[2K] Beveiliging - bestanden over netwerk pompen

Pagina: 1
Acties:

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:20

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik zit hier met de laptop van een kennis. Deze laptop moet hij een dezer dagen in gaan leveren bij z'n werkgever en hij wil graag een backup van de (veelal persoonlijke) bestanden. Dat leek me mogelijk, dus de hele boel staat nu bij mij op m'n bureau.

Netwerkkabel er in, aangesloten op het netwerk, een dir shared op mijn PC open gezet en toen wilde ik de boel gaan kopieeren. Mooi niet dus.

Op de laptop (waar Windows 2000 op draait) maakt met gebruik van een domein. Aangezien die kennis geen admin is op de laptop, kan hij aan settings niets wijzigen. Hij kan niets sharen, geen netwerkinstellingen wijzigen etc. Wel krijgt hij een IP en is te zien vanaf het netwerk.

Internetten via het netwerk gaat wel, maar data kopieeren gaat tot nu toe niet. Zijn er programma's waarmee ik zondermeer over een netwerk informatie kan pompen zonder gebruik te hoeven maken van een domein oid?

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Verwijderd

Pomp het over via FTP. Op je eigen PC zet je FTP server software, en met de laptop log je daar op in, en upload je alles.

Of nog anders, misschien simpeler. Zet op je eigen PC een share op met schrijfrechten voor alle gebruikers, en kopieer het op die manier vanaf de laptop naar de share.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 12:38 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Die laatste dacht ik ook aan, dat werkt dus niet. Op de een of andere manier kan ik allen naar de laptop toe en er van af verbinden via dat ingestelde domein. Laat ik die nou net niet hebben :)

Maar die FTP is inderdaad wel vrij logisch ook eigenlijk.. had ik kunnen verzinnen ;) Niets is zeker, maar we gaan het proberen.. ogenblik :P

[ Voor 28% gewijzigd door Kaastosti op 22-11-2003 12:42 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Kaastosti schreef op 22 november 2003 @ 12:39:
Die laatste dacht ik ook aan, dat werkt dus niet. Op de een of andere manier kan ik allen naar de laptop toe en er van af verbinden via dat ingestelde domein. Laat ik die nou net niet hebben :)
Kan die laptop op het internet? Wellicht als hij die laptop op ze werk neerzet, kan hij via dat domein het internet op?

In dat geval zal ik gewoon een ftp server neerzetten, en overpompen via internet...

Ik wil eventueel ook wel een ftp acountje voor je aanmaken, enkel gaat het dan met maar 100 kb/sec :P

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Knoppix boot-cd downloaden, branden en de laptop met deze cdrom booten.

Als alles meezit wordt de netwerkkaart gedetecteerd en als je een dhcp servertje hebt draaien zal die een IP krijgen. Mbv ftp software kun je dan de data over pompen

erhmm en anders een USB memory stick of een zip-250 via de usb

[ Voor 13% gewijzigd door Pantagruel op 22-11-2003 12:46 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik mag geen ftp clients installeren :|

• ismael86
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:31
download flashfxp die kun je zeker wel installeren

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05 16:24
Kaastosti schreef op 22 november 2003 @ 12:46:
Ik mag geen ftp clients installeren :|
Internet explorer werkt ook prima ;) ftp://user:pasw@ipadres:poortnr

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Nope... FlashFXP en LeechFTP mogen beiden niet. Hmmm gewoon IE zou idd moeten werken.. eens proberen :)
OKEE dan dat werkt dus... bedankt voor de tip.. denk ik.. we zijn er nog niet, maar er wordt iig data gekopieerd.

[ Voor 74% gewijzigd door Kaastosti op 22-11-2003 12:57 ]

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Je moet op de laptop lokaal inloggen als dat kan, dan kan je wel gewoon naar jouw ip connecten... (dus niet op het domein inloggen, maar op This computer)

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-03 16:34

we_are_borg

You will Comply

Even FlashFXP op een normale computer instaleren, dan een kopie maken van de install dir. De files die je daar uit haal kan je zo op de laptop draaien zonder iets te installeren.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:32
Ik weet niet hoe het daar geregeld is maar als hier iemand weg gaat en die wil een kopietje van zijn eigen persoonlijke bestanden dan branden wij dat wel even voor hem op een cd'tje dus misschien dat die kennis beter even aan de sysyeembeheerder kan vragen of die het even op een cd wil branden.
Moet volgens mij niet echt een probleem zijn lijkt mij. Tenzij het natuurlijk niet echt persoonlijke bestanden zijn maar bestanden die bedrijfsgegevens bevatten.

