Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Er is niet over PDA's nagedacht.

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!,

Ik heb een pocket PC van DELL gekocht. Inclusief TomTom navigator, dus ik kon alle straten in nederland leuk vinden. Nu heb ik alleen een probleem met de pocket PC. Ik heb toevallig een Packard Bell, maar een collega van mij met een HP heeft precies hetzelfde.

Die dingen hebben een mini- accutje die niet te vervangen is. In principe niet zo heel erg, maar het aller achterlijkste is dat het interne geheugen gewoon RAM is dat verdwijnt als er geen stroom meer is.

Ik kwam daar laatst achter toen mijn PDA accu op was. Bij het plaatsen in de craddle was hij gewoon helemaal leeg, navigatie software weg, documenten weg, alles pleite. Kost ongeveer weer 2 uur om alles terug te zetten, laat staan weer te configureren.

Nou ben ik zo stom geweest mijn PDA bij DynaByte te kopen. Ze hebben me toen de PDA in de showroom gekocht, maar die accu blijkt nu al half gaar te zijn. Ik heb nu nog ongeveer 5 minuten om van oplaadpunt naar oplaadpunt te komen, anders is alle software + instellingenzooi dus gewoon weer weg.

Ik vind dit dus behoorlijk stupid. Waarom zetten ze die data niet gewoon op flash geheugen? Dit is toch achterlijk??? Ik heb nu de navigatie software op het externe geheugenkaartje gezet (dat blijft wel), maar de activeringscode plaatst de software nog altijd op de PDA, activeringscode weg, dan ook je software niet meer geldig :(

Best wel balen dus eigenlijk, want al met al was de PDA + navigator best een dure grap. Iemand nog een PDA-tje kopen?

• DaRuLe
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

DaRuLe

Rauður, Hvítur, Blár!

Ik snap geen hout van de eerste alinea :/

Maar, je kan toch gewoon alles installeren op flash? Dat verdwijnt niet als de accu leeg is bij mijn weten

Ég er eins ánægður og ég get orðið.

Verwijderd

RAM dat aan gehouden wordt met een accu heeft wat voordelen en het werkt allemaal prachtig totdat je accu er mee stopt.

Ik denk dat jou PDA de hele tijd aan heeft gestaan in de vitrine bij de DynaByte, en dat daardoor de accu rot is.

• Sr Juan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03:09

Sr Juan

7 uur later dan bij jou in NL

je kan natuurlijk er mee terug gaan of een jacket met batterij kopen...

El trago de mezcal, como lo senos de las mujeres, uno es insuficiente, tres son demasiados

• Sheik
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-11-2024
Ik ben het met de topicstarter eens. Dat is de reden dat mijn Tungsten T al een tijdje in mijn la ligt. Ik word gek van het configureren/installeren nadat ik de accu niet op tijd heb opgeladen. Kl#$te ding! Gelukkig is dat ding van het werk, maar zelf zou ik het nooit kopen.

• Blue2k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-06-2023
de hp 5450 heeft een verwisselbare accu... Alleen dan zit e in een wat duurder segment. Ik ben er heel tevreden mee, alleen het geluid had wel wat harder mogen zijn.

Als ik me batterij eruit ruk blijft ie toch minimaal een paar uur nog alle data onthouden, plus dat ie in de auto oplaadt, en als ik thuis kom in de cradle ook. Ik zit eigenlijk nooit met een lege batterij.

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:14
De accu van de Dell Axim X5 kun je wel vervangen trouwens. En als de accu op zou het backup batterijtje ervoor moeten zorgen dat de inhoud van het ram behouden blijft. Dus ik denk dat je PDA zelf een beetje gaar is.

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sinds wanneer verkopen ze Dell bij Dynabyte?

Verwijderd

Topicstarter
Mildpower schreef op 22 november 2003 @ 14:08:
je kan natuurlijk er mee terug gaan of een jacket met batterij kopen...
Hee... dat klinkt handig, zo'n jacket... is dat een soort opklikbare batterij? Ik ga meteen uitvinden of die er voor mijn PDA ook te koop is. Tnx!
ViNyL schreef op 22 november 2003 @ 14:19:
Sinds wanneer verkopen ze Dell bij Dynabyte?
Sorry, correctie, het is een Packard Bell die bij Dynabyte vandaan komt.
DaRuLe schreef op 22 november 2003 @ 13:50:
Ik snap geen hout van de eerste alinea :/

Maar, je kan toch gewoon alles installeren op flash? Dat verdwijnt niet als de accu leeg is bij mijn weten
Ik heb wel zo'n SDMMC kaartje ofzow van 128 MB. Daar had ik ook de hele navigatie software op gezet. Alleen nadat de pocket pc zelf braindeath is door z'n accu is hij ook de activatiecode van de navigator kwijt. Met andere woorden... het werkt dan niet meer.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 14:24 ]

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Er is wel over PDA's nagedacht alleen hebben de fabrikanten allerlei compromissen gesloten.

Laten we even over Compaq's hebben. De eerste modellen hebben, naast de accu zelf, een platte batterijtje dat, als de stroom wegvalt, de batterij de geheugen vasthoudt voor een bepaalde tijd.

Dit batterijtje is niet oplaadbaar en mensen vertrouwden er maar op en laten hun Ipaq's leegtrekken. Dan komt een moment dat de batterij helemaal leeg is en de backupstroom is weg en elke keer als de accu leeg is raken gebruikers alles kwijt. Zelf vervangen is niet mogelijk vanwege garantiebepalingen. Opsturen e.d. is duur.

Toen kwam de Ipaq 38-series. Compaq kiest nu voor dat de accu zelf tot een bepaald percentage kan worden leeggetrokken, de rest wordt gebruikt als backupstroom. Deze houdt een week de gegevens bij.

De latere versies hebben een vervangbare accu, dus kwam er weer een backupcelletje erin om de gegevens bij te houden als je je accu's vervangt. Maar de normale accu wordt ook gebruikt.

Waarom gebruiken ze nou gewoon solid-flashgeheugen om de data te bewaren? Kost gewoon teveel geld en is voorlopig trager dan de normale geheugen. Maar dat weerhoudt je niet om zelf er wat aan te doen.
Programma's en notities kan je op flashkaarten opslaan zoals ik het doe.
Contact en kalenderdata kan je laten synchen met de flashromruimte dat over is. Je OS neemt namelijk niet al het ROM in beslag en de resterende ruimte kan worden gebruikt voor permanente opslag van data. Elke keer als je je PPC aandoet worden deze data in dat stukje rom geflasht en voor altijd bewaard.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:06

DkF

Ik lees hier dus in feite het volgende:

Een PDA is een 'onding' omdat de accu stuk is

Een PDA is een 'onding' omdat ik de accu niet optijd heb opgeladen

--------------------------------------------------------------------------------------

Dat vinden dezelfde mensen dan waarschijnlijk ook van telefoons, afstandsbedieningen, horloges, kortom alles met een batterij?

Het is natuurlijk vervelend als je een kapotte accu hebt, maar dat laat je toch repareren?
Vervelend als het geen garantie meer is, maar je hebt zo'n duur ding niet aangeschaft om in de la te leggen, wel dan?

Een PDA is ook niet gemaakt om constant op te werken, en als je dat dan ook niet doet, gaat 'ie makkelijk een paar dagen mee...
En ja, dat je hem optijd op moet laden, da's logisch en eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit iemand over horen klagen...
Daarbij komt ook de beveiliging dat ze nog zonder batterij een aantal uren de data vasthouden...

