Omruil TFT scherm met dode pixel

Pagina: 1
Acties:
  • 221 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik had eerst een Benq FP557 zonder enige dode pixel maar het beeld was heel wazig. Dus ik gebeld en heb een nieuwe gekregen en ja hoor ik heb een dode pixel na een paar weken. Ik heb dus Benq gebeld tja meneer u heeft er maar 1 dus we kunnen niets doen. Ik wil niet met een minder scherm zitten die dus een dode pixel heeft terwijl mijn vorige geen had. Moet ik dit gewoon accepteren of het scherm laten omruilen door de fabrikant? Ik zit nu wel mooi met een scherm met een dode pixel terwijl mijn 1 jaar oude Benq scherm niet EEN dode pixel had.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

daar lopen nogal wat topics over. algemene samenvatting iirc:
-als er geen afspraken tussen koper/verkoper zijn gemaakt mag een scherm volgens de consumentenbond geen dode pixels hebben, wetgeving of jurisprudentie (rotwoord btw) daarover bestaat echter niet
-zijn er wel afspraken (bijv in de algemene voorwaarden iets over de iso-standaard), dan gelden die afspraken.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Er loopt al een topic over dode pixels, gaat over een hansol scherm misschien dat in dat topic nuttige informatie staat.

Deze topic dus [rml][ dode pixels]Hansol wijzigt na aankoop garantievoorwaarden[/rml]

[ Voor 26% gewijzigd door we_are_borg op 23-11-2003 01:35 ]

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• itsalex
  • Niet online
Ik begrijp na aankoop maar mijn oude(dus mijn scherm dat NIET is omgeruild) had geen ene dode pixel en ik heb geen zin om met dit nieuwe scherm dat OMGERUILD is tegen een dode pixel aan te kijken.

Kijk dat de fabrikant zegt van als je 1 hebt geen probleem maar als mijn oude TFT scherm het niet had dan verwacht ik toch van een merk van Benq dat je een omruilscherm geeft zonder problemen mag verwachten en dat je toch 1 jaar door kan zonder dode pixels want ik heb namelijk 2 dezelfde schermen. Mijn andere scherm is wel perfect zonder dode pixels. Ik heb geen zin om dit te accepteren van Benq want dan heb ik liever mijn oude scherm terug.

Deze Benq schermen worden namelijk voor demonstratie gebruikt met powerpoint presentatie en dan zie je elke keer zo'n groen puntje erdoor.

[edit]
Ik begrijp het van Hansol, maar het gaat nu om Benq die dus GEEN last had van een dode pixel en nu wel

[ Voor 8% gewijzigd door itsalex op 23-11-2003 01:47 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

De garantie voorwaarden worden correct nageleefd door Benq en die ene pixel valt nu eenmaal binnen de norm en hoe vervelend dat ook voor jou is je doet er niets tegen.

Betwijfel of je oude scherm nog door hen te achterhalen is. Kan vernietigd zijn, gerepareerd zijn en zelfs naar een ander persoon.

Helaas peanutbutter vrees ik.

ARME AOW’er

Verwijderd

je moet het zo zien: je had een scherm met minder dan x dode pixels, maar het beeld was wazig. ze geven jou een nieuw scherm dat niet wazig is, en bovendien opnieuw minder dan x dode pixels heeft.

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Er is in mijn ogen sprake van een onacceptabel verschuiven van producenten-risico (evt. mooi verpakt in een klassificatie). zie ook mijn reactie in eerder aangehaald Hansol-topic.

eagle

Verwijderd

Brothar schreef op 23 november 2003 @ 02:06:
Er is in mijn ogen sprake van een onacceptabel verschuiven van producenten-risico (evt. mooi verpakt in een klassificatie). zie ook mijn reactie in eerder aangehaald Hansol-topic.
waarom dan? koper en verkoper maken willens en wetens een deal, waarbij de koper een deel van het risico accepteert. ik zie het probleem niet.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Maar helaas voor jou hebben de producenten een andere mening. :) Er is nu een niet mis te verstane norm vastgelegd waar, naar ik begreep, alle producenten zich naar richten en aan conformeren. Doe je als consument weinig, sterker nog, niets tegen.

Begrijp trouwens niet waarom iemand zo'n scherm koopt. CRT is nog steeds vele malen beter.

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 23-11-2003 02:12 ]

ARME AOW’er

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:57

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Daar heb je imho helemaal gelijk in. De nu gehanteerde normen voor dode pixels zijn absurt. Een scherm met een dode pixel is in mijn gewoon defect, punt uit. De gang van zaken rond de garantie op dode pixels is voor mij zowiezo al een reden om geen tft aan te schaffen.

Een scherm hoort gewoon goed te zijn, zonder pixel fouten of bij crt convergentiefouten etc.

Je koopt toch ook geen nieuwe auto waar gelijk al deuken in zitten ?!

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 23-11-2003 02:14 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Crew One
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Absurd of niet, feit bleift dat de ISO standaard voor de pixel-policy van de monitor die gekocht is gewoon vermeld staat op de websites en winkels waar je de monitor koopt. (En ik neem aan ook op de doos oid.)

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 23 november 2003 @ 02:13:
[...]

Daar heb je imho helemaal gelijk in. De nu gehanteerde normen voor dode pixels zijn absurt. Een scherm met een dode pixel is in mijn gewoon defect, punt uit. De gang van zaken rond de garantie op dode pixels is voor mij zowiezo al een reden om geen tft aan te schaffen.

Een scherm hoort gewoon goed te zijn, zonder pixel fouten of bij crt convergentiefouten etc.

Je koopt toch ook geen nieuwe auto waar gelijk al deuken in zitten ?!
waarom niet? als je deuken geen probleem vindt kan dat best. er zijn ook mensen die een tft met dode pixels geen probleem vinden.

Verwijderd

Ja ik begrijp dat itsalex zijn beng monitor thuis heeft gekregen.
Maar ok ik heb 2x ilyama gehaald (431s) 2 weken terug.
waarvan er ook 1 een dode sub pixel had,ik heb dit geregeld in de winkel ik kon de samsung 171,s meenemen,of het geld terug.
maar je moet hem gewoon in de winkel aan laten sluiten en dan bekijken,maar dat gaat moeilijk als je hem thuis geleverd krijg.

Verwijderd

GuardianAngel schreef op 23 november 2003 @ 02:10:
Begrijp trouwens niet waarom iemand zo'n scherm koopt. CRT is nog steeds vele malen beter.
Mijn mening is juist het tegenovergestelde :)
Kan me niet voorstellen dat iemand heden ten dage nog een CRT zou willen hebben. TFT verbruikt minder stroom, heeft veel scherper en rustiger beeld, geen gehannes meer met refresh rates, neemt minder plaats in beslag en de zijkanten zijn tenminste loodrecht (iets waar ik me bij CRT altijd dood aan ergerde).
Begin dit jaar had ik nog een high-end iiyama 17" CRT van €300,- maar zelfs die vond ik niet scherp genoeg.

