens minder geluid van je DVD speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-05 13:48

Boy

www.byoscoop.nl

timothee schreef op 23 november 2003 @ 19:35:
Zo te zien valt de meesten van jullie nog niet veel meer in dan mijzelf (en wat ik dus al heb geprobeerd) :) Ik denk dat ik van de week maar eens met Dunnet ga bellen, daar komt het ding immers vandaan via een PC privé project, ook al is de garantie officieel verlopen na deze 1,5 jaar :(
Ik vrees alleen dat die willen dat ik ga restoren met de compaq restore cd en dat was ik nu juist niet van plan. Het lijkt me in elk geval een hardware probleem.
Het kan best zijn dat er toevallig op dit systeem 2 jaar garantie zit. Ik zou als ik jou was toch even de helpdesk bellen om dit na te vragen.

Probeer es wat updates vanaf deze site http://h20015.www2.hp.com...lang=en&pagetype=software

Maar het eerste wat ze je wel zullen zeggen daar is om de restore te doen, dat klopt, maar als op die manier gekeken kan worden of het een hardwarematig defect is en hij zou toevallig toch nog in garantie vallen, dan heb je wel mazzel

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Het is me nog niet opgevallen dat ie veel te veel opspinde, maar hij schokt uiteraard wel eventjes bij het opspinnen als ik hem van pauze afhaal...dat lijkt me echter normaal.

Ik wist niet dat er bij Nero zo'n tooltje zat om hem constant te laten draaien...dat ga ik eens proberen en dan laat ik weten of er verschil merkbaar is!

Als dat niet het geval is, ga ik alsnog naar Dunnet bellen. Ik denk dat ik beter even een image kan maken van de hele HD want ik vrees dus dat ze echt willen dat ik eerst de handel restore voordat ik hem op stuur (als het al zover komt).

Ik hoor net van mijn pa dat ie destijds helaas geen garantieverlenging erbij heeft genomen tot 3 jaar dus de garantie is nu een half jaar verlopen. Ik kan me niet voorstellen dat er dan toevallig toch 2 jaar garantie op zit maar dat zal ik uiteraard wel navragen.
Die software van die pagina heb ik gisteren eens bekeken....het enige bruikbare is die WinDVD en evt. een System ROM update. Met WinDVD ging het zoals gezegd niet beter dan met een ander programma, dus blijft alleen die System ROM update over. Dat is neem ik aan een BIOS update? Vind ik eerlijk gezegd best eng om te doen na een eerdere miskleun bij een Gigabyte mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Ik heb zojuist eens Nero 6 geïnstalleerd op de laptop en Nero DriveSpeed gestart. Ik kon in eerste instantie de spin-down tijd van 2 minuten (waar ie dus standaard op stond) verhogen naar 4 minuten. Op zich leek me die 2 minuten al lang genoeg om niet de oorzaak van het schokken te kunnen zijn. Klik op OK en start de DVD film op. Nu schokt ie nog erger dan voorheen! Kijk ik nog eens naar DriveSpeed en zie ik dat de spin-down tijd op 16 sec. staat en ik kan het ineens niet meer aanpassen :?

Als ik trouwens met de Nero InfoTool kijk bij het tabblad ASPI, dan zie ik het volgende staan:

System ASPI: ASPI is not installed
Nero ASPI: ASPI is installed and working properly

Ik heb zo het vermoeden dat ik bij System ASPI óók "ASPI is installed and working properly" behoor te hebben of neemt die Nero ASPI dat nu over?

Voordat ik Dunnet ga bellen, wil ik dit eerst eens verder uitgevogeld hebben want een system restore zie ik echt niet zitten en daar zal ik waarschijnlijk toch aan moeten als ik recht wil hebben op enige vorm van garantie...het huidige systeem is nl. niet in originele staat (zoals ik al zei heb ik er XP prof. op heb gezet i.p.v. de standaard Home edition).

Edit:
Goddamn...ik neem toch aan dat een instelling in die Nero DriveSpeed niet van kracht is als het programmatje niet draait? Ik heb al eens gereboot, maar die spin-downtime blijft vreemd genoeg op 16 sec. staan en het is net alsof ie nu nóg slechter de DVD's afspeelt.