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:37

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik verbaas me een beetje dat dit bij andere PDAs dan die ik heb (een Casio E-200) zo slecht geregeld is. De Casio heeft een standaard knoopcel als backup batterij en een (verwisselbare) accu voor het dagelijkse werk. Ik kan hem weken lang leeg wegleggen en nog staan mijn gegevens erop. En dit was niet eens zo'n duur geval.

• Sheik
superduper schreef op 22 november 2003 @ 17:19:
Ik verbaas me een beetje dat dit bij andere PDAs dan die ik heb (een Casio E-200) zo slecht geregeld is. De Casio heeft een standaard knoopcel als backup batterij en een (verwisselbare) accu voor het dagelijkse werk. Ik kan hem weken lang leeg wegleggen en nog staan mijn gegevens erop. En dit was niet eens zo'n duur geval.
Precies en daarom vind ik mijn Tungsten een echt onding. Het is onacceptabel dat een PDA volledig gereset is als de batterij een paar dagen niet wordt opgeladen omdat je dat ding toevallig niet nodig hebt op vakantie of weet ik wat. Vandaar dat je in digitale apparatuur vaak zo'n lithium batterij ziet, die oa datum/tijd en zelfs nog meer kan vasthouden.

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-11 07:58
Ik snap hier helemaal niets van. Als je je pda niet gebruikt (of je palm natuurlijk) kan je hem toch gewoon uitzetten? Kost het ook niet veel stroom.

Ik heb m'n axim afgelopen zomer drie weken mee kamperen genomen, heeft 'ie als tekstverwerker (intensief) en mp3 speler (niet zo intensief) gedient. Eén keer een paar uurtjes opgeladen.......

In het dagelijks gebruik heb ik hem vooral als agenda, tv-gids (dank awieringa) en gebruik ik hem voor enkele office-toepassingen (en op rustige momenten als mp3 speler) Ik zet hem één keer in de drie dagen in de craddle om op te laden (ik synch twee keer per dag via IR).
Navigatiesoftware zal waarschijnlijk meer (en langer) gebruik maken van de batterij, maar toch niet zoveel dat je de kans niet hebt om op te laden?

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ik ben het helemaal met TS eens: het is idioot dat er voor de opslag van user data (agenda, contacts, tekstbestandjes is nooit meer dan een paar Meg) niet standaard gekozen wordt voor een paar MB ingebouwd flashgeheugen. Programma's vind ik niet zo belangrijk, die zijn redelijk statisch dus prima te backuppen op een PC. Nu weet ik dat je de meeste apparaten wel zo kunt configureren dat ze de contacts in de file store zetten oid, maar dat zou niet nodig moeten zijn.

En nog even over de PDA van TS: ik begrijp niet dat je dat ding nog hebt. OK, officieel valt de accu vaak buiten garantie maar jouw verhaal is wel heel duidelijk. Dat pik je toch niet???

Zoef

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
superduper schreef op 22 november 2003 @ 17:19:
Idd, mijn verbasing is ook groot.
Ik heb een HP iPAQ H1915 die toen in de aanbieding was voor €199,= bij de Mediamarkt.
Dat ding heeft een backup-batterijtje (ik geloof een knoopcel, maar echt controleren kan ik dat niet) en de accu is er gewoon uti te halen en te vervangen door een nieuwe. Vervolgens blijven mn instellingen gewoon bewaard. :)

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:17

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Over mijn psion series 5 is ook niet nagedacht. Dat ding heeft gewoon tig constructiefouten. het scherm is kapot (ik zie nog maar de helft) en als je batterij leeg is ben je ook al je data kwijt.

gelukkig kun je de backup-batterij van een psion vervangen...

offtopic:
ik wil best die tungsten ruilen tegen mn psion... interesse???

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik weet niet hoe het bij PPC's zit, maar bij Palm heb je toch een goeie backup als je met een hard geresette Palm weer een hotsync uitvoert? Meerdere malen gedaan na een harde reset, en werkt als een zonnetje. Daarnaast maakt mijn Palm standaard elke nacht rond 4:00 een backup op het geheugenkaartje. Ik heb het zo ingesteld dat ik de laatste 2 backups altijd bewaar.

Ik vind dat je als gebruiker ook een beetje verantwoordelijkheid hebt om op je eigen data te passen, maar als je handheld idd een productiefoutje bevat (zoals die Tungsten waarschijnlijk) dan kun je daar natuurlijk niet tegen opboxen.
Het is onacceptabel dat een PDA volledig gereset is als de batterij een paar dagen niet wordt opgeladen omdat je dat ding toevallig niet nodig hebt op vakantie of weet ik wat.
Overigens zou je Palm (heb het ff nu over diegene met de Tungsten) het nog weken moeten uithouden nadat de kritieke voltage is bereikt, omdat die voltage echt niet de absolute bodem zou moeten zijn van de batterij. Misschien moet je de min/max voltage registers even resetten door een warme reset te doen terwijl je Tungsten in de Cradle zit, dat wil nog wel eens helpen. Overigens lijkt het me heel sterk dat hij leegloopt na een paar dagen niet opgeladen te zijn, klinkt meer als een volledig brakke batterij, of een alarm dat 's avonds met 10 repeats aangaat of iets anders wat automatisch gebeurd. Ik heb mijn Clié een maand niet gebruikt in de zomer, en nog was de batterij toen ik terugkwam vrij vol.

[ Voor 37% gewijzigd door Stereotomy op 22-11-2003 23:32 ]

Alors.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sorry hoor, maar als een PDA z'n geheugen kwijtraakt omdat jij vergeet hem op te laden is dat dan de schuld van de PDA? Als je vergeet te tanken geef je de auto toch ook niet de schuld? Nou dan.
De meeste PDA's hebben gewoon een backup batterij die het geheugen in stand houdt als de accu leeg raakt. Maar je moet hem natuurlijk wel af en toe opladen. Ik heb zelf ook een HP 2210 PDA, laadt hem dagelijks op en (natuurlijk) nooit problemen. En zelfs met volle accu kan ik een aantal dagen ermee werken.
En als je maar 5 minuten ermee kan doen zou ik maar eens terug gaan naar de winkel, want dat ding moet echt uren op een accu kunnen werken.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 16:29
Ik heb hier ook een Casio E200 PDA, verbaas me er eigenlijk over dat er mensen zijn die zich zo storen aan de accu....

Als je gewoon je PocketPC in je cradle doet aan het einde van de dag is er niets aan de hand. Ik heb nog nooit gehad dat ik (zonder storing van de PDA) de inhoud kwijt was. Een aantal keer heb ik wel gehad dat hij helemaal leeg was door een crash, waarbij hij op lege battrij hard aan rekenen sloeg (achterkant warm), maar goed... shit happens.... hier moet je op voorbereid zijn (backuppen van je data bijvoorbeeld

De reden dat ze RAM gebruiken? Ik denk dat dat vooral is, omdat Flash-geheugen maar beperkt te gebruiken is, en omdat dit veel langzamer is dan het RAM (vooral schrijven).

Ik stoor me eigenlijk niet zozeer aan de accu.. maar meer aan invoeren van gegevens, slechte USB Host drivers en langzaam I/O naar geheugen.

Verwijderd

Het is inderdaad lijp dat zoiets gewoon kan!

Kijk bijvoorbeeld eens naar je eigen mobiele telefoon, dat is ongeveer hetzelfde verhaal. Als het batterijtje van mijn mobiel leeg is en dat ding valt uit. Hoef ik de configuratie er toch ook niet weer in te zetten? Het is gewoon te gek voor woorden om al mijn config instellingen en mijn telefoonnummers erin te tikken nadat hij een keer is uitgevallen!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 01:14:
Het is inderdaad lijp dat zoiets gewoon kan!

