De Nationale Wetenschapsquiz 2003, vragen 6 t/m 10

Pagina: 1
Acties:

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Topicstarter
Zoals de afgelopen jaren gebruikelijk was zullen we, om het een beetje overzichtelijk te houden, 4 topics over de wetenschapsquiz gaande houden. Ieder topic betreft vijf vragen. Het is aan te bevelen je uitleg (posts met alleen antwoorden zullen worden verwijderd!) in zogenaamde spoiler boxes te verpakken.
Dit kan door je antwoord bijvoorbeeld te verpakken in
[table][tr][td bgcolor=#000000] antwoord [/td][/tr][/table] tags.

6. Je staat op een plaat waarop een katrol vastzit. Door de katrol loopt een touw dat met het ene eind vastzit aan het plafond. Je trekt aan het andere eind. Kun je de plaat met jezelf erop omhoog trekken?

A. Ja, maar dat lukt alleen de allersterksten ter wereld.
B. Nee, dat is principieel onmogelijk.
C. Ja, dat lukt de meeste mensen.

7. Welke prins ruikt het minst naar zweet?

A. Een prins helemaal gekleed in leer op een bont paard.
B. Een prins helemaal gekleed in zilver op een zwart paard.
C. Een prins helemaal gekleed in goud op een wit paard.

8. Hoe komt het dat je huid gaat rimpelen als je lang in bad hebt gelegen?

A. Je huid neemt water op en zet uit.
B. Je huid staat water af en krimpt.
C. Je huid verliest zout en voedingsstoffen en wordt daardoor slapper.

9. Je geeft een zetje tegen twee even lange rijen dominostenen. In de ene rij staan de stenen dicht op elkaar. In de andere rij staan de stenen ver uit elkaar. Welke rij is het eerst omgevallen?

A. De rij met stenen ver uit elkaar.
B. De rij met stenen dicht op elkaar.
C. Maakt niet uit.

10. Hou een strook papier aan een uiteinde vast. Draai het andere uiteinde een halve slag. Plak de uiteinden aan elkaar. Je hebt nu een band van Möbius. Knip de band in de lengte doormidden. Knip het resultaat nogmaals in de lengte doormidden. Wat hou je over?

A. Vier banden.
B. Twee banden.
C. Eén band.

[ Voor 17% gewijzigd door Confusion op 22-11-2003 11:28 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Verwijderd

vraag 6:
het tillen van de helft van je lichaamsgewicht moet nog wel lukken, alleen die plaat zit maar op 1 plaats vast (katrol/touw), dus je lazert er in no time vanaf. antwoord b

vraag 10:
uitgeprobeerd: c

Verwijderd

6. C.
Het is te vergelijken met het geval dat het touw om je middel zou zitten. Je zou jezelf dan ook via een katrol omhoog kunnen hijsen.
7. B.
Ik ga ervan uit dat het een erg zonnige dag. Zilver reflecteerd het meest dus de hij wordt niet zo warm van de zon, het zwarte paard zorgt ervoor dat er niet veel straling van het paard naar de prins gaat. Ik ga ervan uit dat er weinig warmtegeleiding is tussen prins en paard.
8. B.
Osmose treed hier op, doordat de concentratie opgeloste deeltjes in het badwater groter is dan in het vocht in de huid krijg je watertransport door de huid naar buiten.
9. B.
Ik vergelijk het met geluidssnelheid. In dichtere stoffen is de geluidssnelheid hoger, omdat de deeltjes elkaar eerder raken. Dominostenen die dichter op elkaar staan is te vergelijken met een dichtere stof. Dus een "geluidsgolf" (zetje tegen eerste steen) gaat sneller.
10. C.
Ik heb vertrouwen in de experimentele vaardigheden van gunhead.

• Joker
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Joker

6. B. Volgens mij zoiets als actie=reactie. De krachten heffen elkaar op. Je kunt jezelf toch ook niet aan de broekriem omhoog trekken?

7. B. Zilver zit verwerkt in deo's. Ik denk dat zilver met het zweet reageert en de geur neutraliseert.

8. A. Lijkt me het meest logisch. Hoewel... na lang douchen voelt de huid vaak droog aan. Pleit weer voor B. Gokje op B dus.

