Toon posts:

Windows xp installeren vreemd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

ik heb hier een Targa Lidl Laptop staan van iemand die opnieuw geinstalleerd moet worden omdat hij niet meer kon booten vanaf de Harde schijf. Nu heb ik die Windows XP cd die erbij zat (Targa versie) in de cd-rom drive gedaan, en uiteraard 1st boot device cd ingesteld. Hij gaat dan mooi formatteren, en de installatiemappen kopieren. Dan start ie net zoals altijd hier thuis op mijn pc opnieuw op. Vervolgens gaat hij dan weer van voor af aan beginnen, dus opnieuw formatteren en installatiemappen kopieren. Mijn vraag is hoe ik nu verder moet, want ik weet het ff niet. Want ook als ik zorg dat na het rebooten als eerste van de HDD gestart moet worden ipv diskette of cdrom dan kan ie weer niet opstarten.

Alvast bedankt.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:27
CD er uit tot hij opgestart is naar het installatie menu en dan pas weer er in?

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het juist, hij gaat het installatiemenu niet in, ipv dat meldt hij iets van dat ie niet kan booten van de harde schijf.

Verwijderd

ik zou gewoon formateren met windows 98 opstartdiskette en partities maken dan installen ik denk dan geen probleem

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dan denk ik dat het gaat om een NTFS partitie. Die zal dus niet herkend worden in DOS. Er zit ook nog een 750 MB FAT32 partitie op, met als naam 'recovery'. Kan ik hier iets mee om opnieuw te installeren?

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 17:09

lSltAlKeR

Time destroys everything!

Hij boot altijd als eerste van CD-ROM zeker in de bios? Je moet eerst van HDD laten booten en dan van cd-rom. Want zo als ik nu lees zal hij hoe dan ook eerst van CD-ROM booten. Als de computer herstart. Pluur de cd er dan is uit!

Speedtouch freak

Verwijderd

voledig formateren partitie maken dan met windows cd formateren als fat 32 of nffts begrijp je eerst harde schijf formateren met diskette dan met windows cd formateren als nffts of fat 32

Verwijderd

Master Boot Record corrupt? dan kan ie ook ni opstarten van HD.. win98 opstartflop erin en FDISK /mbr

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij heb ik het niet zo goed uitgelegd...
kijk, ik heb dan geformatteerd en de installatiemappen gekopieerd. Dan start de pc zoals normaal opnieuw op. Tot zover alles hetzelfde als op mijn pc. Normaal gaat hij dan daadwerkelijk installeren bij mij, maar op die laptop gaat hij dan weer helemaal van voor af aan beginnen! Ook als ik de cd eruit haal voordat hij opnieuw opstart lukt het niet, omdat hij dan niet van de harde schijf kan booten (geen bootable floppy, cdrom ---> dus harde schijf).

FDISK gaat denk ik niet; NTFS partitie ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 20:23 ]

• Yoshi
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-04 11:38
probeer eens windows 98 op die fat 32 partitie die je recovery hebt genoemd te installeren

if it is not broken, don't fix it!

Verwijderd

Topicstarter
kan ik wel doen, maar kan dat geen kwaad omdat die er van de fabriek uit al op staat...

dus de data van die harde schijf verloren gaat.
Bij het herstarten begint ie weer bij de cd dus.. Is het ook mogelijk om tijdens het initialiseren van de cd ergens op F2 te drukken om een afgebroken installatie voort te zetten?
ik zal dit eens even proberen. :)

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 20:28 ]

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Bij het herstarten begint ie weer bij de cd dus.. Is het ook mogelijk om tijdens het initialiseren van de cd ergens op F2 te drukken om een afgebroken installatie voort te zetten? Of aan het eind kiezen voor recovery console en daar proberen in te loggen op wat er tot dan toe voor is aangemaakt? (evt vanaf daar fixmbr en fixboot gebruiken).

Krijg je ooit ergens foutmeldingen of vreemd gedrag behalve dit?

Die fat32 partitie is waardeloos. Hierop zijn restorepoints gezet, waarmee een installatie van winxp kan worden teruggezet op een eerdere datum (voor een fout oid). Uiteraard kan xp zelf wel omgaan met NTFS dus het gebruik van de fat32 partitie als troubleshoot actie is volkomen waardeloos. Ik zou deze partitie gewoon verwijderen en een compleet nieuwe NTFS partitie aanmaken. Heb je dat de vorige keer wel gedaan? Een nieuwe partitie maken en (niet quick-) formateren?

