Toon posts:

Computer voor video-bewerking

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Hopelijk is dit het goede forum, indien niet: mods feel free to mov it !

Ik wil een nieuwe PC samenstellen die voor video-bewerking moet dienen en om te Photoshoppen.

Dit zijn de prioriteiten. Ik ben GEEN gamer.

Het mag iets kosten, maar liefst geen overkill of bottlenecks door een onevenwichtige config.

De graka moet uitstekends zijn voor video en foto, maar mag gerust veel minder zijn voor games.

Ze mag wel niet vloeken met het gekozen mobo en met de video-bewerkingskaart.
En daar ben ik zo geen kenner in, in die hardware.

Hopelijk kan iemand me helpen. ( 't Is eigenlijk voor mijn ventje zijne verjaardag!!!;-) :>

Bij voorbaat dank ! _/-\o_

Hier is de configuratie:
================

LIAN-LI PC6085-USB BLACK Aluminium (zonder voeding)
===> zou die groot genoeg zijn voor deze config ?? geen extra fans nodig ?

ZALMAN The World most Silent power Supply 400Watt Black

ASUS P4C800-E DELUXE

INTEL PIV 2800 512KB Socket 478 800FSB Boxed with cooler Hyper-Threading

TWINMOS DDR 512MB 400Mhz PC3200
TWINMOS DDR 512MB 400Mhz PC3200

WESTERN DIGITAL RAPTOR 74GB 8MB (10.000/150/5,2ms) WD 740GD

MAXTOR 120GB 8MB SATA (7200/150) 6Y120M0

MAXTOR 120GB 8MB SATA (7200/150) 6Y120M0

MATROX Parhelia 256MB Retail

ZALMAN ZM80C-HP Heatpipe Silent VGA Cooler

PLEXTOR PX-116A DVD 16/48x IDE BLACK Bulk

PLEXTOR Internal PX-708A BLACK +/- DVD-R/RW Writer Retail

BLACK Floppy 1.44MB

PINNACLE Studio Deluxe Versie 8

PINNACLE PCTV PRO met afstandsbediening ---> kan eventueel later nog.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Heb je al nagedacht over:

- beeldscherm ??

- (foto-) printer?

- digitale camera? (ev. flatbedscanner)?

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-08 07:16

SG

SG surft naar info hardewaren

Met zo'n parhilia is het meer beeldscherm(en).

Ziet er niet slecht uit voor videobak.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Meteen doen.

Ziet er goed uit, geen problemen.

Dit is gewon de droom voor iedereen die met videobewerking bezig is. Ruim zelfs.
(Doe het zelf ook, zie sig. Wil alleen meer RAM en HDDruimte, maar bn arme student.)

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Frankie02 schreef op 22 november 2003 @ 19:09:
Heb je al nagedacht over:

- beeldscherm ??

- (foto-) printer?

- digitale camera? (ev. flatbedscanner)?
Beeldscherm heeft ie nog, alsook twee scanners (tja) en een Canon 10D...

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:13
SuperG schreef op 22 november 2003 @ 19:28:
Met zo'n parhilia is het meer beeldscherm(en).
Wat bedoel je precies :? De Parhelia kan je inderdaad goed gebruiken voor 2 á 3 beeldschermen, maar hij staat vooral ook bekend om de goede beeldkwaliteit en snelheid bij grafische bewerkingen :)

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 22 november 2003 @ 19:32:
Meteen doen.

Ziet er goed uit, geen problemen.

Dit is gewon de droom voor iedereen die met videobewerking bezig is. Ruim zelfs.
(Doe het zelf ook, zie sig. Wil alleen meer RAM en HDDruimte, maar bn arme student.)
Wat zou jouw tweede keuze zijn als graka ? Want die is wel aan de dure kant.
Je mag kiezen op www.tones.be 8)7

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 19:42:
[...]