9. B. Even theoretiseren: Als ze tegen elkaar zouden staan, dan zou de laatste in principe direct vallen. Staan ze ietsje uit elkaar, dan is er minimale vertraging. Enzovoort.

10. C. Gokje. Kweenie.

Verwijderd

9b, proefondervindelijk vastgesteld :D

Rij van 70 stenen, en een van 35, over gelijke afstand. Rij van 35 stenen deed er ongeveer 0,75 sec. over. Rij van 70 stenen meer dan twee keer zo lang.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Mag ik vragen hoe jij een ronde band dan in de lengte doormidden heb geknipt ?

Verwijderd

[Airwolf] schreef op 22 november 2003 @ 16:23:
[...]

Mag ik vragen hoe jij een ronde band dan in de lengte doormidden heb geknipt ?
maak ergens in die band een gat in het midden. knip vervolgens 1 kant op, net zo lang todat je niet meer kan knippen, omdat je strook op dat punt al uit elkaar gaat (klinkt raar, maar probeer maar eens). dan is het net alsof je 2 losse banden hebt die even groot zijn, maar omdat er in het originele een halve slag zat krijg je 1 lange band. dat kun je natuurlijk zo vaak herhalen als je wilt.

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 16:28:
[...]

maak ergens in die band een gat in het midden. knip vervolgens 1 kant op, net zo lang todat je niet meer kan knippen, omdat je strook op dat punt al uit elkaar gaat (klinkt raar, maar probeer maar eens). dan is het net alsof je 2 losse banden hebt die even groot zijn, maar omdat er in het originele een halve slag zat krijg je 1 lange band. dat kun je natuurlijk zo vaak herhalen als je wilt.
Tnx, voor de uitleg. Het is even moeilijk voor te stellen als je het zelf niet heb gedaan.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-01 20:31

SilentStorm

z.o.z

@N.i.c.k > je hebt nu twee rijen van 35 beschreven.
Als je een grotere afstand hebt, kunnen stenen steeds een grotere hoeveelheid kinetische energie (zwaartekracht) afgeven aan de volgende steen. Het geheel zal dus sneller gaan. Geen twijfel mogelijk eigenlijk.

6
C
) Ik begrijp dat de volgende situatie bedoelt wordt: (bah, parse parsed mijn ascii art niet goed :( )
code:
1
2
3
4
          U
   o__\   |
   0\__\ /
__/_\___Y___

Er vanuitgaande dat het platform om wat voor reden dan ook 1) in evenwicht is en 2) een verwaarloosbaar laag gewicht heeft, blijft er een takel over, waarbij voor elke meter touw binnengehaalt, een halve meter omhoog wordt getakeld. Ergo, het gewicht van de persoon en het platform wordt 'gehalveerd'. Om die reden denk ik dat het de meeste mensen wel lukt om zich de hoogte in te takelen.

7
B
)
om eerder genoemde redenen ga ik ook voor het zilveren paard.. eeehw ruiter.

8
B
)
Volgens mij is het wel algemeen bekend dat douchen en badderen de huid uitdroogt.. kijk anders eens een van de badgel/zeep/andere verzorgende zooi reclames.

9
A
) zie hierboven

10??)
Band van mobius is een band die oneindig lang door lijkt te gaan ("maar een kant heeft"). Als je deze in de lengte doormidden knipt, met de band mee, heb je twee losse banden van mobius. Het resultaat knip je nog eens doormidden. Dan heb je dus 1 halve band van mobius en 2 kwart banden van mobius (half en kwart in de zin van breedte). Technisch gezien heb je dus drie banden. :?
edit: disclaimer: als je precies in het midden knipt

[ Voor 24% gewijzigd door SilentStorm op 22-11-2003 18:46 . Reden: van spoiler tags voorzien + plaatje verbeterd ]

Localhost is where the heart is

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 16:28:
Ik heb het net uitgeprobeerd. Ik vind het best wel tegenintuïtief, maar het klopt wel. :D

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01 14:57

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Mag ik vragen waarom veel posts een groot zwart vlak hebben waarin niets te lezen valt behalve af en toe een smiley?

