Toon posts:

Photoshop collage kleuren over laten lopen

Pagina: 1
Acties:
  • 147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met photshop 7 wil ik een collage maken van een aantal digitale foto's. Ik heb daarom een nieuw bestand gemaakt met afmetingen van van 200x150 cm 72 pixels/inch en kan nu uit mijn digitale foto's direct stukjes kopieren die ik plak in de nieuwe foto. De verhoudingen van de nieuwe (collage) foto is dan gelijk goed om een afdruk via een fotocentrale te maken.
Nu selecteer ik een stuk uit een foto en plak die in de collage. Deze heeft dan harde randen in de vorm zoals ik die gekozen heb bij het knippen/plakken. Nu zou ik op de randen waar die geplakte foto's elkaar raken/overlappen graag met een penseel er overheen gaan met als effect dat die harde lijnen en kleuren mooi in elkaar over gaan lopen. Hierdoor krijg ik tussen de geplakte foto's in elkaar overlopen de kleuren, bij voorkeur in wat pastel achtige tinten.
Ik heb met retoucheren geprobeerd maar dat levert niet het gewenste effect op.
Natuurlijk ben ik geen photoshop deskundige en wil ik die collage voor sinterklaas kado geven en hoop ik dat jullie me kunnen aangeven welke functionaliteit ik hiervoor het beste kan gebruiken.

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:25

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Wat je zou kunnen doen is:

- als je nog in lagen werkt: ga met een gummetje waarbij de doorzichtigheid hoog is over je verse laag met de harde randen
- als je niet meer in lagen werkt: probeer de smudge tool (dat vinger-icoontje) op een lage waarde.

Lagen samenvoegen kan met behulp van het Layer-menu (Layer » Flatten image)

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 18:10

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Bij mij is iig ingesteld dat elk item dat je plakt in je afbeelding een nieuwe laag wordt.

Je zou inderdaad goed de 'Smudge' of 'Push' tool kunnen gebruiken. Zet dan wel in de balk met opties ook 'Use all layers' aan, anders kun je in de ene laag wel smeren maar dan komt het in de andere laag nog niet door.

En trouwens... mijn foto's komen hier allemaal binnen vanaf mn digicam op 180 dpi... misschien ook iets voor jou? Dan heb je nog meer kans dat hij bij de fotocentrale beter uit de verf komt, zeg maar.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik denk dat het makkelijkste gewoon is: maak een nieuwe layer [moet wel de bovenste zijn], en ga daarin met een zachte brush [met een pasteltint] langs de randen. Je kan gewoon bij elke hoek van een afbeelding beginnen, shift inhouden, en dan op de andere hoek klikken. Dan krijg je automatisch een rechte lijn met een verloopje van afbeelding->tint.

Dit lijkt mij de simpelste manier, let er wel op dat je een erg zachte brush gebruikt [dus met veel verloop] en met het midden van je brush-cursor van hoek-tot-hoek gaat [anders krijg je een verloop binnen het plaatje zelf, en heb je nog steeds een rand]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
De manier die ik altijd gebruik is "feather"

Je selecteert het stuk uit de originele foto (liefst ook niet een rechthoekige selectie) en kiest dan bovenin onder select "Feather"
Dan moet je het aantal pixels opgeven voor de overloop rand en daarna copy en paste je die selectie naar de nieuwe "foto"

Wat doet feather eigenlijk ...
Hij past op de rand een soort opacity (transparantheid) toe. meer transparant naar de randen toe.
De breedte van die opacity-rand is het aantal pixels wat je opgeeft.
Het is echt een experimenteerwerk, om er feeling voor te krijgen.... elke keer weer, omdat geen foto even groot is.
Ik pak meestal een overgang van ongeveer 1 cm, maar met een collage zou dat nog wel meer mogen zijn.
150 cm = 60" = 4252 pixels (@72dpi) Je zou in jouw geval best een150 - 200 pixels overloop mogen hebben.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• tie-rep
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-02 15:56

tie-rep

nu met ir. !

gebruik hiervoor masks, met een feather in de mask. Of evt. kan je met de painttools een ander overgangseffect toevoegen...

Zo heb je een document waar je niet in je bronmateriaal loopt te rommelen en je dus nog altijd snel een foto kan verwisselen.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik zou het ook met masks doen. Het ligt een beetje aan het soort foto's maar je zou bv ook de lagen met je foto's op multiply of darken kunnen zetten.. zo pakt de ene foto de ander ook nog een beetje mee. Als je dat dan combineerd met de masks van tie-rep dan moet je volgens mij een aardig eind komen :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Pagina: 1