wat een ellende, w98veilig en alleen c: (baby fotos backup?)

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05-2025

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Situatie:
PC met heel wat virussen, ogenschijnlijk alles weg middels norton 2004 en wat aparte swen sobig en blaster removal utils.

De pc heeft 1 schijf die alleen c is, dus geen partitie d

In veilige modus kan win98 niet op het netwerk(of wel?, normaal is dit gelijk het geval in normale modus)

In w98 'dos' werkt een cd upgrade van/naar winXP niet

win /d:n pakt ie ook niet uit dos, iets met een memory module die er niet is of zo

Hoe kunnen we recente baby foto's op de disk veilig stellen alvorens de boel format C: te geven?

Verder is het zo dat ook na de 3e poging win ME er overheen te zetten, deze bij de laatste ronde opstarten (en alle keren daarna) door de post boot komt, ff winME laat zien en dan de pc uit....

HELP!

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
PS:
Deze vraag ivm een ' ingebouwde' langs alle kabels vast ' ge-trackcablede' 4 moerig vastzittende HDD in een rot kast om te openen, op een plek waar die nu is ingebouwd.
Daarbij zijn de andere pc's al voorzien van 2 disks (master en slave en cd/dvd of branders)

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Verwijderd

gewoon windows XP eroverheen installen en bestandsysteem in tact laten.

Alles blijft dan gewoon staan op de c

wel van cd booten

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Wat ik zou doen, ide kabeltje van 90 cm, je brander/dvd speler van je pc loskoppelen en toch maar die hdd eraan hangen, meest makkelijke en simpele oplossing. zorg wel voor een goed werkende virusscanner op de pc waar je hem aanhangt ;)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Dat was idd. mn eerste reactie: openschroeven :P

Je zegt niets over een netwerk maar je kan via een netwerk kopieren; je zegt niet wat voor cq. of je een server hebt, maar je kan een DOSclient gebruiken. Of knoppix downloaden & branden en via FTP kopieren.

Zie ook de diverse andere topics hierover ;)
Overigens kan je toevoegingen doen met de edit knop rechtsboven elk topic, gebruik die als je binnen 24 uur wat wilt toevoegen :Y)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Iets meer info graag. Je zegt in je tweede post dat er een cd-brander in zit? Kun je ze de foto's niet op cd branden? Heb je e-mail -> foto's verzenden.

Knoppix gebruiken om de PC op te starten? En dan de foto's op flop zetten?

Iets meer info graag?

P.s. je kunt wel upgraden vanaf dos in winXP. Daarvoor niet setup draaien maar winnt (geloof ik, kijk even naar een exe file in de i386 directory)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gewoon ff een HDD eraan hangen met een OS en die als primaire zetten :)
Alles backuppen en dan gerust format c :)

PS: zorg wel voor een goede viruscanner @ de OS schijf :P

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:16
Opties:

- HDD in een andere kast en overkopieeren
- Met ghost je hele hdd ff als image wegschrijven
- DOS netwerkdiskette
- Parallele linkkabel
- Diskettes? (weet niet hoeveel Mb)

Genoeg mogelijkheden dus.

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Allen,
De w98 PC zit in een netwerk met een w98 en winxp pc in een netwerk op windows basis. Dus geen novell o.i.d.
Ze zijn allemaal 'client' de setup is zo: kabelmodem > switch hub > 3 pc's
De andere 2 pc's hebben niks en doen het onderling gewoon

Hij start allen op in veilige modus en dan is hij op het netwerk (NORMAAL GELIJK) niet te zien en ook niet te vinden op naam of met *

Remote administrator byv. binnen het netwerk werkt ook niet....

Dat van FTP moet ik ff uitzoeken, dat zegt me zo niks.

Nu staat ie in veilige modus en kan ik niet bij de d: en e: stations met de winxp home upgrade versie.
Muis doet het overigens ook niet meer, maar dat werkt met pijltjes en tab e.d. ook wel.

• WimB
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-03-2024
notsonewbie schreef op 22 november 2003 @ 19:30:
Nu staat ie in veilige modus en kan ik niet bij de d: en e: stations met de winxp home upgrade versie.
Opstarten vanaf de CD ;)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Aha,

Nu weten we meer. Kun je wel opstarten met een WIN XP cd rom in de CD-rom speler? Of de win'98 cd? Immers dan kun je je installatie herstellen.

