[Onzinnig] Waarom zie je regenboog kleuren in een cd

Pagina: 1
Acties:
  • 492 views sinds 30-01-2008

• ooge
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
Aan de vraag hoef ik denk ik niets toe te voegen, behalve dat hij misschien een beetje stom is 8)7 . Maar ik stel hem toch want ik was er opeens wel benieuwt naar :D

[ Voor 4% gewijzigd door ooge op 22-11-2003 01:19 ]

Verwijderd

Dit komt door het gat in de cd. Hier is de cd natuurlijk erg verdrietig om... Daarom krijgt elke cd z'n eigen regenboog zodat ie weer blij wordt en niet kapot gaat in de Aopen's 52 speed centrifuge (meestal dan)

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

zoek eens op waarom normale regenbogen ontstaan zou ik zeggen het lijkt er heel veel op alleen moet je druppels vervangen door 'sporen' op de cd.

weet iemand nog een leuke signature?

• DarkX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Een cd bevat allemaal sporen, die je kunt zien als hele dunne lijntjes die het licht doorlaten. Daardoor werkt een CD als een tralie (zoek daar maar eens op :)), en bij een tralie zorgt interferentie ervoor dat je dus die kleurtjes krijgt. Als je licht door een gaatje schijnt wat dicht in de buurt van de golflente of kleiner is krijg je dat interferentieeffect.

Voor meer info over interferentie zoek je maar op google :)

En nee, dat heeft geen reet met druppels en regenbogen te maken :) Dat is een gevolg van breking, niet van interferentie :)

[ Voor 13% gewijzigd door DarkX op 22-11-2003 01:33 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• snooze

snooze

kinda busy atm.

euh if you say so
[edit na wat verder te hebben gezocht]
maar die interferentie kan pas plaatsvinden bij de juiste breking van het licht
zie http://science.howstuffworks.com/question52.htm

[ Voor 85% gewijzigd door snooze op 22-11-2003 01:43 ]

Verwijderd

Wit licht bestaat uit verschillende kleuren.

Bij de overgang van lucht naar het doorzichtige plastic laagje (en terug) buigt het licht een klein beetje van richting. En doordat de verschillende kleuren licht allemaal net iets anders buigen, krijg je allemaal verschillende kleuren te zien.

Zoek maar eens op internet of in een natuurkunde boek. Dit verschijnsel heet breking.

• DarkX

DarkX

Ik?

meester> Jup, maar bij een cd heeft het niks met breking te maken, maar met interferentie, wat toch net een ander verschijnsel is. Heeft niemand ooit met zo'n golfbak gespeeld, waarbij je rechte golven op zo'n klein gaatje af liet denderen, zodat er van die ronde golven uit de andere kant komen? Same thing.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03 14:31

WhiteDog

met zwarte hond

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 01:27:
Dit komt door het gat in de cd. Hier is de cd natuurlijk erg verdrietig om... Daarom krijgt elke cd z'n eigen regenboog zodat ie weer blij wordt en niet kapot gaat in de Aopen's 52 speed centrifuge (meestal dan)
+1 Grappig :D

Je moet is wat (kapotte) cd's aan je muur hangen... geeft zalige effectjes als de zon erop zit :P

• snooze

snooze

kinda busy atm.

even het verhaaltje van howstuffworks samengevat

-door breking van het licht in een laag net zo dik als de golflengte van het licht kan interferentie ontstaan (golven versterken elkaar in dit geval)

-doordat op elke plek van de cd het licht onder een iets andere hoek valt is de afstand ook iets groter/kleiner en dus ook de golflengte

-hierdoor wordt op elke plek van de cd (afhankelijk van positie etc) een andere golflengte versterkt en dus een regenboogpatroon gevormt.

• DarkX

DarkX

Ik?

Wat heeft breking er nu mee te maken? Zie ik niet helemaal in. Sporen van CD vormen een tralie, die bij het doorlaten van licht interferentie veroorzaakt. Licht gaat door het tralie, refelecteert, en weer door het tralie.

Versterkingsverhaal klopt wel, dat is wel wat interferentie ong doet.

Maar breking door de dunte van het plastic? Dan zou bijv een kunstof kaft van een mapje ook regenboogpatronen moeten vertonen, en dat doen ze niet :) Het zit toch echt in de sporen van de CD, ik heb met een laser zelfs ooit de lengte van een CDspoor gemeten mbv interferentie.

• snooze

snooze

kinda busy atm.

heb jij dat verhaaltje op howstuffworks wel gelezen???

slechts door een tralie gaan scheid de golflengtes niet, de afstand tussen toppen voor en na de tralie is nog steeds hetzelfde.

[ Voor 56% gewijzigd door snooze op 22-11-2003 02:14 . Reden: toevoeging ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het onderwerp an sich kán interessant zijn, maar met zulk een topicstart heb je werkelijk minder dan nulkommanul kans van slagen :/

/kansloos

Lees eens de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) aandachtig door om een beter beeld te krijgen van hetgeen wij hier op GoT van de gebruikers verwachten.

[ Voor 33% gewijzigd door BalusC op 22-11-2003 09:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.