Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste Tweakers,

Mijn eerste post, onmiddellijk een vraag...
Ik hoop dat deze in het juiste forum staat, anders heb ik al een imago van jewelste, nog voor ik het woord Tweaker kan uitspreken :(

Wat jullie nog even moeten weten vóór ik m'n vraagje stel :

* Alles moet zo weinig mogelijk kosten ( ik heb een maandelijks inkomen van ca 25 € :p )
* Ik heb verschillende oplossingen gevonden , maar ik weet niet wat het beste is
* Ik heb al hier op GoT en op Google gezocht , maar ik vind niet precies wat ik wil.
* Ik dank jullie voor het lezen van mn topic en hoop dat jullie me willen helpen

Ik internet momenteel op een P3 1000mhz met ADSL, nu heb ik boven een P1 100 mhz (@120) en daarop wil ik nu internetten.

Tja , da's simpel he , koop 2 netwerkkaarten , leg een kabeltje en klaar. Maar deze computer hier verandert regelmatig van plaats en dan is een kabeltje niet zo handig. Wireless is natuurlijk een optie maar da's dan weer relatief duur. Ik heb boven op m'n kamer een telefoonstekker die op dezelfde lijn zit als de ADSL hier beneden , zou ik dan eventueel niets via die telefoonstekker kunnen doen ?

Ik weet het niet , ik ken er bitter weinig van , maar vermoed dat dat niet zal lukken :s Wat is dan de beste optie ??

Bedankt voor het lezen ,

Bram

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 10:15
Wat wil je nu precies via deze telefoonstekker laten gaan?
Wil je de twee computers op die manier laten communiceren of wil je gewoon op die P1 die bovenstaat ook op internet kunnen?

Verwijderd

Pink Panther schreef op 22 november 2003 @ 20:42:
Wat wil je nu precies via deze telefoonstekker laten gaan?
Wil je de twee computers op die manier laten communiceren of wil je gewoon op die P1 die bovenstaat ook op internet kunnen?
Hij wil met zn andere PC op internet.

Lijkt me dat het kan, alleen moet je dan wel een extra splitter en adsl-modem kopen en installeren. Niet echt een goede optie denk ik... Je kan dan ook niet eens met 2 pc's tegelijk op internet.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 20:46:
[...]
Hij wil met zn andere PC op internet.

Lijkt me dat het kan, alleen moet je dan wel een extra splitter en adsl-modem kopen en installeren. Niet echt een goede optie denk ik... Je kan dan ook niet eens met 2 pc's tegelijk op internet.
Hmm , dat ik niet met 2 pc's op internet kan , is niet zo heel erg eigenlijk... maar dan zal dat waarschijnlijk wel duur worden :s

Is er een andere uitweg ??

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 17:06

_WgV_

It's a magical world!

Voor niets gaat de zon op jongen, misschien kun je bij vrienden (die een beetje iets met pc's doen) bedelen om een netwerkkaartje (die overigens maar €10 hoeft te kosten p/s) want dat is echt de enige oplossing!

#StopBurningStuff

• Pink Panther
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-04 10:15
Wat je zou kunnen doen is de splitter beneden aansluiten. Vervolgens laat je op de blauwe en rode draad de telefoonlijn naar boven gaan en de gele en groene draad gebruik je als ADSL lijn. Boven moet je dan de groene en gele draad uit de telefoon stekker laten komen en een tweede stekker aansluiting op plaatsen waarop je het ADSL modem kunt insteken.
Je zult dan wel altijd het modem moeten plaatsen op de plaats waar je wilt werken, ofwel wanneer je beneden bezig bent steek je de modem onder in, ben je boven bezig, dan steek je het modem boven in. (werkt eigenlijk alleen als je een USB modem hebt anders is het teveel werk.....)
Nadeel is natuulijk wel dat je maar steeds op 1 computer kunt internetten.
Voordeel is dat het vrijwel niets kost.

Verwijderd

Topicstarter
@ _WgV_

Quote uit m'n openingspost :
Tja , da's simpel he , koop 2 netwerkkaarten , leg een kabeltje en klaar.
Maar deze computer hier verandert regelmatig van
plaats en dan is een kabeltje niet zo handig

En wireless kost me net iets teveel...

--------------------------------------------
@ Pink Panther

Dat met die draden begrijp ik niet zo goed ,
maar dat kan ik dan eens aan m'n pa vragen ( die nu even weg is )

Kan ik dan ipv die adsl usb modem te verplaatsen boven geen 56k modem gebruiken ( heb er nog 3 ) , ik weet wel dat dat
de snelheid niet ten goede komt , maar dat maakt niet uit ....

[EDIT] de layout werd beetje verneukt

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 22:03 ]

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:14

Korakal

Up up up!

iets met dubbeltjes en eerste rang enzo... ;)
Die telefoonlijn gebruiken is geen optie wat mij betreft. Een telefoonkabel is niet stabiel genoeg om als alternatief te dienen voor een netwerkkabel. De andere optie die genoemd werd: een tweede (ADSL) modem erop gaat ook niet lukken, je kunt simpelweg maar 1x bij je provider inloggen. En aan een 56k modem heb je al helemáál niks, dat zal niet werken.

Ik zie twee oplossingen:
1. De mooiste van de twee: twee WLAN PCI kaarten kopen. Hoeft echt niet heel duur te zijn. Zie bijvoorbeeld Sweex PCI kaart, €30 of MSI PCI kaart, €30 of Sweex USB adapter, €31 (zie verder nog hier).
Je laat deze dan in een P2P (peer to peer) modus werken, zodat je geen accesspoint nodig hebt. Voor €60,- ben je klaar.
2. De bedrade optie. Je moet dan wel een netwerkkabel trekken (nogmaals: de telefoonkabel is géén optie) en die zijn ook niet gratis. Afhankelijk van de lengte kost je dat ook nog een euro'tje of 10-15 (bijv 20 meter voor 15 euro) en 2x netwerkkaarten van ongeveer een tientje per stuk.