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

6: C
Onder de aanname dat de meeste mensen na wat training in een touw kunnen klimmen denk ik dat het platform geen probleem is als het platform zelf niet zwaarder dan de persoon is.
Als je in een touw klimt dat via een katrol aan een gewicht vast zit, dan zal het gewicht omhoog komen als het lichter is dan jezelf. Je komt dan dus niet van de grond totdat het gewicht tegengehouden wordt, dus boven aan of als je er op staat.
Als je zelf op het platform staat is het systeem in evenwicht en hoef je alleen kracht uit te oefenen om het touw vast te houden (wrijfing).
Je hoeft dus alleen in het touw te klimmen en je eigen gewicht op tillen en niet ook het gewicht van het platform. Je verbruikt alleen totaal meer energie omdat je er langer overdoet. Voor elke stuk dat je omhoog klimt zak je ook weer een beetje als het platform stijgt. Je hebt dus niet meer kracht nodig maar wel meer uithoudingsvermogen.

Laat maar, heb de vraag niet goed gelezen :(
Antwoord A dus.
Het is wel mogelijk maar is heel zwaar omdat je nu ook het gewicht van het platform omhoog moet hijsen. Het platform hoeft nu ook niet lichter te zijn dan de persoon.

7: A
Gokje. De kleur van het paard lijkt me niet van invloed. Zilver heeft een hoger warmtecoeffiecient dan goud maar beide ademen niet. Leer daar en tegen wel maar isoleert ook beter.
Een zweet lucht onstaat als zweet door bacterien op de huid wordt afgebruiken in allerlei aromaten. Leer ademt beter dus daarin blijft hij droger dan in een metale pak en zal dus minder zweet op zijn huid krijgen en dus minder gauw een zweet lucht krijgen.

edit: zwavel bindt inderdaad met zilver en zou dus zweet lucht kunnen tegen gaan. Niet aangedacht.

8: A
De osmotische waarde van je huid is hoger dan het badwater en neemt dus water op. Met badzout verhoog je de waarde van het water en verkomt dus het rimpellen van je huid, toch?

9: B

Bij zelfde lengte van een rij met kleiner afstand betekent meer stenen.
Elke steen moet in beweging worden gezet (zwaartepunt moet verschoven worden voor de steen omvalt) en valt minder lang voordat de vlogende steen wordt geraakt en heeft dus minder bewegingsenergie op moment van contact. Dus minder stenen zou sneller zijn?

Tot zover de theorie, nu de praktijk.

afstand 1 meter, videobanden ipv dominostenen:

6 : 1,50s
11 : 1,08s
21 : 1,30s

Meer stenen is sneller maar lijkt trager te starten. De afstand van 1 meter is waarschijnlijk te kort voor een goede meting.

10: A
Als je dat met een strook papier doet heb je vier stroken. Waarom zou het anders zijn als je de uiteinden vast plakt?

edit: Ahh! natuurlijk door de twist knip je de ring niet open. Resultaat maar 1 ring dus antwoord C.

[ Voor 19% gewijzigd door Buffy op 22-11-2003 20:33 ]

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:07

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

superduper schreef op 22 november 2003 @ 17:24:
Mag ik vragen waarom veel posts een groot zwart vlak hebben waarin niets te lezen valt behalve af en toe een smiley?
Dat zijn 'spoiler boxen' met daarin de antwoorden.

Selecteer de box om de text te lezen.

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Verwijderd

SilentStorm schreef op 22 november 2003 @ 16:38:
@N.i.c.k > je hebt nu twee rijen van 35 beschreven.
Als je een grotere afstand hebt, kunnen stenen steeds een grotere hoeveelheid kinetische energie (zwaartekracht) afgeven aan de volgende steen. Het geheel zal dus sneller gaan. Geen twijfel mogelijk eigenlijk.
Nee, ik heb 1 rij van 35 beschreven en die vergelijken met een rij van 70 stenen. Over een gelijke afstand zullen er altijd minder stenen zijn van die verder van elkaar afstaan. (logisch !! :)), dus die kinetische energie waar jij het over hebt zal altijd minder zijn. Bovendien wordt er toch geen minimum aantal genoemd, dus zal de regel voor ieder aantal stenen wel gelden.