[ Voor 37% gewijzigd door SilentStorm op 22-11-2003 20:29 ]

Localhost is where the heart is

Verwijderd

als windows dan geinstald is bij opstarten 1st boot devie hardisk instellen of 1st boot device floppy en 2st device harddisk maar dan moet je natuurlijk er geen floppy in doen comprende

Verwijderd

of windows cd er in doen en in plaats vasn clean instaal upgrade kiezen blijft de data bewaard

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan nu ook in DOS komen (zonder bootfloppy) kan ik dan misschien een command intypen waardoor ik wel kan installeren?

Dat met F2 drukken is nie gelukt geloof ik.

Ik heb de vorige keer geen nieuwe partitie gemaakt, en snel geformatteerd. Bij mijn pc geeft dat geen problemen, denk je wel bij die laptop Silentstorm?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 20:38 ]

Verwijderd

D: <enter>
setup

Verwijderd

Topicstarter
Wat moet ik in godsnaam op mijn D partitie, of bedoel je de cd-rom?

Kan ik overigens niet C:\i386\WINNT.exe in DOS intypen? Ik heb dit uit een andere topic om windows te installeren als de installatiemappen al op de HDD staan.

hoe moet ik eigenlijk in DOS als er staat "C:\WINDOWS" terug gaan naar gewoon "C:\"?

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 20:49 ]

Verwijderd

of is je processsor of geheugen mischien niet goed heb het zelfde aan de hand gehad was soms mobo of processor

Verwijderd

blijft een vreemde zaak als je niet meer van hdd kan opstartyen ook geen virus op hdd

Verwijderd

oeps :X

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 20:56 ]

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Windows XP moet je in tegenstelling tot 2000 wel doen met direct opstarten vanaf cd. In geval van probleem vindt je onder (zo uit mijn hoofd) 'boot' een 4tal images die je op diskette kan zetten om hiermee op te starten.

De reden waarom ik net noemde NIET de quick te gebruiken is dat je al een probleem hebt. Normaal gesproken zul je hem niet nodig hebben, maar als er iets misgaat is dit niet een stap die je zomaar over moet slaan. Mogelijk is je vorige bestandssysteem corrupt geraakt.

F2 is een optie die windows geeft alvorens alle ander onderdelen te laden, als je een nog niet voltooide installatie hebt lopen. De recovery console komt aan het eind hiervan en kun je met de R bereiken. Vereist is dan wel dat er al iets is waar je op in kan loggen.

Er bestaan NTFS voor dos drivers als je nog wat aan wilt prutsen. Ik kan je echter niet helpen met een downloadlokatie.

Verwijderd

Topicstarter
lijkt me dat dat precies hetzelfde effect heeft, omdat die diskettes alleen van belang zijn nog vóór het formatteren, dus waar ik tegen het probleem aanloop heb ik eigenlijk niks meer met die diskettes te maken.

Waarom haal je nou je reactie weg Gelsmurf? kan ik niet via C:\i386\WINNT.exe windows installeren?

hoe moet ik eigenlijk in DOS als er staat "C:\WINDOWS" terug gaan naar gewoon "C:\"?

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 21:01 ]

Verwijderd

tijd om je hdd een keertje te testen denk ik

Hinten naar warez CD's wordt niet op prijs gesteld

[ Voor 43% gewijzigd door elevator op 23-11-2003 13:42 ]

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 20:56:
lijkt me dat dat precies hetzelfde effect heeft, omdat die diskettes alleen van belang zijn nog vóór het formatteren, dus waar ik tegen het probleem aanloop heb ik eigenlijk niks meer met die diskettes te maken.
correct, maar je vroeg net om een andere manier om op te starten en die gaf ik je :P

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik in DOS naar de vorige map navigeren, zeg maar net als je in windows op 'vorige' klikt? welke commando is dat?

Ik heb geen zin om die HDD te testen, hij zal toch niet kapot zijn want ik kan hem nog formatteren en beschrijven.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 21:07 ]

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:16

momania

iPhone 30! Bam!

Ho ho ho.. ff rustig aan nu ;)

In dos door de mappen navigeren doe je met het commando 'cd' (change directory) waarbij je dan 'cd\' toetst om naar de root van je schijf te gaan en cd.. om 1 map terug te gaan.

Verder voor onze duidelijkheid:
Is die windows cd een volledige windows versie of is het alleen maar een recovery boot disc die gebruik maakt van die tweede partitie?

Kijk wel even met fdisk of die eerste partitie wel active is.
Ik heb nu het idee dat die 2e fat32 partitie active is en dat je laptop dus daar van boot.
Dit kan gewoon met fdisk en heeft verder niks met fat of ntfs te maken.

