Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe pc energieverbruik bezuinigen ?

Pagina: 1
Acties:
  • 304 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo beste mensen, ik wil graag energie bezuinigen op pc verbruik.
Dus is er misschien software om pc langzamer te laten zodat hij minder energie verbruik. Zo ja kan het dan wel als bijv. Emule aan staat. Of zijn er nog meer tips ?

Zelf weet ik al:
Slaapstand, alleen volgens kan ik Emule dan niet aan laten staan.
Pc eerder uit :)
Monitor uit.
Speakers uit.

......
Meer ideeen ?
Alvast bedankt.

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:02
Ik zelf doe vaak alleen mn TFT monitor uit (alsof dat nu zo superveel helpt volgens mij :P ).
Maar nu je het zegt: k denk dat ik mn boxjes nu ook maar es uit doe ;) :P

• Houston3
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-11 20:17

Houston3

ole

ik doe de boxen uit, monitor uit, lampjes op tobo uit eigenlijk alles uit behalve de kast, en daarvan heb ik zelfs de hd en power led gemold zodat ze me nie wakker houden :P

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Heb je een AMD proc? Je kan dan in sommige gevallen de S2K bus disconnect uitvoeren:
http://www.google.com/search?q=S2K+bus+disconnect

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Dit hoort niet in W&L -> CE, hoewel het daar misschien een UTFS vraag is. Sowieso lijkt het me dat er wel iets over te vinden moet zijn met de search.

[ Voor 11% gewijzigd door Confusion op 22-11-2003 10:53 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• Sine
  • Laatst online: 08:57
ik heb alle rand apparatuur op geschakelde stopcontacten zitten, 1 schakelaar overhalen en alleen m'n pc's hebben nog spanning, Ideaal :)

Repareren doe je zo.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:12
FSB zo laag mogelijk instellen via BIOS
multiplier zo laag mogelijk instellen via BIOS
voltage verlagen naar een paar tienden onder normale voltage (dus bijvoorbeeld 1.3V ipv 1.5V) (let op dat ie wel stabiel blijft)
Vervang de processor door eentje met zo smal mogelijke spoorbreedte... Dus een .13 micron processor is beter dan een 0.18 micron processor.

Wil je nog meer besparen, kijk naar VIA of Transmeta processors of wellicht een notebook processor (intel mobile of AMD mobile)

Prop er zo weining mogelijk geheugen is en zo weinig mogelijk bankjes. Ook hier liever chips met een kleinere spoorbreedte (de nieuwere versies oha)
Verlaag Vmem een klein beetje (van 2.5V naar 2.4V of wellicht 2.35V)

Harddisk van 5400 rpm of lager. Misschien is een oude 2.1 GB van 4500rpm nog beter...
Seagate heeft 60GB 5400rpm schijven met Fluid Dynamic Bearing. Super stil en zuinig...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• NkLs
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Bedoeld de topicstarter geen programmaatje dat de computer vertraagd (en dus zuiniger maakt) naargelang de belasting (zoiets als op de P4M zit)?

Ipsa scientia potestas -Francis Bacon

• styno
  • Nu online

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

NkLs schreef op 22 november 2003 @ 11:16:
Bedoeld de topicstarter geen programmaatje dat de computer vertraagd (en dus zuiniger maakt) naargelang de belasting (zoiets als op de P4M zit)?
Je bedoeld de P-M (zonder 4) :)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Sine
  • Laatst online: 08:57
Als je het echt zuinig wilt doen moet je eens naar via epia bordjes kijken.

Erg zuinige CPU erg goedkoop en erg klein :P

Repareren doe je zo.

• Tao
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:57

Tao

DPC DE_KOMETEN

Je kunt via Control panel -> power options je harddisk na een tijdje niet-gebruik uitzetten...
Of gewoon zo min mogelijk hardware in je kast, of hem gewoon uitzetten >:)

Diablo3

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:09
Ik zet in het weekend (als ik naar mijn ouders ga) mijn computer op 6*100Mhz @1.6 Volt terwijl deze normaal op 13*180Mhz @1.8 volt loopt..
Van 2350Mhz naar 600 MHz.

Zorg ervoor dat je de monitor uit laatschakelen (zodat ook je energie slurpende Radeon kaart maar een paar watt gebruikt ipv 40/50.
Monitor uit doen
Speakers uit doen..

Zo ga ik van 260Watt verbruik (inc monitor en de rest) naar 120 watt.

Verwijderd

-Cpuidle draaien, :) deze gaat zuiniger met je cpu om en houd hem wat koeler
-randapparatuur en monitor uitschakelen
-bij casemods met neon's enzo schakelaar erop zetten ;) en deze uitschakelen,.
-bij veel harde schijven sparen voor eentje met meer opslagcapaciteit, zodat er minder schijven in je sys draaien.

