Toon posts:

Oud laptoppie soepeler laten lopen

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment is het 2:44 en ik lig in bed. Laptop op schoot, ADSL Modem even uit m'n Pentium IV geplugd en aan de USB poort van het laptopje gehangen. Gaat allemaal prima, ware het niet dat de laptop, zéker als er meer sites open staan en ik aan het MSNen ben, trager en trager wordt totdat m'n geheugen uiteindelijk helemaal opgevreten is. Na een paar uurtjes duurt het 6 seconden voor MSN om een berichtje dat je hebt getypt op het scherm te toveren, na een 'enter'. Da's niet lekker.
Het laptopje is een ontzèttend stabiele en probleemloze maar trage Pentium 166MMX met 32MB ram en een 2 gig Harde schijfje (was 3, maar die heeft het begeven, tijdje terug). Hierop staat Windows '98SE. Nou vraag ik me af hoe ik dat laptopje nog zo vlot mogelijk kan maken, zonder iets aan de hardware te moeten veranderen. Dan denk ik dus aan alternatieve programma's of misschien een alternatief besturingssysteem. Wellicht Windows '95 erop zetten, maar die moet dan wèl goed m'n USB-Modem (De bekende ADSL Speedtouch 330 USB) herkennen.

Iemand een idee? In elk geval hoor ik graag wat ik absoluut NIET moet installeren en/of aan zetten als ik geheugen wil sparen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-08 09:43

LauPro

Prof Mierenneuke®

Daar is vrijwel niets aan de doen, ik denk dat Windows 95 wel wat snelheidswinst oplevert alleen mijn ervaring is dat je al snel teveel wil doen. Ik denk dat je beter af bent met een Linux distro en dan text-based aan de gang. Dat heb ik teminste met een 468-er hier gedaan en dan kan je er nog prima mee werken (alleen geen grafische dingen verlangen).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Desolation Angel
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-12-2023
WIn 95 en USB ? Good luck

misschien beter ergens een ethernet modempje scoren :x

Verwijderd

Zoals al eerder gezegd, misschien dat je met Linux wat kan winnen.
Als je niet gelijk met Linux Distro's aan de gang wil, kan je ook eerst misschien Knoppix een keer proberen.

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Desolation Angel schreef op 23 november 2003 @ 03:01:
WIn 95 en USB ? Good luck

misschien beter ergens een ethernet modempje scoren :x
Windows 95C ondersteund USB.
Maar of dat aante raden is weet ik niet.
Je kunt het beste houden bij Win98.

Probeer eens meer geheugen in te stoppen.
En als je wilt overclocken probeer dan eens SoftFSB.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Cozm0
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-02 17:06

Cozm0

Unf!

je zegt zelf als dat je niets aan de hardware wil veranderen, dus echt snelheids winst zal hier en daar iets tweaken niet opleveren
beetje winst is te halen door alles dat op de achtergrond draait uit te zetten
kweenie of je een antivirus draait, dat zijn recourses zuigers

als je er 32 of 64 ram bij zou gooien wel, en das wel in 2 mins te doen

| Specs! | IRC is just multiplayer notepad | }:O |

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 22:34

lSltAlKeR

Time destroys everything!

gooi er een 20 gig 8 mb cache schijf in... zal bios hoop ik voor je ondersteunen en maximale aan geheugen in. Heb ik ook gedaan met een compaq armada 1500c loopt als een tierelier met windows xp

Speedtouch freak

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Geheugen erbij, of Win95 of NT4 erop.

belangrijker: die USB modem eraf, usb werkt niet op die oudere OSsen, en, USB = processorload. En dat heb je niet genoeg, dus dat scheelt ook al aardig

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
lSltAlKeR schreef op 23 november 2003 @ 03:12:
gooi er een 20 gig 8 mb cache schijf in... zal bios hoop ik voor je ondersteunen en maximale aan geheugen in. Heb ik ook gedaan met een compaq armada 1500c loopt als een tierelier met windows xp
20 Gb 8Mb laptop disk in een P166? Ik hoop dat je wel snapt dat dat dus totaal gelul is. Probleem van TS is voornamelijk geheugengebrek, en op de 2e plaats de trage CPU.

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:05
misschien 98lite gebruiken , heb je iig wel goede usb support

Verwijderd

Ik draaide ook altijd 98lite micro op m'n laptop(Cel 700/128Mb) was gewoon sneller dan XP en deed het langer op de accu's.

