pc 'freezt' bij applicatie's, zelfs na een format

Pagina: 1
Acties:

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-05 23:23
Goedenavond,

Ik was het vanmiddag goed beu dat mijn pc bij een 'zwaardere' aplicatie dan windows of Word, gewoon bevriest. De makkelijkste oplossing leek mij om maar een "format C:\" toe te passen, aangezien mijn windows xp installatie nogal bevuilt was.
Deze installatie (van opnieuw Windows XP) liep vlekkenloos. Toen ik de achtergrond een beetje had ingesteld enzo, begon ik de huis-tuin-en-keuken- applicaties te installeren. Hier is een lijstje;

Nforce drivers 2.64
Detonators 45.33
MBM 5.3.5.1
Steam + CS 1.6
Halo
CPU Stabilty
Ad-Aware 6

Toen ik Counter-Strike 1.6 wilde starten, liep de pc na ongeveer 30 seconden weer gewoon zoals altijd vast. Nahja, kan gebeuren natuurlijk, denk ik. Ik probeer het nog een keertje; Deze keer houdt de pc het ongeveer 3 minuten vol.
Nadat ik Halo had getest (hield het ongeveer 2 minuten in-game vol), had ik CPU stability getest, deze hield het precies 1 minuut en 1 seconde vol, met een cpu-temperatuur van 60 graden. Mijn NB en SB zijn respectivelijk 39 en 33 graden.
Andere versies Detonators en Nforce drivers mochten niet baten. De windows cd (hoewel gekopieerd), doet het op andere pc's wel gewoon goed. Ik heb alle updates van Windows ge-installeerd.
Eventjes een lijstje met hardware ter verduidelijking;

AMD 2400+ T-B @ 2000 Mhz @ 60 graden fully loaded
MSI K7N2G-L met Onboard GeForce4
DDR 400Mhz Twinmos cas2.5 Geheugen
Seagate Barracuda IV 80Gb 7200 rp/m
Sweex 300Watt ATX voeding

De rest van de hardware (pci-kaartjes, cdrom spelertjes, andere hd enz), heb ik voor het gemak er even uitgehaald, om zeker te weten dat zij niet de boosdoener zijn.
Ook heb ik een Q-tech 300Watt voeding geprobeerd, dit verhielp het probleem ook niet (hoewel de voltlijnen wel correct zijn).
De bios heb ik ook al een aantal keer doorspit en gecleart.
Ad-Aware vond welliswaar wat rotzooi, maar dit verhielp mijn probleem ook niet.
Memtest86 vond ook geen fouten in mijn geheugen.
Wie heeft er tips voor mij?
Ik wist natuurlijk niet waar ik dit topic moest plaatsen, ik hoop dat het hiero goed staat

[ Voor 5% gewijzigd door w0w op 23-11-2003 00:00 ]

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11-2025
Het enige wat ik nog kan bedenken is even je koeler controleren, misschien dat die niet helemaal lekker zit en er af en toe een hot-spot optreedt..

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Verwijderd

probeer eens wat ander geheugen in je pc, heb namelijk al eerder van dat soort fratsen gezien. Met ander geheugen was het opgelost

• w0w
Het enige wat ik nog kan bedenken is even je koeler controleren, misschien dat die niet helemaal lekker zit en er af en toe een hot-spot optreedt.
Koeler (volcano 11) heb ik al een keertje eraf gehaald, om de cpu schoon te maken (je weet maar nooit he :X ), maar dit hielp ook niets.
probeer eens wat ander geheugen in je pc, heb namelijk al eerder van dat soort fratsen gezien. Met ander geheugen was het opgelost
Ik zal proberen vandaag nog ander geheugen te testen, anders waarschijnlijk morgen. Maar memtest86 geeft na ongeveer 40 minuten nog steeds geen fouten, kan het dan toch aan het geheugen liggen?

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Controleer eens de waardes van je voeding.