Verwijderd

286 kopen? :p Een gemiddelde pc kost d8 ik 20 euro per jaar aan stroom. Is het die 5 euro die je dan gaat besparen echt waard? Je kan bv wel fans eruit halen zodat je ook minder geluid hebt... Ik vind het echt zo iets van: ik heb gecasemod, ik heb geluid gereduceerd, wat zal ik nou weer eens doen? nouja, suc6!

• HaaZ
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:40

HaaZ

Dat wel natuurlijk...

Niet je proc overklokken iig, al helemaal niet voltage omhoog zetten.
Wat nog wel es mogelijk is, dat je t voltage naar beneden schroeft. Kun je es kijken bij wat voor voltage hij nog stabiel loopt, als ie instabiel wordt, 1 stapje omhoog en dan moet t lukken. Je proc wordt dan minder warm en verbruikt minder stroom :)

Of koop net als ik een mooie compakte pc, gebruik die voor Emule en die kun je 24/7 laten draaien, bij mij neemt ie 30-35W, vergeleken met mn XP-systeem minder dan een kwart (die verbruikt 140W)
Gebruikte systeem is een P166MMX met 30GB 7200 RPM, Win2k en 80MB intern, kleine Compaq Deskpro 4000S met 1 PCI-slot, heerlijk en bijna geruisloos!

Watch reality into the eyes. Dare to face it, walk towards it, through it and be curious to see what's behind it - HaaZ

Verwijderd

Topicstarter
Kast: http://www.thermaltake.com/products/xaser3/v1000dblue.htm Q-Tec 500 Watt Voltmod
Moederbord: Asus A7N8X Deluxe Rev. 1.04 Vcore mod, Vdd mod en memmod
CPU: AMD XP 1800+ Core B met Vocano 7+
Geheugen: 2X Samsung 256 MB PC333 cas 2,5
HD: Maxtor 120 GB Sata
Videokaart: Connect3D Ati Radeon 9200 128 MB
Liteon: 16x10x40
Monitor: Gericom 17 inch
Speakers: Logitech 640
Muis: Logitech MX300 Optical
Toetsenbord: Logitech Internet Navigator Black SE

Moooi heel erg bedankt voor jullie reacties.
Dit ga ik doen:
CPU snelheid lager zetten en Vcore.
Sk2 of zo uitzetten (toch maar niet meer pc loopt dan vast en geluid doet dan niet meer).
Radeon snelheden lager zetten.
CPU loopt nu op 650 Mhz Vcore 1,568 V.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 16:04 ]

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:15

Exigence

dnkroz

Ikzelf heb tijdens normaal gebruik mijn AMD Athlon XP 1800+ (1533 MHz) teruggeklokt naar 1000 MHz (7.5*133) en op het laagste voltage (1,4 Vcore) gezet.

• ColdSTone|IA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-12-2017

ColdSTone|IA

lui..

Verwijderd schreef op 22 november 2003 @ 12:12:
286 kopen? :p Een gemiddelde pc kost d8 ik 20 euro per jaar aan stroom. Is het die 5 euro die je dan gaat besparen echt waard? Je kan bv wel fans eruit halen zodat je ook minder geluid hebt... Ik vind het echt zo iets van: ik heb gecasemod, ik heb geluid gereduceerd, wat zal ik nou weer eens doen? nouja, suc6!
Heb ooit 's een simpel rekensommetje gemaakt dat uitkwam op ongeveer 100 euro om onze router-pc 24/7 aan te laten, toen maar zo verstandig geweest een hardware routertje te kopen, dus die 20 euro is wat weinig misschien.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:15

Exigence

dnkroz

Ik heb even berekend bij http://www.benchtest.com/calc.html , daar kun je het wattage van je overgeclockte cpu berekenen, maar dus ook van je underclockte cpu. Ik kom op het volgende uit:

1533 MHz op 1,5v: 51 Watt <- standaard
1000 MHz op 1,4v: 29 Watt <- underclocked

Dit scheelt dus 22 Watt :)

Verwijderd

ik heb ongeveer hetzelfde als jij (ik heb amd rig jij ook?)

Sinds nvida het "nvida system utility" heeft bedacht en ik nog het prog "8rdavcore" heb gevonden kan ik de fsb en Vcore veranderen in windows .