Wat zou jouw tweede keuze zijn als graka ? Want die is wel aan de dure kant.
Je mag kiezen op www.tones.be 8)7
Ow sorry, let niet op mijn videokaart (alhoewel jouw keuze duurder is, ik game namelijk ook)

Gewoon vol vertrouwen gaan halen die spullen. :Y)
Zoals MaRc0 terecht op merkt, hebben Matrox kaarten nog altijd een superieure beeldkwalieit.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op 22 november 2003 @ 19:57:
[...]

Ow sorry, let niet op mijn videokaart (alhoewel jouw keuze duurder is, ik game namelijk ook)

Gewoon vol vertrouwen gaan halen die spullen. :Y)
Zoals MaRc0 terecht op merkt, hebben Matrox kaarten nog altijd een superieure beeldkwalieit.
Ik heb niks tegen goedkoop hoor - lol !
Minder mag altijd !
Staat er echt geen goedkoper alternatief bij Tones ?

Verwijderd

Ik raad je een ATI-grafische kaart aan. Zie www.miloman.tk

Verwijderd

De Macintosh is perfect voor video-bewerking.
Vooral ook omdat er Final Cut Pro geinstalleerd kan.

misschien wel duur maar probeer te kijken voor een tweedehandsje

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
De Macintosh is perfect voor video-bewerking.
Een recente Mac is niks anders dan een computer met pc-architectuur en een afwijkende CPU (dus afwijkend OS). Voor dezelfde 'rekenkracht' betaal je bij Apple een stuk meer dan bij elke willekeurige PC-boer.
Nee, mij krijg je niet meer uitgelegd dat een Mac per definitie beter is voor grafisch/video werk.

• whocarez
  • Laatst online: 08-06-2025
Zowiezo zou ik bij monitor keuze voor crt gaan en niet voor tft, ik werk er zelf mee en als je ze naast elkaar zet is het verschil over duidelijk te merken vooral bij video bewerking, Daarnaast zie ik dat je gekozen heb voor een pinnacle pc/tv pro, dit is een tv kaart en geen editor kaart. Het is leuk voor thuis plezier maar mocht er een keer wat zwaarders gedaan worden dan zou ik kiezen voor een dc10+ of hoger.

Een ati videokaart zoals er gespeculeerd werd is leuk maar niet echt voor prof gebruik je kan wel een hogere frame rate halen maar dat is pas interressant bij gamen en bij 3d bewerking. Ik zelf heb gekozen voor een ati radeon 9800se pro aiw in combinatie met een matrox g450 pci. Dit was eigenlijk vanwege budget ik ik werk nog wel eens met 3d max.

Daarnaast is voor beeldbewerking ook wel leuk om naar de geluidskaart te kijken onboard is tegenwoordig niet slecht maar toch niet dat je zegt hey dit is het.
Ik zou ook niet gaan voor creative maar voor terratec deze hebben duidelijk bewezen dat ze superieure kwaliteit leveren ten opzichte van creative.

Een teken tablet ik weet niet of hij die heeft, maar het is geen overbodige luxe voor photoshop of premiere.

Mocht je nog vrage hebben ik hoort het wel

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Dat ziet er prima uit :) Alleen zet ik een groot vraagteken bij de keuze van jouw videokaart: waarom de stervensdure 256MB versie terwijl je er niks aan zult hebben? Als je geen games speelt zou je zelfs de goedkopere P750 kunnen overwegen; zelfde funtionaliteit (meer zelfs, want met dual DVI kun je de beide schermen onafhankelijke reso's geven, wat de Parhelia niet lukt)..

