Toon posts:

Maxtor 160GB 20gb weg

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar weken geleden een Maxtor 160 gb 7200 rpm 8 mb rache gekocht.
Nu was het zo, dat mn pc een nachtje aan had gestaan en ik de volgende dag een albumpje wilde luisteren. Ineens kon de map niet meer geopend worden, paar andere albums bekeken, map kon wel geopend worden, maar geen geluid.
Gelukkig waren het maar 10 albums ofzo, maar toch, het is vreemd.
Nu keek ik weer eens naar hoeveel ruimte ik nog over had, en toen schrok ik wel een beetje, zomaar 20 gig minder.
Toen toch maar eens naar de winkel teruggegaan, daar laten testen, ze zeiden dat er niks mis mee was... De beschadigde mp3's lagen ineens aan mijn systeem en die 20 gig ook. Afijn, ik kon dus niks beginnen.
Weet iemand hier een oplossing voor? Iets wat ik over het hoofd heb gezien oid?
Ik heb het al in een windows 2000 systeem geprobeerd, nog steeds gewoon die 20 gig weg, en die mp3's herstellen zich ook niet zomaar.
Ook heb ik recovery ding van windows xp gedraaid, ik kreeg de map van dat ene album weer open, maar meer ook niet.
Hier nog 2 screens voor de duidelijkheid:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/wbg/160gig1.gif
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/wbg/160gig2.gif
Specs:
XP 1800+
80gig WD primary master
160gig Maxtor primary slave
Windows xp pro + xp1

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Volgens mij moet je gewoon die patch van Maxtor installeren die is voor schijven groter dan 137GB en dan is het opgelost ;)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik snap je verhaal niet zo goed. De MP3s zijn er nog wel maar ze zijn corrupt of niet benaderbaar ofzo?

Naja begin maar eens met chkdsk uitvoeren, schijfbeheer om te kijken hoe groot je partitie nu is, treesize om te kijken waar je data is.

Verwijderd

Topicstarter
Okee, nog ff duidelijker: de schijf deed het de dag daarvoor perfect, de mp3's zijn nog steeds corrupt, chkdsk (wist de naam ff niet meer) heb ik dus uitgevoer, partitiegrootte is gewoon goed maar wat is dat treesize, als ik vragen mag?

• Mike Jarod
  • Niet online
treesize geeft aan hoeveel mb/gb er in mappen zit, en de mappen daaronder etc. geeft je een inzicht in hoe je data over je schijf verdeeld is in mappen, maar dat is nuttiger als je juist data teveel hebt en niet weet hoe dat komt. zoek maar eens op google op treesize.

en idd zie post van Turkish, zou wel makkelijk zijn als die patch het oplost.

• Sponge
  • Laatst online: 18-03 23:19

Sponge

Serious Game Developer

Ik heb ook zoiets gehad, dat er gewoon een aantal gieg was (van m'n 48gb). Dit kwam echter door wat gedoe met multiboots/ Windows98/2K installs die wat door elkaar heen gingen om een vreemde reden. (FAT32 overigens).

Bij mij was de enige methode om het terug te krijgen, 1Mb van de partition afhalen met partition magic. Daarna werkte de schijf gewoon weer goed. Daarna de 1mb weer terug gezet en het was nog steeds goed. Overigens zou ik dit als een last resort houden :)

Je zou ook Knoppix kunnen proberen (gewoon even op CD branden), en daarmee die folder proberen te openen. Onlangs wou WinXP niet meer booten, en kon ik ook niet met de recovery console in de niet system dirs komen (is standaard instelling schijnt het, dat uit moet in register... handig als je niet meer in XP komt :P). Toen maar met Knoppix geboot, en een kopie weten te maken van een aantal belangrijke bestanden.

Overigens geen idee hoe het komt. Je hebt al een scandisk/ oppervlakte controle geprobeerd? :)

Verwijderd

Topicstarter
Okee, dat treesize geeft gewoon aan dat alle data staat waar hij moet staan, en er staan nergens anders mappen van vele gb's.
Dat programmaatje van maxtor zal ook niet veel nut hebben, aangezien hij eerst wel goed herkend wordt, en eigenlijk nog steeds goed herkend wordt alleen is er meer data in gebruik dan eigenlijk zo is.
Nu maar eens naar partition magic kijken.
--edit--
Okee, wat ziet mijn oogje nu?
ik heb vanuit partition magic chkdsk gedaan, gewoon voor de gein en nu zie ik ineens:
-edit plaatje weg-
heel raar zou ik zeggen

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2004 22:28 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Download eens een drivetest proggie van Maxtor (staat in de FAQ) dan kan je kijken of je schijf kapot is. Als dat zo is, moet je met de betreffende foutmelding en schijf naar je leverancier gaan en hem dan RMA'en

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb ook 2 van die hd's gekocht. 1 ervan doet het ook niet zo goed. Chdk geeft in mijn geval geen fout aan. Ook niet via partition magic. Maar ook bij mij doet de hd raar als je boven een aantal gig komt. In mijn geval is het vanaf ongeveer 70 gig. Data die in die sectoren staan kan ik niet meer benaderen, met recovery programma's staat er wel dat het beschadigde sectoren zijn.

Vervolgens heb ik powermax eens geprobeerd en die geeft elke keer weer na 20 uur gechecked te hebben "failed" aan. Ook bij de cluster nummer waar de beschadigde sectoren zijn.

Vreemde is dat ik deze hd pas 10 dagen hebt, dus dat is wel jammer. Mag ik vragen bij welke internetwinkel je het hebt gekocht, want die van mij reageerd niet meer op mijn mailtjes (via email mag ook als je die winkel niet zwart wilt maken).

Btw mijn 2e hd doet de laatste tijd ook raar. Het openen van 1 partitie gaat steeds moeizamer.

En ik had ook nog een vraagje. Zou SMART het op deze hd's moeten doen? Want bij de hd met de kapotte sectoren geeft powermax bij mij geen foutmelding hierover. Bij die andere wel

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het probleem, de winkel heeft hem dus met datzelfde progje getest en zeggen dat er niks aan de hand is = geen garantie :(

• Liquid
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 21 november 2003 @ 23:13:
Dat is het probleem, de winkel heeft hem dus met datzelfde progje getest en zeggen dat er niks aan de hand is = geen garantie :(
Als ik jou was zou ik het op jou computer nog eens testen. Basic option + uitgebreide (als het goed is zou powermax het zelf moeten aangeven dat een uitgebreide test gedaan moet worden). Neem een foto/screenshot mocht er op jouw computer wel een foutmelding komen, probeer het desnoods op een andere pc nog een keer, want bij mij gaf het 2 keer 2 verschillende rma codes

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik zal vannacht tot morgenavond de pc eens aan een grondige test onderwerpen, alvast bedankt voor de antwoorden tot nu toe :)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:54

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Als de winkel geen optie bied, is maxtor zelf wel goed met RMA aanvragen :)

Heb ook wel eens een hd met 1 bad sectortje helemaal nieuwe gekregen

was een 60gb.

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
Hmjah, zal in deze situatie moeilijk gaan... ik heb geen manier om die ~100 gig te backuppen, maarja, als er geen andere weg is verzin ik wel iets
--edit--
mmkay, putertje heeft heel lang staan testen en hij zegt nog steeds dat alles goed is... ik niet begrijp meer
-edit 2-
opgelost, bleken bestanden te zijn die je "niet in windows kan verwijderen" heb ik mij laten vertellen scheelde dus gewoon 20 g :/

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2003 17:07 ]

Pagina: 1