Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Smailmailnotificatie => PC

Pagina: 1
Acties:

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
In het kader van de huisautomatisering het volgende:

Ik woon in een flat, en ben regelmatig 's middags een paar uur thuis. Tussen 12 en 1 wordt hier de post bezorgd, beneden, in de postbussen. Ik woon op de 4e verdieping, en wil graag weten wanneer de post erin zit. Daarom heb ik het volgende bedacht (ook voor de fun natuurlijk, ik blijf een tweaker.. :) ):

In de brievenbus monteer ik de zendmodule van een draadloze deurbel, en de ontvanger hang ik hier in huis. Zodra de klep open gaat (er dus post in wordt gegooid), drukt 'ie tegen het belknopje aan, wat resulteert in een 'ding-dong' boven.

Allemaal heel leuk natuurlijk, maar ik wil het ook op de pc aansluiten. Ik wil dus elke dag weten wanneer de post wordt bezorgd. Ik zal daarvoor dus de ontvanger van die draadloze deurbel op de pc moeten aansluiten. Ik vraag me af hoe ik dat moet doen. Via de printerpoort? Een relais ertussen? Andere opties? Ik ben vrij elektronica-noob, dus veel weet ik er niet van..

Ik vind heel veel topics over het aansturen _vanuit_ de printerpoort, maar andersom komt niet voor. Wie helpt met dit geinige project?

• Maf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 28-11 21:49

Maf

Leuk idee :)

Maar je moet denk eerst kijken wat voor zendmodule je wilt gaan gebruiken die dat bereik haalt, en kan je het voorzien van stroom in de brievenbus enz? (MAW; voordat je de computer erin betrekt, heb je het goed doordacht?)

dan:
Als je de elektuur erop naslaat kan je vast wel wat leuks vinden voor schakelingen, tevens is er google ;)

"If someone takes a knife, you take a gun. If someone puts one of yours to the hospital, you send one of them to the morgue. That's the Chicago way."

• koelkast
  • Niet online
Maf schreef op 23 november 2003 @ 03:19:
Leuk idee :)

Maar je moet denk eerst kijken wat voor zendmodule je wilt gaan gebruiken die dat bereik haalt, en kan je het voorzien van stroom in de brievenbus enz? (MAW; voordat je de computer erin betrekt, heb je het goed doordacht?)

dan:
Als je de elektuur erop naslaat kan je vast wel wat leuks vinden voor schakelingen, tevens is er google ;)
Ik ga het proberen met een draadloze deurbel, als dat niet werkt, dan verzin ik gewoon iets anders met verzend/ontvangmodule. Die zenders van draadloze deurbellen werken altijd op batterijen, toch ?

Verwijderd

Best een origineel idee een 'brievenbus mod'
kijk hier eens:
[rml][ deurbel] hoe aan te sluiten op pc?[/rml]
Gebruik anders de search.
SUC6

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmmm. Uitlezen van de paralelle poort gaat op ongeveer dezelfde manier als wat er in de parallele poort FAQ besproken is, maar dan andersom:

- Zoek een leuk input-draadje op van de paralelle poort. Staat wel info over in de pport-FAQ.

- Zoek welk bitje van welk register je moet uitlezen om dit lijntje uit te lezen. Lijkt me simpel.

- Schrijf er een programmaatje omheen wat doet wat je wil.

Hardware. Dit kan ik niet zo goed voorspellen omdat ik geen idee welke deurbel je hebt. Ik ga het toch proberen:

- Sloop de speaker uit de deurbel.

- Knoop het volgende schema aan waar de speaker gezeten heeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
db1---|>|---+-------+-------+-------- pp_in

d1   |       |       |

--- c1   -       >

---      ^ d2    > r1

|       _       >

db2---------+-------+-------+--------gnd

met C1 ongeveer 10uF, d1 een normale diode, d2 een zenerdiode van 4.8V en r1 een weerstand van, zeg, 1K. pp_in gaat naar je net uitgezochte parallele poort lijntje toe, gnd naar de gnd van de parallele poort. Als het goed is zou er nu ongeveer 5V op je parallele poort-lijntje moeten staan als de bel gaat. Als je ook nog uitleg wilt hebben over hoe het geheel werkt, gil maar.