[ Voor 11% gewijzigd door timothee op 24-11-2003 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

timothee schreef op 23 november 2003 @ 23:43:
Ik heb zojuist eens Nero 6 geïnstalleerd op de laptop en Nero DriveSpeed gestart. Ik kon in eerste instantie de spin-down tijd van 2 minuten (waar ie dus standaard op stond) verhogen naar 4 minuten. Op zich leek me die 2 minuten al lang genoeg om niet de oorzaak van het schokken te kunnen zijn. Klik op OK en start de DVD film op. Nu schokt ie nog erger dan voorheen! Kijk ik nog eens naar DriveSpeed en zie ik dat de spin-down tijd op 16 sec. staat en ik kan het ineens niet meer aanpassen :?

Als ik trouwens met de Nero InfoTool kijk bij het tabblad ASPI, dan zie ik het volgende staan:

System ASPI: ASPI is not installed
Nero ASPI: ASPI is installed and working properly

Ik heb zo het vermoeden dat ik bij System ASPI óók "ASPI is installed and working properly" behoor te hebben of neemt die Nero ASPI dat nu over?

Voordat ik Dunnet ga bellen, wil ik dit eerst eens verder uitgevogeld hebben want een system restore zie ik echt niet zitten en daar zal ik waarschijnlijk toch aan moeten als ik recht wil hebben op enige vorm van garantie...het huidige systeem is nl. niet in originele staat (zoals ik al zei heb ik er XP prof. op heb gezet i.p.v. de standaard Home edition).

Edit:
Goddamn...ik neem toch aan dat een instelling in die Nero DriveSpeed niet van kracht is als het programmatje niet draait? Ik heb al eens gereboot, maar die spin-downtime blijft vreemd genoeg op 16 sec. staan en het is net alsof ie nu nóg slechter de DVD's afspeelt.
Dunnet kan ook voor jou de garantie nakijken als het goed is, ze zijn een officieel Compaq/HP Service Provider. Lijkt me trouwens heel slim om toch snel het na te vragen, loopt de garantie een van deze dagen af omdat je toevallig toch langer garantie hebt, dan moet je het melden bij de helpdesk van HP/Compaq. Zolang het maar binnen het garantie termijn aangemeld is, kan hij nog binnen garantie op reparatie...

Trouwens, dat ROM update is iid de bios update

• timothee
Zo...nou ben eerlijk gezegd nog geen stap verder nu, maar heb wel de raad ter harte genomen om met Dunnet te bellen. Heb dat zojuist gedaan, maar zonder serienummer konden ze eigenlijk niks nakijken (terwijl er op hun site staat dat ze een factuurnummer moeten hebben!). Dat serienummber heb ik dus uiteraard niet bij de hand (i.t.t. het factuurnummer/klantnummer) nu, dus dat wordt nakijken in het weekend en volgende week maar terugbellen :(

Volgens de persoon die ik te spreken kreeg, zat er zover hij wist standaard 2 jaar garantie op! Dat betekent dus dat ik nog tot maart volgend jaar de tijd heb om dit geregeld te krijgen :)

Nu maar hopen dat ik er verder mee kom...software matig heb ik zover ik weet alles geprobeerd dus ik heb echt het idee dat de drive een defect heeft.

Ik meld me weer zodra ik nieuws heb...vind ik wel zo netjes wanneer ik anderen vraag om hulp dat ik ook even laat weten hoe het verder loopt :)
Als nog iemand tips heeft om het zelf te verhelpen, dan hoor ik dat uiteraard graag...mijn ideeën zijn inmiddels op vandaar dat ik Dunnet maar bel om onder garantie een nieuwe drive te krijgen.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

timothee schreef op 27 november 2003 @ 14:09:
Zo...nou ben eerlijk gezegd nog geen stap verder nu, maar heb wel de raad ter harte genomen om met Dunnet te bellen. Heb dat zojuist gedaan, maar zonder serienummer konden ze eigenlijk niks nakijken (terwijl er op hun site staat dat ze een factuurnummer moeten hebben!). Dat serienummber heb ik dus uiteraard niet bij de hand (i.t.t. het factuurnummer/klantnummer) nu, dus dat wordt nakijken in het weekend en volgende week maar terugbellen :(

Volgens de persoon die ik te spreken kreeg, zat er zover hij wist standaard 2 jaar garantie op! Dat betekent dus dat ik nog tot maart volgend jaar de tijd heb om dit geregeld te krijgen :)

Nu maar hopen dat ik er verder mee kom...software matig heb ik zover ik weet alles geprobeerd dus ik heb echt het idee dat de drive een defect heeft.

