Slackware 9.1 op Laptop boot probleem

Pagina: 1
Acties:

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Topicstarter
Ik heb gister een nieuwe versie Slackware gedownload, versie 9.1

versie 8.1 werkte bij mij altijd prima, dus het leek me verder geen probleem, OOK op me laptop.

de versie 9.1 had ik eerst op me desktop pc geinstalleerd, geen problemen werkte prima (alleen dat het grafische gebeuren nog wat slecht is maar ik moet nog nieuwe drivers voor me GF4 installeren) dit was me bij versie 8.1 ook gelukt.

maar nu vanavond ik verveelde me een beetje en ik dacht ik ga even een Dualboot maken op me laptop, winxp en slackware. huppa alles geinstalleerd geen problemen.

ik hem voor de eerste keer opstarten, vreemd. In LILO (op mbr) geeft ie alleen me linux weer, vreemd, maar naja dat pas ik later wel aan .

maar bij het verder booten crasht ie ook ineens. Hij slaat helemaal vast en doet niks meer. heb hem nog een keer opnieuw geinstalleerd maar PRECIES hetzelfde.

het laatste beeld heb ik een foto van gemaakt voila (clickable):

Afbeeldingslocatie: http://utenti.lycos.it/paulluap/DSCF0038.JPG

vanaf daar doet ie dus niks meer :'(

beetje onbekend probleem voor mij, dat ie niet eens (goed) boot.

wat is het eerste wat ik eens naar moet kijken?

specs: TARGA visionary 2000 (amd) , lijkt me niet echt van belang

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Verwijderd

Je 'waarschijnlijke' oplossing staat op je screen. :)
Start em eens met: bij boot: linux pci=biosirq (oplossing op je eigen screen :) )

• KnEuTeR

KnEuTeR

Topicstarter
Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 12:47:
Je 'waarschijnlijke' oplossing staat op je screen. :)
Start em eens met: bij boot: linux pci=biosirq (oplossing op je eigen screen :) )
tja dat zag ik al staan, maar het is op me laptop en ik heb geen bootdisk :P

kan je het ook met je setup cd voor elkaar krijgen?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

je moet geen bootdisk gebruiken, maar een extra kernel-commando geven bij lilo. extra info

It sounds like it could be either bad hardware or software

• KnEuTeR

KnEuTeR

Topicstarter
smokalot schreef op 23 november 2003 @ 17:57:
je moet geen bootdisk gebruiken, maar een extra kernel-commando geven bij lilo. extra info
dat begrijp ik, maar hoe krijg ik LILO ingesteld als ik me pc niet eens kan booten?

met de setup cd gewoon?

• flok
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-03-2023

flok

www.vanheusden.com

Als je pc (je laptop) opstart, dan zul je, normaal gesproken, een lilo-prompt krijgen. Daar druk je meestal direct op enter. Als je nu op shift drukt en dan op tab, dan krijg je een lijst met kernels. BIjvoorbeeld 'linux'. Nu, dan typ je:
linux ...
waarbij ... de eerder genoemde parameter is. Ik vraag me overigens af of slackware wel ;t handigst is voor ;n beginner. Is redhat/suse niet makkelijker?

www.vanheusden.com

• smokalot

smokalot

titel onder

lilo (LInux LOader) wordt gestart voor linux dus.

Op zich is slackware best te gebruiken voor een n00b, t is namelijk vrij transparant, wat helpt om te begrijpen hoe alles werkt. Maar t doet niet veel automatisch idd.

• KnEuTeR

KnEuTeR

Topicstarter
nou hij geeft daar geen error meer, maar op hetzelfde punt nog wel steeds dezelfde error:

*click*

Afbeeldingslocatie: http://utenti.lycos.it/paulluap/DSCF0039.JPG

daar schieten we dus nog niks mee op...

wel raar, van de week werkte slackware 8.1 nog als een trein, en 9.1 werkt voor geen meter, je hoopt toch dat die zooi juist steeds BETER word

• KnEuTeR

KnEuTeR

Topicstarter
als ik met google zoek naar

cs: IO port probe 0x0100-0x04ff en excluding 0x800-0x87f

vind ik allemaal dingen over PCMCIA gedoe enzo.

ik denk dat het daar iets mee te maken heeft... kan je PCMCIA ook uitschakelen onder het booten?

• KnEuTeR

KnEuTeR

Topicstarter
smokalot schreef op 23 november 2003 @ 18:51:
Op zich is slackware best te gebruiken voor een n00b, t is namelijk vrij transparant, wat helpt om te begrijpen hoe alles werkt. Maar t doet niet veel automatisch idd.
ik ben géén n00b O-)

aangezien niemand mij hier kan vertellen hoe ik dit probleem op kan lossen, is het toch wel zo lastig dat de average linux gebruiker er ook op zou vastlopen ;)

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Misschien is het een IRQ probleem van je PCI kaarten? Probeer 'PCI=BIOS' eens als LILO optie, dan probeert linux je IRQs niet zelf toe te wijzen, maar laat het aan de BIOS over. Dat werkte voor mijn laptopje (ASUS AMD 1600) met kernel 2.4.x.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• smokalot

smokalot

titel onder

KnEuTeR schreef op 23 november 2003 @ 19:44:
als ik met google zoek naar

cs: IO port probe 0x0100-0x04ff en excluding 0x800-0x87f

vind ik allemaal dingen over PCMCIA gedoe enzo.

ik denk dat het daar iets mee te maken heeft... kan je PCMCIA ook uitschakelen onder het booten?
rc.pcmcia (dat is waar het mis gaat) wordt uitgevoerd in runlevel 3 (muti-user, non-X), als je dus runlevel 1 (single user) start zou je geen problemen tegen moeten komen.

Zit er eigenlijk een kaartje in het socket? Zo ja, haal eruit, en probeer m eens als alles draait erin te stoppen, wellicht dat je dan enige foutmeldingen op je scherm/in je logs krijgt.

is trouwens niet zo gek dat je dingen over PCMCIA gedoe enzo krijgt, het is een message van cs, ofwel cardservices ;)

Dat de average linux-gebruiker dit niet zomaar oplost is omdat de average linuxgebruiker geen pcmcia-sloten heeft :P

Verwijderd

Je kunt gewoon weer met de Slackware CD opstarten en dan ipv 'setup' typen, gewoon je hdd mounten en met vi je lilo.conf editen.

Succes!
Peet

• smokalot

smokalot

titel onder

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 19:38:
Je kunt gewoon weer met de Slackware CD opstarten en dan ipv 'setup' typen, gewoon je hdd mounten en met vi je lilo.conf editen.

Succes!
Peet
Hij heeft al gemeld dat IRQ=nobios als extra kernel-commando geen effect had.

Trouwens, weet niet zeker of je weet hoe je in single-user mode start, maar dat doe je dus zo: ofwel in lilo failsafe kiezen, ofwel single toevoegen aan de kernel-commands, met lilo dus...

Pagina: 1