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
whocarez schreef op 23 november 2003 @ 19:09:
Daarnaast zie ik dat je gekozen heb voor een pinnacle pc/tv pro, dit is een tv kaart en geen editor kaart. Het is leuk voor thuis plezier maar mocht er een keer wat zwaarders gedaan worden dan zou ik kiezen voor een dc10+ of hoger.
Bij voorkeur zelfs Pinnacle Studio Deluxe. Capturet alles, of het nou analoog of digitaal is. Prima ervaringen mee.
Ik zou ook niet gaan voor creative maar voor terratec deze hebben duidelijk bewezen dat ze superieure kwaliteit leveren ten opzichte van creative.
Jaja, vooral wat betreft driverstabiliteit en compatibiliteit ja :( . Maar ik ga ervan uit dat ze daar tegenwoordig beter in zijn (mijn zeer slechte ervaringen stammen alweer van een paar jaar terug, met de Maestro 32/96 om precies te zijn), dus lijkt me op dit moment Terratec een goede keuze. Creative is interessanter voor gamers (vanwege EAX en whatnot), hoewel de signaalkwaliteit van de duurdere Creatives echt niet onderdoet voor een Terratec.

• _WgV_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 09:11

_WgV_

It's a magical world!

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 20:44:
[...]

Ik heb niks tegen goedkoop hoor - lol !
Minder mag altijd !
Staat er echt geen goedkoper alternatief bij Tones ?
Je zou eventueel ook voor goedkopere CD/DVD drives kunnen gaan!
Lite-on staat bijvoorbeeld bekend om goede kwaliteit tegen een lagere prijs dan Plextor!

#StopBurningStuff

• Pantagruel
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Je setup ziet er jummy uit :P en zal zeer zeker voldoende zijn voor capturing.
Zoals de anderen al aanhalen, waarom zo'n tering dure kaart terwijl je het met minder dure exemplaren ook kunt ? En al over de beeldbuis nagedacht. ga je 1 monitor en 1 TV doen ?? of toch 2 CRT's/TFT's ??

Zelf capture ik op een P4 2 Ghz met 1 GB RDRAM, een GF3ti500, IIyama A901HT CRT, SB Audigy (ivm IEE1394 aka firewire) met 2 x 60 GB RAID-0 OS en 200 GB data voor de video capturing (Nec ND1100A om de dvd's te maken). Als software Adobe premiere 7.0 en dat werkt als een speer. Capturing gaat ok en zolang ik tijdens de capture vanaf de firewire (cam = een sony DCR-TC18E) geen rare acties op de capture disk ga doen werkt t vlekkeloos.
Het enige nadeel aan deze setup is dat het berekenen van overgangen en het omzetten naar bijv. MPEG van de rauwe AVI stream toch wel de nodige uurtjes duurt. Dit is dan ook de belangrijkste reden dat ik hard aan t sparen ben voor een dual Xeon setup. Maar op dit moment kan ik er aardig mee rommelen en da's t belangrijkste.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

Goede keus die Perhalia! Niet alleen de beeldkwaliteit is perfect, maar nog veel belangrijker, lijkt me, is de PAL-uitgang naast de twee VGA-monitoren.

Avid Xpress, Adobe After Effects, Premiere én Photoshop worden ondersteund. Zo kun je bijvoorbeeld de interlacing-artifacts en gammut perfect controleren op een ref. monitor of TV. Met Premiere Pro heb je ook nog eens de voordelen van de meegeleverde vectorscoop.
Als je geen "echt" codecboard wil aanschaffen (zoals de RT.X100), zou ik dan ook zeker van die videokaart uitgaan en de rest er omheen bouwen. Kijk op de matrox-site voor mogelijke compatibiliteitproblemen, zoals met de meeste Soundblasters het geval is. Neem dan een TurtleBeach of zo.

Verder zou ik de boot/systeemdisk klein houden, daar komen toch geen bulken data op te staan, 40GB is meer dan genoeg. Neem twee drives voor grafisch materiaal, één voor grote (video-)bestanden die gecaptured of gerenderd zijn en één voor de kleine bestanden, zoals stills, titels en audio. Op de tweede kun je ook nog eens het windows swapfile neerzetten.

Verwijderd

Topicstarter
Config ff aangepast - is deze ook goed ?

Op video-gebied zijn we nog maar beginners, dus dachten we te starten met Pinnacle Studio Deluxe 8.0 met breakoutbox.