Ik meld me weer zodra ik nieuws heb...vind ik wel zo netjes wanneer ik anderen vraag om hulp dat ik ook even laat weten hoe het verder loopt :)
Als nog iemand tips heeft om het zelf te verhelpen, dan hoor ik dat uiteraard graag...mijn ideeën zijn inmiddels op vandaar dat ik Dunnet maar bel om onder garantie een nieuwe drive te krijgen.
hmm, ja, had ik wel eigenlijk effe erbij moeten vermelden dat je dan het serienummer nodig hebt. De garantie is hier namelijk aan gekoppeld. Er is een korte periode geweest dat er 2 jaar garantie werd gegeven, ik geloof dat dat begin 2002 is geweest.
Trouwens, op zaterdag kun je tussen 10 en 4 uur ook bellen met de helpdesk van HP/Compaq om je garantie te checken (0900 20 20 165). 10 ct/m, maar je hebt het zo nagekeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Ik zag zojuist bij het noteren van het serienummer van de laptop dat ernaast een aanduiding "1YR" staat. Ik vrees dat dit betrekking heeft op de garantietermijn. Indien dat zo is, kan ik dus fluiten naar een nieuwe drive.

Ik ga eens proberen of ik morgen (zaterdag) iemand bij Dunnet te pakken krijg, anders wordt dat komende week. Ook ga ik eens kijken of ik met Drive Image 7 de HD kan imagen (zodat ik niet alles kwijt ben en geen dag bezig ben met herinstallatie) om daarna eens e.e.a. te testen met een system restore van Compaq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Ik ben nog eens wat aan het rondkijken op de (mega onoverzichtelijke) compaq site en tot nu toe ben ik nog niet veel tegen gekomen waarmee ik het probleem kan oplossen. Eén tip die er stond was het verlagen van de scherm bitrate van 32 naar 16 bit. Dat moet ik nog gaan proberen, maar ik mag aannemen dat e.e.a. ook fatsoenlijk zou moeten werken op 32-bit. Met 16-bit ziet Windows er nl. niet echt fraai uit.

Heb ook nog iets gevonden m.b.t. slechte DVD playback i.c.m. DirectX 9.0 Dat kan het volgens mij niet zijn want ik heb de allernieuwste WinDVD geprobeerd evenals Windows Media Player 9 en PowerDVD 4 XP.

[ Voor 21% gewijzigd door timothee op 29-11-2003 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Sjeez...erg veel wijzer wordt ik niet van die Compaq site. Heb nu wel al wat nuttige dingen gevonden, dat wel :)

Ik moet in elk geval het service pack installeren waarmee ie de drive in het registere op UDMA zet i.p.v. PIO. Dit had ik weliswaar al zelf gedaan, maar wellicht dat dit SP nog iets anders doet of ervoor zorgt dat ie niet meer in PIO modus gaat na het wisselen met diskettedrive.
Daarnaast heb ik het idee dat ik tóch de bitrate van het scherm moet aanpassen van 32-bit naar bij voorkeur 24-bit. Ik heb de laptop momenteel even niet bij de hand, maar volgens mij kan ik alleen kiezen uit 16 en 24 bit, maar ik gebruik ook niet de originele driver (al weet ik zo snel niet waar ik die driver dan wel vandaan heb). Via de Compaq site zie ik dat er voor de Presario Notebook 1714EA géén XP updates zijn voor de videokaart, maar wél voor W2k. Misschien dat ik die eens moet proberen want die zal het vast ook wel op XP doen. Ik vind het alleen zo vreemd dat er staat dat het om de ATI M7 videokaart gaat terwijl dit de kaart is die erin zit: ATI Mobility Radeon 3D Hardware with 8MB DDR.