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 08:03:
[...]
Mijn mening is juist het tegenovergestelde :)
Kan me niet voorstellen dat iemand heden ten dage nog een CRT zou willen hebben. TFT verbruikt minder stroom, heeft veel scherper en rustiger beeld, geen gehannes meer met refresh rates, neemt minder plaats in beslag en de zijkanten zijn tenminste loodrecht (iets waar ik me bij CRT altijd dood aan ergerde).
Begin dit jaar had ik nog een high-end iiyama 17" CRT van €300,- maar zelfs die vond ik niet scherp genoeg.
Laten we er geen discussie crt - tft van maken. CRT is nog steeds vele malen beter, kleurechtheid, reactietijd (hoewel je bij een crt hier niet echt van kan spreken), true black, vele malen scherpte etc. Niet voor niets dat vrijwel alle prof grafische gebruikers gewoon crt's gebruiken.

Hier zijn echter al -tig topics over geweest. Back ontopic please.

Overigens vermeld lang niet elke winkel de dead pixel policy en heb ik heze policy nog nooit op een doos zien staan.

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 23 november 2003 @ 11:33:
Hier zijn echter al -tig topics over geweest. Back ontopic please.
Ok, we agree to disagree :)

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-10-2025

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 02:21:
[...]waarom niet? als je deuken geen probleem vindt kan dat best. er zijn ook mensen die een tft met dode pixels geen probleem vinden.
Ja wacht eens even... als je een 2e-handsje koopt ja... dan vind je het minder erg omdat een paar deuken erbij betekent een paar euro's van de prijs af.

Dit is nu het erge van een TFT-scherm: je betaalt even veel als 10 andere klanten, maar jij moet volgens de fabrikanten de pechvogel zijn met een niet-perfect scherm. Het zou veel en veel beter zijn als ze je de keuze laten tussen een imperfect scherm met korting en een perfect scherm (met pixelgarantie) zonder korting.

Hoe beter het productieproces wordt (steeds minder foute schermen) des te lulliger als jij nu net die pechvogel moet zijn... Het maakt nogal wat uit als je weet dat zowat iedereen een pixelfout heeft of dat jij toevallig de "één op de 100"-pechvogel bent...

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• Crew One
  • Niet online
Bor_de_Wollef schreef op 23 november 2003 @ 11:33:
[...]

Laten we er geen discussie crt - tft van maken. CRT is nog steeds vele malen beter, kleurechtheid, reactietijd (hoewel je bij een crt hier niet echt van kan spreken), true black, vele malen scherpte etc.
Zeggen er geen discussie van maken en dan TOCH doen telt niet he! >:)

Scherpte!? Op een CRT!? Sorry hoor... een LCD scherm op zijn native resolutie is toch vele (en dan ook VELE) malen scherper dan een CRT. Daarnaast zijn LCDs kleiner, energiezuiniger, subjectief gezien geven ze mooier beeld, en ze zijn vele malen beter voor de oogjes. Niet voor niets dat de meeste ontwikkelaars 't liefst achter 2 TFT schermen zitten.
Overigens vermeld lang niet elke winkel de dead pixel policy en heb ik heze policy nog nooit op een doos zien staan.
Zou wel moeten :7

• Crew One
  • Niet online
The_Sukkel schreef op 23 november 2003 @ 11:44:
[...]

Dit is nu het erge van een TFT-scherm: je betaalt even veel als 10 andere klanten, maar jij moet volgens de fabrikanten de pechvogel zijn met een niet-perfect scherm. Het zou veel en veel beter zijn als ze je de keuze laten tussen een imperfect scherm met korting en een perfect scherm (met pixelgarantie) zonder korting.
PCVergelijk (zie pricewatch) heeft die policy! Een perfect-scherm garantie en als je op de website (als ie't weer doet) kijkt zie je dat je schermen met pixelfouten kan kopen met fikse kortingen!

En als je op 't web koopt kan je 'n apparaat altijd nog terugsturen. Ik meen ook dat je bij paradigit de monitor van te voren mag controloren en die hebben zelfs een geld-terug garantie.

Ik geef toe, alle winkels zouden zo tof moeten zijn, maarja... word aan gewerkt laten we maar zeggen.

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08 13:48
Crew One schreef op 23 november 2003 @ 11:50:
[...]

... dat je schermen met pixelfouten kan kopen met fikse kortingen!
En als je op 't web koopt kan je 'n apparaat altijd nog terugsturen..
Die korting is 20%, maar als die dode pixel nou net precies in het midden zit zou ik en denk ook vele anderen zich daar goed aan ergeren :+

Tis wel zo dat als je via een webshop koopt je het binnen een x aantal dagen altijd nog terug kan sturen als je een dode pixel heb ja :)

/edit

natuurlijk kleven er ook weer voorwaarden aan die pixelgarantie
http://www.pcvergelijk.nl/showart.aspx?idx=38

[ Voor 12% gewijzigd door JvdW op 23-11-2003 12:01 ]

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:58

Garyu

WW

[...]

PCVergelijk (zie pricewatch) heeft die policy! Een perfect-scherm garantie en als je op de website (als ie't weer doet) kijkt zie je dat je schermen met pixelfouten kan kopen met fikse kortingen!
And that's the way it should be! Tenminste, ik heb nog nooit op de website van PCVergelijk gekeken, maar dit vind ik nou een policy die hout snijdt. Maar waarom kunnen fabrikanten een dergelijke regeling nou niet bedenken, maar moet een handelaar dat doen?

Ohja, het is een beetje krom om ISO-normen aan te halen. Deze zijn immers geschreven door de fabrikanten zelf? Een norm is gewoon een regel die zij bedacht hebben en vervolgens door het ISO gestandaardiseerd is. Dat betekent niet dat het meteen een goeie regel is! Als ik een TFT ga kopen (waarschijnlijk binnenkort), dan weet ik zeker dat ik geen genoegen neem met een sub-perfect scherm...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• itsalex
  • Niet online
CRT is mooier. Dat zeg ik heel eerlijk. ik heb namelijk bij mij op mijn werk 2 x Sony 200ES staan van 1998 en een 100ES van Sony en die schermen zijn een verademing naar te kijken in tegenstelling tot een TFT scherm.

Ik heb hier 5 TFT scherm staan waarvan 2 van Benq, 1 van AOC en 1 x Iiyama 15 inch en 1 x Iiyama 17 inch scherm. Mijn AOC scherm heeft ook een dode pixel en dat vind ik niet zo erg maar als ik een omruilscherm krijg die dus een dode pixel heeft terwijl die andere dat niet heeft. Dat wil ik gewoon niet accepteren want het is hetzelfde als je een auto met een deuk koopt en de producent zegt dan tja dat moet u maar accepteren want dat is MAAR de 1e deuk en strax bij 7 kunt u de auto omruilen terwijl het niet jouw schuld is.

PS ik heb TFT schermen vanwege stroomverbruik en ruimtebesparing. Ik heb ooit een 22 inch Iiyama gehad maar die nam zoveel ruimte in dat ik maar TFT schermen moest nemen.