Een Sweex 300 watt voeding is niet echt je-van-het dus die zou het wel eens heel zwaar kunnen hebben. Voor Q-tec geldt hetzelfde eigenlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door dreeke op 23-11-2003 14:58 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• w0w
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/yoyordi/pics/mbm.JPG
Waardes zien er niet slecht uit(lijkt mij), hoewel de +12V misschien wat hoger had gekunt :)

edit;
owjah, de rpm teller heb ik nog niet ingesteld, maar ik weet wel zeker dat ie draait :P

[ Voor 56% gewijzigd door w0w op 23-11-2003 15:29 ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
nu wel... die +12v is prima... ik vraag me af of je een cpu hebt die op 1,85v draait....

kijk eens goed naar de namestring op je proc. daaruit moet je op kunnen maken of je proc ook 1,85v nodig heeft of dat ie aan 1,75 of zelfs 1,60 voldoende heeft.

edit:

Ik zie net dat je een Througbred B core hebt. Dan is de 1,85 te hoog... de meeste zijn 1,65 of 1,60v.

[ Voor 190% gewijzigd door LollieStick op 23-11-2003 15:36 ]

• w0w
nu wel... die +12v is prima... ik vraag me af of je een cpu hebt die op 1,85v draait....

kijk eens goed naar de namestring op je proc. daaruit moet je op kunnen maken of je proc ook 1,85v nodig heeft of dat ie aan 1,75 of zelfs 1,60 voldoende heeft.

edit:

Ik zie net dat je een Througbred B core hebt. Dan is de 1,85 te hoog... de meeste zijn 1,65 of 1,60v.
In mijn bios kan ik waardes voor mijn vcore kiezen uit; 1.6V 1.55V t/m 1.8V met stapjes van 0.25, ik heb hem op 1.8V gezet, maar ik zal wel eventjes proberen om hem op 1.6V 1.55V te zetten.

edit;
CPU Stability doet het nu al 52 minuten... zou het dan echt aan een te hoog voltage waarde kunnen liggen?
Maar wat ik zo gek vind, de pc loopt al ongeveer 8 maanden op 1.8V, waarom trekt ie dat sinds 1 week ongeveer niet meer dan?

[ Voor 24% gewijzigd door w0w op 23-11-2003 16:34 ]

• LollieStick
slijtage aan je processor? kan zijn dat je processor beschadigd is.

• w0w
Ik heb CPU Stability nu 30 min draaien op een Vcore van 1.7V (volgens MBM 1.75), en hij blijft het gewoon doen, ik ga zo 1.75V en daarna 1.8V nog een keertje proberen.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Waarom staat je voltage hoger als je toch maar op standaard snelheid draait :? Draait hij niet stabiel op 1.65v?

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Vroeger had ik ook zoiets met mijn oude pc (celeron 333). Ook momenten dat hij niks meer wilde doen, en daarna had hij vaak het problemen dat het bios bij de POST de tweede harde schijf niet meer kon vinden. Als ie daarna Windows weer kon starten, kreeg je ook vaak een BSOD.

Nadat ik die tweede harde schijf had losgekoppeld werkte alles weer perfect. Dus ik zou zeggen, kijk je harde schijf/schijven eens na met bijv Speedfan, hiermee kan je de fitness en performance van je hdd's zien.

• w0w
Waarom staat je voltage hoger als je toch maar op standaard snelheid draait Draait hij niet stabiel op 1.65v?
Jahwel hoor, maar normaal overclock ik hem zo'n 300 Mhz, en dat vind ie dan toch wreder met meer Voltage. Maar omdat ie constant freezde, heb ik hem maar even op de standaard snelheid laten lopen
Nadat ik die tweede harde schijf had losgekoppeld werkte alles weer perfect. Dus ik zou zeggen, kijk je harde schijf/schijven eens na met bijv Speedfan, hiermee kan je de fitness en performance van je hdd's zien.
Ik heb maar één HD, een Seagate Baracuda IV 80gb 7200 r/m
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/yoyordi/speedfan.JPG
Zou het aan de slechte fitniss kunnen liggen? Ik krijg vrijwel nooit meer een BSOD, en mijn bios herkent ook altijd gelijk mijn HD :?