Verwijderd

volgens mij lukt 6 niet,
stel dat je het touw recht omhoog trekt, dan zet je toch evenveel kracht naar beneden toe?
volgens mij is het pas mogelijk als het katrol aan het plafond zou vasthangen en het touw aan de plaat..ofzoiets

of vergis ik me nu heel hard? :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 17:50 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 17:49:

volgens mij lukt 6 niet,
stel dat je het touw recht omhoog trekt, dan zet je toch evenveel kracht naar beneden toe?
volgens mij is het pas mogelijk als het katrol aan het plafond zou vasthangen en het touw aan de plaat..ofzoiets

of vergis ik me nu heel hard? :)
ja dat dacht ik dus ook, volgens mij hebben ze de vraag express een beetje vaag geformuleerd. Het touw hangt vast aan het plafond, dus wat heeft nu het katrol nu voor werking in het geheel. Het zorgt er niet voor dat het lichter wordt ofzo.

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 17:43:
[...]

Nee, ik heb 1 rij van 35 beschreven en die vergelijken met een rij van 70 stenen. Over een gelijke afstand zullen er altijd minder stenen zijn van die verder van elkaar afstaan. (logisch !! :)), dus die kinetische energie waar jij het over hebt zal altijd minder zijn. Bovendien wordt er toch geen minimum aantal genoemd, dus zal de regel voor ieder aantal stenen wel gelden.
Ik lees in je vorige post
Rij van 70 stenen, en een van 35, over gelijke afstand. Rij van 35 stenen deed er ongeveer 0,75 sec. over. Rij van 35 stenen meer dan twee keer zo lang.
Ik neem aan dat die dikgedrukte 70 moest zijn. Ik was het niet zozeer oneens met je idee hoor. Was slechts bedoelt om je even snel op een typefout te wijzen.

Bij een kleiner aantal stenen en grotere ruimtes, valt steen 1 een stuk verder (komt harder aan) dan bij de situatie waar stenen dicht bij elkaar, waarbij steen a met een minder grote vaart steen b raakt. Een nadeel hieraan is wel dat ie even 'op gang' moet komen, voordat die snelheid bereikt is.

De totale kinetische energie is minder (minder vallende stenen), maar de kinetische energie die steen 1 op 2 overbrengt en 2 daarna op 3, is groter, waardoor de hele rij zich sneller beweegt. Misschien nog eens ten overvloede: zowel het feit dat er minder stenen zijn als het feit dat die stenen verder uit elkaar staan zorgt ervoor dat de rij zich sneller voortbeweegt.

:|( ik zie nu pas dat ik bij mijn lijstje B heb ingevult. Dat moet natuurlijk A zijn. :|(

Verwijderd

SilentStorm schreef op 22 november 2003 @ 18:44:
[...]

Ik lees in je vorige post
[...]
Ik neem aan dat die dikgedrukte 70 moest zijn. Ik was het niet zozeer oneens met je idee hoor. Was slechts bedoelt om je even snel op een typefout te wijzen.

Bij een kleiner aantal stenen en grotere ruimtes, valt steen 1 een stuk verder (komt harder aan) dan bij de situatie waar stenen dicht bij elkaar, waarbij steen a met een minder grote vaart steen b raakt. Een nadeel hieraan is wel dat ie even 'op gang' moet komen, voordat die snelheid bereikt is.

De totale kinetische energie is minder (minder vallende stenen), maar de kinetische energie die steen 1 op 2 overbrengt en 2 daarna op 3, is groter, waardoor de hele rij zich sneller beweegt. Misschien nog eens ten overvloede: zowel het feit dat er minder stenen zijn als het feit dat die stenen verder uit elkaar staan zorgt ervoor dat de rij zich sneller voortbeweegt.

:|( ik zie nu pas dat ik bij mijn lijstje B heb ingevult. Dat moet natuurlijk A zijn. :|(
Ah ok ik snap je. Was natuurlijk een nogal domme spelfout, mijn excuses, dat moest idd 70 zijn.