Kan iemand me met zekerheid vertellen of die ATI Mobility Radeon wat erin zit dezelfde is als de ATI M7 (codenaam) voordat ik het ga proberen :) ?? Je zou verwachten van wel anders zouden ze hem niet vermelden op de support page voor dit type laptop, maar je weet het maar nooit.

Alvast bedankt voor het meedenken...ik probeer zoals je ziet zoveel mogelijk uit voordat ik écht werk van garantie e.d. ga maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46765

Als je geen garantie meer hebt en reparatie lijkt je te duur dan kan je ook nog proberen het via software op te lossen bijv via:
- AnyDVD
Kan je o.a. een constante snelheid instellen voor de DVD-drive
- DVD-Idle Pro
Zet een gedeelte van de DVD in een cache op de harddisk en speelt daarvandaan af (voordeel is dat je drive minder gebruikt wordt en er door het afspelen vanaf HD geen haperingen zijn).

En zo zijn er vast wel meer programma's als bijv. Alcohol waarmee je een hele DVD vanaf schijf kan afspelen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Anoniem: 46765 schreef op 29 november 2003 @ 15:55:
Als je geen garantie meer hebt en reparatie lijkt je te duur
Het is dus nog niet zeker of de garantie verlopen is, maar daar vrees ik wel voor. Ik moet Dunnet a.s. week nog terugbellen nu ik het serienummer heb genoteerd. Wat een reparatie kost weet ik natuurlijk ook nog niet, maar als ze voor een redelijk bedrag een nieuwe drive kunnen bestellen, kan ik die heus nog wel zelf plaatsen :)
dan kan je ook nog proberen het via software op te lossen bijv via:
- AnyDVD
Kan je o.a. een constante snelheid instellen voor de DVD-drive
Zoiets had ik dus al geprobeerd met dat tooltje van Nero 6. Was niet zo'n succes want de spin-down tijd blijft nu op 16sec. staan! Ik heb overigens ook niet het idee dat de drive te snel afhaakt...
- DVD-Idle Pro
Zet een gedeelte van de DVD in een cache op de harddisk en speelt daarvandaan af (voordeel is dat je drive minder gebruikt wordt en er door het afspelen vanaf HD geen haperingen zijn).
Wow...ik wist niet dat zo'n tooltje bestond. Thanx! Daar ga ik zeker naar op zoek want dit moet toch absoluut voor verbetering zorgen...als ie het dan nóg niet goed doet dan ligt het toch echt aan de videokaart.
En zo zijn er vast wel meer programma's als bijv. Alcohol waarmee je een hele DVD vanaf schijf kan afspelen etc.
Moet ik daar ook maar eens naar op zoek, maar dat dvd-idle pro lijkt me nog de beste keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Succes en laat nog maar weten of het helpt.
P.S. Voor die Compaq's met ATI Radeon video chip gebruik ik meestal de Omega drivers (en niet die van de HP/Compaq site).
meuktracker: Omega Catalyst 2.4.96c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Ik heb vanavond nog eens wat zitten klooien met het apparaat. Heb zojuist probleemloos naar de DVD van Finding Nemo kunnen kijken. Is wel pas de eerste DVD dus misschien wat voorbarig...ik moet eigenlijk nog eens een DVD huren om te kijken of het nu beter gaat. Overigens heb ik niks meer met de drive gedaan...heb DVDidle Pro 3.03 erop gezet en ingesteld dat ie 1GB moet cachen op de HD. Niet helemaal een eerlijke vergelijking t.o.v. de oude situatie, maar het is een oplossing die dus werkt...de drive kan het blijkbaar niet bijbenen allemaal en via dit tooltje en de HD werkt het wel prima. Hoewel ik natuurlijk een perfect werkende drive wens, kan ik hier op zich wel mee leven...als op deze manier alle DVD's het blijken te doen die het voorheen niet fatsoenlijk deden dan vind ik het prima zo. Maar dat moet ik dus nog testen en dat kan weer eventjes duren :)

Die andere tooltjes heb ik nog niet getest...weet ook niet of dat nu nog zoveel zin heeft.