[ Voor 44% gewijzigd door w0w op 23-11-2003 17:22 ]

• LollieStick
het is wel duidelijk dat het op een lager voltage goed werkt dat je cpu dus aan het overleiden is op de te hoge voltage. laat hem gewoon op default snelheid draaien. Overigens heb je, naar ik meen, voor een overclock van 300 ook geen voltage verhoging nodig. Mocht het zo zijn dat dat wel nodig is is 1,85 wel erg wreed en kan je prima of op 1,70 of 1,75v

edit:
Vertrouw niet op speedfan. ik heb eens een harddisk gehad en die had een nog lagere fitness dan de jouwe (aardig wat lager). die harddisk is nu 3 jaar oud en leeft nog steeds. die test heb ik 2 jaar geledne gedaan ofzo....

als je het echt niet vertrouwd, check je met de diagnostic utility van seagate.

[ Voor 32% gewijzigd door LollieStick op 23-11-2003 17:45 ]

Verwijderd

Mhmm, en freezt je pc niet als je hem op de standaard snelheid hebt lopen? Als hij alleen freezt terwijl je hem hebt over geklokt dan kan het aan je AMDtje liggen. Ik had hier ook een 2400+ liggen die heel slecht tegen overclocken kon en freezde ook gelijk wanneer ik ook maar iets zwaars wou gaan doen..... moet je gewoon kijken op welke snelheid hij wel stabiel blijft lopen en niet freezt....

• w0w
het is wel duidelijk dat het op een lager voltage goed werkt dat je cpu dus aan het overleiden is op de te hoge voltage. laat hem gewoon op default snelheid draaien. Overigens heb je, naar ik meen, voor een overclock van 300 ook geen voltage verhoging nodig. Mocht het zo zijn dat dat wel nodig is is 1,85 wel erg wreed en kan je prima of op 1,70 of 1,75v
Okej, bedankt, ik zal um voortaan op 1.7V zeten :)
Vertrouw niet op speedfan. ik heb eens een harddisk gehad en die had een nog lagere fitness dan de jouwe (aardig wat lager). die harddisk is nu 3 jaar oud en leeft nog steeds. die test heb ik 2 jaar geledne gedaan ofzo....
De schijf is nu ook al een jaartje op dezelfde fitness, doet het voor de rest nog perfect, ik maak me dus niet echt zorgen
als je het echt niet vertrouwd, check je met de diagnostic utility van seagate.
Goed idee, zal ik zometeen doen.
Mhmm, en freezt je pc niet als je hem op de standaard snelheid hebt lopen? Als hij alleen freezt terwijl je hem hebt over geklokt dan kan het aan je AMDtje liggen. Ik had hier ook een 2400+ liggen die heel slecht tegen overclocken kon en freezde ook gelijk wanneer ik ook maar iets zwaars wou gaan doen..... moet je gewoon kijken op welke snelheid hij wel stabiel blijft lopen en niet freezt....
Het maakte niet uit of ik hem over- onder- of normaal-clockte, hij freesde hoe dan ook. (maar ik heb hem voor de zekerheid maar ff op standaard snelheid gezet).
ik zal zo es proberen om hem met 1.7V op 2400Mhz stabiel te laten lopen, ik denk dat ie dat wel trekt. Maar het maakt mij niet zo veel uit als ik hem niet (goed) kan overclocken, als ie op 2000Mhz maar stabiel koetjes kan draaien :)

edit;
Als ik mijn Vcore op 1.7V zet, draait mijn pc meer dan een uur Stability test, op 1.8V houd ie het slechts 3 minuutjes voor, is dit dan een teken dat mijn cpu stervende is?

hm, waarschijnlijk wel een inkoppertje :|

[ Voor 8% gewijzigd door w0w op 23-11-2003 20:22 ]

Pagina: 1