Toon posts:

hdd niet herkend in bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
sommige hdd schijven worden niet herkend door mijn bios.
Ik heb een maxtor 120 gb 8mb cache schijf als pri master en ik maak gebruik van een mobile harddrive rack waarvan de harde schijven die ingezet worden op slave zijn gejumpered.

er zijn nu twee harde schijven die niet herkend worden door mijn bios. een maxtor 40 gig 7200 ata 133 en een 20 gig 7200 rpm ata 100. in het bios worden deze schijven niet gezien. één enkele keer is zelfs voorgekomen dat de interne harde schijf (de pri mas) niet meer werd gezien in bios en de slave opeens weer wel.

waar zou dit aan kunnen liggen, want ik heb weer een andere hdd van 80 gb ata133 die ik samen met de pri mas zet, en waar beide wel worden gezien in het bios 8O

ik gebruik een udma ide kabel voor de harde schijven.
mobo: asus p4te

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
kijk nog eens heel goed of ze wel op slave staan, en hoe werken ze als je ze niet in det bracket doet?
Is het bracket ook wel UDMA 'certified'?

Verwijderd

Topicstarter
ze staan zeker op slave. als ik ze niet in de bracket doe, maar meteen op de ide kabel dan werkt het ook niet, dus met die bracket is niets mis mee.

• FReaKaNDeLL
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
dan denk ik dat je de schijven af kan schrijven.
Ik heb ook ooit een 40GB (IBM) gehad, en deze werd soms ook niet herkend door de bios, op de 1 of andere manier altijd als ik de kast open had gedaan om wat te friemelen aan de hardware config (kaartje of dvdspeler bijzetten, bijv). Dan duurde het astijd een paar (20+ soms) harde reboots voordat de schijf weer eens werd gezien. Zeer frustreerend, dus maar terug gegaan naar de winkel, alwaar getest (waar de bios m natuurlijk meteen zag). Tijdje (2 maanden) weer goed gegaan en daarna zelfde probleem. Weer terug en nieuwe schijf meegekregen. Deze werkt tot op heden nog uitstekend :)

Ik hoop toch voor jou dat misschien iemand anders nog een oplossing kan verzinnen, want zchijven vervangen is best wel kl*te.

Misschien nog een paar ideetjes:
- probeer ze in een ander systeem
- test andere jumper settings (jumpertje voor 15 heads ipv 16 heads)
- test ze even onder linux (linux ziet schijven soms wel omdat het de bios niet gebruikt voor IDE apparaten)

succes...