hey Mrdummy
iig, 300 watt kan voldoende zijn, maar als je een brakke voeding hebt (of een cheapass ding) dan heb je een probleem. ik zou zelf voor een 400W of hoger gaan als je van plan bent meer dan 6-7 disks aan te sluiten. tis iig niet onverstandig eens de datasheets van je hdd's er eens op na te slaan qua stroomverbruik, en aan de hand daarvan een goede voeding uit te kiezen.
persoonlijk zou ik niet bezuinigen op de voeding, deze geeft sap aan alle apparatuur in je pc dus het is belangrijk om een goede voeding te hebben.
mijn ervaringen:
een PIII 600Mhz met 384Mb PC133 Ram, een GF2 32MB videokaart, 3 hdd's (7200rpm) en een cd brander draait op een
200 watt voeding
een PIV 2,4Ghz met 1GB PC2700 Ram, een GF4 Ti4200 128MB videokaart, 5hdd's (7200rpm) en cd brander draait prima op een
400 watt voeding
en met een 450 watt enermax voeding kan ik zonder stabiliteits problemen ook nog eens oc-en naar 2,6Ghz
voor mn volgende project heb ik gekozen voor 2 zalman 400 watt voedingen om een AMD Athlon XP 2500+ te voeden, met 512MB PC3200 Ram, en
10 harddisks (misschien overkill, maar better safe than sorry zeg ik dan maar)
en wat de kast betreft: das geheel je eigen smaak. ik kan je de chieftec dragon bigtower echt aanraden, maar omdat deze van staal is, zullen je hdd's niet zo effectief gekoeld worden als in een alu kast (geloof me, dit scheelt echt)
als je van plan bent om meerdere disks in 1 kast te plaatsen, zorg dan voor goede koeling! warme harddisks scheien er namelijk sneller mee uit
[
Voor 15% gewijzigd door
FiXeL op 23-11-2003 01:32
. Reden: bla bla bla ]