Em je vind mijn idee niet slecht, vind ik wel aardig :), maar je bent wel overtuigd van het tegenovergestelde antwoord. Tsjah ik kan me vorig jaar nog de vraag van de speelgoedautootjes herinneren, waarbij de praktijk iets totaal anders liet zien.

Ik ben ook niet meer echt overtuigd van mezelf, ik kon natuurlijk niet erg nauwkeurig meten. Eerst stenen omgooien, proberen zo snel mogelijk stopwatch in te drukken, en dan weer indrukken binnen een halve sec.
Het kan zijn dat die rij van 35 stenen er langer overdeed omdat de afstand gewoon wat langer was. Als je de stenen verder uit elkaar zet is het namelijk wat moeilijker de steejes zoveel mogelijk loodrecht op elkaar te zetten. Waardoor de overdracht van energie minder zal zijn, en er meer bochten in het circuit komen.
Kortom tal van factoren die onnauwkeurigheid scheppen.

Toch blijf ik bij b :7

• SilentStorm

SilentStorm

z.o.z

Mja het was niet echt een idee op dat punt :P en door die spelfout had ik het idee dat je voor A ging. Moet in dat geval niet de andere 35 in 70 verandert worden :?

Ik heb bij mijn ouders nog een doos met een stuk of veel van die dominosteentjes. Misschien kom ik er morgenavond nog even aan toe om daar iets te proberen. Lekker creatief door de hele huiskamer.. onder de strijkplank door, salontafel... dan via de bank naar achter onder de boekenkast door en via de eettafel de keuken in.. Hmm als ik vanaf de andere kant begin kan ik misschien ook nog ergens de trap af.

[ Voor 7% gewijzigd door SilentStorm op 22-11-2003 19:20 ]

Verwijderd

zo ik heb het nu goed verbeterd. Ik zou het als ik jou was wel bij een rechte lijn houden anders heb je ook nog kwesties als binnen en buiten bacht, en je afwijking wordt groter.

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 18:28:
[...]

ja dat dacht ik dus ook, volgens mij hebben ze de vraag express een beetje vaag geformuleerd. Het touw hangt vast aan het plafond, dus wat heeft nu het katrol nu voor werking in het geheel. Het zorgt er niet voor dat het lichter wordt ofzo.
He?, ik heb die vraag helemaal verkeerd gelezen. De katrol zit vast aan het platform en niet aan het plafond.
Dat lijkt me heel zwaar om te doen aangezien je nu ook het platform gewicht moet op hijsen. Dus antwoord A.

Nog even wat video banden geprobeerd (bij gebrek aan dominostenen :))
afstand 2 meter:

11 -> 2.20s

14 -> 1.45s

21 -> 1.40s

41 -> 1.34s

[ Voor 19% gewijzigd door Buffy op 22-11-2003 21:15 ]

When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

Verwijderd

Dawns_sister schreef op 22 november 2003 @ 20:36:
[...]

He?, ik heb die vraag helemaal verkeerd gelezen. De katrol zit vast aan het platform en niet aan het plafond.
Dat lijkt me heel zwaar om te doen aangezien je nu ook het platform gewicht moet op hijsen. Dus antwoord A.

Ja dat las ik dus ook eerst zo, je hebt bovendien het gewicht van het platform. Maar dat zal nog niet zo heel zwaar zijn. Ik vrees dat het grootste manco is, dat je op de plaat staat. Ik kan mijn antwoord niet met berekeningen onderbouwen, maar als ik het zo voor me zie, dan lijkt het me haast onmogelijk .. haast, misschien dat idd hele sterke mensen het wel kunnen.

Nog even wat video banden geprobeerd (bij gebrek aan dominostenen :))
afstand 2 meter:

11 -> 2.20s

14 -> 1.45s

21 -> 1.40s

41 -> 1.34s

em je vind dus dezelfde resultaten, hoe heb je zo nauwkeurig gemeten ? dan kan ik de proef misschien nog eens herhalen met dominostenen.

