Toon posts:

Harde schijf van belang bij games ?

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een HD met 5400 rpm, zorgt dat ervoor dat mijn spellen minder goed lopen ?
Heb een Ati 9700 Pro, is het dan beter om een 7200 rpm te halen, of maakt het niet zo veel uit en heeft het meer met geheugen en processorsnelheid te maken.
voor de rest een AMD 2500+ barton, en 512 MB 333...

Verwijderd

Als je games hebt die vaak data vanaf je hard disk moeten lezen dan is wellicht een 7200rpm beter (Bijv. flight sim 2004).
Bij games die het meeste direct vanaf de CD ofzo lezen kan je prima met een 5400rpm schijf vooruit.

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-10 10:22
zijn er nog games die vanaf cd'slezen dan, de nieuwe game telgen vereisen al 2cd's...

en de enige reden waarom ze om cd's vragen is om te kijken of je hem wel gekocht heb :)

dus ik raad minimaal een 7200rmp/2mb cache/80gb schijf aan :)

nah voor alleen games volstaat 40/60gb ook wel denk ;)

[ Voor 75% gewijzigd door Mister_X op 22-11-2003 13:41 ]

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Een snellere harde schijf zal invloed hebben. Maar je kan natuurlijk ook je harde schijf defragmenteren. Ook kan je een extra partitie aanmaken waarop je je games zet.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

Verwijderd

mwah, zo gigantisch veel invloed zal het niet hebben, tenzij het echt een traag prutding is (zoals de WD Caviar 2gb die ik nu tijdelijk heb). Aantal MB's per seconde en zoektijden zijn interessanter om naar te kijken.

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-12 22:07
Een 5400RPM schijf vertraagt je gehele systeem dus ook spellen. Je swap-file is traag, windows wordt traag ingeladen, spellen worden traag ingeladen. Speciaal met de config die je hebt moet je eigenlijk wel een 8mb cache 7200RPM nemen.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:12
Mwa, een 5400RPM is niet gelijk traag. Ik heb hier een 13.5GB IBM 7200RPM en die is 3x zo traag als m'n WD 40GB 5400RPM.

Alleen de laadtijden gaan erop vooruit afaik.

[ Voor 3% gewijzigd door iets op 22-11-2003 14:20 ]

tvw

• Outl@w
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:21
Yep als het spel eenmaal is ingeladen of je level dan zal ie de hardeschijf toch bijna niet gebruiken dus maakt het eigenlijk niet uit..

Feyenoord!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:21
Ligt wel aan je geheugen(video, en werk). Heb je daar genoeg van, dan wordt je hdd alleen gebruikt bij het inladen, is dat te weinig voor het spel, dan zal ie je hdd ook tijdens het spelen gebruiken. Hoeveel geheugen dat is hangt van het spel af.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-12 07:13

SG

SG surft naar info hardewaren

De snelheid van 'n schijf wordt vooral door 'n aantal punten bepaald:

RPM en dat bepaald de zoektijd
Platter density dat bepaald samen met de rpm de data doorvoer.
Cache grote helpt ook wat mee
Cache algoritme dat ook iets uit.
PCI performance

Bij games is de invloed van de HD vooral op de laadtijd.

'n dikke high density 5400 8MB HDisk doet ook aardig zijn werk want voor laden geld bandbreedte niet reactie tijd.

Reactietijd is meer iets voor web servers database severs.

Belangrijk voor games is dat je voldoende vidmemory en interne memory hebt zodat de game engine texture manager alle benodigde textures local in vidmemory kan houden intern geheugen moet groot genoeg zijn zodat de game voledig samen met windows met marge erin past scheeld swappen.

'n 2G hd is oude tech zeer lage platter density dus zeer slechte hd performance

We zitten nu al 40G per platter.

[ Voor 3% gewijzigd door SG op 22-11-2003 14:36 ]

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• procyon
  • Laatst online: 19-12 17:11
Het maakt voor games niet uit hoe snel je HD is.

Zolang je genoeg RAM geheugen hebt (en wie heeft dat nou niet tegenwoordig) heb je je HD niet nodig in een game, het enige voordeel van een snellere hd (MB/s) is het snellere laden van een game of level.

Toegangstijden zijn zeker niet van belang.