Want als je niet op het netwerk kunt komen, kan ftp/e-mailen ook niet. Dus dat valt af.

Je hebt dus nog

1) HD overbouwen in ander systeem
2) Alternatief booten, waardoor je wel bij de bestanden en het netwerk kunt.

De makkelijkste optie is cd van win'98 om op te starten. Hierna de setup van win 98 uitvoeren. Hij installeert win 98 weer en hersteld de setup.

Heb je wel of geen cd-speler erin zitten?

Anders word overbouwen toch echt een optie. Ik neem in elke geval aan dat babyfoto's zo belangrijk zijn om daar moeite voor te doen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
[b]Nu weten we meer. Kun je wel opstarten met een WIN XP cd rom in de CD-rom speler? Of de win'98 cd? Immers dan kun je je installatie herstellen.
Want als je niet op het netwerk kunt komen, kan ftp/e-mailen ook niet. Dus dat valt af. Je hebt dus nog
2) Alternatief booten, waardoor je wel bij de bestanden en het netwerk kunt.
De makkelijkste optie is cd van win'98 om op te starten. Hierna de setup van win 98 uitvoeren. Hij installeert win 98 weer en hersteld de setup.
Heb je wel of geen cd-speler erin zitten?
Anders word overbouwen toch echt een optie. Ik neem in elke geval aan dat babyfoto's zo belangrijk zijn om daar moeite voor te doen?
De moeite is het alleszins waard dus bij voorbaat dank voor elke reactie.
Herinstall van w98 (3x maal zoals eerder geschreven) leid tot iets dat lijkt op gelukte installatie tot de laatste ronde. Daarna boot hij net niet op en de pc valt uit (power weg)

Alternatief booten:
Werkt niet, het is of dos, of win98 safe mode, iets anders doet ie niet.
En ja er zit een cd speler in, opstarten van cd werkt ook wel, installeren ook, maar dan restart, pc uit.....

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-05 10:45

Wekkel

De downloadkoning

Voor de enthousiastelingen, bouw eens met Bart's PE Builder (www.nu2.nu/pebuilder) een bootable cd'tje van je XP SP1 of Windows 2003 cd'tje, waar je een versie van Nero bij kan zetten. Booten vanaf cd in een soort mini-windows, echt heel makkelijk voor dit soort ongelukjes. Knoppix (www.knoppix.org) is uiteraard een goed alternatief.

[ Voor 6% gewijzigd door Wekkel op 22-11-2003 19:50 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Oke, iets minder erg als formateren, maar dit trukje heeft bij mij meer dan eens gewerkt bij een verklote pc. Her-install gaat dus niet omdat er schijnbaar iets in het register en/of drivers zit waardoor hij niet meer kan opstarten. Een hersinstall gebruikt deze drivers/register. Gelukkig werkt dos wel/veilig mode wel.

Doe het volgende:

De iets minder dratische methode
- Hernoem de windows map Start dan op van CD en installeer windows opnieuw. Hij zal vragen of hij het over de hernoemde map moet heenzetten. Zeg hierop NEE! en installeer weer in c:\windows. Hij doet dan niet upgraden c.q. installatie herstellen, maar maakt een nieuw installatie aan.

Iets dramatischer is het wissen van de windows map (uitgaande dat je foto's niet in die map staan).

Een tussen oplossing is alle bestanden in de windowsmap hernoemen. Echter gezien het vooral met drivers te maken heeft (gezien je beschrijving) kun je ook volstaan met het wissen/hernoemen van de windows\system en windows\system32 mappen

Let wel je bent je installatie van windows wel kwijt. Al je bestanden staan er nog op, maar alle software moet je weer installeren omdat hij die niet meer herkend. Echter dat is een manier om te herinstalleren zonder je harddisk te wissen en/of over te bouwen. Immers als hij de windows dit meer kan vinden, is het bijna hetzelfde als een nieuwe installatie.

Wat je ook kunt doen is de map oude c drive aanmaken en de hele root daarna verplaatsen.

Aangezien jeniet zo erge newbie bent, neem ik aan dat je wel gaat lukken in dos! :)

Of -> Maar nieuwe directory aan. Zet daar de foto's in die je wilt bewaren. Wis voor de rest alles...... (deltree). Je hebt dan een lege harde schijf met alleen je fotos. Tuurlijk, het is niet hetzelfde als formateren, maar je kunt nu wel een nieuwe install van win'98 erop zetten. Let wel bootvirussen en dat soort dingen ben je dus niet kwijt. Maar na het redden van je foto's ---> format c:

[ Voor 23% gewijzigd door Cyberpope op 22-11-2003 20:06 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Knoppix 3.3 heeft een Samba fileserver aan boord.