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Zou inderdaad overwegen er wat RAM bij te prikken, is voor deze config echt wel aan te raden. Geeft merkbaar verschil met opstarten en met het draaien van appz......

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

wat je ook doet: er moet meer geheugen in!!!!! Dat helpt enorm!. Met 64Mb moet jij probleemloos een kale win98 kunnen draaien.

• Sebastiaan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-08 22:40

Sebastiaan

....

Ik zou eens 98lite proberen van http://www.litepc.com/

Misschien dat he daarmee alle overbodige dingen kan verwijderen en zo een snellere laptop overhouden

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat de meesten al zeggen:
Meer geheugen!
Het zal waarschijnlijk wel EDO-Laptopgeheugen zijn (tenminste in mijn 166 MMX Laptopje)
Ik had hem ge-upgrade van 32 MB naar 64 MB, Nou lopen als een tierelier :D
Maar als je niet hardwarematig wil upgraden, dan kan je misschien de laatste versie van Win95 erop donderen, maar vergeet dat je geen Office XP, MSN 6.1 en dat soort "nieuwe" dingen kan draaien, En win95 zal ook niet helemaal lekker werken met een USB modem. En ik raad je niet aan Norton, McAfee oid te installeren. Houd het op AVG AV ofzow of geen natuurlijk :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal in elk geval aan het geheugen moeten. Maar eens uitzoeken wat daar precies in zit dan. Mensen die XP en '98 vergelijken begrijp ik niet. Natúúrlijk is '98 sneller dan XP.
Overigens gooi ik bij het opstarten van de laptop met CTRL+ALT+DELETE even alles uit. Systray en Explorer blijven over, de rest gaat uit. Overigens staat er alleen IRmon en Stimon nog aan, vreet ook niet erg veel. Vervolgens zet ik dan MSN Messenger 5.0 en Internet Explorer aan en dan gaat het toch hard achteruit met dat geheugen!
Ik heb Windows '98 lite eens gedownload. Sowieso leuk om te proberen op een 486 DX 4-200 die ik nog heb staan. Ik ben niet vies van Linux. Heb Redhat 9 geprobeerd op een Penitum 200 (ging niet zo hard :-)) en Lindows staat nu op dat systeem, net zoiets als knoppix, maar dan anders. Dat loopt wel aardig, maar de hardware-ondersteuning is waardeloos. Redhat 9 loopt ècht niet op m'n P166 laptopje, maar ga hem wel proberen op een Pentium 400, binnenkort. Jullie zullen me dus gauw tegenkomen in de non-windows OS-fora.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Koop anders een USB adsl-router (jawel, ze bestaan tegenwoordig :) ). Kun je je beide PC's blijven gebruiken, en denk dat win98 ook niet meer op je usb zal vastlopen. En draai voor de gein eens adaware...kijken of dat iets oplevert. En temp IE files enzo weggooien.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Beste The Eagle, Ad-aware zal niets opleveren.
Voor alle duidelijkheid: Op deze laptop staat Windows '98SE inclusief IE en OE Word '97 en Powerpoint '97. That's it. Weinig ad-aware aan. Het is echt gewoon mijn typ PCtje. internetten doe ik er pas mee sinds twee weken (wist niet dat het zou gaan, nooit geprobeerd), dus er kan weinig mis zijn gegaan. Er staan wel drie browsers op (Opera, Mozilla en Internet Explorer), maar daar draait er uiteraard over het algemeen maar één van. Dus adaware... Zal wel meevallen hoor. Overigens loopt hij absoluut niet vast... Nouja, als ik lang genoeg wacht misschien. Het heeft zo te merken ook weinig met de verbinding te maken, hij vreet gewoon zelf teveel geheugen op. Cookies e.d. houd ik in de gaten. Ik bezoek er altijd ongeveeer dezelfde sites mee, hij is meer voor wat chatwerk. En daar issie nou net zo slecht in!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:33
stop er een beetje ram bij (te vinden op de HCC ;) ) en installeer windows 2000

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Verwijderd

Topicstarter
Windows 2000? Ik weet dat de minimale systeemeisen van Windows 2000 maar een P133 zijn en ik snap het voordeel m.b.t. het sparen van ram, i.c.m. Windows 2000, maar ik vraag me af of het geheel er uiteindelijk sneller van wordt. M'n Pentium II 400 die op m'n slaapkamer staat gaat sneller op '98 dan op 2000 (loopt overigens wel op 2000, hoor!)