Kijk bijvoorbeeld eens naar je eigen mobiele telefoon, dat is ongeveer hetzelfde verhaal. Als het batterijtje van mijn mobiel leeg is en dat ding valt uit. Hoef ik de configuratie er toch ook niet weer in te zetten? Het is gewoon te gek voor woorden om al mijn config instellingen en mijn telefoonnummers erin te tikken nadat hij een keer is uitgevallen!
1) Je telefoon heeft geen snel geheugen nodig, je PDA wel, vandaar dat het normaal RAM is en geen flash.

2) Sync jij nooit met je desktop? Sorry, maar daar is een PDA toch in de eerste plaats voor bedoeld, en 99% van de gebruikers synct regelmatig met de desktop. Niet in de laatste plaats voor backupoverwegingen. Je gaat inderdaad niet 1000 telefoonnumers met de hand overtikken! |:(

3) Je hebt zelf de verantwoordelijkheid de batterijen van je PDA niet tot de harde bodem te laten leegdrainen, en zelfs dan zou hij het nog een week tot twee weken moeten uithouden zonder gegevens te verliezen. If not, dan is je batterij al oud of was ie sowieso brak

4) Nogmaals, een backup draaien op een memstok of tegelijk met een hotsync/activesync is eerder regel dan uitzondering.

Alors.

• mphilipp
  • Laatst online: 13:39

mphilipp

Romanes eunt domus

mentalmadnizz schreef op 22 november 2003 @ 21:33:
Over mijn psion series 5 is ook niet nagedacht. Dat ding heeft gewoon tig constructiefouten. het scherm is kapot (ik zie nog maar de helft) en als je batterij leeg is ben je ook al je data kwijt.
Dat is bullshit! Je zegt zelf al dat er een backupbatterij in zit. Als je het zover laat komen dat je met een Psion 5 BEIDE batterijen opbruikt ben je wel erg sloom. Bovendien kun je helemaal niet werken als je main batteries leeg zijn. Hij heeft je eerst een paar keer gewaarschuwd en op een gegeven moment doet ie het gewoon niet meer. Je backupbatterijen houden echter het geheugen vast. Maar ja...als je 'm dan een week ofzo laat liggen (weet niet hoe lang ie het uithoudt) dan ligt het natuurlijk helemaal aan jezelf. Het is niet dat het plotseling gaat ofzo.

Ik wou juist de Psion als voorbeeld van hoe het ook kan aanhalen. Precies om reden van de backupbatterij. Constructie kan op bepaalde punten beter, maar buiten het gammele mechanisme voor het pennetje is mij geen probleem bekend. En qua functionaliteit kan menig Iprakje nog een puntje zuigen. (waarmee ik niet zeg dat ze waardeloos zijn)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Stereotomy schreef op 23 november 2003 @ 03:05:
[...]
1) Je telefoon heeft geen snel geheugen nodig, je PDA wel, vandaar dat het normaal RAM is en geen flash.
Ok, maar het zou fijn zijn als die briljantino's die die gadgets maken, ook even iets langer nadenken. Je kunt toch makkelijk ervoor zorgen dat system settings in een stukje statische RAM worden geplaatst? Verder moet je idd zelf maar zorgen dat je tijdig backups maakt. Maar een (verwisselbare) accu/batterij is echt een eerste vereiste, evenals een backupbatterij. Een PDA is namelijk voor een hoop mensen geen gadget, maar een stuk gereedschap. En die mensen zitten zich dus niet de hele dag af te vragen of ie nog genoeg prik heeft. En als je dan een keer om wat voor reden dan ook met een lege accu zit, moet dat geen drama zijn. Gewoon weer in de cradle proppen en dan moet ie zelf al constateren dat ie een lege PDA heeft en dat de gebruiker misschien wel wil restoren. Klaar. Systeemsettings waren al bewaard (backupbatterij!) dus je kunt gewoon weer verder werken. Een strijkijzer hoeft ik toch ook niet elke weer opnieuw te installeren?

Zoals ik het zie worden die Pokke-PC's meer ontworpen op 'wannahave' waarde dan dat men echt nadenkt over bruikbaarheid en functionaliteit. Nee...er moeten fillempies op bekeken worden en MP3's op afgespeeld. Dát is het belangrijkste. Oja...we moeten de weg ermee kunnen vinden. Verder wordt er niet nagedacht en er zit nauwelijks ontwikkeling in die dingen.

Jammer dan Psion het gadget-geweld niet heeft overleefd, want zij waren de enigen die nog nadachten over deze dingen. Goed dat ze een vooruitziende blik hadden en Symbian als erfgoed hebben achtergelaten...

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Interessante discussie.
En die mensen zitten zich dus niet de hele dag af te vragen of ie nog genoeg prik heeft. En als je dan een keer om wat voor reden dan ook met een lege accu zit, moet dat geen drama zijn. Gewoon weer in de cradle proppen en dan moet ie zelf al constateren dat ie een lege PDA heeft en dat de gebruiker misschien wel wil restoren. Klaar.
Okee, maar dat doet ie toch ook al? Tenminste ik weet niet hoe goed ActiveSync hier is van de PPC's, maar ik weet dat mijn PalmOS Hotsync dit automatisch doet. Ik hoef werkelijk waar geen poot uit te steken na een harde reset... alle instellingen, alle gegevens zijn gewoon terug op mijn Palm.

Ik ben wel benieuwd, als je een harde reset doet op je PPC (dus factory settings weer terug) en je doet dan meteen daarna een ActiveSync, wordt dan niet alles zo hersteld zoals de laatste ActiveSync?

Misschien, als je PPC je inderdaad zo dwars zit, moet je eens kijken naar een PalmOS PDA of inderdaad eentje van SymbianOS. Die hebben over het algemeen wat minder toeters en bellen (okee, de Sony Clié NX serie daargelaten), maar wel een superstabiel + gebruiksvriendelijk besturingssysteem. Ik denk werkelijk nog steeds dat het bericht van de Tungsten hiervoor te maken heeft met een individuele oorzaak, op palmclub.nl hoor je in ieder geval dit soort berichten niet vaker dan 2x per jaar ofzo.

[ Voor 23% gewijzigd door Stereotomy op 23-11-2003 03:58 ]

Alors.

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:17

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

mphilipp schreef op 23 november 2003 @ 03:06:
[...]

Dat is bullshit! Je zegt zelf al dat er een backupbatterij in zit. Als je het zover laat komen dat je met een Psion 5 BEIDE batterijen opbruikt ben je wel erg sloom. Bovendien kun je helemaal niet werken als je main batteries leeg zijn. Hij heeft je eerst een paar keer gewaarschuwd en op een gegeven moment doet ie het gewoon niet meer. Je backupbatterijen houden echter het geheugen vast. Maar ja...als je 'm dan een week ofzo laat liggen (weet niet hoe lang ie het uithoudt) dan ligt het natuurlijk helemaal aan jezelf. Het is niet dat het plotseling gaat ofzo.

Ik wou juist de Psion als voorbeeld van hoe het ook kan aanhalen. Precies om reden van de backupbatterij. Constructie kan op bepaalde punten beter, maar buiten het gammele mechanisme voor het pennetje is mij geen probleem bekend. En qua functionaliteit kan menig Iprakje nog een puntje zuigen. (waarmee ik niet zeg dat ze waardeloos zijn)
Ze zijn ook niet waardeloos, alleen is het bij mij dan zo ver dat ik door het kapotte scherm niet meer kan zien welke batterijen leeg zijn. je ziet alleen een zwart streepje.En het pennetje is de enige constructiefout die zelf makkelijk te repareren is. driekwart van de psion5's leid aan gebroken scharnieren en kapotte schermkabeltjes....

