Toon posts:

[overclocken] Compaq pressario 120 mhz

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Compaq pressario 4110:
SysBd, Trio64V+, Reduced Audio, w/ I/O port
P54C 120/60
1.6 Gb HDD, 6-8x CD-ROM
FDD 1.44
16Mb (RAM), maximaal uitbreidbaar tot 76 Mb

Dat zijn mijn specs als eerst.

Wat is mijn doel?/wat wil ik bereiken?
Ik wil mijn compaq pentium 1 overclocken in de hoop dat hij beter zal presteren. Dan nog doe ik het om ervan te leren, ik zit op een ICT opleiding en zulke dingen krijg ik binnenkort dus wil ik alvast een beetje leren over dit soort dingen.

Situatie:
Toen ik mijn pentium 1 openschroefte hoefde ik niet lang te zoeken en kwam al een schema tegen wat iets met mhz te maken had
ik heb het schema even overgetypt en kun je vinden in de link.

Socket op het moederbord is: 7
Momenteel draait de processor op 120 mhz.

Overigens, Waar kan ik de temperatuur benaderen in bios? iemand idee? want ik heb het nog niet gezien.

Mijn vraag is dus, wat is het maximale wat ik uit deze processor kan halen maar ook echt het maximale. Koeling komt in orde heb fans genoeg liggen.

link naar het schema:
http://tratulla.mine.nu/~kees/processor.html

Overigens bedankt alvast.

• Dark Master
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-02 20:43
het maximale uit een pentium 1 is niet veel :) je moet nog blij zijn als je hem op 150 kan laten draaien in mijne vroegere jaren 2 jaar geleden :P heb ik een pentium 1 120 naar 150 kunnen krijgen gewoon met een pasief koelblok dus succes ik denk 150 is het maximum van zo'n 120

succes :)

ps: als je zwart beeld krijgt dan is het al teveel voor de processor

Razer 18 * 32GB * i9 13950HX 5,5 GHz * 4TB ssd * RTX 4090

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
niemand kan je vertellen wat de maximale oc is, je moet het gewoon proberen
maar ik denk niet dat je verder komt dan 130/140 mhz

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

1) Temperatuur kun je nergens aflezen
2) Ik zou em eerst op 133 (2x66) proberen, daarna wellicht nog 150 (2.5x60), veel verder kom je toch niet

p8: 100MHz 133MHz 166MHz 200MHz ----- pins 3-4 66MHz
p9: 120MHz 133MHz ----- A2 - A3 B1-B2 -- 2.0x

Zo dus.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
ahh..man tnx!! ik ga het vanavond es proberen :P kijke of ik mijn processor zijn geest kan laten behouden.. Ik heb overigens de faq over overclocken gelezen op dit forum en wat koeling betreft dacht ik er soepeler over na als ik d8.

Want hoeveel koeling is er ongeveer nodig bij 133 mhz en hoeveel bij 150 mhz.

ik zat te denken om alles over te bouwen in een midtower en dan onderin in de kast een fan die naar binnen blaast en bovenin een fan die naar buiten blaast..

Zouden er dus nog meer fan's nodig zijn?

owja btw:
aan het schema te zien is het dus theoretisch gezien mogelijk om hem op 200 mhz te laten draaien of heb ik dat mis?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 16:06 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:08

Epsilon

Ik heb ook een 120mhz gehad, en die liep zonder problemen op 180mhz :), 200 deed ie helaas (naja, wat verwacht je :P) niet :).

Als je geen boekje hebt van je mobo. Zoek op je mobo naar 4 of jumpers (8-12 pinnen) die in een groepje staan.

Schrijf de combinatie ff op en verander deze jumpers dan (begin met 1). Boot, en waarschijnlijk heeft ie dan een andere snelheid. Als dit het geval is, heb je de goeie jumpers te pakken.

Ga nu proberen met welke jumper combinaties je de goeie snelheid haalt :). Hou alles goed bij op papier :)

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Theoretisch kan je moederbord CPU's aan tot 200 MHz, niet je CPU! Koeling is een beetje trial en error je moet maar even zien wanneer het te warm wordt. Bovendien kan je beter geen Compaq borden nemen om over te clocken een kloon gaat over het algemeen beter en je heb dan bovendien nog meer instellingen ook.

Meh ...

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

dat valt natuurlijk wel mee, de meeste borden uit die tijd hebben niet veel meer instellingsmogelijkheden dan dit bord (FSB en multiplier). Zo af en toe kom je nog eens wat voltage regeling tegen.