• The Third Man
  • Laatst online: 20:38

The Third Man

The Third Jellyfish

The_Greater schreef op 23 november 2003 @ 03:06:
[...]

Windows 95C ondersteund USB.
Maar of dat aante raden is weet ik niet.
Je kunt het beste houden bij Win98.

Probeer eens meer geheugen in te stoppen.
En als je wilt overclocken probeer dan eens SoftFSB.
Win95B (OSR 2.1) ondersteunde al USB, maar (net als in 2.5 (C)) alleen de Intel Root Hub, dus voor al je apparatuur had je nog de drivers van de fabrikant nodig. Knappe jongen als je die dan nog vond ook (en meestal waren die brak en instabiel).

Mijn advies: 98lite zoals hierboven, meer RAM en een sneller schijfje kopen op de HCC-dagen volgende week, mits dat er nog in kan. Eigenlijk zou ik gewoon op zoek gaan naar een 2e hands P2 laptopje, heb je opeens een klap meer performance.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 20:41:
Windows 2000? Ik weet dat de minimale systeemeisen van Windows 2000 maar een P133 zijn en ik snap het voordeel m.b.t. het sparen van ram, i.c.m. Windows 2000, maar ik vraag me af of het geheel er uiteindelijk sneller van wordt. M'n Pentium II 400 die op m'n slaapkamer staat gaat sneller op '98 dan op 2000 (loopt overigens wel op 2000, hoor!)
persoonlijk vind ik 2000 vlotter in gebruik dan 98, maar ik zit nu ook op een 2gieg schijfje en dat is dan toch wel erg krap. Ik heb win2k trouwens draaien op een p200, maar daar zit wel 128mb sdram in en er zat een snelle 7200rpm schijf in (helaas overleden) :/ Die bak was voor een P200 belachelijk vlot in gebruik (tuurlijk trekt ie geen zware games, maar dingen als office liepen gewoon lekker snel)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Dell Dimension XPS M200S, pentium 200MMX. Daar heeft Windows 2000 pro op gedraaid, destijds met 32MB ram. Dat gìng... Maar niet echt soepel. Staat nu Lindows op (geen typefout), dat loopt wel soepel maar je hebt er vrij weinig aan. Ik kan '98SE Lite eens proberen, evenals 2000 Pro. Doordat ik met 2 gig zit ga ik lite maar eens proberen. Hoe werkt dat nou precies? is het een kwestie van "Windows CD erin, lite runnen en de aanwijzingen op het scherm volgen", of komt er meer bij kijken?
De reden dat ik niet aan hardware-upgrades of een andere laptop wil doen, is dat er binnenkort sowieso een andere laptop komt. PC Privé project van moeders. Dan komt er een lekker snel laptoppie, van Dell. Mijn oude laptopje blijft, dat is zo'n dijk van een ding! Die hangt echt nóóit. Soepel tot en met, je kunt er alles mee, maar hij is wat traagjes... Nouja, eerste oplossing is Windows 2000 erop, dat ga ik vanavond eens proberen denk ik. Windows 2000 CD is gelukkig autorun, heb je tenminste geen opstartdiskette nodig. Wat zal ik doen? NTFS maar gelijk, of toch fatten? En ik denk maar geen partities op zo'n 2 gig schijfje, hè?

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

FAT32 is in de praktijk iets sneller dan NTFS volgens mij, alleen zal je wat vaker defrag moeten runnen :)

Partitioneren op een 2 gig schijfje is niet zo'n goed idee, ik zou gewoon 1 FAT32 partitie doen en daar Win2000 op :)

Hoi

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben echt een partitie-freak. Gaat er es iets mis, hoef je tenminste niet te back-uppen enzo (gewoon alles op de D flikkeren). Op de laptop kan dat niet, geen brander ofzo, dus als ik moet formatteren be ik de shit gewoon kwijt (tenzij ik een USB-netwerkje bouw, moet ik sowieso maar eens wat info over winnen). Ik dacht dat NTFS sneller was dan FAT, maar kan me vergissen. Vanavond 2000 installeren gaat toch niet meer lukken, moet morgen vrij vroeg op, maar tgaat er toch van komen en dan zie ik wel eens wat of het doet. Kan me niet voorstellen dat het sneller is, maar het zuipt in elk geval minder geheugen!