Premiere en zeker AVID zijn ons nu nig te duur - we hebben onze camera nog maar 1 jaar...

Onderdelen komen van bij www.tones.be

Behuizing LIAN-LI PC6085-USB BLACK Aluminium (zonder voeding)

Voeding ZALMAN The World most Silent power Supply 400Watt Black

Moederbord ASUS P4C800-E DELUXE

Pocessor INTEL PIV 2800 512KB Socket 478 800FSB Boxed with cooler
Hyper-Threading

Geheugen TWINMOS TWINX Matched DDR 2 x 256MB 400Mhz PC3200
Geheugen TWINMOS TWINX Matched DDR 2 x 256MB 400Mhz PC3200

HARDDISK 1 MAXTOR 160GB 8MB SATA (7200/150) 6Y160M0 - OS/PRGS/DATA

HARDDISK 2 MAXTOR 160GB 8MB SATA (7200/150) 6Y160M0 - VIDEO

Voor HD 1 LIAN-LI SATA -rack ( maar wat kosten die ??? )
Voor HD 2 LIAN-LI SATA-rack
niet ingebouwd: LIAN-LI SATA-rack

Grafische kaart SAPPHIRE Radeon 9600 PRO ULTIMATE EDITION 128Mb DDR
met Heatpipe

DVD-PLAYER PLEXTOR PX-116A DVD 16/48x IDE BLACK Bulk

DVD-WRITER PLEXTOR Internal PX-708A BLACK +/- DVD-R/RW Writer Retail

FLOPPY BLACK Floppy 1.44MB

VIDEO PINNACLE Studio Deluxe Versie 8

TV PINNACLE PCTV PRO met afstandsbediening ---> kan eventueel later nog.

Monitor: we hebben een goede CRT, we zoeken nog een uitstekende TFT 17 inch

Verwijderd

Pinnacle, huh ... hmmm. Als je voor die Perhalia gaat, zou je de bundle versie kunnen nemen, daar zit al het één en ander bij wat een wat serieuzere editor iets enthousiaster maakt.
Ooit was Pinnacle hét, nu hebben ze hun doelgroep aangepast en doet het mij iets te consumenterig aan. Maar, misschien is dat wel wat je zoekt.

Verwijderd

Topicstarter
Neen hoor, maar hebben ze dat bij Tones ? :-(

Dan moeten we weer een andere winkel zoeken...

En ik denk dat Tones vrij goed is.

Wat ik maar wilde zeggen: we moeten nog veel leren en het heeft geen zin om een pakket met een steile leercurve te kiezen....

Anderzijds: het moet wel een beetje deftig werken...

• DoingK
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024

DoingK

i just wanna be friends.......

ik moet zeggen dat ik de eerste config een stuk sneller vind dan deze, onder andere door de hdd die in de eerste config zaten.

De WD Raptor is echt een supersnelle schijf voor of om te booten, of om op te capturen, en dat in combinatie met de 2 maxtor sata schijven (evt in raid 0) en voor de beeldverwerking de matrox, dan denk ik dat je 1e keuze een stuk sneller is voor datgene wat jij ermee wilt doen

• Abbadon
De eerste lijkt me ook beter, o.a. om de Raptor. En waarom wil je nu in eens voor vier maal 256MB gaan :? Doe twee maal 512 en je houdt sockets over voor evt. uitbreiding, kost je toch nagenoeg niks extra. Nogmaals, met een Parhelia is niks mis (nou ja :+ ) maar neem dan de 128MB uitvoering, die 256MB uitvoering is geld weggooien.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:37

