Toegang tot webserver

Pagina: 1
Acties:

• GhandiHarder
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:34
Hey,

Bij ons op school staan een webserver voor de site van de school. Die maak ik nu, en ga die beheren in de toekomst. Er staat Win2000 server geinstalleerd. Ik heb nu de volgende vraag: Op welke manier kan ik volgens jullie het handigste verbinding met die computer maken om er bestanden op te zetten/veranderen. En het moet natuurlijk ook super veilig zijn, zodat ik het alleen kan doen. De server staat nu nog bij me thuis, dus ik kan nu installeren wat ik wil. Is het niet mogelijk om de server gewoon als computer mijn netwerk te hebben staan oid? Zodat ik altijd verbinding met de server heb?

Alle ideeën zijn welkom...

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Win2k + IIS ... KAN veilig zijn als het goed dichtgetimmerd word!

Oftewel de site moet achter een firewall zodat mensen niet overal toegang tot krijgen. En je laat voor jezelf een VPN verbinding op de server achter op een niet standaard poort en laat die firewall dus die poort accepteren.

Nu nog een LockDown tooltje om de IIS bestanden te beveiligen en alles is klaar!

Misschien nog een antivirus erop om bepaalde virussen te kunnen blokkeren/vinden en je zit aardig goed.

[ Voor 13% gewijzigd door swampy op 22-11-2003 14:42 ]

There is no place like ::1

• GhandiHarder
En ik kan dan thuis gewoon op het VPN inloggen?

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:38

jep

Ik weet niet of je kennis hebt van Linux of een BSD variant met Apache? Dat is imo de mooiste veiligste en meest gebruikte optie.

Als je dit niet hebt is Win2k met resp. Apache ofwel IIS misschien verstandiger. Beveiliging is dan *erg* belangrijk (patches+security en de rest) omdat een school zeker *de* plek is waar veel leerlingen lekker op hun gemak kunnen gaan zitten om je lekken uit te buiten.

Op m'n oude school (bijna) met 150 workstations voor de ICT afdeling staat ook een IIS server. Ding is dagelijks de lul, wat ze bijna ook doen.. :P

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

swampy schreef op 22 november 2003 @ 14:41:
Nu nog een LockDown tooltje om de IIS bestanden te beveiligen en alles is klaar!
Nee, dan begin je pas.
monitoring, logs checken, accounts beveiligen en NTFS rechten gebruiken, onnodige services disablen....

Neem een kijkje op http://www.systemexperts.com/win2k/HardenWin2K.html

(te vinden door [google=hardening win2k server] )
verder is er ook nog deze: http://nsa2.www.conxion.com/win2k/

NSA security guidelines voor win2k, staat ook een IS config guide bij.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:34
Jup, met een vpn client kan je dan zo inloggen op je server.
Het kost alleen wel aardig wat dataverkeer meen ik.

Waarom zet je niet gewoon een ftp deamon op? Ik bedoel, veel meer als bestanden overpompen hoef je als het goed is toch niet.

...

• jep

jep

SjanSman schreef op 22 november 2003 @ 14:43:
En ik kan dan thuis gewoon op het VPN inloggen?
Als jij een VPN server installeerd wel he. Heb je wel eens eerder met live internet servers gewerkt? Komt meer bij kijken dan je denkt hoor!

• DutchTSE
  • Niet online
remote administrator is ook veilig :P zolang je je pass maar voor jezelf houd ;) (gebruik ik tenminste)

• DRaakje
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Mensen lees die vraag van die gast eens goed...
Ik heb nu de volgende vraag: Op welke manier kan ik volgens jullie het handigste verbinding met die computer maken om er bestanden op te zetten/veranderen.
Nou gewoon een ftp server met een account die eventueel gekoppeld is aan je IP. Verder kan je nog voor een Beveiligde verbinding kiezen. Moet je even zoeken.

• jep

jep

BackSlash32 schreef op 22 november 2003 @ 14:46:
[...]

Nee, dan begin je pas.
monitoring, logs checken, accounts beveiligen en NTFS rechten gebruiken, onnodige services disablen....
En natuurlijk wat software aanschaffen om monitoring te kunnen verwezelijken, want met een standaard IIS pakketje kom je d'r imo niet. :) Da's dan weer een nadeel, zulk spul kost geld.

En dan vaak nog wat traffic analyzers en dat soort spul. Niet strikt noodzakelijk maar soms erg handig. :) Zit d'r allemaal niet bij..

• GhandiHarder
Ik draai nu win2k + apache, voor de interne beveiling op school hoef ik me geen zorgen te maken, daarzouden de systeembeheerders voor zorgen (En bij ons zitten niet veel leerlingen die de zin en het vermogen hebben om die beveiligingen te achterhalen) Ik hoef me alleen maar zorgen te maken om de beveiliging van buitenaf.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jep schreef op 22 november 2003 @ 14:48:
En natuurlijk wat software aanschaffen om monitoring te kunnen verwezelijken, want met een standaard IIS pakketje kom je d'r imo niet. :) Da's dan weer een nadeel, zulk spul kost geld.

En dan vaak nog wat traffic analyzers en dat soort spul. Niet strikt noodzakelijk maar soms erg handig. :) Zit d'r allemaal niet bij..
Nope, lekker he, een windows 2000 bak als webserver inzetten, tis toch zo makkelijk....

[ Voor 71% gewijzigd door alt-92 op 22-11-2003 14:51 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• jep

jep

BackSlash32 schreef op 22 november 2003 @ 14:51:
[...]

Nope, lekker he, een windows 2000 bak als webserver inzetten, tis toch zo makkelijk....
Moeilijk is het niet, wel veel werk en omslachtig :P

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat zeg ik :Y)
DRaakje schreef op 22 november 2003 @ 14:48:
Mensen lees die vraag van die gast eens goed...
Ik lees blijkbaar meer dan alleen de vraag zelf ;)

Hoe je je bestanden erop krijgt is namelijk ook afhankelijk van je server beveilging en inrichting.

Als je een beetje pech hebt heb je óf geen ruimte voor je eigen bestanden meer, óf geen server waar je uberhaupt nog bij kan.

Pagina: 1