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

• kmf
  • Niet online

kmf

mphilipp schreef op 23 november 2003 @ 03:18:
[...]

Ok, maar het zou fijn zijn als die briljantino's die die gadgets maken, ook even iets langer nadenken. Je kunt toch makkelijk ervoor zorgen dat system settings in een stukje statische RAM worden geplaatst? Verder moet je idd zelf maar zorgen dat je tijdig backups maakt. Maar een (verwisselbare) accu/batterij is echt een eerste vereiste, evenals een backupbatterij. Een PDA is namelijk voor een hoop mensen geen gadget, maar een stuk gereedschap. En die mensen zitten zich dus niet de hele dag af te vragen of ie nog genoeg prik heeft. En als je dan een keer om wat voor reden dan ook met een lege accu zit, moet dat geen drama zijn. Gewoon weer in de cradle proppen en dan moet ie zelf al constateren dat ie een lege PDA heeft en dat de gebruiker misschien wel wil restoren. Klaar. Systeemsettings waren al bewaard (backupbatterij!) dus je kunt gewoon weer verder werken. Een strijkijzer hoeft ik toch ook niet elke weer opnieuw te installeren?

Zoals ik het zie worden die Pokke-PC's meer ontworpen op 'wannahave' waarde dan dat men echt nadenkt over bruikbaarheid en functionaliteit. Nee...er moeten fillempies op bekeken worden en MP3's op afgespeeld. Dát is het belangrijkste. Oja...we moeten de weg ermee kunnen vinden. Verder wordt er niet nagedacht en er zit nauwelijks ontwikkeling in die dingen.

Jammer dan Psion het gadget-geweld niet heeft overleefd, want zij waren de enigen die nog nadachten over deze dingen. Goed dat ze een vooruitziende blik hadden en Symbian als erfgoed hebben achtergelaten...
Hallo, heb je mijn stukje wel gelezen? athlonkmf in "Er is niet over PDA's nagedacht."

Er is erover nagedacht en ze kozen voor een oplossing dat in hun insziens een goede verhouding qua prestatie, gemak, ontwerp en fabricatie.

Als je het echt zo irritant vind dat je elke week je PPC een half uurtje moet gaan laten synchen, dan koop je toch gewoon een Palm? Je mag woorden als pokke-pcs wel weglaten, we zijn hier niet in een middelbare school. Een beetje intelligent discussieren mag ook wel eens gebeuren.

Als je die filmpjes kijken, navigeren en spelletjes spelen niet belangrijk vind, waarom zal je dan uberhaupt voor een pocketpc kiezen 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 23-11-2003 12:38 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• kmf
  • Niet online

kmf

Stereotomy schreef op 23 november 2003 @ 03:56:
Interessante discussie.

[...]

Okee, maar dat doet ie toch ook al? Tenminste ik weet niet hoe goed ActiveSync hier is van de PPC's, maar ik weet dat mijn PalmOS Hotsync dit automatisch doet. Ik hoef werkelijk waar geen poot uit te steken na een harde reset... alle instellingen, alle gegevens zijn gewoon terug op mijn Palm.

Ik ben wel benieuwd, als je een harde reset doet op je PPC (dus factory settings weer terug) en je doet dan meteen daarna een ActiveSync, wordt dan niet alles zo hersteld zoals de laatste ActiveSync?
ActiveSync synchroniseert alleen de agenda, contacts, notes, email en dat offline browsing gedoe. Het backupt dus niet automatisch alle instellingen of zo. Na een hard reset verlies je al je programma's e.d., als je weer gaat synchen dan krijg je gewoon alle telefoonnummers, contacts, etc terug.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

mentalmadnizz schreef op 23 november 2003 @ 10:56:
[...]

Ze zijn ook niet waardeloos, alleen is het bij mij dan zo ver dat ik door het kapotte scherm niet meer kan zien welke batterijen leeg zijn. je ziet alleen een zwart streepje.En het pennetje is de enige constructiefout die zelf makkelijk te repareren is. driekwart van de psion5's leid aan gebroken scharnieren en kapotte schermkabeltjes....
Je kan het scherm ook gewoon laten repareren 8)7

De schermkabel is een zwak punt dat vroeg of laat bij alle Psion's kapot gaat.

Om de schanieren te breken moet je er wel heel raar mee omgaan.

En welke contructiefout zit er bij de stylus? Als je hem op een lompe manier er uit trekt dan klikt hij niet meer vast, maar dat is een beveiligingsmechanisme dat, zoals je zlef al zegt makkelijk ongedaan te maken is. Het staat zelfs in de handleiding staat beschreven, dus geen constructiefout.

Ik vind het 'klik' mechanisme beter dan bij de meeste andere PDA's van tegenwoordig, daar raak je om de haverklap de stylus kwijt omdat hij er uit valt.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
mentalmadnizz schreef op 22 november 2003 @ 21:33:

gelukkig kun je de backup-batterij van een psion vervangen...

offtopic:
ik wil best die tungsten ruilen tegen mn psion... interesse???
Als je het flatkabeltje tussen je scherm en de rest vervangt dan doet alles het gewoon weer :-)

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

athlonkmf schreef op 23 november 2003 @ 12:35:
[...]
Hallo, heb je mijn stukje wel gelezen? athlonkmf in "Er is niet over PDA's nagedacht."
Er is erover nagedacht en ze kozen voor een oplossing dat in hun insziens een goede verhouding qua prestatie, gemak, ontwerp en fabricatie.
Als je het echt zo irritant vind dat je elke week je PPC een half uurtje moet gaan laten synchen, dan koop je toch gewoon een Palm? Je mag woorden als pokke-pcs wel weglaten, we zijn hier niet in een middelbare school. Een beetje intelligent discussieren mag ook wel eens gebeuren.
Als je die filmpjes kijken, navigeren en spelletjes spelen niet belangrijk vind, waarom zal je dan uberhaupt voor een pocketpc kiezen 8)7
Nou ja...volgens mij heb je mijn verhaaltje niet goed gelezen of niet begrepen. Uit niets blijkt dat ik een PPC heb of wil hebben. En als ik dat pokkepc noem, moet ik dat zelf weten. De middelbare school heb ik al enige tijd verlaten, en dat dus ook de tijd dat iemand me op een dergelijke manier toespreekt.

Natuurlijk snap ik ook wel dat ze compromissen moeten sluiten, maar ze moeten wél de juiste kiezen. Helaas worden vaak (om kosten te sparen) de verkeerde keuzes gemaakt. Dat blijkt maar weer als ze later ineens bedenken dat die backupcel en verwisselbare batterijen wel erg handig zijn... Ik bedoel maar...zo'n beslissing is alleen maar genomen om dat ding zo goedkoop mogelijk te produceren en niet om een mooi en handig apparaatje te maken. Dat geldt overigens voor (bijna) alles. Kwaliteit, en vooral een goed doordacht ontwerp komen steeds vaker op een tweede plaats. Ligt ook aan de snelheid van de ontwikkeling natuurlijk; alles gaat zó snel tegenwoordig dat er nauwelijks tijd is om investeringen terug te verdienen. Voorheen had men gewoon een paar jaar de tijd om te verdienen en nu is het hooguiten een maand of 6 voordat de opvolger weer de markt op moet. We vragen er ook zelf om, en moeten daardoor ook meteen de prijs betalen met halve producten.

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22-11 15:03
Mijn Newton PDA uit 1997 heeft nog steeds alle data, ondanks dat ie jaren in de kast heeft gelegen. Het enige nadeel is dat ie wat groot is, anders is ie nog best bruikbaar (162 MHz StrongArm, 2 PCMCIA slots, 1 week op batterij). En een van de weinige portable OSen waar over nagedacht is, tevens makkelijk voor te ontwikkelen.