Knoppix booten, Samba opstarten, win98 Schijf delen, vanaf de XP bak de content eraf trekken op de winXP pc > klaar.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Wekkel schreef op 22 november 2003 @ 19:48: Knoppix (www.knoppix.org) is uiteraard een goed alternatief.
Leek me erg interessant dat knoppix, maar die is weg van internet, althans van de site die je noemt.

Dat andere dos-diskette LAN proggie lijkt me ook wel wat, maar dan moet ik de kaartnaam kennen, of MAC..... voor later om uit te zoeken, maar ik ga wel op zoek naar een dos-LAN instant opzetje...

verder hielp de CD start van WINXP niet, hij vraagt niet om de registratie en na de install vind hij de EULA dus niet.....

CD install van XP heeft dus niet geholpen, hoewel ik na deze tekst met de opdracht (dos onder XP boot keuze) NET /? aan de gang ga....

Closed because of "Software-Patents"
In the next few days, the European Parliament will decide about the legalisation and adoption of so-called "software patents" in Europe, which are already used by large companies in other countries to put competitors out of business. This can lead to the termination of many software projects such as KNOPPIX, at least within Europe, because the holders of the over 30,000 already granted "software patents" (currently without a legal foundation) can claim exclusive rights and collect license fees for trivial things like "progress bars", "mouseclicks on online order forms", "scrolling within a window" and similar.

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-05 20:08
Als je alle bovenstaande tips niks vindt ;) zou je dit nog kunnen proberen:

er waren ook nog andere pc's aanwezig? Kun je er dan niet twee naast elkaar zetten, kasten open, ide-kabel uit werkende pc (gewoon van je dvd-speler af, die kan je best ff missen) naar de schijf van dat kapote geval en dan beide aanzetten en kopieren (alleen de kast hoef je te versjouwen, aan die stukkuh hoeft namelijk in principe geen tobo, muis of monitor).

Hoef je minimaal dingen los te schroeven en heb je toch alle dingen gebackupd (maar hierboven staan volgens mij toch echt makkelijker oplossingen ;)).

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
[b][message=19312924,noline]Cyberpope schreef op 22 november 2003 @ Doe het volgende: Hernoem de windows map Start dan op van CD en installeer windows opnieuw. Hij zal vragen of hij het over de hernoemde map moet heenzetten. Zeg hierop NEE! en installeer weer in c:\windows. Hij doet dan niet upgraden c.q. installatie herstellen, maar maakt een nieuw installatie aan.
De gouden einstein gaat naar........ Cyberpope!

Bedankt, de HDD staat 450 mb foto's nu te copieren over het netwerk.

Windows map op C: ge ren amed via een dos start vanaf winME opstartdiskette

Hele nieuwe install van winME CD (wel full version gelukkig) in een aan te maken map winME.

Na install en 2 maal een ehhh ' nep start' met ergste vrezen, ging hij toch de hardware initialiseren.
Hij starte op, met gekruiste vingers.

Dus hadden we een maagdelijke winME zowaar MET netwerk, en tjakka daar gaan de foto's naar een pc met geupdate norton 2004 en spybot search en destroy resident.

THANX ALL!

PS:
Nog 1 vraag, ik heb gegoogled maar vond geen ' lan op diskette' oplossing die er simpel uitzag a la: 2 diskettes, opstarten, LAN gebruiken voor filetransfers.

Nogmaals dank.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

notsonewbie schreef op 22 november 2003 @ 21:30:
De gouden einstein gaat naar........ Cyberpope!
Dank u enne graag gedaan ;)
PS:
Nog 1 vraag, ik heb gegoogled maar vond geen ' lan op diskette' oplossing die er simpel uitzag a la: 2 diskettes, opstarten, LAN gebruiken voor filetransfers.
Nogmaals dank.
Zo gemakkelijk zijn ze er volgens mij ook niet. Er zijn wel oplossingen want die heb ik vroeger (opa spreekt) gebruikt. o.a. laplink pro. Echter je moet dan wel de netwerkdrivers opnemen in de dos opstart routine (o.a. config.sys, autoexec.bat + de juist dos drivers hebben).