Kwa koeling: als je em met een goede socket7 heatsink+fan niet op 150MHz ofzo krijgt, dan loont het toch niet :P

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Obliterator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 15:00
Zijn er echt 'ICT-opleidingen' die je leren hoe je moet overclocken... Wow. In mijn tijd deden we toch echt hele andere dingen. :)

• GreeTz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 16:39

GreeTz

took the red pill

ik zit op een ICT opleiding en zulke dingen krijg ik binnenkort
ow jeej dit gaan we niet meemaken... Weten leraren dan werkelijk niets meer over computers te vertellen ?

Alleen:           DE GROETJES

Verwijderd

GreeTz schreef op 22 november 2003 @ 16:26:
[...]
ow jeej dit gaan we niet meemaken... Weten leraren dan werkelijk niets meer over computers te vertellen ?
Nope ik zit nu ook ICT mbo na vorig jaar 1jaar hbo te hebben geprobeert
na 20 toesten is me gemiddeld punt nu rond de 9..... :Z :Z :Z :Z :Z

Heb echt het idee dat ik meer dan de gemiddelde leraar daar weet maar ja nog 6 maanden dan stage ben ik al klaar :Y)

Eff ontopic:
Leraren gaan je echt niet niks vertellen over overclocken enzo toch?
Maar ja een p1 120 zal niet verder komen dan 150max denk ik.
Ook niet echt nuttig als je het mij vraagt maarja

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 16:32 ]

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:57
hmm, ik heb al meerdere keren verschillende oude P133's overgeclockt. en die kwamen allemaal stabiel op 180MHz.
Da's een overclock van meer dan 35% :D
en dat passief gekoelt. :)

Op 200MHz wouden ze nog wel booten maar gaf Windows 98 een error bij het laden. :P

[ Voor 9% gewijzigd door polo1987 op 22-11-2003 16:41 ]

Systems Specs

Verwijderd

Topicstarter
ahh.. zo te zien kom ik er van zelf achter wat wel en niet kan, overigens treft ik op mijn processor geen fan aan maar gewoon aanzeren pinnetjes, nu is het zeker aan te raden om dit als het ware een beetje om te bouwen en te zorgen dat een fan + blokjes e.v.t mijn processor cool houdt? Owja btw dat je er niet veel winst uit kan halen, wist ik al voordat ik eraan dacht maar doe het meer om ervan te leren.

@Obliterator, GreeTz,N30-1337:
Wij hebben 3 praktijk dagdelen per week, waarvan 2 moeten we A+ doen en dan mogen we elke vrijdag (dus het laatste dagdeel) een soort van "project" doen. We kiezen dan gezamelijk een onderwerp waar we iets over willen leren. Nou meeste stemmen gelden, en dus ook mijn stem "overclocken" we gaan niet zo heel ver zoals ik in de FAQ las, daar hebben ze het over fsb en multiplier ofzo :S maar wij doen simpel jumpers verplaatsen.

btw: ik zal in dit topic wel specs over de pc typen waar ik nu dit bericht mee maak. Want uit deze valt denk ik meer te halen. Deze wil ik dus ook overclocken als mijn nieuwe pc klaar is :).
Ik weet niet precies wat de specs zijn (fabrikant mobo etc.)
ik weet wel dat het een celeron processor is die op 550 mhz draait, en socket 478 is, ik heb hem namelijk nog niet zoveel opengehaalt.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 15:09:
Compaq pressario 4110:
SysBd, Trio64V+, Reduced Audio, w/ I/O port
P54C 120/60
1.6 Gb HDD, 6-8x CD-ROM
FDD 1.44
16Mb (RAM), maximaal uitbreidbaar tot 76 Mb

Dat zijn mijn specs als eerst.

Wat is mijn doel?/wat wil ik bereiken?
Ik wil mijn compaq pentium 1 overclocken in de hoop dat hij beter zal presteren. Dan nog doe ik het om ervan te leren, ik zit op een ICT opleiding en zulke dingen krijg ik binnenkort dus wil ik alvast een beetje leren over dit soort dingen.

Situatie:
Toen ik mijn pentium 1 openschroefte hoefde ik niet lang te zoeken en kwam al een schema tegen wat iets met mhz te maken had
ik heb het schema even overgetypt en kun je vinden in de link.

Socket op het moederbord is: 7
Momenteel draait de processor op 120 mhz.

Overigens, Waar kan ik de temperatuur benaderen in bios? iemand idee? want ik heb het nog niet gezien.