Ik werk momenteel met 12.5 X 175 met 1.7Vcore maar als ik dan niet game en pc moet op blijven staan (lees: downloaden) draai ik eerst via nvida system utility de fsb van 175 terug naar 133 (daar onder heb ik nog niet getest)

dan ga ik al van 2190mhz naar 1662.5 mhz en schakel ik de vcore terug van 1.7 naar 1.5 waarna mn fan maar op 5V moet draaien om de cpu voldoende te koelen.
Die bus disconnect helpt natuurlijk ook :)

Fan hoor je nimmer en jij kan lekker dromen over de mooie dingen des leven :)

(Intel heeft ook een ergelijk progje)
Weet iemand een prog om de multi op mijn 8rda te veranderen in windows?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2003 21:33 ]

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Ik ben erg geinteresseerd in dit topic. Mijn ouders zijn namelijk niet blij met de energierekening. We hebben het afgelopen jaar niet zoveel veranderd qua energieverbruik, BEHALVE dat mijn pc elke dag (niet elke nacht) aanstaat.

Het verschil was maar liefst 300 euro. En na een klein rekensommetje kan het best kloppen dat mijn pc verantwoordelijk is voor zo'n bedrag.

Ik weet niet of mijn standaard voeding van AOpen HQ08 "switcht"... Uberhaupt weet ik niet wat dat "switchen" betekend. Ik heb het van iemand gehoort en het kwam erop neer dat mijn voeding niet de volledige 300 watt zou verbruiken als er ook niet om gevraagd werd. Nu lijkt het me sterk dat er nu nog van die voedingen zijn die standaard 300 watt verbruiken maar wie verteld mij dat?

Verwijderd

Topicstarter
Nou ja ik weet het ook niet, maar ik denk net wat je pc maar nodig heeft. Ik ga maar paar fans eruit halen (13 fans in totaal).

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Elke moderne PC voeding is een switch mode power supply. Een schakelende voeding dus. Dus als jij je onderdelen zo configureert dat ze minder verbruiken, dan hoeft de voeding minder te leveren.

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

_Ernst_

Mark It Zero!

Met switchen word de manier van spanning regelen bedoelt. Dit werkt met spoelen waarover een spanning met een hoge frequetie word gezet. Door de hoge frequentie kan een schakelende voeding veel kleiner blijven dan eentje met een transformator en brugcel enzo. Ook veel stabieler.
Al een hele tijd zijn alle computervoeding van het type schakelende voeding. Ze verbruiken ongeveer hetzelfde als er uit word getrokken + nog wat dat als verlies aangerekend kan worden. Ligt aan het rendement van de voeding.
Maar dat is bij een voeding met een transformator trouwens ook zo, die gebruikt ook niet veel meer als er van hem gevraagt word.

Last.fm

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:09
_Ernst_ schreef op 23 november 2003 @ 13:36:
Met switchen wor........hem gevraagt word.
Ik ga (qua processor) dus van 101 naar 20 watt.. heel veel verschil dus..

Btw, het is nooit zo dat een 300watt voeding 300 watt trekt omdat er een 300Watt sticker op zit :)
Een voeding trekt de stroom die van hem gevraagd wordt uit het lichtnet, die 300Watt betekend dat dat het maximale is dat hij continue kan leveren (ook dit is bijna nooit het geval)

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

Je PC uitzetten en uit laten ....

Het is een heel leuk idee om te gaan bezuinigen met je pc, maar heet ding heeft toch een minimum verbruik om te kunnen werken. Wat ledjes er af halen ed is niet de moeite omdat het verbruik gewoon dusdanig klein is dat je het niet merkt.

De meeste energie word omgezet in warmte (CPU, harddisk, ramgeheugen, videokaart en voeding). De enige manier om stroom te sparen is om die onderdelen efficienter te ontwerpen .....

Het enige waarmee je bezuinigt is je monitor uitzetten (als je een crt-monitor hebt). Bij een TFT is dat ook al haast niet meer de moeite.

Als je denkt dat je stroom bespaart door je pc elke keer weer uit en aan te zetten kom je bedrogen uit ..... Het opstarten kost meer energie dan dat je er mee bespaart (vanuitgaande dat je je pc een half uur uit zet).

Nutteloos topic imo.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

Ik bespaar ook energie met mijn computers: omdat mijn pc's 24/7 aan staan hoeft mijn verwarming niet aan :-) scheelt weer stookkosten.

Verwijderd

SetsunaKaede schreef op 24 november 2003 @ 10:44:
Ik bespaar ook energie met mijn computers: omdat mijn pc's 24/7 aan staan hoeft mijn verwarming niet aan :-) scheelt weer stookkosten.
:+ lol, maar met een kern van waarheid. Ik heb op mijn kamer veel minder vaak de verwarming aan sinds ik de computer er heb staan.

Ik heb zelf ook zitten denken over een stille en energiezuinige pc. Heeft iemand enig idee of het veel scheelt om i.p.v. een amd xp een amd xp MOBILE te gebruiken (voltages, wattages)?

