Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] IR-led/reciever uit muis gebruiken

Pagina: 1
Acties:
  • 161 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een oude kapotte (linkermuisknop doet het niet meer) logitech-muis uitelkaar gehaald. (standaard balletje-staartje-2knop/1scrol muis)

inside:
Afbeeldingslocatie: http://ra2modding.virtualave.net/muis1.jpg

nu zitten daar dus die ledjes en recievertjes tegenover elkaar. maar hoe werken deze precies? op de 2 identieke recievertjes staat: "E0A23" en op de 3e staat: "F9Z08" maar op google kan ik hier niets over vinden.

close-up:
Afbeeldingslocatie: http://ra2modding.virtualave.net/muis2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://ra2modding.virtualave.net/muis3.jpg

de vraag was eigenlijk of dit te gebruiken zou kunnen zijn om aan de seriele of paralelle poort te hangen zodat als er iemand tussen het ledje en de reciever loopt ik daar melding van krijg :)

is dat met deze onderdelen mogelijk (en hoe :P)? of zou het ledje er niet sterk genoeg voor zijn?

Verwijderd

als je iemand kan vinden die zo dun is om daar tussen te passen... maar nee, waarschijnijk is het ledje te zwak daarvoor om grote afstanden te overbruggen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 11:48:
is dat met deze onderdelen mogelijk (en hoe :P)? of zou het ledje er niet sterk genoeg voor zijn?
Ik ken die onderdelen verder niet (al lijkt het me sterk dat nog nooit iemand daar iets mee gedaan heeft :P) maar ik heb zo'n vermoeden dat je die afstand niet gaat redden.

/edit, nog even iets gevonden:
can i use an ir sensor from a mouse to build myself a serial port receiver? is there any reason it wouldn't work? thanks for answers.
I would say the answer to your question is no, as I think the IR receivers in a mouse are designed only to pick up light from a short distance. Ans the frequency might not be compatible either.
That being said - an IR receiver for a serial port receiver (assuming you are talking about a remote control receiver) doesn't cost that much. I paid about $2 for mine.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 12:22 ]

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

Plus het feit dat deze signalen niet gemoduleerd hoeven te zijn, omdat het toch donker in een muis is... kan erg lastig worden.... licht uit, ziet hij een persoon :P.

doe iets met modulatie, tegen storende invloeden. en dit gaat waarschijnlijk vrij lastig. je hebt wel een sensor, maar veel zal je er niet mee opschieten...

Electronics development

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-11 16:10

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Volgens mij is dit niet eens infrarood, maar gewoon een ledje en een lichtsensor. Heb je dus vrij weinig aan idd. Je kunt beter gewoon een IR-led kopen.

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Verwijderd

Topicstarter
mentalmadnizz schreef op 22 november 2003 @ 21:01:
Volgens mij is dit niet eens infrarood, maar gewoon een ledje en een lichtsensor. Heb je dus vrij weinig aan idd. Je kunt beter gewoon een IR-led kopen.
gewoon licht is het zowieso niet. ik kan het niet zien. als ik het in het donker bekijk door de digitale camera zie ik wel licht.

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Dan is het IR, maar dat is ook gewoon licht hoor. Alleen ziet een mens het niet :).
Om kort te zijn: als je een lichtsluis wil maken met deze onderdelen, zit je verkeerd.

Je zult een sterke led moeten aanschaffen, en een gevoelige ontvanger. (hmm, misschien is die op je muis ook wel tamelijk gevoelig.) De led laat je korte (1-10 us) pulsen geven bij een hoge frequentie (1 - 50 kHz) Deze ga je dan detecteren met je ontvanger. Als je een normale ir-led gebruikt (25 ct ofzo) zul je wel een paar meter kunnen halen als je het goed doet, met een superfelle GaAs-ir led (duurder, maar niet meer dan een paar euro) zul je 10tallen meters ver kunnen. Met een lenzen systeem erbij honderden :)