Ik heb ook nog zitten klooien met die videokaart drivers. Dat is tot nu toe nog geen succes. Ik heb op de HD van de laptop wat oudere ATI drivers staan die ik tot nu toe altijd gebruikt heb en die het dus volgens mij goed doen. Ik heb die gebruikt boven de standaard XP drivers omdat hier TV-out support in zit. Nadeel is echter dat ik alleen kan kiezen tussen 16 en 32 bit en dus niet 24 bit. Ik weet echter niet waar ik die driver vandaan heb...vermoedelijk is het gewoon een oude officiële ATI driver.

Die driver voor die M7 kaart van de Compaq support site gebruik ik niet, want die is al 1,5 jaar oud!

Ik heb trouwens het idee dat dat ding wat hierin zit helemaal geen M7 maar een M6 kaartje is! Ik heb nl. zojuist de nieuwste Catalyst drivers voor de ATI Radeon family gedownload, maar die doen het niet...hij zegt meteen dat er geen ondersteunde hardware is gevonden :(

Edit: Ik heb net weer die oudere drivers geïnstalleerd en nu staat er écht duidelijk dat het om een Mobility Radeon M6 (LY) gaat! Wat een flippo's bij Compaq om dan op de support pagina van de Presario 1714EA drivers voor een ATI M7 aan te bieden!

Nu heb ik uiteraard ook nog even gekeken naar die Omega drivers waarnaar ik verwezen werd in de vorige post. Het installeren van MultiRes en nog zo'n tooltje gaat goed, maar zodra ie bij de daadwerkelijke driverinstallatie komt (na dat ATI / Omega corner splashscreen dus), laat ie het afweten met een melding:

'INF Fout, video stuurprogramma niet gevonden'

Zoiets dergelijks in elk geval. Er staat bij dat ik het moet proberen na het deinstalleren van de vorige driver en een standaard VGA instelling. Dat heb ik geprobeerd, maar resulteert in hetzelfde!

Kortom...de enige twee drivers die ik geïnstalleerd krijg zijn de Windows XP driver (zowel de standaard ingebouwde als de "nieuwere" die ik via Windows Update binnen kan halen) en die oudere officiële (zover ik aanneem....edit: zie dit staan: Stuurprogramma 6.13.3272b...volgens mij is dit echt al heel oud?!) ATI driver mét TV-out support, maar zónder 24-bit ondersteuning.

Ik heb dus geen idee of er een up-to-date driver is voor deze built-in videokaart en of het überhaupt enig effect heeft met dat 24-bit. Zo niet, dan laat ik het fijn bij de oude driver en probeer ik zo nog wat tips na te gaan die ik op de Compaq supportsite ben tegen gekomen (al heb ik ze onderhand wel bijna allemaal gehad). Ik weet dan echter nog niet of de drive nu defect is of niet (lijkt me niet, want hij doet het wel...alleen niet goed genoeg). Ik ga van de week dus toch nog ff met Dunnet bellen voor de zekerheid, wellicht dat er toch nog garantie op zit. Zo niet, dan probeer ik nog eens wat met dat DVDidle Pro en als dat echt goed blijkt te werken dan moet ik dat maar als afdoende oplossing zien.

Misschien heeft er iemand nog nuttige tips? Mijn vader keek in elk geval alweer wat vrolijker toen ie zag dat die DVD van Finding Nemo goed liep (al heb ik hem gezegd dat het pas de eerste DVD was en ik nog niet eerder probs heb gehad met gebrande DVD's én dat het eigenlijk niet te vergelijken was met voorheen omdat ik nu de DVD drive grotendeels links laat liggen) :)

[ Voor 6% gewijzigd door timothee op 30-11-2003 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het helemaal deinstalleren van de standaard WinXP ATI drivers is vaak nogal lastig en dan kan je zulke fouten als je beschreef krijgen tijdens de Omega/ATI installatie. Evt. kan je het nog eens proberen door eerst met DriverCleaner van de http://www.driverheaven.net site alle oude drivers en .inf files te verwijderen. Gebruik evt. ook de .cab cleaner zoals beschreven in de readme.txt
Natuurlijk wel eerst een restore point maken het kan wel eens mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Hmm...dat wil ik op zich nog wel eens proberen, maar weet je toevallig of die Omega drivers 24-bit kleurdiepte ondersteunen? Als dat niet het geval is, weet ik niet of het wel de moeite waard is om te upgraden.

