UTP :)

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 19:47
kan iemand mij vertellen wat het beste UTP kabel is (dikte enz hij moet heel stevig zijn) en waar ik dat kan kopen.??

ik heb een stuk van 30 meter nodig en hij moet buiten liggen...

alvast bedankt

Verwijderd

Gewoon cat 5 kabels nemen. Zijn zeker goed genoeg voor 100Mb.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kunt gewoon UTP cat5 kabel pakken, eventueel als je verwacht dat de kabel veel gaat leiden (veel graafwerkzaamheden in de buurt) kun je er een rol van die flexibele gele pijp omheen doen (kost je niet al teveel).
Gewone cat5 kabel moet gewoon tegen vocht en alles kunnen, dus die moet je zo de grond in kunnen gooien.

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Welke caterogieen UTP zijn er eigenlijk?

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
CAT 1,2,3,4,5 en 6

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

3=10Mbit
5=100Mbit
6 is toch nog redelijk nieuwe
en waar zijn al die andere categorien dan voor?

• FrankGuthrie
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-08 13:00

FrankGuthrie

I Wanna Be Kate

Op donderdag 07 december 2000 20:12 schreef Randy het volgende:

en waar zijn al die andere categorien dan voor?
Dat vraag ik me ook af, hier op het wekr kunnen ze me dat niet vertelle :'(

Russian Blue Neji
Kate Bush
Blue Horizon(a website about Star Trek & Babylon 5)

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-08 19:47
ok bedankt jongens ;) duidelijk..!!

toch wel benieuwd waar die andere caterogieen voor zijn

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

cat 1 : telefoon enz.
cat 2 : ikke ook niet weten
cat 3 : 10 Mbps (klassiek Ethernet)
cat 4 : 16 Mbps (TokenRing)
cat 5 : 100 Mbps (fast Ethernet, FDDI/CDDI), 155 Mbps (ATM)
cat 6 : Gigabit Ethernet

En als je onder de grond gaat leggen zou ik zeker gaat voor STP (shielded twisted pair), en dan in de versie met een gevlochten mantel, niet met folie (FTP).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Hoe zit dat eigenlijk met de knaagdierbestendigheid van die kabels. Ik weet dat er gewone telefoonkabels zijn met een stalen kern tegen het doorknagen van die kabels. Zijn die er ook in UTP uitvoering? Ik heb namelijk geen zin om ieder weekend de kruipruimte door te kruipen:)

• TheGhostInc
  • Niet online
Overigens is Cat5 gewoon geschikt voor Gigabit, dat was namelijk de eis, zodat niet overal nieuwe bekabeling moest worden getrokken.
Cat6 is gewoon iets beter, maar heeft nog niet echt een specifieke toepassing.

Zoals ik al zei, een rol flexibele pijp om je kabeltje heen en je hebt nergens last van. Je kunt dan ook makkelijk een 2de kabeltje erbij leggen.
(hoef je ook geen duurdere kabel neer te leggen dan eigenlijk nodig is, want FTP en STP is wel leuk, maar als je kabel wordt aangevallen door ongedierte slopen ze hem toch wel)

Trouwens zijn cat5 (een beetje cat6) en cat3 de voornaamste kabelsoorten die je kunt krijgen, waarbij cat3 meestal 2de hands is.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:57
mvdejong ?? FDDI ?? is toch glasvezel-ring? hoe wilde je dat door UTP drukken ?

enne.. volgens mij kan 1Gbit ook door CAT5 heen hoor :)

Have a wheelie good weekend!

Verwijderd

Fijn , dan heb ik van m'n vriend die bij zo'n netwerkfirma werkt 1000 meter gigabit kabel gekregen . Is een Gigaspeed Cat 6 . Daar draait heel m'n 100 Mbit netwerkje op !
iemand een gedacht voor hoeveel frank ik hier kabel heb liggen ?

Verwijderd

Op donderdag 07 december 2000 22:20 schreef mvdejong het volgende:
cat 1 : telefoon enz.
cat 2 : ikke ook niet weten
cat 3 : 10 Mbps (klassiek Ethernet)
cat 4 : 16 Mbps (TokenRing)
cat 5 : 100 Mbps (fast Ethernet, FDDI/CDDI), 155 Mbps (ATM)
cat 6 : Gigabit Ethernet

En als je onder de grond gaat leggen zou ik zeker gaat voor STP (shielded twisted pair), en dan in de versie met een gevlochten mantel, niet met folie (FTP).
Cat 2 is ook voor voice (net als Cat 1).

Straatje

Verwijderd

Ik hep mijn hele huisje vol cat5 kabel liggen.. nergens problemen mee... je kan ook STP nemen maar is is HEEEEL duur....

• Gregoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16-08 00:59
Op zondag 10 december 2000 19:04 schreef real_raichu70 het volgende:
Fijn , dan heb ik van m'n vriend die bij zo'n netwerkfirma werkt 1000 meter gigabit kabel gekregen . Is een Gigaspeed Cat 6 . Daar draait heel m'n 100 Mbit netwerkje op !
iemand een gedacht voor hoeveel frank ik hier kabel heb liggen ?
Hmm, je hebt dus 1 km aan Cat 6 kabel zomaar gehad? Zo'n vriend wil ik ook wel :) Die kabel kost namelijk nogal de nodige frankskes ja.

Verwijderd

Op zondag 10 december 2000 19:00 schreef FragDaddy het volgende:

Tokenring FDDI kan bv dus door UTP 'gedrukt' worden. :)

Verwijderd

Op zondag 10 december 2000 17:55 schreef TheGhostInc het volgende:

Zoals ik al zei, een rol flexibele pijp om je kabeltje heen en je hebt nergens last van. Je kunt dan ook makkelijk een 2de kabeltje erbij leggen.
Hoe kom je aan die pijp (afgezien van bruut jatten..... (en probeer het dan ook nog maar eens in een VW Caddy te frotten, lukt niet kan ik je zeggen....>:))
Want ik moest laatst twee panden verbinden met glas, en heb toen maar bij de gamma afvoerbuis gehaald en dat aan elkaar geplakt..

Werkt ook heel goed, overigens....:7

• mvdejong

mvdejong

Op zondag 10 december 2000 19:00 schreef FragDaddy het volgende:

Zoals praktisch elke netwerk-technologie is ook hier gezocht naar een mogelijkheid om het door normale patch-panels en gebouw-bekabeling te drukken, met aanvaarding van de resulterende afstands-beperking.
FDDI over koper bestaat (ligt hier thuis van beide uitvoeringen een klein segmentje naast me), en wordt ook wel CDDI genoemd (Copper Distributed Data Interface, als tegenhanger van Fiber DDI).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Als je maar genoeg dataverkeer hebt, dan blijven die knaagdieren er echtwel vanaf. Zodra ze zien dat hun broertje al die volts door zijn strot gejaagd kreeg, wil je niet weten hoe snel ze kunnen graven :P

serieus mode:

Uhm, die pijpen heten niet voor niets flexibel. Je kan ze "oprollen". Echt klein zullen de windingen niet worden, maar ik denk dat het wel in je auto past hoor...

Verwijderd

[b]
Uhm, die pijpen heten niet voor niets flexibel. Je kan ze "oprollen". Echt klein zullen de windingen niet worden, maar ik denk dat het wel in je auto past hoor...
Die grote rollen met plastic buis, geproduceerd door o.a. Wavin, en gebruikt door Level3, A2k, KPN. hebben zo'n grote diameter dat je ze ech dus nie in je wagen krijgt he...

Over welk type pijp heb jij het dan, ^JaapVR^ ?

• TheGhostInc
  • Niet online
Je kent toch wel die goedkope gele pijp waar je normaal je stroomdraadjes doorheen legt, die heb je ook flexibel, kost bijna niks, en je hebt toch 10 meter beschermde kabel, is nog goedkoper dan STP ipv UTP

Verwijderd

PVC-buizen heten die dingen :?

Verwijderd

Op zondag 10 december 2000 19:06 schreef Straatje het volgende:

[..]

Cat 2 is ook voor voice (net als Cat 1).

Straatje
Yep,

Cat 1 en 2 zijn inderdaad voor voice...minder dan 4Mbps.
Cat 3 gebruikt 4 twisted pairs en is geschikt tot 10 Mbps (laagste data-grade)
Cat 4 data-grade, 4 twisted pairs, tot 16 Mbps (Token Ring)
Cat 5 tot 100 Mbps

Bron: Networking Essentials (Microsoft).
Ik heb er trouwens nog niet van gehoord dat je met Cat 5 tot Gigabit kan gaan. :?
Ook van Cat 6 heb ik nog niet gehoord, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen.
:)

Verwijderd

Volgens mij zijn de adsl kabels van splitter naar modem ook cat3. Dus cat3 = voor adsl.

Dit zegt KPN in ieder geval, ze raden ook aan een cat5 kabel te kopen, omdat dat volgens hen betere preformance geeft.

• mvdejong

mvdejong

Cat-5 (eigenlijk Cat-5e) gaat tot GigaBit, maar dan wel met gebruik van alle 4 de paren (net zoals 100Base-T4 alle 4 de paren gebruikt om 100 Mbps over Cat-3 te jagen).
Cat-6 is de voorgestelde kwaliteit om ook Gigabit weer over 2 paren te kunnen krijgen.

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Op zondag 10 december 2000 19:13 schreef voxell het volgende:
Ik hep mijn hele huisje vol cat5 kabel liggen.. nergens problemen mee... je kan ook STP nemen maar is is HEEEEL duur....
Heb ik ook, voor in totaal aan 87 meter. Heb er ook een van 20 meter onder de vloer door liggen, en nergens problemen mee.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Pagina: 1