Reacties al 'geen zin om te testen' kan je beter niet maken.
Mensen doen hier voorstellen om jouw probleem op te lossen of iig uit te zoeken wat het kan zijn en dan verwachten we wel dat je een beetje inzet wil tonen en de hulp gewoon wil aannemen.

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik zal er in het vervolg aan denken. ;) \
Die command met cd\ werkt niet.
Is die windows cd een volledige windows versie of is het alleen maar een recovery boot disc die gebruik maakt van die tweede partitie?
hoe kom ik daar achter? Ik heb het vermoeden dat het om een volledige versie van Windows gaat omdat het verder precies hetzelfde gaat als bij mijn eigen pc.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 21:22 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 21:22:

hoe kom ik daar achter? Ik heb het vermoeden dat het om een volledige versie van Windows gaat omdat het verder precies hetzelfde gaat als bij mijn eigen pc.
Mm, lees net dat als je van cd boot er geformateerd wordt en er mappen gekopieerd worden :?

Gaat dat automatisch? Zo ja, dan is het gewoon een recovery cd'tje en staat de rest waarschijnlijk op die 2e partitie.

Het is voor ons dan een beetje lastig om te zeggen wat er mis kan zijn, aangezien wij niet weten wat die cd allemaal doet.
Kan je aangeven wat er allemaal gekopieerd wordt?

Verwijderd

als je er niksa van begrijpt is het beter dat je er iemand met verstand na laat kijken anders maak je hem alleen kapot en verwijder je de data van je pc ik zeg niks meer tenet wou je ook niet naar mij luisteren als je gedaan had wat ik gezegd had had je nou geen problemen meer nou sucses met die rammelbak

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, volgens mij precies hetzelfde als met een gewone versie van Windows xp. Hij meldt dan van dat de installatiemappen gekopieerd worden, welke bestanden precies word heel snel weergegeven in een grijze balk onder aan het scherm. Eén weet ik er nog, Driver.cab.
als je er niksa van begrijpt is het beter dat je er iemand met verstand na laat kijken anders maak je hem alleen kapot en verwijder je de data van je pc ik zeg niks meer tenet wou je ook niet naar mij luisteren als je gedaan had wat ik gezegd had had je nou geen problemen meer nou sucses met die rammelbak
Dus ik heb geen verstand? dank u! Die Laptop gaat niet zomaar kapot hoor, de data is er al af, en de 2de partitie heb ik niet aangeraakt.

Ik heb naar je posts gekeken die tenminste te lezen waren, zonder leestekens en hoofdletters is best onduidelijk hoor.

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 21:33:
Hmm, volgens mij precies hetzelfde als met een gewone versie van Windows xp. Hij meldt dan van dat de installatiemappen gekopieerd worden, welke bestanden precies word heel snel weergegeven in een grijze balk onder aan het scherm. Eén weet ik er nog, Driver.cab.
Bij de gewone kan je zelf nog kiezen op welke partitie je windows gaat installeren en of je nog wilt formateren. Daar gaat dus niets automatisch.

Heb je nou al met fdisk gekeken of de juiste partitie wel active is?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:22

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 21:26:
De enige zonder verstand hier ben jij zelf. Als jij een laptop kapot krijgt met een Windows installatie ben je de eerste... :Z

Maar ff on-topic...

Probeer es een keer in de Recovery Console te komen (Windows Setup uitvoeren totaan het punt waarop wordt gevraagd op 'enter' of 'R' te drukken, en dan op 'R' drukken...), voer vanuit daar de commando's 'fixboot' en 'fixmbr' eens in. Dit is al eerder gezegd, maar of je dit ook geprobeerd hebt wordt ons niet echt duidelijk! :)
momania schreef op 22 november 2003 @ 21:39:
[...]
Heb je nou al met fdisk gekeken of de juiste partitie wel active is?
Idd, daar moet je ook even naar kijken. FDISK werk altijd ongeacht of je je schijf nu met NTFS, FAT of extX hebt geformatteerd, dat maakt geen bal uit :P

[ Voor 24% gewijzigd door --MeAngry-- op 22-11-2003 21:43 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
o shit, volgens mij rammelt mijn uitleg van alle kanten. Ik kan dus wel zelf regelen hoe ik formatteer (overigens alleen ntfs en ntfs-snel), en op welke partitie ik wil installeren.

even kijken met fdisk ;)

fixboot werkt in ieder geval niet

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 21:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met fdisk krijg ik de melding: no fixed disks found
Ik heb de windows 98 bootflop gebruikt en dan a:\ en dan fdisk.

