Toon posts:

[diode lasers] Waarom sterker focussen bij hoge frequentie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom is het zo dat een diode laser met een hogere frequentie (of lagere golflengte) zoals bij dvd en bleu ray dvd het geval is, sterker focussen?

Verwijderd

Het focusseren van licht is begrensd door diffractie.

Dit betekent simpelweg dat je niet kunt focusseren kleiner dan de diffractie limiet zolang je puur klassieke optica gebruikt. Bij focusseren met bijvoorbeeld een extreem goede lens is de kleinste spot die je kunt maken er een met een diameter van ongeveer de halve golflengte. Als je dan de golflengte kleiner maakt krijg je een kleinere spot. Dus vandaar de grote interesse om blauwe laser diodes te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 10:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb je hier toevallig ergens een plaatje van?

Verwijderd

Topicstarter
Is het simpelweg de golflengte die rood of blauw licht heeft in het kleurenspectrum die bepalend is voor de laser of steekt er iets anders achter? Dit las ik namelijk op howstuffworks.com:

Laser Type Wavelength (nm)
Argon fluoride (UV) 193
Krypton fluoride (UV) 248
Nitrogen (UV) 337
Argon (blue) 488
Argon (green) 514
Helium neon (green) 543
Helium neon (red) 633
Rhodamine 6G dye (tunable) 570-650
Ruby (CrAlO3) (red) 694
Nd:Yag (NIR) 1064
Carbon dioxide (FIR) 10600

En als ik dit zo bekijk heeft het niets met het kleurenspectrum te maken maar meer met de samenstelling van de diodes.

• T_E_O
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 25-02 09:28
Naar ik aanneem is de golflengte (en daarmee dus ook de kleur) van een laser een gevolg van de samenstelling van de diode. 't Zal moeilijk worden een blauwe laser te maken met een golflengte van 543nm bijvoorbeeld.

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Een kleur is alleen maar een handige naam voor een bepaalde range van golflengtes. In het lijstje gaat het van UV via de bekende kleuren naar NIR = Near InfraRed naar FIR (ik neem aan Far InfraRed?).
Oorzaak - gevolg niet omdraaien dus. Kleur is gevolg van golflengte...

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

Verwijderd

De kleur (=golflengte!!) van een laser word bepaald door het laser medium wat je gebruikt. De golflente is namelijk hetzelfde als kleur. Is maar wat je makkelijker vind praten.

HeNe gas geeft typisch een 632.8 nm lijn (rood), ArKr typisch 514 nm (fel groen) etc. Voorbeelden staan hierboven. Als je weet welke golflengte je uit een laser krijgt kun je dan vervolgens kijken hoe klein je het focus kunt maken. (typisch halve golflengte).

De golflengte 543 nm is iets groen geligs. Blauw is per definitie iets wat een golflengte zo rond 400 - 450nm is. Om een blauwe laser diode te maken moet je dus het juiste laser medium vinden.

Plaatjes van diffractie zijn vast wel te vinden met google. Zoek maar op Airy rings en focusseren of anders Gaussian optics.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 19:46 ]

Pagina: 1