Vandaar dat dit niet de gemakkelijkste oplossing is.

Enne zet de foto's nu ook op CD en DVD! bij voorkeur meer dan 1.

[ Voor 6% gewijzigd door Cyberpope op 22-11-2003 21:39 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
Schijf eruit halen.
In jouw PC frotten.
Alles overkopieren.
Babyfoto's en data op CD's zetten.
CD's en Schijf mee terugnemen.
Terugstoppen in PC.
Booten van XP CDROM.
Installeren :)

Zo ongeveer.... ;)

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Goedemorgen maartena...... was al opgelost.

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
lol, mare maartena da id haddik ook :)

Verwijderd

je zou ook een image van die harddisk kunnen maken over het netwerk heen. je kunt dan met Ghost Explorer de bestanden eruit vissen die je hebben wilt.

• Crazy-
  • Laatst online: 07:38

Crazy-

Best life ever

daarnaast zal ik geen NAV2004 gebruiken ivm. traagheid etc van de software. maar was even offtopic :)

12,85kWp - ZB 7,5m2/400l - 5kW Pana H WP (CV&SWW) - 13,8kWh accu

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

notsonewbie schreef op 22 november 2003 @ 20:20:
[...]

Leek me erg interessant dat knoppix, maar die is weg van internet, althans van de site die je noemt.
Mja.
Of je neemt een kijkje op ftp://ftp.nluug.nl/pub/os/Linux/distr/knoppix/ :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Hackykid
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 12:33
PS:

Nogmaals dank.
Dit is best te doen hoor, ik heb een tijdje geleden eentje gemaakt maar als ik kan die site nu zo snel niet vinden....

Maar als je googled op 'network bootdisk' vind je ook al wel veel dingen die er goed op lijken

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:13

Len

Leeg

Free Tibet

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Voor de enthousiastelingen, bouw eens met Bart's PE Builder (www.nu2.nu/pebuilder) een bootable cd'tje van je XP SP1 of Windows 2003 cd'tje, waar je een versie van Nero bij kan zetten. Booten vanaf cd in een soort mini-windows, echt heel makkelijk voor dit soort ongelukjes.
Tof ding.
Ik heb hem gedownload, station aangegeven voor winxp en ook een directory met utilities aangewezen.
ISO gemaakt, ISO als iso gebrand.
Opstarten van CD, tjakka, de blauwe nu2 go PEbuilder in het scherm :7

Nadelen zijn er ook:
De meegeleverde '2x explorer' doet het niet(?) :'(
Weet jij een goed standalone 'dos' bestandsbeheer programma om vanaf die pe builder CD te gebruiken? Dus 1 zonder win register benodigdheden!?

( Mijn (C:\) raid-0 drive ziet ie niet :'(

De 2e HDD en ook de USB cardreader 'drives' ziet ie wel.

Verwijderd

misschien een beetje laat maar wat een moeilijke en langdradige oplossingen komen hier langs.
Download PM, maak even een 2de partitie, zet je foto's daarop en format de 1ste partitie en zet daar weer windows 9x, ME, XP, Linux,. whatever op.
Klaar is klara

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
PaDraiC schreef op 24 november 2003 @ 18:25[/message]:[/b] misschien een beetje laat maar wat een moeilijke en langdradige oplossingen komen hier langs.
Geeft niks! Elke positief bedoelde reactie is wat goeds in deze wereld.
PaDraiC schreef op 24 november 2003 @ 18:25[/message]:[/b]
Download PM, maak even een 2de partitie, zet je foto's daarop en format de 1ste partitie en zet daar weer windows 9x, ME, XP, Linux,. whatever op.
Klaar is klara
En dan?
Dan heb ik naast een c: schijf nu dan ook D:
Nog steeds alleen dos of veilige windowsME opstart.
Zet ik bestanden van c naar d, op dezelfde gare schijf.
Oh wacht, en dan dus de ene deleten en daar een verse winME opzetten.

Dan is de gouden hulp tip nog steeds voor degene die hem al heeft.

Gewoon sowieso een nieuwe winME installeren op C:
Maar dan wel ff de oude ME voor je dat doet, voor de zekerheid een andere directory naam geven.

Toch bedankt!
(Inmiddels is het gelukt op genoemde wijze)

Pagina: 1