[Excel] Cel wijzigen met toetsenbord

Pagina: 1
Acties:
  • 1.737 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-06 20:05

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Wie weet een manier om zonder de muis te gebruiken de waarde in een cel te kunnen wijzigen? Als er al een waarde in een cel staat en je wilt er iets aan wijzigen, zijn de enige manieren die ik weet (en in Excel-cursus boek kan vinden) dubbelklikken op de cel of de waarde wijzigen in de formulebalk. Maar voor beide manieren heb je de muis dus nodig.

Ik wil niet telkens naar m'n muis hoeven te grijpen als ik een cel even wil wijzigen. Wie weet dus een sneltoets om de waarde van een cel te wijzigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziekloon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-04 10:57
F2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neobahamuth
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Neobahamuth

Thoughtcrime is death.

Ik weet niet welke versie je gebruikt, maar in Excel 2003 kan je via de opties dit aanzetten en zo kan je rechtstreeks in de cel editen:
Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/neobahamuth/images/excel.gif

BBQBBQ 2OpendeurdagLED Cat Feeder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 28971

Idd met F2! Vond ik ook altijd lastig, maar tip heb ik volgens mij ooit eens hier op GOT gelezen?!?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
Anoniem: 28971 schreef op 22 november 2003 @ 16:46:
Idd met F2! Vond ik ook altijd lastig, maar tip heb ik volgens mij ooit eens hier op GOT gelezen?!?!
Ah idd. Moet zeggen dat ik F2 niet echt een logische toets vindt, zat meer te denken aan Ctrl+E ofzo. Maar goed, in elk geval bedankt. Ik heb het op GoT niet kunnen vinden trouwens ....

@Neobahamuth: Die optie staat aan bij mij, maar wat kun je daar dan mee doen volgens jou? Volgens mij is dat niet de optie die ik zoek ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

[rml]F_J_K in "[ Excel] probleem invoer + plaatje"[/rml] + [rml]breinonline in "[ Excel] probleem invoer + plaatje"[/rml]

Afgelopen maandag nog :P

F2 vind ik trouwens erg logisch, is ook edit (de bestandsnaam) in de verkenner

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abeker
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 11:32

abeker

...

het is in ieder geval wel consistent onlogisch :P

the less one forgets, the less one remembers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
F_J_K schreef op 22 november 2003 @ 16:53:
F2 vind ik trouwens erg logisch, is ook edit (de bestandsnaam) in de verkenner
Dus jij vindt het logisch dat de knop voor "edit" in dezelfde categorie wordt (er in feite zelfs naast ligt) genomen als de knop om de Help op te roepen?

Sorry, maar dat wil er bij mij niet in ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ali_Illegali schreef op 22 november 2003 @ 23:21:
Dus jij vindt het logisch dat de knop voor "edit" in dezelfde categorie wordt (er in feite zelfs naast ligt) genomen als de knop om de Help op te roepen?
Dus jij vind het logisch als het in dezelfde categorie zou zitten als het dialoogvenster celeigenschappen weergeven (ctrl-1), en je vind door naar het volgende venster (F6) en een menu selecteren (F10) in dezelfde categorie zitten als help (F1)? B)

Edit is iets dat ik zo enorm vaak gebruik dat de omweg via de ctrl of alt toets me erg vervelend in de oren zou klinken :P

Maar ik ben geloof ik offtopic bezig. Ah well, zaterdagavond enzow :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjan

Gertjan

mmmm, beer...

Topicstarter
F_J_K schreef op 22 november 2003 @ 23:30:
[...]
Dus jij vind het logisch als het in dezelfde categorie zou zitten als het dialoogvenster celeigenschappen weergeven (ctrl-1)
Ik vindt Ctrl+1 een andere 'categorie' sneltoetsen dan bijvoorbeeld Ctrl+e, maar Ctrl+e voor editten naast Ctrl+b voor testopmaak is inderdaad ook niet erg logisch.
en je vind door naar het volgende venster (F6) en een menu selecteren (F10) in dezelfde categorie zitten als help (F1)?
F6 weet ik even niet wat hij doet, kan er zo snel ook niet achter komen in Excel.... :/
Menu selecteren met F10 vindt ik nog wel bij Help (F1) passen ja.
Edit is iets dat ik zo enorm vaak gebruik dat de omweg via de ctrl of alt toets me erg vervelend in de oren zou klinken :P
Dat ben ik met je eens!
Waarom is het niet zo dat je met Backspace de inhoud van de cel verwijderd en er meteen iets in kan typen, en als je op de cel staat en je begint gewoon te typen dat hij dat dan als editten ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32945

F2 is wel logisch. Vroegah werd die al door Lotus 1-2-3 al gebruikt, destijds DE spreadsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ach, er is een max. aantal "makkelijke" sneltoetsen die mogelijk zijn. En dan moeten er keuzes gemaakt worden - en omdat mensen niet elke update nieuwe toetsen willen leren weer afhankelijk van de vorige versie (die het weer van de vorige versie heeft etc etc). En dan zal er idd. altijd wel iemand worden teleurgesteld.
kan er zo snel ook niet achter komen in Excel....
In Excel 2k3 NL: F1 -> sneltoetsen -> toetsenbordsneltoetsen :)
Waarom is het niet zo dat je met Backspace de inhoud van de cel verwijderd en er meteen iets in kan typen
Hmm, dat werkt hier wel zo :D

Oh, nu ik het nog een keertje lees, bedoelde je dat ook :)
en als je op de cel staat en je begint gewoon te typen dat hij dat dan als editten ziet?
Als in er achter zetten? Dat is IMHO het verschil tussen een teksteditor (Word) en een spreadsheet (Excel), Excel is niet bedoeld voor lange lappen tekst maar getallen en zomaar een cijfer er achter zetten wil je bijna nooit, maar juist wel heel snel een nieuw getal plaatsen.

(Al ben ik geen usability expert, enkel iemand die softwarebedrijven aanspreekt op o.a. de usability van hun pakketten :+ )

offtopic:
1-2-3 Roeleerde vroegah ja O+ :P

Pagina: 1