Verder kan ik ook niks met C:\i386\WINNT.exe

Ik ga nu proberen om een eigen Windows xp te installeren. Zou dat kwaad kunnen omdat men bij Targa denk ik niet voor niets een apparte versie meegeven?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 22:05 ]

• momania

momania

iPhone 30! Bam!

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 21:54:

Ik ga nu proberen om een eigen Windows xp te installeren. Zou dat kwaad kunnen omdat men bij Targa denk ik niet voor niets een apparte versie meegeven?
Kan absoluut geen kwaad.
Enige verschil dat er denk ik is, is dat in jouw versie al wat extra drivers zijn opgenomen, maar die kan je ook los downloaden

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 20:22:
Normaal gaat hij dan daadwerkelijk installeren bij mij, maar op die laptop gaat hij dan weer helemaal van voor af aan beginnen! Ook als ik de cd eruit haal voordat hij opnieuw opstart lukt het niet, omdat hij dan niet van de harde schijf kan booten (geen bootable floppy, cdrom ---> dus harde schijf).
En
Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 21:54:
Met fdisk krijg ik de melding: no fixed disks found
Ik heb de windows 98 bootflop gebruikt en dan a:\ en dan fdisk.
Lijkt me eerder een probleem met hardware zelf oid, dat de HD een beetje brak begint te worden (kan, mij ook een keer gebeurd).
Anders zou je altijd nog in het BIOS kunnen constateren of je HD wel goed gezien word?
Als Fdisk geen HD ziet, en je zoals je eerder zegt ook al een paar keer een non system disk error krijgt...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

hoe moet ik eigenlijk in DOS als er staat "C:WINDOWS" terug gaan naar gewoon "C:"?
cd ..

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 22:20 . Reden: fout geknipt ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

momania schreef op 22 november 2003 @ 22:06 over het zelf installeren van XP:
Enige verschil dat er denk ik is, is dat in jouw versie al wat extra drivers zijn opgenomen, maar die kan je ook los downloaden
Daar moet je niet blind op vertrouwen. Ik zou iig eerst de site even checken en eventueel de drivers van de install redden voor ik aan zoiets begin.

1x een Sony vaio gehad waar dus géén drivers voor te downen waren, dan baal je wel..

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Ook met mijn versie heb ik het probleem. Wat me wel opviel de eerste keer is dat de Harde schijf een tikkend geluid maakte best hard, zo om de 20 seconden. De bios herkent die harde schijf wel goed, het gaat om een 40 GB Samsung. Verder zit er een aparte driver cd bij de laptop.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Voor dat je een eind gaat aanprutsen met fdisk en de rest van de recovery tools, kun je misschien beter even hier kijken om eventuele problemen met de harde schijf alvast uit te sluiten.

hier vindt je vervolgens een aantal controletooltjes

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 22:30:
Wat me wel opviel de eerste keer is dat de Harde schijf een tikkend geluid maakte best hard, zo om de 20 seconden.
Een laptop hdd maakt wel meer klik-geluiden doorgaans, maar als je *plink* geluiden hoort zou ik toch maar eens die schijf nauwkeuriger testen...

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt, dat ga ik nu dan even doen.

Hij kan geen Samsung Harddrives vinden.
Oeps, het gaat helemaal niet om een Samsung Harde schijf, maar om een Samsung cd-r station :X . Als ik de pc opstart dat detecteert hij overigens helemaal geen harde schijf, je weet wel in het zelfde scherm als waar je RAM wordt gedetecteerd, en je IDE drives.

Ahh, ik denk dat ik eruit ben. In de BIOS stond de primary master ofzoiets op user, die heb ik op auto gezet en nu detecteert hij wel een Toshiba harddisk. Badankt voor jullie hulp!

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2003 10:27 ]

Verwijderd

edit

Oeps, had bovenstaand niet goed gelezen...
Als je bios al geen harde schijf weergeeft, zal ie wel overleden zijn.
Controleer in de bios of de HD op auto-detect staat, schroef de laptop open en kijk of de kabels goed zitten. Als dit allemaal goed is, en er wordt nog steeds geen HD weergegeven, vrees ik dat je een nieuwe moet kopen (helemaal met enge tikken..)

/edit

Dit is toch echt een MBR probleem, ik heb precies hetzelfde gehad.
Booten met een floppy waar fdisk.exe opstaat. Vervolgens intikken:

fdisk /mbr

(Ongeacht of er NTFS of FAT/FAT32 word gebruikt, MBR is hetzelfde)

Vervolgens opnieuw starten, en het probleem is opgelost.

Raymond

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 23-11-2003 10:30 ]

Pagina: 1