Hail to the king baby!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een kleine titel edit zodat het conform de WOS Policy is - deze kan je bovenaan dit forum vinden. Verder - zoek even rond op GoT, wat heb je zelf al gevonden, en wat heb je zelf al geprobeerd ?

Prober bovendien even iets meer informatie te geven - 'gaat niet' en 'kan niet' is wel behoorlijk vaagjes. Normaal gesproken kan je gewoon in een command window dit doen:

code:
1
net use \\ip-van-desktop\ipc$ /user:naamvandesktop\administrator
vervolgens druk je op enter, vraagt het systeem je om een passwoord, en dan heb je vervolgens verbinding met die PC waarna je gewoon aan de administrative shares van je desktop kan.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik heb rondgezocht naar domein, beveiliging, kopieeren etc. ,maar daar kwamen veel topics naar voren die absoluut niets met de zoektermen te maken hadden. Dat wa vrij snel afgelopen dus.

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Heb dit ook een keer gehad met een laptop die gelocked was en waar een presentatie vanaf gehaald MOEST worden.
Booten vanaf een Linux Rescue CD, filesysteem mounten en via netwerk eraf kopieren (zoals eerder al aangegeven). Dit is superhandig omdat je dan alle beveiligings instellen van het OS omzeilt.
Het enige wat nog root in het eten kan gooien is een encrypted filesysteem, of een beveiligd BIOS waardoor de machine niet vanaf CD kan booten (voor de meeste BIOSen zijn lijsten met wachtwoorden, maar met nieuwe weet ik het niet).

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het kopieeren van bestanden werkt gewoon goed. Op een aantal folders met bestanden die op dit moment in gebruik zijn door het systeem na dan. Dat moet ik een beetje in de gaten houden en dir-groottes en aantal bestanden nakijken. Beetje veel handwerk nog, maar komt uiteindelijk wel goed :)

• Arie Kanarie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-07-2023
Kaastosti schreef op 22 november 2003 @ 13:51:
Het kopieeren van bestanden werkt gewoon goed. Op een aantal folders met bestanden die op dit moment in gebruik zijn door het systeem na dan. Dat moet ik een beetje in de gaten houden en dir-groottes en aantal bestanden nakijken. Beetje veel handwerk nog, maar komt uiteindelijk wel goed :)
Hoe heb je het nou gedaan :? , ik heb nl. ook eens voor deze situatie gestaan. Toen was het mij niet gelukt. Hier lees ik veel oplossingen, maar het zou wel effe handig zijn om jouw oplossing te geven. Dan hebben de search-mensen er ook wat aan.

-

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
De FTP-manier. Op m'n eigen bak waar ik alle rechten heb een FTP server gestart waarmee ik een user alle schrijf-rechten geef in een dir. Daarna via Internet Explorer op de beveiligde PC ingelogged op die FTP en kopieeren maar.

Een aantal bestanden zijn in gebruik, waardoor hij dan stopt met kopieeren. Ik kopieer nu stukjes tegelijk, waardoor ik dat soort problemen eerder op kan sporen en makkelijk weet waar het fout gaat.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Pantagruel schreef op 22 november 2003 @ 12:45:
Knoppix boot-cd downloaden, branden en de laptop met deze cdrom booten.

Als alles meezit wordt de netwerkkaart gedetecteerd en als je een dhcp servertje hebt draaien zal die een IP krijgen. Mbv ftp software kun je dan de data over pompen
Als je de 3.3 versie pakt zit er gewoon een Samba server bij die je ook nog de schijf kan laten mounten en sharen.

Heb je ook geen gezeik met in-use files (alleen wel met je IT afdeling).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-01 07:02

FongWan

The Stormrider ...

dit is misschien een hele stomme opmerking maar heeft de laptop geen brander ???

Dan was fikken het makkelijkste geweest, maar goed ik zie al dat het je gelukt is maar gewoon een gedachte achteraf ....

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 9 Pro XL |

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

FongWan schreef op 22 november 2003 @ 17:20:
dit is misschien een hele stomme opmerking maar heeft de laptop geen brander ???
Moet je meestal wel admin rechten voor hebben, wat hier niet het geval was.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1