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-07 00:04

we_are_borg

You will Comply

Het is jammer voor de topic starter maar hij zegt zelf
Ik had eerst een Benq FP557 zonder enige dode pixel maar het beeld was heel wazig. Dus ik gebeld en heb een nieuwe gekregen en ja hoor ik heb een dode pixel na een paar weken.
Het scherm is naar een paar weken kapot gegaan ze hebben dus wel een perfect scherm terug gegeven. Nu zegt de wet niets over dode pixels maar de iso normiring zegt dat er aan de hand van de grote van het scherm een aantal in mogen zitten. In de ISO normering staat dus wat de afwijking mag zijn aangezien niets perfect is (ook een processor mag een afwijking hebben). Waarom ze dit doen is simple anders kost je tft niet meer tussen de 150 tot ????? maar 1500 tot ????. Neem een ding van mij aan de fabriekant gaat geen verlies maken als de mensen een ophef gaan maken over dode pixels dit gaat door berekend worden aan de klant. Je weet ook dat er dode pixels kunnen optreden dus dan zou ik maar eens goed nadenken over het kopen van zo scherm. Vergeet ook niet dat het op kan treden door normale gebruikers slijtage.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Bor

Bor

Crew One schreef op 23 november 2003 @ 11:47:
[...]

Daarnaast zijn LCDs kleiner, energiezuiniger, subjectief gezien geven ze mooier beeld, en ze zijn vele malen beter voor de oogjes. Niet voor niets dat de meeste ontwikkelaars 't liefst achter 2 TFT schermen zitten.
Inderdaad, qua formaat ook vaak veel kleiner. Loop trouwens maar eens een shop voor professionele grafische apparatuur binnen. Daar verkopen ze dus bijna geen tft's omdat die techniek gewoon nog niet goed genoeg is. Kijk alleen maar eens naar de kleurechtheid. Verder is tft echt zo scherp nog niet, je ziet vaak de pixels waaruit het beeld is opgebouwd in letters, lijnen etc. Voor programmeerwerk is het goed, maar voor profess photoshop werk echt helemaal niets.

Overigens heb ik een philips crt gehad met een dode pixel die pas bij 4 dead pixels omgeruild mocht worden.

Verwijderd

Je loopt net als bij een altop altijd het risico's op dode pixels. Ook na verloop van tijd.
Probeer er eens voorzichtig over heen te wrijven met een doekje. Misschien dat hij hem dan weer pakt en weg is de pixel.
Ik zou maar eens een stukje gaan lezen over hoe een tft-monitor gemaakt wordt..........Ik denk dat je best een tft zonder dode pixels kunt kopen hoor bij een pc-zaak....waarbij ze je gegarandeerd eentje leveren zonder een dode pixel.
Ga alleen niet lopen zeuren dat zo'n monitor enkele keren zo duur gaat worden dan.
Heb zelf een dode pixel zitten op de lcd van mijn digitale camera. Stoor me er niet echt aan hoor......
Maar hoe luid de pixel policy van de benq monitor?????
En zit het meer tussen je oren dat je je er aan stoort???? vaak is dit wel het geval volgens mij, als je een tijdje achter zo'n ding zit dan valt het toch ook niet meer zo erg op voor je???
Het is volgens mij dat mensen zich er erg vaak gewoon aan gaan ergeren.....

Verwijderd

Bor_de_Wollef schreef op 23 november 2003 @ 12:41:
[...]

Inderdaad, qua formaat ook vaak veel kleiner. Loop trouwens maar eens een shop voor professionele grafische apparatuur binnen. Daar verkopen ze dus bijna geen tft's omdat die techniek gewoon nog niet goed genoeg is. Kijk alleen maar eens naar de kleurechtheid. Verder is tft echt zo scherp nog niet, je ziet vaak de pixels waaruit het beeld is opgebouwd in letters, lijnen etc. Voor programmeerwerk is het goed, maar voor profess photoshop werk echt helemaal niets.

Overigens heb ik een philips crt gehad met een dode pixel die pas bij 4 dead pixels omgeruild mocht worden.
CRT met dode pixel? Volgens mij is daar geen regeling voor? Heb het zelf ook gehad met m'n vorige CRT monitor :/ Heb er verder niets aan gedaan omdat het puntje nauwelijks te zien was en bijna tegen de rand zat.

ik vind het beeld van tft's trouwens echt niet om aan te zien, mede door gequote redenen
edit:
heb een dode pixel op de sensor van m'n digicam gehad, heb 'm mooi teruggestuurd, ik irriteer me vreselijk aan dit soort dingen, leker hoor, koop je een camera van 220 euro moet je een leven lang naar een stom rood puntje kijken. Zelfde met TFT schermen, zit je de hele dag naar zo'n stom zwart / gekleurd stipje te kijken :/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2003 13:14 ]

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Ik moet een beetje lachen om de Tweakers die hier de fabrikanten proberen te verdedigen met kul-argumenten als "Ik zou maar eens een stukje gaan lezen over hoe een tft-monitor gemaakt wordt [...] ga alleen niet lopen zeuren dat zo'n monitor enkele keren zo duur gaat worden"

1) Het is wél degelijk mogelijk om een zero-deadpixel garantie te geven als fabrikant:
zie CTX (!)
2) CTX bewijst tevens dat dit kan zonder een noemenswaardige meerprijs. Is ook wel logisch: als een uit een groot TFT lap 9 schermen kunnen worden gesneden zonder pixelfout en één met pixelfout, dan hebben we het over 10% met een pixelfout. Als de prijs van een TFT scherm voor de helft bestaat uit die TFT cellen en voor de andere helft uit het andere materiaal en electronica, dan hebben we het over een schade van 5% op de totaalprijs. Dit betekent dat een minitor van €500 dan €525 wordt. Een kind kan zo'n rekensommetje maken. Roepen dat het scherm dan vele malen duurder wordt is dus echt je reinste kulpraat dat alleen gebezigd zou moeten worden door verkopers die een klant weigeren een scherm met pixelfout te laten ruilen. Een beetje Tweaker zou juist sterk moeten staan voor een ander geluid.
[...]PCVergelijk (zie pricewatch) heeft die policy![...]
Inderdaad, daar weet ik van. Echter ook deze policy heeft zo zijn "gok-elementen".
De "14 dagen garantie" loopt door op het tweede scherm dat u geleverd krijgt. En begint niet opnieuw.
Het is dus mogelijk dat je opnieuw een defect scherm krijgt opgestuurd en dat je dan met de gebakken peren zit...

Ik wilde dat de fabrikanten nu eens het voorbeeld van CTX gaan volgen. Dat kan alleen als CTX enorm succes gaat boeken met deze policy. Helaas lijkt CTX niet zo populair meer te zijn (niet meer zo populair als in hun CRT-dagen).

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

• Crew One
  • Niet online
itsalex schreef op 23 november 2003 @ 12:08:
CRT is mooier. Dat zeg ik heel eerlijk.
:|

Als dat je mening is dan is dat zo. Ik zou mijn 22" CRT's (iiyama thuis en viewsonic en DELL op het werk) ala seconde omruilen voor een TFT als een iiyama H540S, een EIZO of een apple cinema display. Dat zijn echter wel TFT's van meer dan €1500. (En dan heb ik een dual display setup.... en €3000 voor een stel monitoren is me toch iets te gortig.)

Ik vind LCD's veel mooier om mee te werken. Dat zeg ik heel eerlijk :+

@The_Sukkel: ... over die kul-argumenten. Daar gaat het eigenlijk niet om, hoe kul het ook is. De topicstarter heeft iets gekocht, daar hangen voorwaarden aan, en zowel producent als consument hebben zich daaraan te houden. Punt. Klaar. Einde verhaal.

