Cooler versleten, Pentium 3 doorgebrand?

Pagina: 1
Acties:

• Timer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-06 12:09
Ik heb hier iemand zijn systeem gekregen met de vraag of ik er een virus af wilde halen. Na het zooitje te hebben aangesloten blijkt de pc niets meer te doen.

Tenminste:
- De voeding gaat wel aan
- De LED's van Power en HDD gaan ook branden

Verder gebeurt er niets (geen beeld, geen POST, geen piepen)

Dus ik maak 'm even open en zie dat de cpu-fan ook niet draait. Ik haal hem eruit en de kogellagers blijken versleten zelfs met m'n vingers is er bijna geen beweging in te krijgen.

Toen heb ik een nieuwe fan gekocht en deze erin gezet (deze ging wel draaien). Voor de processor lijkt echter alle hulp te laat te zijn. Vreemd trouwens, voor de tweede keer zet ik 'm aan en nu gaat die (nieuwe) fan óók niet draaien. Ik haal 'm eruit en zet er een batt. op maar dan doet ie het wel. :?

Het euvel lijkt dus bij processor of moederbord te liggen. Heeft iemand nog ideeën. Gaat ie 't met een nieuwe cpu weer doen? Hebben Pentium 3's btw geen beveiliging hiervoor? Of is het mobo kaduuk? Alle input is geapprecieerd. ;)

Edit: het moederbord is een Abit VL6, processor dus een Intel Pentium III

[ Voor 19% gewijzigd door Timer op 22-11-2003 15:09 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:38

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Pentium 3's kunnen prima tegen hoge temperaturen en gaan in de regel niet dood als ze oververhit raken.
(Heeft TomsHardware ooit eens in een mooi filmpje gedemonstreerd namelijk).

Dus ik denk niet dat je CPU kapot is.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
ik denk zelf eerder dat het het moederbord of de voeding is. controleer de waarden van de voeding eens met een spanningsmeter.

Verwijderd

Met dit mobo kunnen de volgende zaken fout zijn:

1: De CMOS batterij op het bord is volkomen uitgeput, dit kan er bij dit mobo voor zorgen dat het systeem totaal niet meer boot. Vervang deze eens voor een nieuwe.

2: Mocht dit niets uitmaken, dan kan het bord 1 of meerdere defecte condensatoren hebben, niet altijd zo op het oog te zien, meten is dan de enige weg.

Waarschijnlijk is de cpu in orde.

Succes.

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

ik had ook een moederbord (met pentium 2) waarvan de cpu_fan aansluiting kapot was. had m met een verloopstukje op een molex stekkertje aangesloten en het werkte weer prima! (al zou het zo kunnen zijn dat je moederbord dan niet wilt starten, omdat hij geen cpu_fan [dmv rpm-monitoring] ziet, maar dat probleem had ik gelukkig niet)

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-08 17:43
Ik heb ooit eens een virus gehad op mijn p2 moederbord die mijn cmos chip overschreef.. gevolg is dus geen post en geen boot meer... bios was weg.

Waarschijnlijk heb jij dat nu ook, want bij een p3 kan je de koeler erafhalen zonder dat deze stukgaat. (filmpje tomshardware van een aantal jaar geleden)

• Timer
Ok, jullie hebben me ervan overtuigt dat die taaie Pentium 3 waarschijnlijk niet kapot is. ;)

Mobo is dan public enemy #1 en ik zal waarschijnlijk op zoek moeten gaan naar een 'nieuwe 2ehands' (of eerst proberen een nieuwe BIOS-chip te bemachtigen of wellicht de oude te hotflashen :/)

Zo op het oog (en met een felle lamp :)) is er niets doorgebrand en staan alle condensatoren nog overeind. Maar van een mobo doormeten heb ik helaas geen kaas gegeten.

Ohja, de batterij heb ik even vervangen, maar hij start nog steeds niet op hoor. Hij lijkt trouwens wel even zijn beveiligingsinstelling oid te vergeten en het (nieuwe) fannetje begint weer te blazen. Totdat je 'm voor de tweede keer aan zet.

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 21:02
Aantal dingen die je kunt doen.

Zoveel mogelijk spullen die niet direkt noodzakelijk zijn loshalen /verwijderen:
extra insteekkaarten, hdd, floppy, cd zijn niet direkt noodzakelijk.
Bios resetten
andere videokaart erin.
andere voeding proberen.

piept die compu trouwens niet?

Verwijderd

idd als je batterijtje leeg is werkt die niet meer
ik heb het ook eens gehad
gewoon andere kopen
niet binnenbrengen in een pc winkel want die zegge dat ie stuk is
terwijl de batt gewoon leeg is
mijn vriend heeft dat aan de hand gehad

ik hoop dat je pc nog leeft
Good Luck Soldier _/-\o_

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
niet binnenbrengen in een pc winkel want die zegge dat ie stuk is
Lekker veel vertrouwen heb jij in de pc winkels in dit land zeg! Natuurlijk zijn ze niet allemaal 100% super, maar het overgrote merendeel veleent tegenwoordig toch prima service en heeft als het een beetje meezit meer ervaring in huis dan jij.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
voordat je een ander mobo of geld uit gaat geven aan een mobo, heb je geen spanningsmeter om de voedingswaarden door te meten? Kan je dat in ieder geval uitsluiten.

• Timer
Ok, het mobo was echt kapot.

* Timer had met z'n kippige kop ook een bolle beetje overgelopen condensator over het hoofd gezien 8)7

Maar goed. Nu zit deze erin en hij werkt weer.

Windows 2000 blijft alleen steeds opnieuw de geluidkaart vinden, maar volgend weekend gaat er toch een nieuwe 120 GB HDD in en wordt de zooi opnieuw gepartitioneerd en geinstalleerd.

Bedankt voor de hulp allemaal... en tot de volgende keer maar weer ;)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:56
Dat moederbord is overigens nog gewoon te repareren.
Pak je stookbout en stook die elco eruit, ga ermee naar een goede elektronicazaak en haal er een nieuwe voor. Let wel op dat je een speciale elco nodig hebt, en niet een doodgewone.
Heb zelf voor mn MSI K7TTurbo 2 stuks moeten halen op school, hebben ze voor 1,90 euro gewoon bij Farnell besteld (heb in mijn geval overigens 3300uF gekregen ipv de 2700uF die er origineel in zat)
Pagina: 1