Lijkt jullie mijn conclusie juist dat die LG drive dus niet 100% functioneert nu blijkt dat e.e.a. wél vlekkeloos loopt (althans, vooralsnog) met HD caching m.b.v. DVDidle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb met m'n Radeon 8500DV en de laatste Omega drivers alleen de keuze tussen 16 en 32 bits kleurdiepte.

Over het al dan niet goed functioneren van je LG drive valt nu niet veel te zeggen omdat de DVD op zich wel helemaal ingelezen kan worden. Het schokken kan ook best aan een driver combinatie liggen die niet soepel werkt of een ander programma dat stoort op de achtergrond. Om het zeker te weten zou je dus idd zo'n Compaq restore moeten terugzetten en dan testen.

Ik neem aan dat je ook al eens geprobeerd hebt de lens te reinigen en met een spuitbus met lucht in het binnenste geblazen hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Anoniem: 46765 schreef op 30 november 2003 @ 17:52:
Ik heb met m'n Radeon 8500DV en de laatste Omega drivers alleen de keuze tussen 16 en 32 bits kleurdiepte.
Over het al dan niet goed functioneren van je LG drive valt nu niet veel te zeggen omdat de DVD op zich wel helemaal ingelezen kan worden.
Daar zit wat in, maar het probleem is ook niet dat ie bepaalde DVD's niet kan lezen, maar dat ie ze niet goed genoeg leest...althans dat vermoed ik nog altijd. Als ie zoals nu alleen af en toe de cache hoeft bij te vullen en die cache is groot zat om even film uit af te kunnen spelen, dan merk je niet zo snel of de drive het kan bijbenen of dat ie zich moeite aan het doen is om de cache te vullen (door herhaaldelijk in te lezen).
Het schokken kan ook best aan een driver combinatie liggen die niet soepel werkt of een ander programma dat stoort op de achtergrond.
Ik weet zeker dat de drivers die gebruikt zijn in orde zijn, op die van de videokaart na dan. De rest is origineel....al wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat het goed moet lopen :) Op de achtergrond draait niks meer onnodig. Ik heb het automatisch up-to-date houden van Windows uitgezet en NAV staat ook standaard uit (da's alleen niet zo veilig, maar ik kreeg de schijt van die melding van out-of-date virusdefs die juist kwam als je een DVD zat te kijken). Voor de rest alle onnodige troep via msconfig uitgeschakeld en bij de running processes staat ook niet veel bijzonders wat nog uit zou kunnen.
Om het zeker te weten zou je dus idd zo'n Compaq restore moeten terugzetten en dan testen.
Zit idd niks anders op denk ik...al schijnen er sowieso wat probs te zijn geweest dus dat restore cd'tje is ook niet heilig zonder extra updates. Desondanks ga ik dat volgend weekend dan maar eens proberen.
Ik neem aan dat je ook al eens geprobeerd hebt de lens te reinigen en met een spuitbus met lucht in het binnenste geblazen hebt?
Euhm...dat heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd, omdat ik niet wist/weet hoe en waarmee ik dat het beste kan doen. Ik heb al eens iets gelezen over het cleanen van de lens met een wattenstaafje o.i.d. in tegengestelde richting van de lensrichting, maar dat zie ik me nog niet zo snel doen...moet dan sowieso de drive demonteren dus dat lijkt me niks. Zo'n hoge luchtdruk reiniger hebben we volgens mij niet maar dat is misschien wel iets waar ik eens voor zou kunnen kijken...gewoon blazen heeft in elk geval geen effect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De lens komt als ik het me goed herinner gewoon mee naar buiten als je de lade opent. Dus een zacht doekje wat niet pluist met bijv. wat alcohol of alleen water lijkt me voldoende en is zo gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Zo...zojuist nog eens even gebeld. Bij Dunnet gaf het systeem een foutmelding waardoor ze de garantietermijn niet konden nakijken. Vandaar dat ik maar even rechtstreeks naar Compaq heb gebeld en die kwamen met de melding dat er tot 18 maart 2004 garantie zit op het apparaat, dus 2 jaar! :D

Da's heel mooi...op het apparaat zelf staat nl. zoals gezegd de aanduiding 1YR maar blijkbaar is dat standaard verhoogd naar 2 jaar. Ik heb dus nog een paar maandjes de tijd om e.e.a. te fixen.