Als je als consument het niet eens bent met de voorwaarden dan heb je het recht het product niet te kopen! Natuurlijk zou in een perfecte wereld elk TFT scherm perfect zijn en elke producent garantie bieden tot in het einde der dagen. Maar zo is het niet en zeuren op een forum gaat dat ook niet veranderen. Als je echt van mening bent dat dit niet door de beugel kan, schakel dan de consumentenbond in, of kassa! of een dergelijk programma, of start een gerechtelijke procedure, laat je ongenoegen per brief weten aan de producent, en koop een CTX monitor.

[ Voor 2% gewijzigd door Crew One op 23-11-2003 15:11 . Reden: quotes goed gezet ]

Verwijderd

Weet je zeker dat het echt maar 1 pixel is die kapot is?
Ik heb verleden jaar een 17" liteon tft gekocht bij funprice, thius aangekomen zag ik dat er een groene stip bleef branden.
De volgende dag weer teruggegaan naar de winkel en daar werdt absoluut niet moeilijk gedaan over het omruilen. Het bleek dat het niet een pixel was maar een klein kluster van pixels 3 of 4 tegen elkaar aan en dan veranderd volgens mij ook het garantie verhaal.

Kijk er eens even goed naar of het niet meerdere pixels zijn want slechts 1 pixel is erg lastig te vinden.

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 13:10:
[...]

CRT met dode pixel? Volgens mij is daar geen regeling voor? Heb het zelf ook gehad met m'n vorige CRT monitor :/ Heb er verder niets aan gedaan omdat het puntje nauwelijks te zien was en bijna tegen de rand zat.
Bij Pilips wel hoor, daar moet je er minsten 4 hebben dacht ik. Ik wist eerst niet eens dat een crt dead pixels kan krijgen. Jammer dat ik er op deze manier achter moest komen :( Gelukkig werden het er steeds meer en kon ik de monitor (voro een ander brak model) omruilen.
Kijk er eens even goed naar of het niet meerdere pixels zijn want slechts 1 pixel is erg lastig te vinden.
Afhankelijk van de plats waar de pixel zit zie je hem direct.

[ Voor 15% gewijzigd door Bor op 23-11-2003 15:49 ]

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Crew One schreef op 23 november 2003 @ 15:02:
[...]@The_Sukkel: ... over die kul-argumenten. Daar gaat het eigenlijk niet om, hoe kul het ook is. De topicstarter heeft iets gekocht, daar hangen voorwaarden aan, en zowel producent als consument hebben zich daaraan te houden. Punt. Klaar. Einde verhaal.

Als je als consument het niet eens bent met de voorwaarden dan heb je het recht het product niet te kopen! Natuurlijk zou in een perfecte wereld elk TFT scherm perfect zijn en elke producent garantie bieden tot in het einde der dagen. Maar zo is het niet en zeuren op een forum gaat dat ook niet veranderen. Als je echt van mening bent dat dit niet door de beugel kan, schakel dan de consumentenbond in, of kassa! of een dergelijk programma, of start een gerechtelijke procedure, laat je ongenoegen per brief weten aan de producent, en koop een CTX monitor.
Ja was het maar zo simpel voor die fabrikanten...

Ik vind dat itsalex niet zeurt. Het enige wat je hem kan betichten is te veel vertrouwen in een fabrikant als BenQ. Als je een wazig pixelperfect sherm opstuurt verwacht je een niet wazig pixelperfect scherm terug te krijgen (en niet een ander scherm dat door een andere BenQ gebruiker of door BenQ zelf is afgekeurd, het is in ieder geval geen toeval gezien de vele verhalen over vervangingsschermen die niet nieuw blijken te zijn).

Zo'n policy geldt voor degenen die niet "zeuren". Degenen die dat wel gaan doen en stug volhouden (daar moet je wel de tijd en de zin voor hebben) krijgen meer voor elkaar. Dat werkt nu eenmaal zo bij de meeste bedrijven.

Ik voel wel enige sympathie voor een Tweaker die de handschoen oppakt en zich niet neerlegt bij een wazige pixelfpolicy van een fabrikant. Zeker niet als je in het geval van de TS ook nog een een pixelperfect exemplaar opstuurt... Bij een rondgang bij fabrikanten bleek onlangs dat meer dan de helft van de fabrikanten niet precies wist hoe de pixelpolicy concreet inhieldt... hoeveel dode pixels? hoeveel halfdode pixels? op welke plek voor welk formaat TFT? welke kleur? Stellen dat het gedoe met pixels even eenvoudig is als andere voorwaarden als de kleur van een auto is niet juist. In plaats van een Tweaker af te gaan zeiken kunnen we hem beter ondersteunen met juriidische en technische kennis en ervaringsverhalen. Daar heeft hij en op de lange termijn wij allemaal nu eenmaal meer aan, dan het blind en fanatiek verdedigen van de steeds meer omstreden pixelpolicies.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 23-11-2003 16:12 ]

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Crew One schreef op 23 november 2003 @ 15:02:
@The_Sukkel: ... over die kul-argumenten. Daar gaat het eigenlijk niet om, hoe kul het ook is. De topicstarter heeft iets gekocht, daar hangen voorwaarden aan, en zowel producent als consument hebben zich daaraan te houden. Punt. Klaar. Einde verhaal.
Als een dode pixel expliciet besproken is, heb ik daar geen problemen mee. Als de kans op een dode pixel en de daaraan gestelde voorwaarden expliciet besproken worden, heb ik daar ook geen problemen mee. Ik neem dan aan dat dit ook in de prijs verdisconteerd wordt. Echter, gaan zwaaien met garantievoorwaarden in de vorm van vage, onduidelijke, er met de haren bijgesleepte AV achtige ISO normen voor TFT schermen is gewoon het inperken van je verplichtingen als koper. Laat dat nou net verplichtingen zijn (conformiteit) die een verkoper bij een consument-koper niet kan beperken.

Verwijderd

Zeg gewoon dat de monitor regelmatig uitvalt en vreemde kleuren vertoont, terugsturen die hap.
Je moet die monitor hun probleem maken, dan lossen ze dat probleem vanzelf wel op.
Geen gezeur over voorwaarden of over pixels, gewoon een garantiezaak om iets anders.
De kans is klein dat ze de monitor terugsturen naar jou wanneer zij het 'probleem ;) ' niet kunnen vinden.
Als ze dat wél doen dan zeg jij 'Krijg nou wat, een dode pixel . . die had ik eerwst niet!'

:D

Verwijderd

Zoals al zo vaak in forums op is gewezen. Koop bij een winkel die Pixelgarantie aanbiedt. PcVergelijk heeft GRATIS 14 dagen PixelGarantie. Weet je zeker dat je hem kan omruilen wanneer er een dode pixel in zit
www.pcvergelijk.nl

• Arcesilaus
  • Laatst online: 14-07 06:31
Bor_de_Wollef schreef op 23 november 2003 @ 02:13:
[...]