Mijn Sony Clie ligt ook in de kast, deze is zijn data een keer kwijt geraakt, daarna nooit meer gebruikt.
Het is gewoon een beperking in de bruikbaarheid, een vervelende design keuze, die ze in de toekomst hopelijk weer oplossen.

[ Voor 45% gewijzigd door zakalwe op 24-11-2003 08:53 ]

• fetcher
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-01-2024
Vreemd. Ik sync iedere dag en als je gewoon thuis je pda in de cradle steeks heb je meestal wel voldoende spanning om de data te laten overleven.
Ik gebruik mijn pocketpc ook voor navigatie wat als prettige bijkomstigheid meebrengt dat hij meteen word opgeladen tijdens het navigeren, hetzelfde geld ook voor mijn Nokia.

Mijn Nokia heb ik nog nooit opgeladen met de bijgeleverde lader :)

• kmf
  • Niet online

kmf

mphilipp schreef op 24 november 2003 @ 08:33:
[...]
En als ik dat pokkepc noem, moet ik dat zelf weten. De middelbare school heb ik al enige tijd verlaten, en dat dus ook de tijd dat iemand me op een dergelijke manier toespreekt.
Jammer, maar een product een denigrerende benaming geven, zoals bv Micro$oft, Micro$hit en dus ook PokkePCs wordt als trollerig gedrag aangekaart. Niet gewenst op dit forum dus. Als je dat in je privetijd wilt doen, ga je gang.
Natuurlijk snap ik ook wel dat ze compromissen moeten sluiten, maar ze moeten wél de juiste kiezen. Helaas worden vaak (om kosten te sparen) de verkeerde keuzes gemaakt. Dat blijkt maar weer als ze later ineens bedenken dat die backupcel en verwisselbare batterijen wel erg handig zijn... Ik bedoel maar...zo'n beslissing is alleen maar genomen om dat ding zo goedkoop mogelijk te produceren en niet om een mooi en handig apparaatje te maken. Dat geldt overigens voor (bijna) alles. Kwaliteit, en vooral een goed doordacht ontwerp komen steeds vaker op een tweede plaats. Ligt ook aan de snelheid van de ontwikkeling natuurlijk; alles gaat zó snel tegenwoordig dat er nauwelijks tijd is om investeringen terug te verdienen. Voorheen had men gewoon een paar jaar de tijd om te verdienen en nu is het hooguiten een maand of 6 voordat de opvolger weer de markt op moet. We vragen er ook zelf om, en moeten daardoor ook meteen de prijs betalen met halve producten.
Gezien de prijsdalingen van PocketPCs is het niet vreemd dat ze 1 sneller op de markt moeten komen en 2 goedkoper gemaakt en onderhouden moeten worden.
Er zijn genoeg pocketPCs die wel een backupcelletje hebben of andere mogelijkheden. Mensen die dat echt zo belangrijk vinden, moeten maar die modellen kopen.
Ik wil ook een camera waarmee ik alle flashmedia kan gebruiken, helaas bestaat dat ook niet.

[ Voor 4% gewijzigd door kmf op 24-11-2003 10:28 ]

Verwijderd

Om ff een paar dingen recht te zetten:

Je Accu gaat sneller leeg als je meer applicaties draait. NB de accu is dus sneller leeg als je je applicaties niet afsluit! Dit is inherent aan de Xscale (strongarm waar al jullie PDA op draaien) deze CPU (e.a.) vreet meer stroom bij hogere belasting. Wat je ook moet weten is dat standaard applicaties blijven ook al sluit je ze als met (x). Neem bv de mediaspeler notes etc. Je ziet ze niet meer ze draaien wel (vergelijkbaar met iets dat draait in de systemtray op je standaard windows). Opm: bij slecht geprogrameerde applicaties is het zelfs zo dat ze stroom gebruiken (in de vorm van CPU load terwijl je je PDA uit hebt) NB: CE is niet uit alleen het scherm is uit alles draait gewoon door!

Voor de duidelijkheid maar weer even:
PPC of pocket PC is een shell gemaakt op de CE kernel (geoptimaliseerd voor kleine schermen) in geval van PPC 2002 is dat de kernel van CE 3.0. PPC 2003 is gemaakt op de CE 4.0 kernel.

De Image NK.BIN staat op je ROM. Deze wordt geladen in het geheugen en komt daar normaal niet meer uit, tot dat je Accu leeg is dan ben je je object store kwijt en daarmee je draaiende PPC (CE kernel) incl settings registry etc. Als je vervolgens je PDA aanzet wordt de NK.bin uit je ROM opnieuw in je geheugen (RAM) gezet en begin je weer met een schone PPC. dwz alles wat tot dan niet op je Flash stond is weg. Spreekt voorzich dat RAM na stroom verlies leeg is!. RAM wordt gebruikt ivm performance. Flash heeft een aantal nadeling denk aan het feit dat Flash slechts een beperkt aantal keer kan worden overschreven. RAM daarin tegen is snel en heeft niet het verval wat Flash heeft.

Wat je kan doen: Zet je notities bv niet in RAM maar op je CF of SD kaart zo gaan ze niet verloren. Back je PDA up. Er is een standaard backup tool meegeleverd deze gebruik ik zelf ook en werkt prima (binnen een paar seconden is alles weer terug! Ook registry neemt hij mee.

in vergelijking met Palm. Ja Palm werkt geheel anders (applicaties worden bijvoorbeeld keihard afgesloten en een palm die uitstaad gebruikt zeer weinig stroom in tegenstelling tot CE) daarom kan je met een Palm OS soms wel een week draaien zonder opladen. CE draait gem. slechts 1 dag, dus elke dag moet hij gewoon in de cradle voor sync'en en opladen.

Ik hoop dat jullie iets aan deze informatie hebben.

Opm.: Ik ontwikkel en geef technische support voor Windows CE.

Verwijderd

Dat is idd stupid, mijn Ericsson MC12 had een backup cel die ook bij de eigenschappen te controleren was.
Exact zo`n batterij die voor de BIOS instellingen van je pc gebruikt worden.
Als je de batterijen er uit gehaald had bleven de gevens bestaan.

Verwijderd

Topicstarter
Erg fijn... ik heb dus een SmartMedia kaartje van nog geen 40 euro waar 128 MB op kan. Dat ding heeft geen batterij en die 128 MB kan ik via de USB 2.0 reader in nog geen 1,5 minuut helemaal voldouwen. Dat lijkt mij dus zeker snel genoeg. Ik haal ook zo 2600 kleine bestanden binnen 2 minuten weer van de kaart op naar mijn PC.

Even niet om reclame te maken voor Smartmedia kaartjes maar om aan te geven dat ik denk dat deze toch zeker erg snel zijn en ook niet duur. Daarbij zit er een garantiebewijs op dat ik het ding 200.000 keer moet kunnen beschrijven zonder fouten.

Nou lijkt het mij dus slimmer als ze zoiets er gewoon in douwen, wat je dan gewoon kan vervangen voor het geval die iets als bad sectors krijgt. Ik gebruik mijn PDA dus alleen voor navigatie en voor een klantenlijst (contactpersonen). Vaak weet ik waar ik heen ga en heb ik de navigator niet nodig. Het kan ook gebeuren dat de PDA dan 2 weken niet opgeladen wordt. Moet ie volgens mij gewoon tegen kunnen.

Dat ik niet verbaast moet zijn omdat mijn auto ook brandstof nodig heeft wat bijgevuld moet worden vind ik onzin. Als ik mijn auto uit laat staan gebruikt hij toch ook geen brandstof???