Mijn vraag is dus, wat is het maximale wat ik uit deze processor kan halen maar ook echt het maximale. Koeling komt in orde heb fans genoeg liggen.

link naar het schema:
http://tratulla.mine.nu/~kees/processor.html

Overigens bedankt alvast.
Iik zou soweiso meer ram erin keilen, zowel unix & windows voelen zich lekkerder met wat meer ram, 32 is tog wel minimaal maar als je een rong getal als 48 of 64 zou kunnen krijgen is dat helemaal top.

Tja die proc, daar kun an sich niet veel aan overclocken, met een celeron of p4 koelen kun je misshcien wat pushen, maar houd er rekining meej dat zo'n oud beestje niet al te energie zuinig gemaakt werden(ie. warmte technisch). Zitten d'r gaten in het mobo? Zo ja, dan ben je de man, want dan un je d'r alles aan hangen als je het mod, zelfs slot A koelers :P

Wat die p8 & p9 inhouden weet ik niet(pentium 8 alweer :P) maar ik dnek dat het processor typen zijn die d'r in kunnen, als je weet wel tabeletje bij de jouwe hoort kun je hem waarschijnlijk zonder problemen naar 133 brengen.

Ingebouwde sensoren zul je mischien nog neit veel vinden op zo'n oude bak, maar je kunt altijd een thermometer kopen en die vast nieten haar het blok(bij wijze van spreke)
Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 16:50:
Wij hebben 3 praktijk dagdelen per week, waarvan 2 moeten we A+ doen en dan mogen we elke vrijdag (dus het laatste dagdeel) een soort van "project" doen. We kiezen dan gezamelijk een onderwerp waar we iets over willen leren. Nou meeste stemmen gelden, en dus ook mijn stem "overclocken" we gaan niet zo heel ver zoals ik in de FAQ las, daar hebben ze het over fsb en multiplier ofzo :S maar wij doen simpel jumpers verplaatsen.
Met die jupmers veranders je de fsb & multieplier(als de proc ulocked is that is) and thus: een overclock :)

tegenworodig gaat het steedsvaker digitaal though...

[ Voor 16% gewijzigd door Rey Nemaattori op 22-11-2003 18:24 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:43

Bob Popcorn

Plop!

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 16:50:

De jumpers die je verplaatst zijn je FSB en je multiplier. Goed lezen, je FSB is je Front Side Bus en je multiplier vermenigvuldigd je FSB met het getal van je MP. Zo behaal je je snelheid. Misschien handig om te weten, hoe lager de MP en hoger de FSB, hoe sneller.

dus 20x100 is langzamer dan 10x200

Kan niet stoppen met ontploffen!

Verwijderd

Topicstarter
Rey Nemaattori schreef op 22 november 2003 @ 18:21:
[...]

Iik zou soweiso meer ram erin keilen, zowel unix & windows voelen zich lekkerder met wat meer ram, 32 is tog wel minimaal maar als je een rong getal als 48 of 64 zou kunnen krijgen is dat helemaal top.

Tja die proc, daar kun an sich niet veel aan overclocken, met een celeron of p4 koelen kun je misshcien wat pushen, maar houd er rekining meej dat zo'n oud beestje niet al te energie zuinig gemaakt werden(ie. warmte technisch). Zitten d'r gaten in het mobo? Zo ja, dan ben je de man, want dan un je d'r alles aan hangen als je het mod, zelfs slot A koelers :P

Wat die p8 & p9 inhouden weet ik niet(pentium 8 alweer :P) maar ik dnek dat het processor typen zijn die d'r in kunnen, als je weet wel tabeletje bij de jouwe hoort kun je hem waarschijnlijk zonder problemen naar 133 brengen.

Ingebouwde sensoren zul je mischien nog neit veel vinden op zo'n oude bak, maar je kunt altijd een thermometer kopen en die vast nieten haar het blok(bij wijze van spreke)
Maar uhm, het is simm geheugen. Wat zijn de maximaalste grootste modules daar van?
Overigens, lijkt het net of er nog 2 gehuegen slots op gebouwt kunnen worden. Zou dit goed kunnen?
Want ik heb ergens nog een mobo liggen met wat simm slots zou ik die eraf kunnen "slopen" en dan op die comprak kunnen zetten?

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:43

Bob Popcorn

Plop!

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 21:18:
[...]

Maar uhm, het is simm geheugen. Wat zijn de maximaalste grootste modules daar van?
Overigens, lijkt het net of er nog 2 gehuegen slots op gebouwt kunnen worden. Zou dit goed kunnen?
Want ik heb ergens nog een mobo liggen met wat simm slots zou ik die eraf kunnen "slopen" en dan op die comprak kunnen zetten?
Tsja, the sky is the limit zou ik zeggen, je kan alles wel doorlussen maar het houd ooit op...