Daar heb je imho helemaal gelijk in. De nu gehanteerde normen voor dode pixels zijn absurt. Een scherm met een dode pixel is in mijn gewoon defect, punt uit.
Eventuele dode pixels vallen binnen de fabrikage-foutmarges. Net als een auto een snelheidsmeter heeft die wel eens enkele procenten kan afwijken. Niemand die hiervoor een auto terugbrengt naar de dealer.
Natuurlijk, een dode pixel is significant hindelijker dan een afwijkende snelheidsmeter, maar het principe is hetzelfde.
Als de consumentenbond beweert dat het productieprocédé goed genoeg is om foutloze schermen te produceren en een consument derhalve mag verwachten dat een scherm geen enkele dode (sub)pixel bevat, is dat een loze uitspraak.
De bond geeft geen enkele argumentatie hiervoor. Net als de vele gebruikers die hun onvrede uiten over de foutmarge, geven zij gewoon hun mening.
Daar is, zoals eerder opgemerkt hierboven, geen jurisprudentie van beschikbaar. Ook voor een rechter lijkt het me overigens lastig te beoordelen of een productieproces in staat is betere producten af te leveren dan feitelijk het geval is.

De hele discussie is erg vermoeiend en onterecht. Op slechts één punt valt de fabrikanten iets te verwijten: de voorlichting aangaande hun pixelpolicy's en de bijbehorende ISO-norm was tot voor kort zeer mager.

Homo sum: humani nil a me alienum puto

• Wekkel
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Arcesilaus schreef op 24 november 2003 @ 09:48:
Eventuele dode pixels vallen binnen de fabrikage-foutmarges. Net als een auto een snelheidsmeter heeft die wel eens enkele procenten kan afwijken. Niemand die hiervoor een auto terugbrengt naar de dealer.
Natuurlijk, een dode pixel is significant hindelijker dan een afwijkende snelheidsmeter, maar het principe is hetzelfde.

[...]

De hele discussie is erg vermoeiend en onterecht. Op slechts één punt valt de fabrikanten iets te verwijten: de voorlichting aangaande hun pixelpolicy's en de bijbehorende ISO-norm was tot voor kort zeer mager.
Je haalt zelf al het punt aan waarop de vergelijking met de auto misgaat. Beeld is hoofdzaak bij een monitor, geen bijzaak. Een hortende en stotende auto komt ook wel van A naar B, maar daar is zeiken en zeuren wel algemeen geaccepteerd als zoiets voorkomt.

De discussie is niet echt vermoeiend wat mij betreft. Als je het vermoeiend vindt, staat het je vrij om je van replies te onthouden. Je begint vervolgens weer over fabrikanten terwijl winkeliers de normadressaat zijn: je koopt van winkels, niet van fabrikanten. Kijk, zo vind ik de discussie vermoeiend worden ;)

Voor de 'ongelovigen' dan maar nogmaals de kernartikelen uit het BW:
Artikel 7:17 BW
1.
De afgeleverde zaak moet aan de overeenkomst beantwoorden.
2.
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

[etc]
Mogen we over een "dode pixel' op een CRT monitor ook niet meer klagen :?

Verwijderd

Ik doe zelf veel grafisch werk dus ik blijf lekker bij CRT (ik heb nog nooit een TFT gezien van 0.21 dpi) en voor spelletjes doet CRT het ook veel lekkerder :) (TFT heeft maar 1 goede resolutie, vaak te hoog voor mijn gpu ;))

Maar mijn vader wil graag een TFT hebben. Ik probeer hem te helpen en hij wil absoluut geen dode pixels. Als je een dure samsung koopt, hoe is de policy dan? Misschien beter een 2e hands TFT kopen? Zijn er meer winkels die een dodepixel garantie geven?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 10:27 ]

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 10:24:
Ik doe zelf veel grafisch werk dus ik blijf lekker bij CRT (ik heb nog nooit een TFT gezien van 0.21 dpi) en voor spelletjes doet CRT het ook veel lekkerder :) (TFT heeft maar 1 goede resolutie, vaak te hoog voor mijn gpu ;))

Maar mijn vader wil graag een TFT hebben. Ik probeer hem te helpen en hij wil absoluut geen dode pixels. Als je een dure samsung koopt, hoe is de policy dan? Misschien beter een 2e hands TFT kopen? Zijn er meer winkels die een dodepixel garantie geven?
Samsung heeft ook een min dead pixel policy voordat ze hem omruilen.
Eventuele dode pixels vallen binnen de fabrikage-foutmarges.
Blijft het feit dat ik geen zaken doe met de fabriek, maar met een winkel zoals al eerder aangegeven. Daarnaast vertellen veel winkels niet dat er een dergelijke dead pixel policy is.

[ Voor 18% gewijzigd door Bor op 24-11-2003 11:12 ]

• smashnl
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06-2023
Als je scherm nu een dode pixel heeft is op zich niet zo erg
je kunt ook je monitor aan zetten en gaan schudden er mee tot ie op houd dat valt wel onder de garantie als ie het totaal niet meer doet.
En volgens mij heeft hitachi ook een nul garantie.
en deze schermen zijn nog goed ook.

yep it's me

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 10:24:

Er zijn meer winkels die pixelgarantie aanbieden alleen meot je dan extra betalen, Pcvergelijk is de enige waar dit gratis is.

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De gratis pixel-garantie van PC VERGELIJK is mijns inziens een sigaar uit eigen doos.

Als consument heb je ingevolge de wet Koop Op Afstand reeds het recht om een online gekochte monitor zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen te retourneren (mits onbeschadigd en zonder gebruikssporen anders dan de onvermijdelijke zoals het open scheuren van een plastic zakje waar het netsnoer in zit bijvoorbeeld). De verkoper mag geen kosten berekenen voor het annuleren. Als je dus een defecte pixel hebt binnen 14 dagen na ontvangst kun je eenvoudigweg PC VERGELIJK voorstellen om of de koopprijs te retourneren of de monitor om te ruilen voor een perfect exemplaar. Zie hier je gratis 14-dagen pixel-garantie.

Los van de wet Koop op Afstand heb je volgens ons verbintenissenrecht reeds het recht om een product geleverd te krijgen dat voldoet aan hetgeen je er redelijkerwijs van mag verwachten (conformiteitsvereiste). De website van PC VERGELIJK bevat, voor zover ik dit kan bekijken zonder een daadwerkelijke bestelling te plaatsen, geen enkele verwijzing naar algemene voorwaarden of andere aanwijzingen die je als koper langs moet gaan alvorens over te kunnen gaan tot het sluiten van een koopovereenkomst. Als consument ben je zo niet op de hoogte van het risico dat je mogelijkerwijs loopt m.b.t. defecten. PC VERGELIJK zal dus over moeten gaan tot het leveren van een perfect exemplaar gedurende de wettelijke garantieperiode (hoewel daar nog wel wat haken en ogen aan kunnen zitten maar daar heb ik nu geen zin in om daar over uit te wijden :))

PC VERGELIJK kan mij natuurlijk ook inhuren om de website juridisch waterdicht te maken 8)

Verwijderd

Deephouse schreef op 24 november 2003 @ 15:44:
De gratis pixel-garantie van PC VERGELIJK is mijns inziens een sigaar uit eigen doos.