Dat de PDC actief blijft na het uitzetten snap ik eigenlijk ook niet. Ik had al gezocht naar een soort "Shut down", maar die is er inderdaad niet. Toen hij na het leeg zijn van de batterij weer helemaal opnieuw op moest starten deed hij dat ook binnen 30 seconden. Daar kan ik dus echt wel mee leven (TomTom navigator heeft ook ongeveer 30 seconde nodig om de GPS positie te bepalen).

De backup tool is inderdaad erg handig, maar omdat de navigatiesoftware een soort van activering heeft opgeslagen op de PDA krijg ik daar toch elke keer problemen mee. Ik snap het dus nog steeds niet helemaal. Wel heel erg bedankt voor alle reacties.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2003 20:04 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Dan is het misschien tijd om een PalmOS PDA te overwegen. 1 hotsync en je HELE zut is gebackupped op je desktop. Na een harde reset komt alles weer op je handheld terecht.

Alors.

Verwijderd

Welke navigatie software gebruik jij dan? TOM TOM 2 en ook 1 hebben geen probleem hoor. Ik gebruik ze zelf icm met de backup tool en dat werkt.

Overigens zeg je zelf al 200.000 keer dat is dus niet zoveel! Windows CE schrijft continue dataweg in het geheugen net als je gewone PC dat doet in zijn RAM. Die 200.000 keer is zo bereikt geloof me. en nogmaals een SD en CF zijn zeker wel een heel stuk langzamer! Tip zet Tom Tom data map maar eens op je SD en zoek maar eens naar straten. En doe dit ook eens als je TOM TOM installeerd in de standaard directory! Je zal merken dat dat heel veel uitmaakt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 27 november 2003 @ 19:43:
Welke navigatie software gebruik jij dan? TOM TOM 2 en ook 1 hebben geen probleem hoor. Ik gebruik ze zelf icm met de backup tool en dat werkt.

Overigens zeg je zelf al 200.000 keer dat is dus niet zoveel! Windows CE schrijft continue dataweg in het geheugen net als je gewone PC dat doet in zijn RAM. Die 200.000 keer is zo bereikt geloof me. en nogmaals een SD en CF zijn zeker wel een heel stuk langzamer! Tip zet Tom Tom data map maar eens op je SD en zoek maar eens naar straten. En doe dit ook eens als je TOM TOM installeerd in de standaard directory! Je zal merken dat dat heel veel uitmaakt.
'K heb de TOM TOM 2. Bij installatie vroeg hij al om een activeringscode. Ik krijg een vage errormelding als hij zijn geheugen kwijt is m.b.t. de activering. Krijg het kreng dan ook niet opgestart. Dit is de zelfde code als dat ik mijn kaartje bij iemand anders erin douw.

De backup tool (activesync) gaf bij mij laatst bij restoren een soort melding van "This backup was created with another bla bla bla ID" ofzo. Restore ging toen ook niet.

Nieuw idee: Een soort super suspend uitknop op een PDA. Schrijft ie bij de knop "en nu echt uit" gewoon zijn actieve memory dump weg naar flash geheugen en dan kan je hem jaaaaren in de kast laten liggen. Bij "aan" zegt hij dan niet "hee, ik vergeet alles en ga resetten", maar "ok, ik reload de braindump". Is dat een idee? Ik wil wel 30 sec. wachten voordat ie uit gaat... Na 200000 keer aan / uit zetten heb ik al wel een nieuwe PDA.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2003 06:52 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 06:52:
[...]

'K heb de TOM TOM 2. Bij installatie vroeg hij al om een activeringscode. Ik krijg een vage errormelding als hij zijn geheugen kwijt is m.b.t. de activering. Krijg het kreng dan ook niet opgestart. Dit is de zelfde code als dat ik mijn kaartje bij iemand anders erin douw.

De backup tool (activesync) gaf bij mij laatst bij restoren een soort melding van "This backup was created with another bla bla bla ID" ofzo. Restore ging toen ook niet.

Nieuw idee: Een soort super suspend uitknop op een PDA. Schrijft ie bij de knop "en nu echt uit" gewoon zijn actieve memory dump weg naar flash geheugen en dan kan je hem jaaaaren in de kast laten liggen. Bij "aan" zegt hij dan niet "hee, ik vergeet alles en ga resetten", maar "ok, ik reload de braindump". Is dat een idee? Ik wil wel 30 sec. wachten voordat ie uit gaat... Na 200000 keer aan / uit zetten heb ik al wel een nieuwe PDA.
Zoeken naar BackupbuddyVFS of Backupman (wat ik zelf gebruik). Elke avond om 5:00 een automatische backup op mijn geheugenkaartje. Holadiee. Met PPC moeten hier ook progjes voor beschikbaar zijn. In totaal ben je dan goeikoper uit dan dat de fabrikant extra kosten doorberekend aan zo'n suspend memory ding flash blokje.

[ Voor 11% gewijzigd door Stereotomy op 05-12-2003 13:23 ]

Alors.

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:15
Mensen mensen... ik werk bij een HelpDesk en heb hier zóveel mensen over gekregen, iedereen gaat er ook vanuit dat het apparaat defect is wat dus niet het geval is. Ik heb naar Toshiba gebeld, Compaq, Palm, TomTom, en ja, het schijnt voor een PDA de normaalste zaak van de wereld te zijn.

Daarom ben ik het ook volledig met de topicstarter eens... er is niet over nagedacht!

57696520646974206c65657374206973206e657264

• SkyStreaker
  • Laatst online: 30-11 19:27

SkyStreaker

Move on up!

Een oud klasgenoot van mij had een Ipaq h1915. Zat idd een backupbatterijtje in. NiMH wel te verstaan. Die kan je ook opladen als ik mij niet vergis, alleen je kan er niet zo direct bij.

Weet je wat handig zou zijn? PDA's met voor ingebouwde microdrives! Hatsee, van het gezeik grotendeels af. Ik weet ook dat er PDA's zijn waar je hem in kan steken, maar ik bedoel dus VOORAF ingebouwd. Hebbie meteen 1GB aan ruimte of natuurlijk minder, bijv. 512 of 128 als we aan de kosten gaan denken.

Het zou ook niet mis zijn om een zonnecelletjes op een PDA te hebben eigenlijk. Of om de backup of de hoofdbat. op te laden... Enigzins.

Trouwens, voor de Palm zijn er wel speciale 'Sync Alles' tooltjes te krijgen zoals:
http://www.freewarepalm.com/communication/syncall.shtml Blijkt prima te werken. Alles in het RAM wordt opgeslagen als je synced. Ik weet niet of het ook met flashrammetjes werkt zoals een SD of MS

[ Voor 77% gewijzigd door SkyStreaker op 05-12-2003 20:17 ]

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Ik heb ook een PDA zonder verwisselbare accu..
Als je zoń ding hebt en hem voor films te kijken in divx formaat gebruikt... dan doe je het gewoon helemaal verkeert! het is geen speelgoed!
Installeer alle data op je flashkaart.. zoals mail attachments.. documenten.. enz..
Maak elke dag een backup.. als je bang bent dat je accu opeens leeg is..
Ik ben nu een keer mijn data kwijt geweest.. maar dat was toen ik hem net had. (onkundigheid) nu hang ik hem savonds aan de lader elke keer als ik bij mijn laptop of pc aankom.. sync ik even.. duurt elke keer 10 sec.. maar dan heb je alle agenda, mail, contact items weer gesyncht.. (hoe je het ook schrijft :) ) zo ben je nooit data kwijt.. je accu gaat meestal zoals hier een 15 uur mee.. als je 15 uur op een dag werkt dan heb je pech en neem je je lader maar mee!
Ik begrijp niet dat mensen zo'n ding in de kast leggen.. ik de pda (acer n10) nog niet zo lang opzich .. maar na 1 week kon ik al niet meer zonder.. wat ik gebruik zijn de task's, mail, agenda, contacts, notes.
Ze hebben het er wel eens over dat je beter een notebook kan kopen.. maar het vervelede is (daarom heb ik erook een gekocht) een notebook is pas na 1 a 2 minuten aan.. een pda in 1 sec.
de laptop gebruik ik voor documenten te maken. (ik heb visite.. mzzl)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Looki, je haalt me de woorden uit mijn mond.