Beetje offtopic misschien maar de amd xp2500-M heeft een fsb van 266 i.p.v. de nomale 333. Bij sommige (oudere) moederborden staat dat ze de barton niet ondersteunen. Ik ben bijvoorbeeld geinteresseerd in de shuttle sk41g die de kt266a chipset heeft (266 fsb), past de barton-M hier wel op?

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 22:17

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wij kregen gister onze energierekening, en we hadden een stijging van ongeveer 20%. Omgerekend was dat een constante stroom van 200 watt per uur. Een pc dus. En de rekening viel ongeveer 700 euro duurder uit dan vorig jaar.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:35

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn barton 2500+ draait op standaard snelheid maar met 1,40V Vcore ipv 1,65V, dit in combinatie met de S2K bus disconnect zorgde voor een tempdaling van 10C, dus scheelt behoorlijk wat energie. :)

Verwijderd

.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 24 november 2003 @ 11:50:
De ultieme oplossing is natuurlijk een centrino notebook gebruiken!
Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik vind een gewone computer toch net ff prettiger werken. Bovendien is deze meestal makkelijker te upgraden. Maargoed, die dingen zijn idd verrekte zuinig. Ik ben dan ook benieuwd of er nog fatsoenlijke (micro, itx, flex) atx mobo's uitkomen. Helaas zijn die centrino cpu's duur :(

• Karel2001
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-06-2022
[quote]GsJosh schreef op 22 november 2003 @ 21:35:
Ik ben erg geinteresseerd in dit topic. Mijn ouders zijn namelijk niet blij met de energierekening. We hebben het afgelopen jaar niet zoveel veranderd qua energieverbruik, BEHALVE dat mijn pc elke dag (niet elke nacht) aanstaat.

Het verschil was maar liefst 300 euro. En na een klein rekensommetje kan het best kloppen dat mijn pc verantwoordelijk is voor zo'n bedrag.
quote]

300 Euro voor 1 pc die alleen overdag aanstaat ?? lijkt me wel erg veel hoor.

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 22:06 ]

Verwijderd

je zou er een pci grafische kaart in kunnen doen bijvoorbeeld een tnt2 m64
naast je snellere en stroom slurpende agp kaart
een swith er tussen en klaar

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2003 16:55 ]

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 10:45

Quarin

Ondertitel... wasda?

Nu we het toch over gebruik hebben. Zijn er ook programma's die automatisch de processor onderclocken, desnoods eentje waar je dat handmatig doet. Maar elk progje wat ik tot nu toe hebt gebruikt loopt mn pc vast. (a7n8x met 2500+)

• Math2k
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01-2021
Ik heb ook nog een vraagje, wat kost het nou als je pc 1 dag aan staat? ik heb een 400 watt voeding , watercooling, 1 hdd en weinig fans.

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Beste Casemod,
Ik weet niet of je het hebt, maar het gaat om dit.
CPU HALT Detection, staat bij mij in het BIOS namelijk.
Als ik dit aanzet gaat hij langzamer draaien ofzow als ik nix doe, ik weet alleen niet if dit energie bespared is, Correct me if i'm wrong :P

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-10 15:31
Nokko schreef op 24 november 2003 @ 21:19:
Beste Casemod,
Ik weet niet of je het hebt, maar het gaat om dit.
CPU HALT Detection, staat bij mij in het BIOS namelijk.
Als ik dit aanzet gaat hij langzamer draaien ofzow als ik nix doe, ik weet alleen niet if dit energie bespared is, Correct me if i'm wrong :P
Dit is niet energie besparend in windows, het duurdt namelijk een paar ms voor dat de cpu door heeft dat er geen instructies meer volgen, en dan gaat hij pas uit. Doordat windows veel verschillende service progs en logs draait die ook om de zoveel ms wat doen, gaat de cpu dus nooit uit. Op het moment dat hij wel even uitgaat maar dan gelijk weer aangaat kost dit juist veel energie om dat alle (paricitaire) capaciteiten opnieuw gevuld moeten worden. Of je moet alle service's progs stoppen als je een uurtje niet computered.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Verwijderd

is er misschien software [...]
move Casemodding & Elektronica > Software Algemeen

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
Voor muziek afspelen (via versterker), en downloaden, heb ik een heel oud pentium 266 mhz setje,
En als ik ga gamen, mijn andere pc aan, anders staat ie lekker uit.
Eerst gebruikte ik die ook voor muziek, stond overdag en `s avonds altijd aan. Nu niet meer dus, en scheelt toch wel met mijn systeem, al gauw 350 Euro`s in het jaar. Dat was wel schrikken de eerste keer!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-11 22:26
Ik lees dat hier meerdere mensen de afrekening hebben gehad. Ik ben benieuwd wat men zoal heeft verbruikt. We hebben afgelopen jaar ongeveer 6700 KWh verbruikt en ik ben benieuwd wat anderen zoal verbruiken.

-

Pagina: 1