Kan niet stoppen met ontploffen!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben er nu aan bezig heb het moederbord eruit gehaald, en de jumpers voor de processor goed gezet.

Nu heb ik een cooler fan kunnen regelen voor socket 7. De aansluiting van deze fan heeft 2 pinnetjes. Nu is het probleem dat ik op het moederbord nergens een aansluiting zie voor een cooler. Waarschijnlijk komt dit omdat er vroeger nooit een fan opgezeten heeft. (alleen blokjes) Ik heb hem trouwens op 166 mhz gezet.

Wat ik me eigen bedankt, is het op een of andere manier mogelijk om de fan aan te sluiten aan mijn voeding dus het stekkertje eraf knippen en dan draadjes van voeding aansluiten op de fan.?? Of is er een andere oplossing?

Verwijderd

Topicstarter
weet niemand antwoord op mijn vraag?

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Ja je kan bij de pc boer een stekkertje kopen, van 3pin (moederbrd stekkertje) op molex (voeding stekker).

Daarmee kan je hem aan je voeding koppelen.

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:04
Je kan ook het stekkertje eraf halen (moet je met een mesje op de contactjes duwen, dan kunnen ze los) en die in een molex stoppen, en dan met plakband.

Niet de beste manier, wel de snelste/goedkoopste :)

Verwijderd

Topicstarter
haha tnx! ik heb een kabeltje gekregen van de computer boer :)

Maar zit ik met een probeem ik wil ook een case fan aansluiten maar ik weet niet wat hij doet (blaast of zuigt) kun je dat op een of andere manier zien?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PilatuS schreef op 22 november 2003 @ 15:14:
niemand kan je vertellen wat de maximale oc is, je moet het gewoon proberen
maar ik denk niet dat je verder komt dan 130/140 mhz
Eh bij pentium 1's gaat de fsb niet in kleine stapjes. Je hebt vaste fsb's en multipliers. Je hebt fsb's van 50, 60, 66, 75 en 83.

Die p120 krijg je makkelijk op 133 (2x 66) en heel misschien op 150 (2,5 x 60). Veel hoger krijg je zo'n ding ook niet.

De p166mmx was wel goed overklokbaar. Sommigen haalden iets van 266 met zo'n ding.

Verwijderd

Topicstarter
heey mensen :P eindelijk was ik klaar met overclocken (nouwjah jumpers verplaatsen) en heb ik er meer geheugen in gedaan, en 2 extra fans op gebouwt... Dus ik steek de stekker in het stopcontact en hij doet helemaal niks!!!
Maar ik denk dat het aan mijn voeding ligt dat die het niet trekt want mijn voeding is maar 150 watt ¬,¬ Of ligt het niet daaraan?
zoja, denken jullie dat 200 watt voeding het wel zou trekken? Want die heb ik namelijk nog wel liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 15:41 ]

• Noork
  • Niet online
Een pentium 1 trekt nauwelijks stroom. 150 is ruim voldoende voor zo'n ding. Maak anders even de kabels naar je harddisk en cdrom los.

Waar heb je je jumpers nu op ingesteld?

[ Voor 16% gewijzigd door Noork op 27-11-2003 15:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
mijn jumpers staan op:

100MHz 133MHz 166MHz 200MHz ----- pins 3-4 66MHz
150MHz 166MHz ----- A2 - A3 B2-B3 -- 2.5x

Ik ga nu fitnissen, ik zal hem vanavond wel wat lager zetten (133) want nu staat hij op 166. En ik zal anders wel 200 watt voeding proberen.

• Noork
  • Niet online
Ga maar niet klooien met die voeding. Schroef hem gewoon terug naar 133. Dat moet lukken. 166 is blijkbaar gewoon te veel voor jouw 120.

Het verschil tussen 120 en 166 is ook weer niet zo groot. Wat verwacht je er eigenlijk van? Enigste performance boost die je nog kan krijgen is door het volproppen met ram.

[ Voor 40% gewijzigd door Noork op 27-11-2003 16:04 ]

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:18
wat ook kan zijn is dat jij een van de p1 hebt die mp locked is (iig 2.5 en hoger) die heb ik ook gehad, was met geen mogenlijk heid op 166 te krijgen, later met een p133 die lukte het weer wel, die haalde tot 233

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

• Noork
  • Niet online
M1lamb3r schreef op 27 november 2003 @ 17:57:
wat ook kan zijn is dat jij een van de p1 hebt die mp locked is (iig 2.5 en hoger) die heb ik ook gehad, was met geen mogenlijk heid op 166 te krijgen, later met een p133 die lukte het weer wel, die haalde tot 233
Precies dan krijg je hem niet hoger. Maar opstarten moet wel kunnen maar dan geeft hij gewoon 120 aan.