1) Hotsync/Activesync je data regelmatig. Als je dit niet doet, snap ik niet waarom je een PDA hebt behalve dan dat je het als een speetje gebruikt.

2) Koop een geheugenkaartje voor een paar tientjes, en maak er automatische backups op. Dit is goedkoper dan wanneer de fabrikanten dezelfde hoeveelheid flashrom in je PDA inbouwen, dus geen gezeik. 8)7 Sony's highest end model, de UX50, heeft dit overigens *wel* ingebouwd.

Mijn mening is dat er wel degelijk over nagedacht is, maar dat bepaalde users de mogelijkheden niet inzien die als een open deur voor hun neuzen staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Stereotomy op 06-12-2003 11:46 ]

Alors.

• Sheik
Er zijn ook mensen die voor het werk op reis gaan en dat ding dan niet meenemen voor wat voor reden dan ook. Of dat mensen een weekje verlof hebben en de werkpda niet gaan opladen etc etc. Ik gebruik de PDA puur voor het werk, en dan komen er situaties voor dat hij een week of 2 soms niet gebruikt wordt.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Sheik schreef op 06 december 2003 @ 13:20:
Er zijn ook mensen die voor het werk op reis gaan en dat ding dan niet meenemen voor wat voor reden dan ook. Of dat mensen een weekje verlof hebben en de werkpda niet gaan opladen etc etc. Ik gebruik de PDA puur voor het werk, en dan komen er situaties voor dat hij een week of 2 soms niet gebruikt wordt.
Wat wil je hiermee zeggen? :?

Als je een backup hebt op je desktop of je geheugenkaartje dan is het toch goed? Daarnaast, na 2 weken doet hij het nog prima, misschien niet batterij op 100%, maar dat hoeft toch ook niet?

Alors.

Verwijderd

Topicstarter
GEWELDIG idee, van die minidrives! Dat moet toch mogelijk zijn. Ik wil nog FF melden dat de prijs mij niet zo gek veel interesseert. Ik gebruik het ding puur voor mijn werk, voornamelijk als contactpersonen database / navigatiesysteem. Omdat de accu nu al rot is gaat deze echt mega kort mee. Continu lopen restoren is dan ook waardeloos.

Dat is namelijk nog een punt waar ik me goed aan kan ergeren met de meeste PDA's... de accu is vrijwel nooit makkelijk gewoon even te vervangen.

• Sheik
@Stereotomy

Ik wil hiermee aangeven dat de Tungsten T die voor het werk wordt gebruikt (contacts-calendar) na 2 weken gereset is (hard reset). Backuppen heeft weinig zin als er gebruik wordt gemaakt van diverse laptops.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 17:35:
[...]

GEWELDIG idee, van die minidrives! Dat moet toch mogelijk zijn. Ik wil nog FF melden dat de prijs mij niet zo gek veel interesseert. Ik gebruik het ding puur voor mijn werk, voornamelijk als contactpersonen database / navigatiesysteem. Omdat de accu nu al rot is gaat deze echt mega kort mee. Continu lopen restoren is dan ook waardeloos.

Dat is namelijk nog een punt waar ik me goed aan kan ergeren met de meeste PDA's... de accu is vrijwel nooit makkelijk gewoon even te vervangen.
Een memorycard is nog altijd goedkoper dan een minidrive hoor..... 8)7 er wordt hier naar te exotische oplossingen gezocht terwijl er voor de hand liggende oplossingen zijn.

En een Tungsten hard reset na 2 weken... okee waarschijnlijk een raar exemplaar want dit zou méér dan 2 weken goed moeten gaan, en wat het syncen met verschillende laptops ermee te maken heeft zie ik niet. Als je hem niet gebruikt, en je zet hem werkend weer aan na 2 weken, wat voor verschil zit dan daarbij als je hem niet gebruikt, en hij heeft een harde reset gedaan, en je restored alles weer van je geheugenkaart, of met behulp van een hotsync? :?

Dan staat toch precies hetzelfde op je handheld, en dan maakt het niks uit met hoeveel computers je synct. En daar gaat deze thread over: dat je je gegevens schijnbaar kwijtraakt als je PDA geen stroom meer heeft, maar dat dat dus niet gebeurd wanneer je regelmatig (automatisch) een backup maakt of hotsynct.

Het valt me op dat mensen vaak de fabrikanten de schuld geven, terwijl ze onwetend zijn over bestaande oplossingen, en daarbij té moeilijk bedachte oplossingen (minidrive) aandragen.

[ Voor 10% gewijzigd door Stereotomy op 06-12-2003 20:30 ]

Alors.

• Sheik
Ehm...Stereotomy....of beter gezegd Stereotypy als je begrijpt wat ik bedoel (zie jouw laatste alinea)....als mijn PDA bijna leeg is en ik gebruik hem 2 weken niet, dan is alles pleite en raar is dit niet. We hebben 36 PDA's op het werk, met allemaal hetzelfde euvel voor zover getest of ervaren. Dus dat verhaal gaat niet op, een knoopcel zou dus wel degelijk voor ons helpen. En dat syncen over verschillende laptops is ook niet 123 eenvoudig zoals jij schetst. Elke laptop heeft andere contacts en instellingen die voor andere doeleinden en klanten gebruikt worden. 1 of 2 pc's syncen is eenvoudig, maar met meerdere pc's na elke keer syncen wordt erg moeilijk. Soms is het niet eens mogelijk om gegevens van een laptop te halen, omdat deze vrijwel meegenomen is door een collega voor werkdoeleinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Sheik op 06-12-2003 22:15 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Nogmaals, het probleem van meerdere laptops gaat hier niet op. De bottom line is hier: hoe behoud ik de gegevens in mijn handheld nadat hij spontaan een harde reset heeft gedaan/zijn gegevens is verloren. Er wordt over knoopcellen gepraat, minidrives, flashROM... terwijl ik de meest gangbare oplossing probeer te beargumenteren: namelijk een backup op een geheugenkaartje.

Krijg je spontaan een harde reset? Geen probleem! Druk op restore en binnen een minuut of twee ben je weer volledig aan de slag met een handheld die *exact dezelfde gegevens bevat als toen jij hem voor de laatste keer achterliet, als ware hij nooit een spontane harde reset heeft gedaan, en nooit gegevens is verloren*.

En daar ging het toch om in deze thread? Een manier om gegevens te behouden. Fabrikanten hebben hier heus wel over nagedacht, en tot de conclusie gekomen dat de kosten voor extra flashrom en automatische backup (die uiteindelijk door wordt berekend naar de koper toe) niet opweegt tegen het feit dat de user zelf voor backup opties kan kiezen middels hotsync of een geheugenkaart backup. Als user heb je daar alle vrijheid voor om voor te kiezen. En ik denk dat knoopcelletjes voor de fabrikant te grote hoofdbrekens zorgt: wat als die batterij ook leeg is? Dan moet je de PDA opsturen, batterij vervangen, en weer terugsturen? Zelf prutsen is erg slecht voor de garantie.