• Buffy

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Verwijderd schreef op 23 november 2003 @ 10:14:
[..]
em je vind dus dezelfde resultaten, hoe heb je zo nauwkeurig gemeten ? dan kan ik de proef misschien nog eens herhalen met dominostenen.
Gewoon meerdere keren doen. In het begin kreeg ik hele vreemde resultaten maar na wat oefenen kreeg ik reproduceerbare tijden.
Video banden zijn eigenlijk niet zo geschikt aangezien het gewicht niet homogeen verdeeld is tenzij de banden precies naar het midden gespoeld zijn. Maar daar had ik geen zin in :)

• tiro
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-01 19:46
Hmm, bij 10 komt er na de eerste keer knippen inderdaad 1 band uit. Maar bij de tweede keer knippen heb je twee banden. Zou het komen door de dubbele twist er dan in? Maar het antwoord moet dus 10B zijn.

Verwijderd

tiro schreef op 23 november 2003 @ 18:48:
Hmm, bij 10 komt er na de eerste keer knippen inderdaad 1 band uit. Maar bij de tweede keer knippen heb je twee banden. Zou het komen door de dubbele twist er dan in? Maar het antwoord moet dus 10B zijn.
vreemd, bij mij kwam er na 2x knippen nog steeds 1 band uit, ik ga het strax nog eens proberen...

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-01 17:02
Over dat paard en de stikende ruiter:

Leer stinkt
Zilver stinkt
Goud stinkt niet, dus is het goud....

Verwijderd

Bij de tweede keer knippen krijg je twee ringen die in elkaar zitten. Dat komt omdat je na de eerste keer knippen een grote ring krijgt waar 2 draaiingen in zitten in plaats van 1 zoals bij een mobius ring. Omdat er 2 draaiingen in zitten krijg je niet weer maar 1 ring.

• MM
  • Niet online

MM

was: m.m

Over vraag 9: Hoe dichter de stenen op elkaar staan hoe sneller de vallende rij zich zal bewegen. Mijn natuurkundeleraar kon ik met de volgende 2 argumenten overtuigen:

1. als een dominosteen begint met vallen zal al zijn beweging horizontaal zijn, dit verandert naar compleet verticaal in de loop van de valbeweging. Als de stenen dicht op elkaar staan zullen ze in gevallen toestand op elkaar rusten en zo het proces versnellen.
2. als je het tegen elkaar zetten wat doordrijft en de stenen tegen elkaar zet zie je dat het omvallen slechts een zeer kleine tijdsduur nodig heeft.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• Cornballer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-10-2025
Ik doe dit zonder te kijken naar andere antwoorden of te zoeken op google...

6. Je staat op een plaat waarop een katrol vastzit. Door de katrol loopt een touw dat met het ene eind vastzit aan het plafond. Je trekt aan het andere eind. Kun je de plaat met jezelf erop omhoog trekken?

A. Ja, maar dat lukt alleen de allersterksten ter wereld.

Moet kunnen toch 60 tot 80 kil optillen, allen het balans houden lijkt me lastig

C. Een prins helemaal gekleed in goud op een wit paard.

(edel)metalen nemen geur op (zonder zelf te gaan stinken), probeer maar eens je handen af tevegen aan een roestvrijstalen wasbak, helpt! En het witte paard zweet zelf het minst, want het wordt minder warm (wit kaatst het licht af, zwart neemt het op)

C. Je huid verliest zout en voedingsstoffen en wordt daardoor slapper.

differentie van zouten uit de cellen, en dus een hogere osmotische druk binne (of buiten?) de cel. Heb een keer zoiets gelezen in me bio boek geloof ik...

9. Je geeft een zetje tegen twee even lange rijen dominostenen. In de ene rij staan de stenen dicht op elkaar. In de andere rij staan de stenen ver uit elkaar. Welke rij is het eerst omgevallen?

A. De rij met stenen ver uit elkaar.

een steen krijgen meer tijd/kans om te accelereren, en werpt makkelijker de volgende omver.

10. Hou een strook papier aan een uiteinde vast. Draai het andere uiteinde een halve slag. Plak de uiteinden aan elkaar. Je hebt nu een band van Möbius. Knip de band in de lengte doormidden. Knip het resultaat nogmaals in de lengte doormidden. Wat hou je over?