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

• GRT
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 12:50

GRT

misschien kun je dat ding wel gebruiken om bv te zien of een deur opengaat, want dan is de afstand die je nodig hebt maar heel klein (ene helft op de deurpost en de andere helft op de deur)

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

GRT schreef op 23 november 2003 @ 23:02:
misschien kun je dat ding wel gebruiken om bv te zien of een deur opengaat, want dan is de afstand die je nodig hebt maar heel klein (ene helft op de deurpost en de andere helft op de deur)
Nee, want zoals eerder genoemd, dit systeem werkt (waarschijnlijk) zonder modulatie, dus wel of geen licht. Dit kan omdat het in een afgesloten muis zit. "buiten de muis" kan het dus niet.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Verwijderd

natuurlijk kan het wel...
om de sensor en het ledje maak je een klein boxje dat nouw op elkaar aansluit. zo kun je em wel gebruiken om te kijken of de deur open staat.
ook kun je het boxje van de deur een beetje laten overlappen met een strookje rubber dat ook weer zorgt dat er minder licht bij komt.

• GRT
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 12:50

GRT

dan zit je alleen nog met het probleem dat alles op een printplaatje zit, dan zou je dus iets moeten maken dat als je de deur dichtdoet een plaatje ofzo tussen de sensor en het ledje komt

Verwijderd

je legt wat draadjes om je deurpost heen en dan werkt het ook wel denk ik

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:42

Ibex

^^ met stom.

hmz, ik heb ook die dingetjes uit mijn oude muis gemold, en ik heb er nog niets nuttigs mee kunnen maken.
De ledjes geven wel mooi hun IR-licht (gekeken met webcam) maar ik krijg maar geen reactie van de zwarte reciervertjes, die overigens 3 pootjes hebben...
Weet iemand wat de signalen op de zwarte blokjes hun pinnetjes zouden moeten zijn als ik er met IR licht op schijn? Hier een bovenaanzicht van een zwart blokje, met een "0" als waar een pinnetje zit langst de onderkant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
+-+---+
| : 0 |
| :   |
+-+---+

zijaanzicht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  +---+
  |   |
  |   |
+-+   |
|     |
+---0-|
    |

Misschien dat iemand ook kan zeggen welke kant van het blokje de IR-gevoelige kant is? hoewel ik het langst alle kanten heb bekeken.
Oohja, een webcam/digicam is goed om te testen of IR werkt, want een webcam/digicam zal IR licht weergeven als een blauw/paarse kleur :)

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Verwijderd

Topicstarter
Ibex schreef op 24 november 2003 @ 19:50:
hmz, ik heb ook die dingetjes uit mijn oude muis gemold, en ik heb er nog niets nuttigs mee kunnen maken.
De ledjes geven wel mooi hun IR-licht (gekeken met webcam) maar ik krijg maar geen reactie van de zwarte reciervertjes, die overigens 3 pootjes hebben...
Weet iemand wat de signalen op de zwarte blokjes hun pinnetjes zouden moeten zijn als ik er met IR licht op schijn? Hier een bovenaanzicht van een zwart blokje, met een "0" als waar een pinnetje zit langst de onderkant:
code:
1
2
3
4
5
6
7
+-+---+
+-+---+

zijaanzicht:
code:
1
2
3
4
5
6
7
  +---+
  |   |
  |   |
+-+   |
|     |
+---0-|
    |

Misschien dat iemand ook kan zeggen welke kant van het blokje de IR-gevoelige kant is? hoewel ik het langst alle kanten heb bekeken.
Oohja, een webcam/digicam is goed om te testen of IR werkt, want een webcam/digicam zal IR licht weergeven als een blauw/paarse kleur :)
ik had het ook al met een multimeter doorgemeten, maar ben er niet echt aan uitgekomen. misschien stoort normaal licht ?

Verwijderd

Moet je ff de pinout zoeken van die receivertjes, ik denk dat hiet iest van
(GND) - (+5) - (Data) zal zijn. De meest vlakke kant is most likely de 'gevoelige' kant.
ff een oude muis opentrekken...
Pagina: 1