Misschien kun je je pa nog even aardig aankijken? :P

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 14:51
Ethernet over stopcontact :)

http://www.devolo.nl

hoe duur die dingen zijn, is mij niet bekend.

Verwijderd

Topicstarter
MicroLink dLAN Ethernet
89,00 EUR
*2 = 178 EUR ( als ik het goed geteld heb )

deze optie valt dus af ;)

dan is WLAN toch de enige optie ? :s ;(

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik vraag me af waarom die computer steeds van plaats verandert? Steeds in een andere kamer ofzo?
Als je bijvoorbeeld 2 verschillende plaatsen hebt voor deze pc, kun je natuurlijk ook 2 UTP-kabels naar boven trekken, naar beide kamers. Dan kun je afhankelijk van waar de pc staat, er altijd een kabel inpluggen. Natuurlijk wel even beneden de kabel ompluggen, of een switch kopen.

Verwijderd

Topicstarter
koelkast schreef op 23 november 2003 @ 10:59:
Ik vraag me af waarom die computer steeds van plaats verandert?

*** Ik ook :p

Steeds in een andere kamer ofzo?
Als je bijvoorbeeld 2 verschillende plaatsen hebt voor deze pc, kun je natuurlijk ook 2 UTP-kabels naar boven trekken, naar beide kamers.

*** Het probleem is , ik mag ook niet in de muurtjes beginnen boren van m'n papaatje |:(
Aangezien ik dus niet met die telefoonkabel aan de slag kan en ik met m'n huidige netwerkkaarten en met die modem niets kan zal het wireless worden he ...

Nu zie ik door alle draadloze bomen het netwerkbos nietmeer ... er zijn zoveel zulke kaartjes ....

Welke WLAN kaart is goed en goedkoop ??

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 17:06

_WgV_

It's a magical world!

Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 11:14:
[...]

Aangezien ik dus niet met die telefoonkabel aan de slag kan en ik met m'n huidige netwerkkaarten en met die modem niets kan zal het wireless worden he ...

Nu zie ik door alle draadloze bomen het netwerkbos nietmeer ... er zijn zoveel zulke kaartjes ....

Welke WLAN kaart is goed en goedkoop ??
Zie de post van Korakal :)

#StopBurningStuff

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:56

mjl

Ugh

Zoals hierboven gezegd is het gebruiken van het telefoondraadje voor zowel adsl als telefoon moegenlijk, dan is het alleen een kwestie van je modem op een ander plaats inprikken. Dat is het goedkoopste. Je kunt ook overwegen het telefoon draadje te vervangen doot UTP kabel (of 2 1 voor netwerk en 1 voor 4 telefoon aansluitingen) en daar mee een netwerk leggen, kost je dan wel kabel en 2 netwerk kaarten.

Over het "splitsen" van je telefoon draaad: zo'n snoer bevat 4 draden (meestal rood, blauw, geel en groen) daarvan zijn alleen de middelste (in zo'n modulair stekkertje) nodig voor een verbinding (rood en baluw). Als je dus een modulair stekker aankrimpt met aleen deze draadjes in het midden is dat 1 lijn, de andere 2 draadjes doe je in een tweede stekker. Herhaal dit aan de andere kant van de lijn, en klaar: 2 verbindingen naar boven. Nu de ene met de gewoone telefoonlijn verbinden en de andere met je ADSL. Je kunt dit zelfs permanent doen door vanaf je splter je kabeltje te verdubblen.

En dan dus je modem aansluiten waar het jou uit komt. Alleen niet tegelijk op internet ...

Ja en als je de PC blijft verplaatsen dan is draadloos toch altijd het makkelijks, echter wel de duurdere oplossing. Duurder kan ook, neem een wireles modem/router voor adsl en 2 netwerk kaarjes, ben je in 1 klap van het gedoe af en kun jeje ADSL oook makkelijk deln met je buurman en daarmee geld besparen op het abonnement .;)

-------

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Je zegt dat wireless netwerk relatief duur is.

pricewatch: USB Adapter COMPEX
Als je nu 2 van de bovenstaande haalt, dan kan je een ad-hoc netwerkje opzetten en dan ben je klaar voor 30 euro.

Je moet gewoon accepteren dat wat je wilt, geld kost. :)

Verwijderd

Heb net zelf dit weekend zitten kloten met de foonbedrading:
Zo zou je het kunnen doen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
                      {     Splitter   }
------ISRA Rood------> Line Rood
           Blauw----->      Blauw           { Kroonsteen }       {Telefoonkabels 1/2/3}
                       Modem Rood---------->      1      <-----       Geel
                             Blauw--------->      2      <-----       Groen
                        POTS Rood---------->      3      <-----       Rood
                             Blauw--------->      4      <-----       Blauw

Vervolgens een telefoonstekker aangepast voor ADSL-modem waarbij i.p.v. bovenste 2 pinnen de onderste twee pinnen worden gebruikt.
Op die manier kun je in het gehele huis ADSL-en (mits je het modem meeneemt natuurlijk) en het kost je geen geld aangezien de kabels er toch al liggen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
hej dude , bedankt voor je hulp , maar ik snap er niets van .

ik ga toch voor wireless ( sparen ;) ) omdat ik toch geen 2 adsl modems heb en ik met een 56k niets ben

mijn probleem is zo ongeveer opgelost , iedereen die me geholpen heeft van harte bedankt !!
Pagina: 1