Bij de de dure high end Sony Clié UX50 en UX40 is de automatische backup optie wel intern ingebouwd, maar voor zo'n apparaat heb je ook een flinke zak duiten op tafel gelegd.

Als je synct over verschillende laptops in een bedrijfsomgeving, heb je ook op al die laptops je eigen user (gelijk aan de hotsyncnaam van je PDA) aangemaakt. Deze user zal de PIM informatie uit de vooraf gestelde Outlookprofiel moeten halen. Als je in een exchange omgeving zit, zal dit altijd jouw eigen gegevens bevatten, ongeacht achter welke laptop je zit. Ik vind het dus vreemd dat je zegt dat je gemixt synct: afspraken die wel op de desktop staan maar niet in de handheld, worden overgenomen op de handheld en vice versa. Er gaan dus nooit gegevens verloren. Als je dan afspraken meekrijgt van een collega, waar jij helemaal geen behoefte aan hebt, dan doen jullie iets fouts: waarom houden jullie dit niet netjes gescheiden door met profielen te werken? Lijkt me een leuk klusje voor systeembeheer. En dit zeg ik niet om lullig te doen, maar om een oplossing proberen aan te dragen voor wat blijkbaar een probleem is voor 36 mensen binnen jullie bedrijf. Als dit geen oplossing is voor jullie, hoop ik dat je me kunt vertellen waarom precies niet, want daar ben ik dan wel benieuwd naar.

[ Voor 74% gewijzigd door Stereotomy op 07-12-2003 01:57 ]

Alors.

• skoers
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-11 21:04
foutje

[ Voor 96% gewijzigd door skoers op 26-06-2004 10:51 ]

happy 2023 !

Verwijderd

ik ben blij dat ik dit topic gelezen heb, want ik was van plan om een ppc te kopen.
Nou heb ik besloten dat toch maar achterwege te laten, want ik vind het onaanvaardbaar dat je bij een lege batterij je data kwijt raakt.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:36

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om nog maar even door te gaan op een oud topic:

Ik heb geen moderne PDA maar wel twee voorlopers van de 'moderne' PDA (HP 360 en HP 620LX) en die hebben beide een knoopcel voor het vasthouden van gegevens als de batterij leeg of verwijderd is.

Ik kan me toch nauwelijks indenken dat die feature er uit gerationaliseerd is :?

Signatures zijn voor boomers.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Die knoopcellen zitten er wel degelijk in, maar soms kunnen die ook leeg raken.

Alors.

• SkyStreaker
  • Laatst online: 30-11 19:27

SkyStreaker

Move on up!

Verwijderd schreef op 27 juni 2004 @ 09:27:
ik ben blij dat ik dit topic gelezen heb, want ik was van plan om een ppc te kopen.
Nou heb ik besloten dat toch maar achterwege te laten, want ik vind het onaanvaardbaar dat je bij een lege batterij je data kwijt raakt.
Er zitten 2 batterijen in, eentje voor gebruik en eentje om juist niet je data kwijt te laten raken, laat je dat toe... Dan heb je dat aan jezelf te danken ;)

Je kan een 2e batterij of een zwaarde batterij nemen. Een combinatie van beide is ook mogelijk. Mijn belangrijke (ahem) zooi bewaar ik toch ECHT op een flashcard. Creatief met kurk wezen, dan is er niks aan de hand! :D

Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-11 22:16

Metro2002

Memento mori

mijn palm onthoudt ook gewoon alles als de accu leeg is. zal wel een pocketpc iets zijn :+

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

Dit probleem is gelukkig ook niet bekend bij de zaurus :) maar ja linux daar is wel over nagedacht ;)

Verwijderd

Ik lees het al: Mijn Psion Netbooks zijn voorlopig nog niet aan vervanging toe })

• Mooody
  • Laatst online: 06-11 22:26

Mooody

elmoody

Ik denk dat je een Palm moet kopen, daar is wel over nagedacht :Y)

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Ik snap niet waarom dit topic er nog is eigenlijk. In alle moderne PDA's zit een knoopcelbatterij die de instellingen vasthoudt. Net zoals alle andere batterij is deze ook aan slijtage en kwaliteitsschommelingen onderhevig, en derhalve kan het wel eens voorkomen dat je PDA spontaan een harde reset doet. Bij PalmOS zijn de apparaten erg veilig ingesteld, 10% en onder dat voltage gaat hij niet. Daarnaast zijn er legio goede backupprogramma's aanwezig: ik laat elke nacht om 4:00 uur automatisch mijn hele Clié backuppen op mijn stick. Toch een spontane harde reset? Dan binnen een minuut weer verder na een restore.

Ik denk dat de topictitel veranderd moet worden in: "Users zien een voordehand liggende oplossing niet en geven de schuld aan de fabrikanten zonder de kosteneffectiviteits-factor in ogenschouw te nemen". Of zoiets. ;)

Maar daarnaast heeft Moooooody wel gelijk: koop een Palm.

Alors.

• Fakir
  • Laatst online: 03-03 10:57
gewoon backup op sd kaartje zetten. Dan kan je die overal terugzetten. Vooral op vakantie is dit een must, dan heb je niet even activesync en een pc tot beschikking. Ik zie sowieso het probleem niet, dan haal je toch een 12 volt lader. In de file zat tijd om bij te laden.

• sanderb
  • Laatst online: 30-11 23:05
Even terugkomen op dat idee van die microdrive erin.
Ik vind dat helemaal geen exotische oplossing, en het is al helemaal niet duurder dan dezelfde hoeveelheid aan solid state flash geheugen.

Het 4GB microdriveje dat tegenwoordig in meerdere mp3HD players zit (ipod mini, creative muvo en nog wat anderen) is hier uitermate voor geschikt en niet schrikbarend duur.

Denk je eens in...
Een PDA met zoveel opslag.
Je hebt meteen geen andere mp3 player nodig, geen image tank voor je foto's, geen portable harddisk...USB on the GO erop ..gooi er een video out optie en usb (voor muis of keybaord )op...en hoppaaa...je zou er bijna je laptop voor aan de kant zetten
Ik zie het wel zitten

Van mij mogen de fabrikanten als de wiedeweerga aan de slag om die dingen te ingreren.
(en ik denk dat we er niet eens lang op hoeven te wachten en dat het niet eens zoveel duurder hoeft te zijn)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

sanderb - de drives zullen er zeker komen, maar ik denk niet dat het de strekking van dit topic is. Dit topic gaat over 64 Mb geheugen veilig stellen, en ik ga daar niet de prijs van een 4 Gb microdrive voor betalen als ik daar ook een simpel flashkaartje voor kan gebruiken.

Alors.

• Mooody
  • Laatst online: 06-11 22:26

Mooody

elmoody

Ik heb net een nieuwe Sony TJ-25 voor 99 euro gekocht. (Laatste model bij een winkel)

Er zit maar 16mb in (waarvan 11mb vrij is), maar dat is meer dan genoeg voor 80% van de gebruikers. Je moet gewoon een beetje keuze kunnen maken in de software die je er op gooit.

Op zich heb ik al genoeg aan een goede agenda en een paar leuke spelletje (100/200kb. per stuk). Om foto's te bekijken heb ik een laptop, om foto's te maken een 10D en om muziek te luisteren een iRiver, dus al die poespas wil ik er niet eens op :)

Het verschil is wel dat ik een kwart van de prijs betaal van sommige high-end modellen (T3, TH55) en (in mijn geval) hetzelfde er mee kan doen....

[ Voor 16% gewijzigd door Mooody op 29-06-2004 18:53 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Pagina: 1