Als consument heb je ingevolge de wet Koop Op Afstand reeds het recht om een online gekochte monitor zonder opgaaf van reden binnen 14 dagen te retourneren (mits onbeschadigd en zonder gebruikssporen anders dan de onvermijdelijke zoals het open scheuren van een plastic zakje waar het netsnoer in zit bijvoorbeeld). De verkoper mag geen kosten berekenen voor het annuleren. Als je dus een defecte pixel hebt binnen 14 dagen na ontvangst kun je eenvoudigweg PC VERGELIJK voorstellen om of de koopprijs te retourneren of de monitor om te ruilen voor een perfect exemplaar. Zie hier je gratis 14-dagen pixel-garantie.

Los van de wet Koop op Afstand heb je volgens ons verbintenissenrecht reeds het recht om een product geleverd te krijgen dat voldoet aan hetgeen je er redelijkerwijs van mag verwachten (conformiteitsvereiste). De website van PC VERGELIJK bevat, voor zover ik dit kan bekijken zonder een daadwerkelijke bestelling te plaatsen, geen enkele verwijzing naar algemene voorwaarden of andere aanwijzingen die je als koper langs moet gaan alvorens over te kunnen gaan tot het sluiten van een koopovereenkomst. Als consument ben je zo niet op de hoogte van het risico dat je mogelijkerwijs loopt m.b.t. defecten. PC VERGELIJK zal dus over moeten gaan tot het leveren van een perfect exemplaar gedurende de wettelijke garantieperiode (hoewel daar nog wel wat haken en ogen aan kunnen zitten maar daar heb ik nu geen zin in om daar over uit te wijden :))

PC VERGELIJK kan mij natuurlijk ook inhuren om de website juridisch waterdicht te maken 8)
Ik ben het er niet mee eens, want als je zo goed op de hoogte bent zit het als volgt de 8 dagen afkoelingsperiode is om de verkoopovereenkomst te verbreken. Kortom je ruilt de monitor niet om, je stuurt hem terug en krijg je geld terug. Daarmee heb je dus geen perfecte monitor maar je geld.

Dus hun bieden 14 dagen omruilgarantie en dat is erg netjes. Probeer je scherm maar eens om te ruilen bij andere winkels krijg je veel gezeik, ook al heb je misschien wettelijk gelijk. Want er zit nog steeds een verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen.

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 18:08:
[...]

Ik ben het er niet mee eens, want als je zo goed op de hoogte bent zit het als volgt de 8 dagen afkoelingsperiode is om de verkoopovereenkomst te verbreken. Kortom je ruilt de monitor niet om, je stuurt hem terug en krijg je geld terug. Daarmee heb je dus geen perfecte monitor maar je geld.

Dus hun bieden 14 dagen omruilgarantie en dat is erg netjes. Probeer je scherm maar eens om te ruilen bij andere winkels krijg je veel gezeik, ook al heb je misschien wettelijk gelijk. Want er zit nog steeds een verschil in gelijk hebben en gelijk krijgen.
En van het geld dat je terug krijgt kun je gewoon weer een nieuw scherm kopen :)

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik heb m'n monitor bij PCVergelijk gekocht en een beroep gedaan op de pixelgarantie. Ze zijn heel coulant (of waren dat althans in mijn geval). Ik heb maandag gebeld om te vertellen dat ik vrijdag na hun sluitingstijd een dode subpixel had gevonden en dit kostte me slechts één dag van de pixelgarantie. De tweede monitor hebben ze voor me nagekeken en die bleek zoals ze al wisten te melden pixelperfect te zijn. Een 10 qua service.

Voor aankoop heb ik me georiënteerd bij andere online winkels en die verschuilen zich allemaal achter de iso-2 normering of hangen een vaag verhaal op over algemene garantiebepalingen. Zoals gezegd kun je 'm terugsturen. Maar probeer vervolgens maar bij dezelfde winkel een identiek model te scoren. Alle kans dat je je eigen teruggestuurde monitor terugkrijgt :)

• Deephouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 18:08:
[...]

Ehh, volgens mij heb je er niet veel van begrepen.

Er is helemaal geen sprake van een afkoelingsperiode bij koop op afstand. Wel bijvoorbeeld in geval van colportage (zoals verkoop aan de deur). De wet Koop op Afstand is bedoeld om kopers (op afstand) de gelegenheid te geven om de aangeschafte producten te bekijken en te beoordelen, immers dat is niet mogelijk via je beeldscherm...

Pc Vergelijk maakt handig gebruik van dit wettelijk recht door een 'gratis' pixel-garantie in het leven te roepen die naar inhoud eigenlijk al (deels) omvat wordt door de wet Koop op Afstand. Als je mijn reactie goed gelezen had, had je begrepen dat ik ook wel weet dat je geen omruilrecht hebt ingevolge deze wet maar slechts een restitutierecht van de koopprijs voortkomende uit ontbinding van de koopovereenkomst.

Wat denk je zelf, als je in zo'n geval aan Pc Vergelijk voorstelt om de defecte monitor voor een perfect exemplaar om te ruilen in plaats van je geld terug te krijgen, dat ze daar dan niet mee akkoord gaan? Juist. Of zouden ze het gewoon wel geinig vinden om eindeloos koopovereenkomsten te ontbinden tot het moment dat je wel een perfect exemplaar hebt ontvangen?

Overigens, waarom vermelden ze niet op hun website dat je het recht hebt om de producten binnen 14 dagen weer te retourneren??? :( (geldt eigenlijk voor alle NL web shops...)

Nogmaals, dit alles naast de rechten op een perfect exemplaar die we reeds uit hoofde van het consumentenrecht hadden van voor de invoering van de wet Koop op Afstand.

Verwijderd

Deephouse schreef op 24 november 2003 @ 20:51:
[...]

Ehh, volgens mij heb je er niet veel van begrepen.

Er is helemaal geen sprake van een afkoelingsperiode bij koop op afstand. Wel bijvoorbeeld in geval van colportage (zoals verkoop aan de deur). De wet Koop op Afstand is bedoeld om kopers (op afstand) de gelegenheid te geven om de aangeschafte producten te bekijken en te beoordelen, immers dat is niet mogelijk via je beeldscherm...

Pc Vergelijk maakt handig gebruik van dit wettelijk recht door een 'gratis' pixel-garantie in het leven te roepen die naar inhoud eigenlijk al (deels) omvat wordt door de wet Koop op Afstand. Als je mijn reactie goed gelezen had, had je begrepen dat ik ook wel weet dat je geen omruilrecht hebt ingevolge deze wet maar slechts een restitutierecht van de koopprijs voortkomende uit ontbinding van de koopovereenkomst.

Wat denk je zelf, als je in zo'n geval aan Pc Vergelijk voorstelt om de defecte monitor voor een perfect exemplaar om te ruilen in plaats van je geld terug te krijgen, dat ze daar dan niet mee akkoord gaan? Juist. Of zouden ze het gewoon wel geinig vinden om eindeloos koopovereenkomsten te ontbinden tot het moment dat je wel een perfect exemplaar hebt ontvangen?

Overigens, waarom vermelden ze niet op hun website dat je het recht hebt om de producten binnen 14 dagen weer te retourneren??? :( (geldt eigenlijk voor alle NL web shops...)

Nogmaals, dit alles naast de rechten op een perfect exemplaar die we reeds uit hoofde van het consumentenrecht hadden van voor de invoering van de wet Koop op Afstand.
Weet niet waar jij recht heb gestudeerd maar je gooit geen hoge ogen vriend.