Sinds ik een 10.000rp/m raptor heb laden de games wel sneller maar niet sneller dan bij iemand met bijvoorbeeld een WD 120Gb (7200). (raid is een ander verhaal)

• Midnightimpact
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-12-2020
Ik heb onlangs een maxtor 7200 (80gb) hd met 8mb cache vervangen door een 40gb maxtor 5400. Vooraf 3Dmark03 gedraaid, een 1/2 jaar oude XP installatie (behoorlijk bevuild) op de 7200Hd haalde 2991 3dmarks.
Na de overgang naar de 5400 toeren schijf met nu wel een verse installatie zakte de score naar 2920 marks. Niet een echt schokbarende achteruitgang dus, al weet ik niet wat het effect geweest zal zijn met een schone installatie van Xp op de 7200 toeren schijf.
overige specs P4 1600, 512mb pc133, Dell mobo met i845, sapphire radeon 9600pro.

In de spellen (vooral fps) die ik tot nu toe gespeeld heb merk ik slechts een lichte achteruitgang met de 5400hd, de level laad tijden zijn wat langer.

[ Voor 13% gewijzigd door Midnightimpact op 22-11-2003 16:56 ]

Verwijderd

er is nu alweer een nieuwe hdd uitgekomen met 10000 toeren. nog sneller dus. alleen vraag ik me af of deze hdd niet MEER lawaai gaat maken? sommige mensen vonden de 7200 toeren al meer kabaal maken dan de 5400.

verder denk ik dat je naar de kombinatie moet kijken : een ata 133 5400 of een ata66 7200 toeren zullen niet drastisch veel verschillen in data lezen en schrijven? ( het is theoritisch, de vraag of er wel een ata 133 bestaat met 5400 toeren vind ik nu ff niet zo belangrijk) of is iemand het niet met me eens? welk dma ondersteund TS zijn bordje? zit er misschien sata op? ik zou voor de sata 7200 toeren gaan.

ikzelf heb de 5400 toeren en me makker een 7200 ik heb niet echt wat te klagen over de snelheid tussen ons 2. IK zou er pas 1 nieuwe hdd kopen die sneller is als ik MEER schijfruimte wil.....

Verwijderd

een 5400RPM schijf op ATA-66 of ATA-133 of zelfs S-ATA-150 zal precies hetzelfde presteren (mits ze allemaal verder hetzelfde zijn natuurlijk ;) ). De limiet van elke 5400RPM schijf ligt toch een heel stuk onder de 66MBPS.

Verder denk ik ook dat een harde schijf, mits je tenminste voldoende intern geheugen hebt vooral belangrijk is bij het laden van spellen en levels (wat ik als ongeduldig persoon ook belangrijk vind... :) ). Verder denk ik dat je er alleen echt wat van gaat merken als je weinig intern geheugen hebt en dus veel gebruikt maakt van de swapfile op je harde schijf.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

PM --> OM

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Verwijderd

quote: "De limiet van elke 5400RPM schijf ligt toch een heel stuk onder de 66MBPS." ok dat wil ik best geloven....

de modernere spellen worden vaak compleet geinstalleerd OP de hdd. de cd wordt alleen aan het begin van de spel gecheckt aar de rest zal van de hdd gelezen worden, en dan maakt de snelheid wel wat uit voor het loaden van level naar level.

ik raad de TS aan een hdd te kopen MITS hij een grotere harde schijf wilde kopen. de beetje extra snelheid (tis echt niet dramatisch veel sneller) is dan mooi meegenomen maar daar moet je het niet speciaal voor doen omdat het uitgegeven geld aan een nieuwe hdd de performance niet voldoende ten goede komt.....

en ik zei al eerder: welk dma heb je? kan er sata op? daar moet je ook ff naar kijken....

• Suepahfly
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-12 14:40
Ik kon het wel merken dat toen ik een 7200 rpm schijf in mijn oude pc heb gedrukt (p3 700 / nVidia TNT2 ultra)
Het scheelde me toch een paar fps in Quake3, waar door die net iets soepeler speelde

• langgelee2002
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-06-2018
Met de harde waren die je naast je schijf draait zou de enige bottleneck laadtijd moeten zijn, en zeer eventueel page filing tijdens games (minimaal)

Ik draai raid 0 en zit meestal als eerste in de maps in multiplayergames, wel handig met teams bepalen (8>

Promoter of no cheats and fair play

Pagina: 1