leuk_he

1. Controleer de kabel!

DoingK schreef op 24 november 2003 @ 09:56:
ik moet zeggen dat ik de eerste config een stuk sneller vind dan deze, onder andere door de hdd die in de eerste config zaten.
Lijkt mij ook. Mijn ervaring met mijn kleine beetje video bewerking wat ik doe is dat je nooit genoeg diskruimte kunt hebben. En als ze vol raken wordt het toch trager. Dus veeg die 2x sata schijven bij elkaar als 1 grote data schijf. (Voor groter als 128 GB moetje je XP sp1 hebben). Dit kun je doen m.b.v. XP of door een raid opstelling in je bios.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• whocarez
  • Laatst online: 08-06-2025
ik weet niet of studio deluxe gaat werken onder xp ik zie er namelijk in over staan op de website van pinnacle

wel de dv serie die werken vrijwel allemaal op xp en de dc10

Als ze nou eens de dc30 zouden aanbieden voor winxp dan houd ik mee aanbevolen

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

waarom enkel processor systeem.

De meeste videobewerking & photoshop prog. werken lekker met 2 processoren (als je zeg dat het wat mag kosten). Dit is uit ervaring: mijn dual P3 1.4 @1.6 w2k thuis loopt lekkerder & beter dan Dell P4 2.8 HT wXP op werk. En neem een echte workstation bord met pci-X sloten. Hangt hier een scsi raid controller met 15k scsi schijf in raid 0 als systemschijf. SATA met grote opslagcapciteit als opslagschijf. Parhelia is idd. goed.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Die parhelia is echt overkill voor Photoshop en videobewerking, wat heb je aan die 3d gerelateerde transistors? Je kunt veel goedkoper 3dlabs Wildcat VP kaartjes kijgen, die ook een hele goede weergavekwaliteit bieden.

• Abbadon
begintmeta schreef op 24 november 2003 @ 16:21:
Die parhelia is echt overkill voor Photoshop en videobewerking, wat heb je aan die 3d gerelateerde transistors? Je kunt veel goedkoper 3dlabs Wildcat VP kaartjes kijgen, die ook een hele goede weergavekwaliteit bieden.
Eh, die Wildcats zijn _juist_ 3D kaarten, dit in tegenstelling tot de Parhelia :+

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat klopt Abbadon, maar ze zijn wel veel goedkoper dan een Matrox Parhelia, en de signaalkwaliteit is zeker vergelijbaar . (OK ze zijn niet allemaal goedkoper)

[ Voor 14% gewijzigd door begintmeta op 24-11-2003 18:08 ]

• deDorus
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-08 09:43

deDorus

Meisje, ik ben een C-man...

Mocht je geld 'over' hebben (het mag wat kosten zeg je zelf) dan zou je ook kunnen omkijken naar een serieuze videobewerkingskaart.
Absolute aanraders zijn de Canpus DVStorm 2 (heb ik zelf :9) of de goedkopere DVraptor RT2. Je hebt het dan over echte realtime overgangen/effecten (analoog en DV) en dat maakt het monteren een stuk leuker maar vooral sneller.
De meeste betere NLE software (zoals Premiere Pro) hebben ook realtime mogelijkheden, maar dat is niet vergelijkbaar met de eerder genoemde kaarten.
Als MB heb ik een PC800 (2.6 HT) en de 2x120GB SATA in RAID 0.

• Abbadon
Wel, het topic begint nogal los zand-achtig te worden; we gaan alle kanten op. Ik geloof dat het voor jou wel duidelijk is waar het systeem in ieder geval aan moet voldoen (zeker gezien je voorstel). Hoe je dit precies invult wat betreft specifieke onderdelen is een ander verhaal: een pc kast is persoonlijke smaak alsook het merk HDD etc.

Het interessantst is het videobewerken, dus de software en de bijbehorende kaart. Doe hier een beetje onderzoek naar zou ik zeggen. Met de rest komt het wel goed, dat is snel zat. Ik doe m'm nu dicht: je hebt wat antwoorden gehad en al met al begint 't eigenlijk meer een "Hoe is dit systeem?" vraag te worden; aan disken, grafische kaarten, videobewerkingskaarten, pc kasten e.d. doen we niet in PMG, dus. Veel succes iig :)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.