Ik citeer:

Burgelijk Wetboek 7 AFDELING 9A
Overeenkomst op afstand

Art. 46a

Overeenkomst op afstand: de overeenkomst waarbij, in het kader van een door de verkoper of dienstverlener georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand, tot en met het sluiten van de overeenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer technieken voor communicatie op afstand (dus bijvoorbeeld telefoon of internet)

Art 46d

Recht op ontbinding koop binnen zeven werkdagen

1. Gedurende zeven werkdagen na de ontvangst van de zaak heeft de koper het recht de koop op afstand zonder opgave van redenen te ontbinden. Indien niet is voldaan aan de alle in art. 46c lid 2 gestelde eisen, bedraagt deze termijn 3 maanden.

Geen recht op ontbinding
4. De leden 1-3 zijn niet van toepassing op de koop afstand:
a. van zaken waarvan de prijs gebonden is aan schommelingen op de financiele markt waar de verkoper geen invloed op heeft; (aandelen bv)
b.
van zaken die:
1. tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de koper
2. duidelijk van persoonlijke aard zijn
3. door hun aard niet terug gezonden kunnen worden
4. snel bederven of verouderen
c.
van audio en video opname en computerprogrammatuur waarvan de verzegeling is verbroken
d. van kranten en tijdschriften

Punt een het zijn 7 werkdagen geen 14 werkdagen

Jij ben in de war met

Afdeling 9
Koop op proef
Art. 45

dat kan alleen in overeenkomst met de verkoper

"De wet Koop op Afstand is bedoeld om kopers (op afstand) de gelegenheid te geven om de aangeschafte producten te bekijken en te beoordelen, immers dat is niet mogelijk via je beeldscherm... " Nou dat staat nergens in het wetboek 8)7

Verwijderd

Overigens, waarom vermelden ze niet op hun website dat je het recht hebt om de producten binnen 14 dagen weer te retourneren??? (geldt eigenlijk voor alle NL web shops...)

ff lezen

http://www.pcvergelijk.nl/showart.aspx?idx=21

15.2 Pc Vergelijk garandeert dat de klant, natuurlijk persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, de door hem/haar bestelde, niet gebruikte zaken die niet aan zijn/haar verwachting voldoen, binnen 7 dagen na ontvangst kan retourneren. Het betaalde bedrag voor de geleverde zaken wordt zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen 30 dagen na de ontbinding teruggestort.

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:06

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Het dooie pixel verhaal is de reden dat ik nog geen TFT heb gekocht. Je staat als koper volledig in de kou in 95% van de gevallen als je met een dode pixel zit.

Overigens wil ik een andere praktijk waar ik van over mijn nek ga even aan de kaak stellen: het profiteren van computerzaken van de angst van de consument voor dode pixels. Voorbeeld: mijn vader wilde een TFT kopen bij ComputerLand. Zij adverteren (in elk geval een half jaar terug) met een dode pixel garantie die je bij je scherm kon kopen voor €25. Als je dan een dode pixel had dan kon je binnen twee weken een nieuw scherm krijgen. Lijkt een leuke policy, maar het is je reinste geldklopperij. Een scherm kost €250, dus ze gaan ervan uit dan 1 op de 10 schermen kapot gaat. Aangezien het percentage schermen dat werkelijk terug wordt gebracht waarschijnlijk onder de 10% ligt is het gewoon een bron van inkomsten voor ze.

Toen mijn vader vroeg of hij de TFT eerst mocht bekijken in de winkel kreeg hij als antwoord dat dat €25 kostte :+

[ Voor 4% gewijzigd door Dr. Strangelove op 25-11-2003 09:05 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:18
Dr. Strangelove schreef op 25 november 2003 @ 09:04:
Het dooie pixel verhaal is de reden dat ik nog geen TFT heb gekocht. Je staat als koper volledig in de kou in 95% van de gevallen als je met een dode pixel zit.
Het dode pixel verhaal is bij mij juist wel de reden dat ik een TFT heb gekocht. Aangezien er er door de fabrikant (Hitachi) dode pixel garantie werd gegeven ben ik tot aankoop van mijn TFT overgegaan. Nu ik eenmaal een TFT scherm heb zou ik niet meer zonder kunnen/willen. :)

• Dr. Strangelove
  • Laatst online: 22:06

Dr. Strangelove

Moderator General Chat
Dat is precies mijn probleem. Je keuze wordt zo beperkt als je geen risico wil nemen. Hitachi is misschien een van de weinigen die deze garantie wel biedt, maar kwalitatief of qua prijs zijn andere schermen misschien veel aantrekkelijker. Bij zo'n keuze voel ik me dus niet prettig.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Deephouse
  • Niet online
Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 23:18:
[...]

Weet niet waar jij recht heb gestudeerd maar je gooit geen hoge ogen vriend.

[edit]

"De wet Koop op Afstand is bedoeld om kopers (op afstand) de gelegenheid te geven om de aangeschafte producten te bekijken en te beoordelen, immers dat is niet mogelijk via je beeldscherm... " Nou dat staat nergens in het wetboek 8)7
Mijn kennis omtrent koop op afstand stamt uit de tijd van Richtlijn 97/7/EG. In deze richtlijn was initieel nog sprake van een herroepingstermijn van 14 dagen maar dat is later veranderd in 7 werkdagen, en die termijn van 14 dagen is in mijn hoofd blijven hangen. Slordig van mij inderdaad.

De bedoelingen en overwegingen van een wet kunnen o.a. gevonden worden in de Parlementaire Geschiedenis omtrent de totstandkoming van de betreffende wet, en in het onderhavige geval eveneens uit de overwegingen die vooraf gaan aan de tekst van de Europese richtlijn zelf.

Ik citeer overweging 14 van Richtlijn 97/7/EG:

(14) Overwegende dat het de consument vóór de sluiting van de overeenkomst niet mogelijk is daadwerkelijk het product te zien of van de aard van de dienstverrichting kennis te nemen; dat het, tenzij anderszins in deze richtlijn bepaald, wenselijk is te voorzien in een herroepingsrecht; dat het noodzakelijk is de eventuele kosten die de consument bij de uitoefening van het herroepingsrecht moet dragen, te beperken tot de rechtstreekse kosten voor het terugzenden van de goederen; dat dit herroepingsrecht de rechten van de consument op grond van de nationale wetgeving, met name met betrekking tot de ontvangst van beschadigde goederen en gebrekkige diensten of van producten en diensten die niet met de beschrijving van het aanbod overeenstemmen, onverlet laat; dat de lidstaten de bevoegdheid hebben de overige voorwaarden en regels voortvloeiend uit het herroepingsrecht te bepalen;

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Dr. Strangelove schreef op 25 november 2003 @ 09:04:[...]Toen mijn vader vroeg of hij de TFT eerst mocht bekijken in de winkel kreeg hij als antwoord dat dat €25 kostte :+
Sjezus...schandalig gewoon...

Bij Paradigit mocht ik (na betaling van het scherm, dat wel...ze zijn goed maar niet gek) in de winkel gewoon de TFT uitpakken en controleren (geholpen door een medewerker die meekeek) op pixelfouten. Ik heb er geen kunnen vinden. Maar stel dat ik er wel eentje had gevonden dan kon ik een ander proberen. Bovendien maakte de verkoper duidelijk dat Paradigit een binnen 14 dagen niet goed geld terug garantie (oid) hanteert. Dus daar mogen de andere winkels wat van leren.