Ow, ik geef geen garanties over de werking van het zaakje, daarvoor weet ik te weinig van je deurbel af. Maar in z'n algemeenheid zou dit volgens mij prima moeten werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 23-11-2003 13:52 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• koelkast
  • Niet online
Sprite_tm schreef op 23 november 2003 @ 13:51:
Mmmm. Uitlezen van de paralelle poort gaat op ongeveer dezelfde manier als wat er in de parallele poort FAQ besproken is, maar dan andersom:

- Zoek een leuk input-draadje op van de paralelle poort. Staat wel info over in de pport-FAQ.

- Zoek welk bitje van welk register je moet uitlezen om dit lijntje uit te lezen. Lijkt me simpel.

- Schrijf er een programmaatje omheen wat doet wat je wil.

Hardware. Dit kan ik niet zo goed voorspellen omdat ik geen idee welke deurbel je hebt. Ik ga het toch proberen:

- Sloop de speaker uit de deurbel.

- Knoop het volgende schema aan waar de speaker gezeten heeft:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
db1---|>|---+-------+-------+-------- pp_in

d1   |       |       |

--- c1   -       >

---      ^ d2    > r1

|       _       >

db2---------+-------+-------+--------gnd

met C1 ongeveer 10uF, d1 een normale diode, d2 een zenerdiode van 4.8V en r1 een weerstand van, zeg, 1K. pp_in gaat naar je net uitgezochte parallele poort lijntje toe, gnd naar de gnd van de parallele poort. Als het goed is zou er nu ongeveer 5V op je parallele poort-lijntje moeten staan als de bel gaat. Als je ook nog uitleg wilt hebben over hoe het geheel werkt, gil maar.

Ow, ik geef geen garanties over de werking van het zaakje, daarvoor weet ik te weinig van je deurbel af. Maar in z'n algemeenheid zou dit volgens mij prima moeten werken.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Alleen het schema snap ik niet zo, ik vind hem niet heel duidelijk. En hoe lees ik dat lijntje dan uit met een programma?

En een programmaatje maken, dat kan ik dus niet. Ik wil het eigenlijk in een Mysql database stoppen, maar ik heb geen idee hoe ik dit zou moeten maken.

Kan het trouwens geen kwaad als je 5v op een pin van je parallelle poort zet? Blaas je hem dan niet op ofzo?

En; kan ik de speaker er gewoon ook op laten zitten, en het schemaatje daarachter inzetten?

Hmm, misschien wil ik wel teveel voor een n00b. Het idee is er wel, maar de uitwerking. Ben niet tegen twieken, maar veel verstand van elektronica heb ik niet :(

Verwijderd

koelkast schreef op 23 november 2003 @ 14:41:
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Alleen het schema snap ik niet zo, ik vind hem niet heel duidelijk. En hoe lees ik dat lijntje dan uit met een programma?
Als je zelf geen programma kunt schrijven, tja, dan kan het natuurlijk lastig worden ;) Het is echt vréselijk simpel en je hoeft er verder geen kennis voor te hebben; de code is gewoon te vinden in De Parallelle poort FAQ. Natuurlijk heb je wel een programma nodig om die code te compilen, dat kan dus lastig worden. De code voor uit uitlezen in VB:
Visual Basic .NET:
1
2
3
Function GetStatus As Long
    GetStatus = Inp Val(889)
End Function
Zet daar een timertje op en je hebt het programma wat je wilt. Ik heb al eens een exacte uitleg hier ergens gepost, als je laat weten dat je het zelf wilt proberen te maken zoek ik die post even voor je op.
Kan het trouwens geen kwaad als je 5v op een pin van je parallelle poort zet? Blaas je hem dan niet op ofzo?
Tot 5v kan de poort hebben, dat is namelijk ook (ongeveer) de spanning die hij zelf op de uitgangen zet. Open deur: zet er ook nooit meer op dan dat, dat vind hij zéker niet leuk. Ook bij negatieve spanningen zal hij voorgoed in staking gaan.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

leuk idee, maar heb je er aan gedacht dat je op de 4e woont.
zo'n draadloze deurbel heeft meestal een bereik 100 meter, in het open veld.
voor elke betonnen muur die hij door moet neemt het bereik af. Als jij op de 4e woont moet het signaal dus door 4 lagen dik beton heen, om nog maar te zwijgen van de muren.
Ik zou het dus eerst testen of dat lukt.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 23:55

NoTimeRemains

I know

uhm kan je niet een soort van weegschaaltje pakken? zodra er iets op ligt gaat het plaatje naar beneden en raakt de sensor van zo'n gewone draadloze bel en dingdong

This is the Way.

Pagina: 1