Verwijderd

Topicstarter
Blijkbaar was de 150 watt voeding toch niet genoeg zoals ik al dacht. Ik had de processor snelheid terug gezet op 120 en hij deed nog niks, nouwja als ik hem aan zette begon de fan een heeeeeeeeeeeeel klein beetje te bewegen.

Verwijderd

Topicstarter
Nu snap ik het helemaal niet meer, heb ik 200 watt voeding aangesloten, maar ik had per ongeluk vergeten de voeding van het moederbord aan te sluiten en de fans begonnen te draaien dus was ik helemaal blij. Maar toen zag ik dat er niks gebeurde op het scherm en ging kijken waar het aan lag. De voeding naar het moederbord... dus ikke aansluiten en toen de pc opnieuw aanzetten..
En alweer deed hij niks als een klein schokje de fan beweegde. Ik heb ook al gebrobeerd alle fans eraf te halen en levert ook geen resultaat. Ik hoop niet dat mijn mobo dood is?

Verwijderd

Topicstarter
HIJ DOET UT :d :d :d :d... alleen wel nog op 75 mhz :P

Ik had de stekkers van het mobo verkeerd om erop gezet haha... bedankt mannen! ;)

• connected
  • Laatst online: 04-02 22:07

connected

tja daarnet deed ie nog :P

Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 20:43:
HIJ DOET UT :d :d :d :d... alleen wel nog op 75 mhz :P

Ik had de stekkers van het mobo verkeerd om erop gezet haha... bedankt mannen! ;)
hehe veel suc6 op school :P

Verwijderd

Topicstarter
owja volgens mij kan ik hem maximaal maar tot 133 mhz overclocken, want als ik hem op 150 mhz zet dan lijkt het net of hij opstart(qwa gekraak), maar ik heb zwart beeld. Is er geen mogelijkheid om hem hoger te krijgen als 133?

Misschien een 2e oplossing:
ik heb thuis nog een pentium1 mmx 233 mhz processor liggen ook voor socket 7, Zou deze werken met dit moederbord? Althans kan het proberen zonder het kwaad kan? want het moederbord ondersteunt maar tot 200mhz maar tjah die 33 maakt me dan niks uit.

• Noork
  • Niet online
Zo'n mmx processor heeft een ander voltage nodig als een gewone Pentium 1. Dus zoek even uit of je mobo dit wel ondersteunt. Meer info zie: http://gathering.tweakers.net/forum/find

Verwijderd

Topicstarter
wat moet ik weten om te weten of mijn mobo het aankan?

hij kan tot 3.0x
max. 200 mhz

Maar eigenlijk eerst mijn vraag, kan het kwaad om het te proberen?

• Noork
  • Niet online
ja het kan kwaad!!! Wanneer je een mmx er nu meteen inzet, dan frituur je dat ding. Een mmx heeft 2.5-2.7 volt nodig. En een gewone heeft iets van 3.3 nodig. Bovendien is een mmx een dual/split voltage processor. Meer zeg ik hier niet over, in de search staat genoeg. Anders moet ik verdomme zelf nog zoeken ook ;)

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:40
Veel koeling heb je niet nodig hoor... Ik koel een PII @ 450mhz met een koelblok van normaal formaat..

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-02 23:33

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Je wilde het mobo ook in een andere kast bouwen, dit gaat niet lukken, want compaq had een eigen board layout.

Mijn compaq 4122 (p150, passief gekoeld, met 100mb aan simmetjes :P ) ging makkelijk tot 200. Bij mij wordt de heatsink alleen maar warm. de mosfets daarentegen worde gloeiendheet.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Verwijderd

Topicstarter
haha cool ik heb er nu een mmx processor in gedaan en geclockt op 200 mhz en multipler 3.0x en het systeem blijft zover ik nu weet stabiel :) misschion accomplisched dus..

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Leuk wipkip, maar dit is toch wel erg oude hardware wat zo langzamerhand vaak genoeg behandeld is, en daardoor niet meer zo interessant voor DOC ;). Er wordt tegenwoordig met recentere hardware overgeklokt, waar nog wat meer over te discussiëren valt. Aangezien er verder dus weinig uit dit topic gaat komen, gaat deze dicht.

LinkedIn
Instagram

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.