Ik snap de mensen die hier de winkels en fabrikanten met hand en tand verdedigen ook niet zo... zo lang wij als consumenten accepteren dat het een kwestie van pech of geluk is of je een pixelfout hebt, zullen de fabrikanten en winkels niets doen. Pas als wij als consumenten ons daar tegen verzetten, zal daar iets aan veranderen.

Aub dus geen gelul over policies, productieprocessen etc... kwaliteit willen we. Daar betalen we voor. Lever je gemankeerde schermen? Geef dan de keuze tussen een korting of een nieuw scherm waar weer een nieuwe volledige garantie voor geldt. Kom op zeg... tegenwoordig zijn 9 op de 10 schermen pixelperfect (of zelfs nog meer). Je zou dan toch belazerd zijn als je toevallig die ene pechvogel bent met een pixelfout als je je zou laten afschepen door een vage policy (of een omruiling voor een ander gemankeerd exemplaar)? Of nog erger...door medetweakers die fanatiek wapperen met vage policies en verwijten dat je die policies niet goed hebt gelezen...

[ Voor 4% gewijzigd door The_Sukkel op 25-11-2003 21:16 ]

• MyNameIs
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-08 11:11
Het heeft misschien niet direct met een omruil van een TFT scherm te maken maar:
Ik ben van plan om een IIyama E431S te kopen. Als ik de eerste dag nog geen dode pixels zie, bestaat er dan ook geen kans dat ik die over bijvoorbeeld een maand zie :?
Ik kan nm. de E431S met/zonder pixelgarantie kopen en de garantie is geloof ik alleen 8 dagen en ik ben nog een beetje aan het twijfelen.

Verwijderd

Het is in ieder geval niet leuk als je een scherm koopt en ziet dat er een pixelfout inzit, maar toch liever een scherm met een pixelfout dan een scherm dat dubbel zoveel kost zonder pixelfout.

citaat uit de site van BenQ:

Fabricageproces/pixelfouten
BenQ Monitoren > LCD monitoren > Technologie >

Een scherm met een resolutie van 1024x768 punten heeft 786.432 pixels. Elke pixel bestaat uit drie subpixels voor rood, groen en blauw. In totaal zijn er dus 2.359.296 afzonderlijke besturingstransistors. Bij de productie kan het voorkomen dat een of meer van deze transistors defect zijn. Hierdoor ontstaan pixelfouten die als kenmerk hebben dat een subpixel niet meer oplicht of voortdurend brandt.
Flat panel-schermen worden samengesteld uit zogenaamde substraatplaten. Bij dit proces wordt gelet op pixelfouten die optreden en op de gewenste grootte. Met een sjabloon wordt gepoogd zoveel mogelijk schermen uit een substraatplaat te halen, zonder de pixeltoleranties te overschrijden. Speciale formaten worden zeer duur door het vele restmateriaal dat hierbij ontstaat. Omdat het vereist is om de schermen tegen een economisch haalbare prijs aan te bieden, worden pixelfouten hierbij (helaas) onvermijdelijk. In 2001 is de ergonomienorm ISO EN 13406-2 vastgelegd die bepaalt hoeveel pixelfouten geoorloofd zijn.

• itsalex
  • Niet online
Ik heb hier een TFT scherm van AOC die ooit gevallen is. Er zit een putje in op het scherm. Af en toe valt op een zelfde plaats een groene of rode dode pixel. Als ik druk op het scherm is het weer weg. Maar ook als ik druk zie ik af en toe de backlight minder worden en het drukken op het scherm heeft ook effect dat het hele scherm dan ingedrukt wordt.

Benq heeft een slechte service want ik alle TFT schermen van Benq die ik heb(4 stuks 2 x 15 inch TFT, 1 x 17 inch en 1 x 19 inch) heb ik al 3 van omgeruild maar die 19 inch is nog goed maar ik twijfel daarover. Ik kreeg van Benq slechte scherm terug. Niet getest en niet kritisch genoeg bekeken maar ze doen het gelukkig nu goed. Maar ik heb een aantal keren met Benq aan de lijn gehangen om het uit te leggen maar er werkte een man die een beetje spraakgebrek had(ik zeg tegen hem dat ik 5 computer heb gehangen en vraagt 5 minuten later of ik wel het scherm op een andere computer heb getest) die begrijpt er echt geen barst van. Mijn oude AOC scherm waar ik nu op werk heeft toch het meeste overleeft van alle TFT schermen die ik heb.

• itsalex
  • Niet online
Het is een tijd geleden om even op dit topicje terug te komen maar zijn er nou meer die problemen hebben met de RMA dienst van Benq??

Dit slaat meteen op de titel betreffende een defecte pixel. Ik heb dus 2 maanden geleden mijn monitor Benq FP557 laten omruilen (omdat deze heel wazig was en onscherpe lijnen in het beeld waren) door Benq. Prima ging goed. Ik kreeg dus een scherm terug met een dode pixel, maar het ergste was dat het scherm na een standby (computer aangesloten of niet maakt niets uit) allerlei kleuren(geel, groen, paars, blauw enz) liet zien de hele tijd door totdat ik het scherm uitzetten. Het scherm bleef dus gewoon aan en ging om de 3 seconden naar een andere kleur.

Dus met deze klachten weer een nieuw scherm (2e scherm na omruiling). Dit scherm had dezelfde klachten met de kleuren na het standby gebeuren.

Dus het 3e scherm na 2 weken gekregen en wat bleek. Scherm was zo wazig was niet op te kijken. Dus na 1 week weer een nieuw scherm.

Het 4e scherm. Daar ging na 1 uur het scherm plotseling uit en lampje bleef groen. Bijna niets op het scherm te zien. Ja hoor backlight stuk. Ik miste ook nog een voet.

Na 1 week jullie raden al: het 5e scherm en dat is een FP591 geworden. Ik dacht nou dat lijkt me een prima scherm. Ik miste al de kabels voor aansluiting stroom en D-Sub kabel. Ok nou ja kan gebeuren en zou keurig na gestuurd worden. Dus ik wil de bios in en wat blijkt. 640*480 gaat het scherm uitrekken en dus over 2 schermen uittrekken alshetware. Dus ik zie alleen maar het linkergedeelte. En dat doet het scherm ook met 800*600. En als je het scherm uitzet en weer aanzet doet het scherm er 3 minuten over om weer aan te gaan. Een andere klacht was dat het scherm met wisselen van resoluties rustig 30 seconden wacht voordat er beeld komt. Er was ook een andere klacht dat de ingebouwde kaartlezer defect zou zijn maar dat nam ik voor lief.

Nu komt dus maandag mijn 6e scherm. Maar dit kan toch niet?? Benq geeft me alleen maar vervangende schermen maar dit is toch tegen alle regels in. Alle klachten zijn getest en gegrond verklaart. Ik zou toch echt zweren dat er iets heel erg mis is met Benq RMA (Hecc). Het scherm was trouwens al reeds eerder meer vervangen. Dit is namelijk eigenlijk al mijn 14e scherm die eraan komt.

Pagina: 1