Verschillende WD120GB schijven in RAID0

Pagina: 1
Acties:

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb nu een WD 120gig met 8mb cache. Nu ik op de hccdagen nog zo'n schijf halen met een promise raid controller. Ik heb alleen gehoord dat er een nieuwe versie is van die WD schijf. Eentje met 2 platters ipv 3. Zou dit problemen opleveren voor me raid opstelling? Raid werkt namelijk het beste als het de zelfde schijven zijn. Alles moet in RAID0 komen te staan.

Mijn 120gig staat al bijna helemaal vol. Als ik me raid opstelling maak moet ik die data dus ergens zien te backuppen? Is er geen mogelijkheid om het te bewaren?

Bij voorbaat dank :)

Verwijderd

je moet geloof ik 2 precies de zelfde HDD's hebben.
Ik heb 3 x exact de zelfde Maxtor DiamondMax 9 Plus 60 GB ATA 133 aan mijn Promise raid controller hangen werkt perfect.
Maar ik geloof niet dat 2 verschillende HDD's werken als RAID array.
Je kunt het proberen maar ik persoonlijk geef je weinig kans, maar ik moet eerlijk zeggenl; ik kan het niet met 100 % zekerheid zeggen.

en ja je moet je data ergens op backuppen.
Als je een raid array maakt moet alles opnieuw formateren

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 12:56 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Twee verschillende harddisks werkt op zich wel, liefst zoek je wel schijven met dezelfde capaciteit en snelheid (rpm), ook graag van hetzelfde merk... Het verschil in platters maakt misschien wel iets uit qua snelheid, maar toch zou je met die twee schijven perfect een RAID setup moeten kunnen bouwen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Mathijs1
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
idd, identieke drives is op zich geen noodzaak bij een RAID-array, maar de kans op fouten is wel groter.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

E-jey schreef op 22 november 2003 @ 12:44:
Ik heb nu een WD 120gig met 8mb cache. Nu ik op de hccdagen nog zo'n schijf halen met een promise raid controller. Ik heb alleen gehoord dat er een nieuwe versie is van die WD schijf. Eentje met 2 platters ipv 3. Zou dit problemen opleveren voor me raid opstelling? Raid werkt namelijk het beste als het de zelfde schijven zijn. Alles moet in RAID0 komen te staan.
Het antwoord staat gewoon in de FAQ van dit subforum :)
Mijn 120gig staat al bijna helemaal vol. Als ik me raid opstelling maak moet ik die data dus ergens zien te backuppen?
Klopt, de schijven worden namelijk opnieuw ingericht, je kunt helaas niet zomaar twee schijven samenvoegen met behoud van data.

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Zolang de nieuwe schijf maar ongeveer dezelfde grootte heeft is er niets aan de hand (en zelf 2 verschillende schijven kan, alleen blijft dan op de grootste schijf veel data ongebruikt). Dde traagste schijf bepaald de performance en capaciteit. Verder maakt het niets uit wat voor schijf het is, je kunt een 20MB ibm schijfje in één array hangen samen met een 300GB maxtor, geen enkel bezwaar. (het levert je een array op van 40MB met de performance van 2x dat ibm schijfje, dus echt nuttig is het niet, maar het kan wel.)

[ Voor 13% gewijzigd door RolandWitvoet op 23-11-2003 18:25 ]

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

• E-jey
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Maar eigenlijk is het de zelfde HD. Het verschil zit hem alleen in de platters. De nieuwe versie schijnt er 2 te hebben ipv 3. Maar volgensmij moet het wel lukken :)

Bedankt iig voor de reacties :)
Pagina: 1