A. Vier banden.

gokje, geen zin om over na te denken :)

• hufkes
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-01 18:58

hufkes

nee, daar staat niet hufter!

Op het moment dat je trekt, zet je je met net zo veel kracht af in tegengestelde richting, dit wil dus zeggen dat bij iedere kilo die je trekt je ook een kilo meer kracht op je plaat zet. Zonder katrol is het dus principieel onmogelijk, maar de katrol zorgt er voor dat die kilo kracht die je zet effectief ongeveer twee kilo trekkracht oplevert, dus iedereen die zichzelf een stukje op kan trekken aan een rekstok, kan zichzelf op deze manier ook omhoog krijgen. Kortom C de meeste mensen wel.
moeilijk, moeilijk, maar ik denk toch die lekkere vent in zijn leren pakkie :) dat ademt namelijk en zodoende vindt er minder anaerobe omzetting plaats, en juist die zorgt voor de stank.
De zoutwaarde van het water is lager dan de zoutwaarde van het vocht in je cellen, je cellen willen dezelfde waarde halen en gaan dus vocht opnemen om zo de concentratie intern ook te laten afnemen. Kortom antwoord A.
Eigenlijk te weinig informatie, het snelste gaat het rijtje waarbij de afstand zo groot mogelijk is, maar waarbij de aantikkende steen nog wel boven het zwaartepunt de volgende steen raakt. Tijdens het vallen neemt de snelheid namelijk toe, maar wanneer de volgende steen te laag wordt aangetikt, wordt dit weer teniet gedaan. Staan ze te dicht opeen, dan werkt de aantikkende steen de vallende steen als het ware tegen en zal de relatieve snelheid afnemen. Toch zou ik dan voor antwoord A gaan.
B, twee stuks. Na de eerste keer knippen heb je een ring met een dubbele twist, knip je die door heb je twee ringen als twee achten door elkaar gedraaid.

Onderstaande signature is al >20jr oud ***hoe dan***
---
Het internet is een veelbelovend medium
....dat maar heel weinig van zijn beloftes nakomt.
Wat weg is... raak je nooit meer kwijt :P

Verwijderd

bij die band van mobius had onze tekenleraar laten zien, na 1 keer knippen , 1 band , na 2 keer 2 banden door elkaar heen;)

• Cornballer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-10-2025
Verkeerd gereplyed, sorry iedereen

[ Voor 87% gewijzigd door Cornballer op 28-11-2003 21:10 ]

Verwijderd

Op het moment dat je trekt, zet je je met net zo veel kracht af in tegengestelde richting, dit wil dus zeggen dat bij iedere kilo die je trekt je ook een kilo meer kracht op je plaat zet. Zonder katrol is het dus principieel onmogelijk, maar de katrol zorgt er voor dat die kilo kracht die je zet effectief ongeveer twee kilo trekkracht oplevert, dus iedereen die zichzelf een stukje op kan trekken aan een rekstok, kan zichzelf op deze manier ook omhoog krijgen. Kortom C de meeste mensen wel.
Ter verduidelijking van deze vraag is het goed te beseffen dat je ten eerste jezelf niet wil verplaatsen ten opzichte van de plaat. De kracht die je op de plaat uitoefent heeft geen gevolgen voor de kracht die nodig is om die plaat op te tillen, immers, je tilt zowel jezelf als de plaat op. Daarnaast: het touw zit aan het plafond. De katrol zit op de plaat. Stel: het plafond bevind zich 10 meter boven de grond. Je haalt het touw 1 meter binnen, dan is de plaat 1 meter omhoog, en 9 meter onder het plafond. Dat betekent dus dat de katrol niet 'verlichtend' werkt. Daarvoor zou het touw aan de plaat moeten zitten, de katrol aan het plafond. Dan ga je voor elke binnengehaalde meter een halve meter omhoog.

Concluderend: de vraag is volgens mij of de meeste mensen hun eigen lichaamsgewicht kunnen optillen. Het antwoord: ik denk het wel.

Daarbij moet ik toegeven dat ik die balans ook niet zie zitten...
Pagina: 1