In elk geval adviseerde Compaq mij om voordat ik hem zou opsturen eerst een System Restore te doen én een ROM update. Dat ga ik dus z.s.m. (zal wel de kerstvakantie worden) doen. Doet ie het daarna nog niet naar behoren, dan heb ik dus geluk en kan ik hem nog naar Dunnet sturen ter reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

timothee schreef op 02 december 2003 @ 15:15:
Zo...zojuist nog eens even gebeld. Bij Dunnet gaf het systeem een foutmelding waardoor ze de garantietermijn niet konden nakijken. Vandaar dat ik maar even rechtstreeks naar Compaq heb gebeld en die kwamen met de melding dat er tot 18 maart 2004 garantie zit op het apparaat, dus 2 jaar! :D

Da's heel mooi...op het apparaat zelf staat nl. zoals gezegd de aanduiding 1YR maar blijkbaar is dat standaard verhoogd naar 2 jaar. Ik heb dus nog een paar maandjes de tijd om e.e.a. te fixen.

In elk geval adviseerde Compaq mij om voordat ik hem zou opsturen eerst een System Restore te doen én een ROM update. Dat ga ik dus z.s.m. (zal wel de kerstvakantie worden) doen. Doet ie het daarna nog niet naar behoren, dan heb ik dus geluk en kan ik hem nog naar Dunnet sturen ter reparatie.
Ik had wel zo'n vermoeden dat je toch wel 2 jaar zou hebben :) Hoe ik dat weet? Nou, waar jij heen hebt gebeld daar werk ik :) (support afdeling HP/Compaq). Ben blij dat je nog garantie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
Boy schreef op 02 december 2003 @ 22:58:
[...]

Ik had wel zo'n vermoeden dat je toch wel 2 jaar zou hebben :) Hoe ik dat weet? Nou, waar jij heen hebt gebeld daar werk ik :) (support afdeling HP/Compaq). Ben blij dat je nog garantie hebt.
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
En the story continues....

Heb eindelijk de tijd gehad om het apparaat onder handen te nemen. Op aanraden van de Compaq Helpdesk de BIOS geupdate en een System Restore uitgevoerd. Vervolgens het bijgeleverde WinDVD geupdate met een officiële patch van de Compaq website en daarna gekeken of de DVD's goed werden weergegeven. NIET DUS!!

Goed...leek dus duidelijk dat het géén softwareprobleem was. Opgestuurd (op eigen kosten...zag net te laat dat er 2 jaar pick-up and return garantie op zat en bij Dunnet waren ze ook niet zo slim om dat even na te kijken....reactie was simpelweg "breng maar even langs" en toen ik zei dat Heerlen-Rotterdam niet echt een afstand was om het "even" langs te brengen, werd het "stuur maar op") naar Dunnet in Rotterdam.
Na anderhalve week niks gehoord te hebben (en dus ook, tegen de afspraak in, géén ontvangstbevestiging met reparatienummer te hebben ontvangen), maar eens even gebeld om naar de status te vragen. Men had er dus 3 DVD's probleemloos mee bekeken en verder niks aan gedaan. Hij zou de dag erna terug gestuurd worden?!?!?!
Toen brak mijn klomp (figuurlijk dan :))! Bij ontvangst, na een week, thuis nog maar eens geprobeerd en vreemd genoeg doet ie het tot nu toe bij alle DVD's probleemloos behalve bij een NTSC DVD van La Traviata. En dat terwijl de drive momenteel zelfs in PIO modus draait i.p.v. UDMA.

Ik snap er nu dus even helemaal niets meer van. Nogmaals opsturen heeft geen zin, maar hij doet het dus eigenlijk nog niet naar tevredenheid want mijn vader wil opera DVD's kunnen bekijken op dat ding.
Pagina: 1