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

misschien kun je dan een ghost image maken en die via het netwerk (heeft je laptop wel een netwerk interface :? :P) op je P4 zetten oid (desnoods via een parallelle kabel als dat het je waard is) :)

Hoi

Verwijderd

wat voor laptop is het? heb hier eventueel nog wel geheugen liggen ofzo ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedenk trouwens net iets.
Ik heb een P400 staan met 2000 Pro erop. Hierop staat Winbar. Dat geeft aan dat van de 64MB er meestal nog maar 2 tot 10 over zijn, als ik even een applicatie start. HOE kan Windows 2000 ooit lopen op zo'n laptopje dat trager is èn minder geheugen heeft? Krijg op de P400 al een melding dat het virtueel geheugen groter gemaakt moet worden... Hoe gaat dat ooit goed met die 2 gig van m'n laptop?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Het scheelt ook al heel erg veel om geen USB modem te hoeven aansturen met die trage 166 MHz CPU. Koop een PCMCIA netwerkkaartje, en een router.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 23:14:
Ik bedenk trouwens net iets.
Ik heb een P400 staan met 2000 Pro erop. Hierop staat Winbar. Dat geeft aan dat van de 64MB er meestal nog maar 2 tot 10 over zijn, als ik even een applicatie start. HOE kan Windows 2000 ooit lopen op zo'n laptopje dat trager is èn minder geheugen heeft? Krijg op de P400 al een melding dat het virtueel geheugen groter gemaakt moet worden... Hoe gaat dat ooit goed met die 2 gig van m'n laptop?
Je kijkt nu alleen maar naar 1 detail: wanneer een programma gestart wordt. Als iemand een computer aanzet zakt ook heel even de spanning op de electriciteitsleiding (doordat de pc bij het opstarten het meeste stroom verbruikt). Op dezelfde manier wordt ook heel kort het complete RAM gebruikt als een (groot) programma wordt gestart.

Bij normaal gebruik zal het aantal vrije MB's ook weer toenemen, zodat het programma zelf waarschijnlijk redelijk zal draaien (niet photoshop ofzo maar word of iets dergelijks).

Verwijderd

Topicstarter
@ Mockingbird:
Het is een Kloon van Dell of Compaq, deze merken hebben het model allebei gemaakt. Een exact merk weet ik niet. Ik ga je even mailen, gehandel via 't forum mag niet ;-)

Verwijderd

Topicstarter
@ Lekkere kwal:
Was dat maar zo. Bij normaal gebruik van Opera en MSN Messenger houd ik zo'n 10, 12MB over, us dat schiet eigenlijk ook niet op... Tijdens het starten van iets houd ik 2MB over. Zo moet ik het eigenlijk zeggen. Nou heeft de zus van een vriend van me een Pentium 200 met 32MB op Windows 2000 laten lopen. Wat zij kan kan ik ook ;-)

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:01

EgoPro

Time is an illusion.

Dankjewel, na het lezen van dit topic heb ik op mijn oude laptopje 98lite geinstalleerd (ik kende het nog niet) en idd het is een zeer nuttig programma wordt behoorlijk snel!

Verwijderd

Topicstarter
Mooi!!!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:53
win 95 4.00.950b ondersteund ook USB, even het optie pakket installeren. Zit bij deze versie standaard geen IE4 overigens. Ik raad je aan _geen_ mozilla (firebird) erop te zetten, is alleen maar heel traag vergeleken met IE6.

Ik heb een P266 laptop, wél 112MB ram wat ik je sterk aanraad om te doen, meer ram, en daar draai ik dan NT4 workstatoin op. Super stabiel, en beter in al z'n beheer!

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

pierre-oord schreef op 24 november 2003 @ 19:56:
win 95 4.00.950b ondersteund ook USB, even het optie pakket installeren. Zit bij deze versie standaard geen IE4 overigens. Ik raad je aan _geen_ mozilla (firebird) erop te zetten, is alleen maar heel traag vergeleken met IE6.

Ik heb een P266 laptop, wél 112MB ram wat ik je sterk aanraad om te doen, meer ram, en daar draai ik dan NT4 workstatoin op. Super stabiel, en beter in al z'n beheer!
Dat meldde ik hier al: Lekkere Kwal in "Oud laptoppie soepeler laten lopen" inclusief het feit dat je er maar nauwelijks iets mee opschoot doordat je nog steeds de drivers van de apparatuur via de fabrikant moest verkrijgen.

Verwijderd

Topicstarter
Nog stééds geen W2k pro erop. Komt, het komt!
Pagina: 1